Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Espoon keskuspuistossa tuhatta ja sataa kaahaavat pyöräilijät

Vierailija
18.05.2022 |

Käyn usein vauvan ja taaperon kanssa kävelyllä keskuspuistossa, siellä on ihan mahtavat kävelyreitit eli hyvät hiekkatiet. Mutta kävelijöiden seassa suhaa tuhatta ja sataa pyöräilijöitä. Ei siis mitään tavallisia työmatkapyöräilijöitä vaan treenikamppeissa meneviä harrastajia.

Voisitteko ajaa vähän hitaammin, että lapset mahtuisi siellä turvallisesti menemään?

Kommentit (138)

Vierailija
121/138 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tänään meinasi yksi ajaa päälle.

Vierailija
122/138 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin on unohtunut tämä, joka mulle opetettiin pyöräilystä: nopeampi väistää hitaampaa.

Hirveen moni fillaristi on todella törkeä ja aggressiivinen myös kommenteissaan.

Milloin pyöräilijöistä tuli omasta mielestään kaikkien yläpuolella olevia?!?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/138 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva paikka se muuten kyllä on.

Vierailija
124/138 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräillen o n kyllä Espalla surmattu ihminen vuosia sitten. Mersu ei ... viime aikoina Vapun vietossa

Vierailija
125/138 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ulkoilen pienen taaperon kanssa päivittäin Espoon keskuspuistossa, eikä minua häiritse kuin ne pyöräilijä, jotka ei soita kelloa! Vaikka ajaisikin ohi tuhatta ja sataa, kunhan soittaa sitä kelloa ajoissa niin kaikki ookoo, ehdin varmistaa ettei vilkas muksu jää pyörän alle... Ne jotka vaan hipihiljaa tulee kohdalle wiuuuuh, on välillä itsekin säikähtöneet, kun ohittaneet mut ja lapsen niin läheltä...

Eniten mua pännii ne ihmiset, jotka ulkoiluttaa koiria VAPAANA keskuspuistossa, ihan niillä teillä ja poluillakin!?!? Koirat juoksentelevat minne sattuu, ihme ettei kukaan pyöräilijä ole vielä ajanut päälle. Ja tästä jos huomauttaa koiranulkoiluttajalle, että täällä kuuluu pitää koirat kiinni, he vain nakkelee niskojaan ja olen saanut mm seuraavia vastauksua:

"No mutku tää tottelee mua ihan täysin, eli ei tarvii" (joopajoo)

"Ai, pelkäätsä koiria?" (no se nyt ei oo se pointti tässä)

"mä teen kuule ihan mitä huvittaa"

Vierailija
126/138 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin ulkoilen pienen taaperon kanssa päivittäin Espoon keskuspuistossa, eikä minua häiritse kuin ne pyöräilijä, jotka ei soita kelloa! Vaikka ajaisikin ohi tuhatta ja sataa, kunhan soittaa sitä kelloa ajoissa niin kaikki ookoo, ehdin varmistaa ettei vilkas muksu jää pyörän alle... Ne jotka vaan hipihiljaa tulee kohdalle wiuuuuh, on välillä itsekin säikähtöneet, kun ohittaneet mut ja lapsen niin läheltä...

Eniten mua pännii ne ihmiset, jotka ulkoiluttaa koiria VAPAANA keskuspuistossa, ihan niillä teillä ja poluillakin!?!? Koirat juoksentelevat minne sattuu, ihme ettei kukaan pyöräilijä ole vielä ajanut päälle. Ja tästä jos huomauttaa koiranulkoiluttajalle, että täällä kuuluu pitää koirat kiinni, he vain nakkelee niskojaan ja olen saanut mm seuraavia vastauksua:

Saman ilmiön havainnut, tosin näin pyöräilijänä se kuumottaa erityisesti, koirat kun ei oo niin älykkäitä kuin ihmiset, ne ei osaa väistää kun soittaa kelloa! Pari kertaa on tullut äkkijarrutettua ja kaaduttua, kun yks kaks yllättäen on pöpeliköstä piski pompannut tielle!

Vierailija
127/138 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä niillä ole soittokelloa, vaan suhahtavat ohi hihaa viistäen ties mistä pientareelta 🙄

Olen monta kertaa säikähtänyt tuolla kun yhtäkkiä melkein niskassa on äänetön pyöräilijä.

