Ylipaino ja itsetuhoiset ajatukset. Mikä avuksi? Paino ei putoa
Masentaa kun aina repsahdan, ahdistus ja itku, sitten syömään.
Mikä siinä elämäntapamuutoksessa tai 1800 kcal ruokavaliossa on niin vaikeaa?
N 100kg 162cm
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Itse olin pitkään laiha mutta nykyään vain syöm, syön ja syön. Paino noussut puolessa vuodessa jo 5kg. En usko että loppua näkyy koska syöminen vain pahenee. Joka päivä 200-300g karkkia, 200-300g juustoa ja normaalit ruoat siihen päälle, 0,5-1l limpparia. En oikein itsekään tiedä miksi syön. Jonkinlaiseen ahdistukseen/suruun. Ja monesti on huono olo fyysisesti syömisen jälkeen mutta syön vaan.
vaihda limu lightiin. ei muuta kaikkea mutta hidastaa kehitystä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin pitkään laiha mutta nykyään vain syöm, syön ja syön. Paino noussut puolessa vuodessa jo 5kg. En usko että loppua näkyy koska syöminen vain pahenee. Joka päivä 200-300g karkkia, 200-300g juustoa ja normaalit ruoat siihen päälle, 0,5-1l limpparia. En oikein itsekään tiedä miksi syön. Jonkinlaiseen ahdistukseen/suruun. Ja monesti on huono olo fyysisesti syömisen jälkeen mutta syön vaan.
Hae apua lääkäristä, jos et saa kierrettä katkaistua yksin. Ahdistus ja masennus tuossa varmaan ovat taustalla. Tsemppiä!
Itsetuhoiset ajatukset ovat tässä ylipainoa suurempi ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Itsetuhoiset ajatukset ovat tässä ylipainoa suurempi ongelma.
Tämäpä tämä. Eikä se elämä äkkiä ala humyilemään ja sujumaan vaikka joku kymmeniä kiloja lähtisikin.
Minun vanha aloitus.
Elämä vielä pahempaa, paino nyt 111kg.
Onko ferritiini/hemoglobiini ja kilpirauhasarvot mitattu?
Syötkö säännöllisesti? Syötkö hitaasti ahmimatta (väh. 20 minuuttia menee enne kuin kylläisyys saavutetaan). Syötkö joka aterialla kasviksia, paljon proteiinia ja hiukan hyvää rasvaa? Juotko riittävästi vettä päivän aikana?
Kyllä se putoaa, kun syöt vähemmän, biologinen fakta.
Kyllä paino putoaa. Syy lienee että et poistu kotoa. Jos poistut niin ota mukaan vesijohtovettä 3 litraa ja 10 km lenkki. Ole pois kotoa iltaan saakka ja älä syö yhtään mitään porkkanaa?. Kuuri tehoaa. 4 vk kuluttua olet noin 40 kg hoikempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet koukussa. En tiedä. Ehkä haluat olla koukussa.
Pah, päätin taas että tällä kertaa onnistuu!
Kaksi päivää kärvistelin nälässä,(1800 kcal) hikiliikuin ja kolmantena päivänä paino oli NOUSSUT 500g!
Ihan turhaa työtä, ahmin sitten illan vatutukseen. Ap
Kokeile vähähiilihydraattista ruokavaliota, eli karppaamista. Paino putoaa, nälkää ei tule ja makeanhimo katoaa. Pyri ravintoterapeutille! Älä lannistu, kirjoitithan jo tännekin, hae apua, tukea. Paino kannattaa punnita kerran viikossa, aamulla. Suolan määrä ruuassa heilauttelee painoa, välillä jumahtaa paikoilleen mutta sitten taas putoaa. Jospa löytäisit vertaistukea.
Ota esimerkkiä tähdet tähdet, salkkarihannasta, miten korkealla itsetunto, vaikka aika paljon ylipainoa.
Hyvä Hanna!!
Vierailija kirjoitti:
Huh. 1800kcal on aika paljon. Mä syön hoikkana ihmisenä sen 1300-1600kcal päivässä.
