Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Espoon keskuspuistossa tuhatta ja sataa kaahaavat pyöräilijät

Vierailija
18.05.2022 |

Käyn usein vauvan ja taaperon kanssa kävelyllä keskuspuistossa, siellä on ihan mahtavat kävelyreitit eli hyvät hiekkatiet. Mutta kävelijöiden seassa suhaa tuhatta ja sataa pyöräilijöitä. Ei siis mitään tavallisia työmatkapyöräilijöitä vaan treenikamppeissa meneviä harrastajia.

Voisitteko ajaa vähän hitaammin, että lapset mahtuisi siellä turvallisesti menemään?

Kommentit (138)

Vierailija
81/138 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut veti herneen nenään aloituksestani. En tosiaan väittänyt kaikkien pyöräilijöiden olevan näitä vaarallisia kaahailijoita. Vaan osan. Ja ikävä kyllä se osa pilaa myös fiksujen maineen. Ap

Et mutta väitit jokaisen yhtään kovempaa ajavan pyöräilijän olevan vaarallinen vain sillä perusteella että sinä koet niin. Pelkkä sinun pelästymisesi tai vaaran kokemuksesi ei tarkoita että tilanne olisi oikeasti vaarallinen. Sitä olen yrittänyt kertoa moneen kertaan.

En väittänyt. Ap

Vierailija
82/138 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaathan, että kevyen liikenteen väylällä pitää myös kävelijöiden noudattaa liikennesääntöjä, mm. oikeanpuoleista liikennettä (ellei muuta erikseen liikennemerkein osoittettu). Eli älä kävele lapsesi kanssa keskellä väylää tai niin leveästi, ettei ohitsenne pääse turvallisesti.

Ja liikenteessä pitää huomioida siellä muut liikkujat ja sopeuttaa oma nopeus niin, että ei vaaranna muita tai itseään. En minäkään voi motarilla aamuruuhkassa vaan itsepäisesti painaa menemään 120km/h, jos siellä liikenne seisoo. Johtuen siis muista tienkäyttäjistä.

Nythän kyse on aika lailla siitä turvallisuuden kokemuksesta, ei todellisesta turvallisuudesta. Kuten jo sanoin, sairaalat eivät ole täynnä pyöräilijöiden yliajamia ihmisiä eikä vakavia onnettomuuksia juuri raportoida. Todellinen riski ei siis ole sellainen kuin millaiseksi osa kävelijöistä sen kokee.

En halua mitenkään vähätellä ihmisten kokemusta mutta kyllä se saisi olla jossain suhteessa siihen ihan todelliseen riskiin.

Oma poika jäi juurikin Espoon keskuspuistossa tälläisen alamäkipyöräilijän alle, ei siis oltu edes siinä kävelyeitillä vaan ihan metsässä, pyöräilijä tuli niin kovaa kun pääsi mutaista polkua alas ja katajan takaa suoraan lapsen päälle. Onneksi oli kyseessä 16v isokokoinen, urheileva kundi, joka ehti sen verran alta pois, että vain jalka jäi pyörän teen,  pyöräilijä veti tangon yli mättääseen naamalleen. Todettiin (kiroilun perusteella) että lyrexihme jäi henkiin (pyörän tilasta en tiedä eikä kiinnosta) ja jatkettiin matkaa, toivoteltiin vaan jatkoon vähän enemmän tilannetajua hänelle. Taaperolta olisi todnäk mennyt siinä hommassa henki. Hetken mietin, että teenkö rikosilmoituksen, utta kun lapsella ei muuta kuin kuraantui housunpuntti, annoin olla.  

Kai tiedät että sinulla on ihan lain mukaan velvollisuus tarkistaa mikä tuon pyöräilijän tila on? Jos hän olisi kuollut tai vammautunut, sinua olisi voitu syyttää heitteillejätöstä. Pelkkä äänen kuuleminen ei kerro siitä miten hänelle kävi.

Olin siinä tilanteessa valmis ottamaan ko. riskin. Eikä ole riski realisoitunut, kun tämä kävi vuosi sitten keväällä eikä missään ole uutisoitu, että sieltä olisi joku mamili löytynyt muumioituneena.

Eli siis suuna päänä syytit toista vaaran aiheuttamisesta mutta itse otat silti riskin siitä että rikot lakia ja jätät loukkaantuneen heitteille? Oliko tuossa joku logiikkakin takana?