Koikkelehditko siksakkia keskellä kulkuväyliä? Muuten en keksi syytä, miksi pyöräilijä tulisi niskaasi kiinni. Toki heidän tulisi soittaa kelloa ja hidastaa, mutta osa jalankulkijoista saa kyllä syyttää myös itseään.

Vierailija
128/138 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saman ilmiön havainnut, tosin näin pyöräilijänä se kuumottaa erityisesti, koirat kun ei oo niin älykkäitä kuin ihmiset, ne ei osaa väistää kun soittaa kelloa! Pari kertaa on tullut äkkijarrutettua ja kaaduttua, kun yks kaks yllättäen on pöpeliköstä piski pompannut tielle!

Jotkut ottavat kellonsoiton jonkinlaisena henkilökohtaisena hyökkäyksenä. Soitan silti.

Vierailija
129/138 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mut tää koirat vapaana keskuspuistossa--ilmiö räjähti käsiin korona-aikana. Mihinköhän tästä vois suurella joukolla valittaa? Espoon kaupungille? Siellä keskuspuistossa kun on kyllä pari kylttiä, joissa mainitaan järjestyssäännöt mihin sisältyy koirien pitäminen kytkettynä, mutta ilmeisesti ei vaan riitä/mene jakeluun...

Vierailija
130/138 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ottavat kellonsoiton jonkinlaisena henkilökohtaisena hyökkäyksenä. Soitan silti.

Hyvä kun soitat, täytyy sanoa että jos joku kellonsoiton pointin tajuaa noin väärin, kaipaisi ko henkilö liikennesääntöjen kertausta. 😅

Vierailija
131/138 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajan paljon pyörällä läpi vuoden ja yleisimmät vaaratilanteet aiheutuvat:

- koiranulkoiluttajista, jotka keskittyvät kännykkään / kaverin kanssa juoruilemiseen, jolloin koira vipeltää missä sattuu ja tyypillisesti eri puolella väylää kuin ulkoiluttaja

- teineistä / aikuisista, jotka kävelevät vastamelukuulokkeet päässä kännykkään tuijottaen, tyypillisesti keskellä väylää tai ennakoimattomasti puolelta toiselle vaihdellen. 

- pyöräilijöihin vihamielisesti suhtautuvista (lähes aina keski-ikäisiä miehiä), jotka tarkoituksella aiheuttavat kiusaa esim. kiilaamalla, kulkemalla pyöräväylällä, tekemällä äkkinäisiä liikkeitä ohitustilanteessa

Myös pyöräilijöillä on syytä katsoa peiliin, liian moni huristelee säännöistä välittämättä ja kovilla tilannenopeuksilla. Kävely ja pyöräily sopivat aika huonosti samalle väylälle, koska nopeuserot ovat niin isot. Ja jos pyörällä pitäisi kulkea kävelynopeutta, se tappaa pyöräilyn liikennemuotona kokonaan. Selkeämmin erotetut pyöräväylät olisivat hyvä juttu, mutta sitten kävelijöiden pitää osata pysyä niiltä poissa.

Täällä toinen ympäri vuoden pyöräilevä. Näihin vaaratilanteita aiheuttaviin lisäisin vielä seuraavat:

- Jalankulkijat, jotka kävelevät tien oikeaa reunaa eli samalla puolella kuin pyöräilijä. Suojatien kohdalla he tekevät yhdeksänkymmenen asteen käännöksen taakseen vilkaisematta ja lähtevät ylittämään tietä. Jos pyöräilijä on siinä parinkin metrin päässä, ei vauhtia tarvitse olla paljonkaan, kun on kiskaistava jarrut pohjaan tai tehtävä melkoinen äkkikoukkaus kohti tietä. Siinä sitten jalankulkija säikähtää ja alkaa kiroilla trikoopyöräilijöitä, vaikka olisin kaupasta tulossa kauppakassien kanssa mateluvauhtia. Vilkaiskaa siis, pliiiis, jalankulkijat taaksenne ennen kuin teette äkkikäännöksen.

- Sähköpotkulaudat, jotka ilmestyvät kuin tyhjästä. Yleensä keskellä tietä mutkan tai nurkan takaa. Tai sitten oikaisevat mutkasta juuri sillä pyöräilijän puolella.