Oot taas se iäkäs 37v? vai mitä? ;)
Mä söin nuorena hoikkana 2300 kcal päivässä, jos halusin pysyä mitoissani enkä laihtua. En tuolloin harrastanut juurikaan liikuntaa. Eli on aika yksilöllistä, paljonko energiaa kroppa kuluttaa.
Mulla paino ei laske siksi, että jos on pienikin energiavaje, iskee kova nääntymisen tunne. Se lähtee vain syömällä niin paljon, että pysyn mitoissani. Mikään sinnittely ja pinnistely ei pidemmän päälle toimi, koska tuo nääntymisen tunne on päällä ihan koko ajan, kun mulla on energiavaje. Eli jos onnistun laihtumaan 3 kg, kroppa huutaa koko ajan, että oot 3 kg alipainoinen, syö heti lisää.
Ilmeisesti tuo johtuu siitä, että tyhjentynyt rasvasolu lähettää tiettyä hormoonia aivoihin. Aivot tulkitsevat tuon niin, että nyt on nälkä. Kun noita tyhjentyneitä rasvasoluja on paljon, on tuota hormooniakin paljon. Aivot luulevat silloin, että keho on nälkäkuoleman partaalla. Lopulta kroppa menee paniikkiin ja silloin syömistä ei enää pysty hillitsemään.
Kyse ei siis ole mistään läskien huonoudesta, vaan ihmisen keho toimii noin. Myös nyt laihan ihmisen keho toimii noin, jos hän ensin lihoo ylipainoiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi päivää kärvistelin nälässä,(1800 kcal) hikiliikuin ja kolmantena päivänä paino oli NOUSSUT 500g!
Ihan turhaa työtä, ahmin sitten illan vatutukseen. Ap
Elämäntapamuutos ei tarkoita kärvistelemistä nälässä eikä kaloreja pudoteta isosti samalla kun aletaan liikkua isosti, vaan jompikumpi. Jos alat liikkua paljon, syö enemmän. Trolli.
Olen eri mieltä. Olen ollut alipainoinen, hoikka ja ylipainoinen. Lopulta painoin 111 kg ja elimistöni oli aivan sekaisin. Jatkuva nälkä ja jano, ilman diabetesta. Mutta diabetes siitä olisi ennen pitkää seurannut.
Sitä on normaalipainoisten vaikea ymmärtää, että merkittävästi ylipainoisilla on koko ajan nälkä. Siinä ei ole mitään järkeä eikä logiikkaa, mutta niin se vaan menee. Ei mulla normaalipainoisena ollut jatkuvasti nälkä. Ylipainoisena oli.
Vasta kun sain lihavuuslääkkeen, se jatkuva näläntunne poistui. Se salli minulle vihdoin syödä kuten silloin ennen söin, silloin kun olin normaalipainossa. Ei elimistö joka solulla kirkunut koko ajan lisää ja lisää.
Laihduin muutamassa kuukaudessa 95 kiloon ja sitten en saanut lääkettä saatavuuspulan takia lähes puoleen vuoteen. Silti pärjäsin, koska elimistöni oli jo sopeutunut pienempiin annoksiin ja alkoi toimia normaalisti. Mutta silti tunsin jonkun verran sitä ylimääräistä nälkää, missä ei ole mitään järkeä. En kuitenkaan lihonut ollenkaan, itse asiassa laihduin 3kg ja nyttemmin olen taas saanut lääkettä.
Tästä kun vielä lisää paino putoaa, uskon että se jatkuva "mukanälkä" vaimenee entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan turhaa työtä, ahmin sitten illan vatutukseen. ApSe painon nousu johtuu tilapäisestä kuonasta lihaksissa jos treenailit.Mitä pitemmälle pääset sen helpommaksi dieetti käy.
Mun kokemus on, että mitä pidemmälle pääsen, sitä vaikeampaa painon lisäpudotus on. Kun rasvaa lähtee, keho tietää, että nyt ollaan miinuksella, ja yrittää koko ajan saada palautettua lähtötilanteen. Mitä kauempana lähtöpainosta olen, sitä kovemmalla vimmalla kroppa yrittää päästä sinne takaisin.
Ei hätää, jos paino ei useista yrityksistä huolimatta putoa niin voit yrittää kasvattaa pituutta päästäksesi normaalin painoon.