- Esimerkiksi Lauttasaaressa pyörätie kulkee tien varteen pysäköityjen autojen ja ajoradan välissä. Pysäköidyn auton kuljettaja läväyttää oven auki taakseen vilkaisematta ja takaa tulee pyöräilijä. Taaskaan ei tarvitse olla se trikoopyöräilijä, mutta pakko väistää ajoradalle liikenteen sekaan, ettei ajaisi autoilijan päälle tai törmäisi oveen.

Vierailija
132/138 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi koiranomistajien alalajeista, espoolainen koiranomistaja, on erityisen röyhkeä ja välinpitämätön. Tämän kohtaloksi taitaa koitua se, että jonkun vastaavan röyhkimyksen vapaana juoksentelevat koira hyökkää joko hänen tai (todennäköisemmin) hänen koiransa kimppuun.

Yhtenä ilmiönä havainnut näiden röyhkeuden koiranomistajien myötä ilmaantuneet myrkkymakkarat Espoon keskuspuiston liepeillä. On jollain koiravihaajalla mennyt tunteisiin valtoimenaan juoksentelevat ja ympäri teitä paskovat hurtat - koska eihän nuo omistajat niitä kakkoja kerää. Miten ne edes huomaisi ja löytäisi ne jätökset, kun koira viilettää omia menojaan, ja tekee tarpeensa minne sattuu.

Vierailija
133/138 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä yksi.

- Jalankulkijat, jotka vain lähtevät valumaan sieltä oikeasta reunasta kohti vasenta reunaa. Edelleen taaksensa katsomatta. Siinä sitten pyöräilijä ei tiedä, kummalta puolelta pitäisi väistää - vasemmalta, jolloin jalankulkija valuu edelleen kohti tai kiilaa pyöräilijää tien reunaan, vai oikealta, jolta puolelta ei oikeasti saisi ohittaa ja jolle puolelle jalankulkija todennäköisesti kiireesti palaisi, jos pyöräilijä kilauttaisi kelloa. Tässäkin tapauksessa toivoisin, että myös jalankulkijat seuraisivat liikennettä ja vilkuilisivat ympärilleen ja taakseen. 

Vierailija
134/138 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sakemannirasvamakkara ei ole tulevaisuutta ajatellen viisasta syötävää edes isolle miehelle.

Vierailija
135/138 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heterot on pahinta, muna...

Vierailija
136/138 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi ettei jalankulkijat voi noudattaa yksinkertaisia sääntöjä, jotta liikenteestä saataisiin KAIKILLE sujuvaa, pakko saada lyllertää keskellä tietä ja liikkua sivuttain katsomatta taakse.

Vierailija
137/138 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä pyöräilijät ovat todennäköisesti matkalla jonnekin ja siksi eivät pysähtele. Pyöräily kun on joillekin myös matkustusmuoto, ei pelkästään vapaa-ajan huvin.

Espoon keskuspuistossa sattuu olemaan harvoja hyviä pyöräreittejä Espoon alueella, autoilijoiden luvatussa kaupungissa. Lähetä terveiset Espoon kaupunkisuunnitteluun, että saavat lisää järkeviä pyöräteitä kaupunkiin, niin tämäkin ongelma helpottuu.

Ei tarvitse pysähtyä. Vähän hiljempaa pitäisi ajaa, että ehditään lasten kanssa turvallisesti tien sivuun. Ja ilmoittaa tulostaan soittokellolla, että huomataan, että joku sieltä syöksyy. Ap

Siis mitä juuri luin?!?!!! "Että ehditään tien sivuun"! Valtaatteko siis koko tien sen leveydeltä kulkiessanne? Normaalit, kohteliaat ihmiset huomioivat kanssakulkijat ja käyttävät turvallisuuden ja liikenteen sujuvuuden vuoksi tien OIKEAA LAITAA ja opettavat myös lapsensa pysymään visusti oikeassa reunassa. Jos palloilette keskellä tietä niin saatte syyttää vaan itseänne jos pyöräilijöiden ohitukset tuntuvat hankalilta.

Vierailija
138/138 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutkunmutkun jos on kuulokkeet korvilla ja kuulokkeissa äänikirja tai spotify, niin eihän sitä kilautusta kuule.