Se pyöräilijä oli ihan itse tilanteeseen syyllinen, ns. uhriton onnettomuus. Itsekin olisin jättänyt sen sinne metsään, ehkä vielä jonkin verran terävämmän kommentin kera. Nuo trikooraketit ovat pilanneet sekä kaikki pyörätiet (normaaleilta pyöräilijöiltä), metsäpolut, että pururadat tuolla pakko-oireisella välineurheilullaan. Ei säälitä  yhtään vaikka joku vetäisi vaijereita puiden väliin siellä, missä pyöräily on kielletty.

Eli siis sinä saat perseillä miten paljon vain ja toivoa muiden loukkaantumista mutta muiden pitäisi kiltisti huomioda sinut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/138 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin Herttoniemessäkin on alkanut olemaan tätä ongelmaa, juurikin ulkoilualueella. Olen käynyt vuosia juoksemassa siellä, välillä myös itse pyöräilemässä, ja aiemmin pyörät ja muut lenkkeilijät ovat mahtuneet hyvin. Viime vuosina on kuitenkin alkanut tulemaan näitä superpyöräilijöitä ja varsinkin alamäki- ja maastopyörähulluja. Monesti juoksen nimenomaa pururadalla ja vaikka siellä kieltokyltit niin pyörille kuin koirille, silti näitä näkyy nykyisin siellä väliä. Juoksen itse kovaa, joten olen tottunut siihen että ei tarvitse ihan radan reunan vieressä juosta (plus se on aika vaarallista jos jalka lipeää ojaan), joten kuulokkeet päässä voin rauhassa olla myös keskemmällä. Ja sitten joku maastopyöräilijä tulee vähän väliä takaa, kerran yksi tönäisikin. Mikä teitä vaivaa, miksi haluatte pilata nimenomaan juoksulle tarkoitetun radan? Sama koiranulkoiluttajilla, sitä metsää ja teitä olisi ympärillä vaikka kuinka, miksi juuri siihen purulle on pakko pissattaa?

Vierailija
84/138 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut veti herneen nenään aloituksestani. En tosiaan väittänyt kaikkien pyöräilijöiden olevan näitä vaarallisia kaahailijoita. Vaan osan. Ja ikävä kyllä se osa pilaa myös fiksujen maineen. Ap

Et mutta väitit jokaisen yhtään kovempaa ajavan pyöräilijän olevan vaarallinen vain sillä perusteella että sinä koet niin. Pelkkä sinun pelästymisesi tai vaaran kokemuksesi ei tarkoita että tilanne olisi oikeasti vaarallinen. Sitä olen yrittänyt kertoa moneen kertaan.

En väittänyt. Ap

No jos kellekään ei aiheutunut vaaraa niin mikä oli se ongelma?

Vierailija
85/138 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaathan, että kevyen liikenteen väylällä pitää myös kävelijöiden noudattaa liikennesääntöjä, mm. oikeanpuoleista liikennettä (ellei muuta erikseen liikennemerkein osoittettu). Eli älä kävele lapsesi kanssa keskellä väylää tai niin leveästi, ettei ohitsenne pääse turvallisesti.

Ja liikenteessä pitää huomioida siellä muut liikkujat ja sopeuttaa oma nopeus niin, että ei vaaranna muita tai itseään. En minäkään voi motarilla aamuruuhkassa vaan itsepäisesti painaa menemään 120km/h, jos siellä liikenne seisoo. Johtuen siis muista tienkäyttäjistä.

Nythän kyse on aika lailla siitä turvallisuuden kokemuksesta, ei todellisesta turvallisuudesta. Kuten jo sanoin, sairaalat eivät ole täynnä pyöräilijöiden yliajamia ihmisiä eikä vakavia onnettomuuksia juuri raportoida. Todellinen riski ei siis ole sellainen kuin millaiseksi osa kävelijöistä sen kokee.

En halua mitenkään vähätellä ihmisten kokemusta mutta kyllä se saisi olla jossain suhteessa siihen ihan todelliseen riskiin.

Oma poika jäi juurikin Espoon keskuspuistossa tälläisen alamäkipyöräilijän alle, ei siis oltu edes siinä kävelyeitillä vaan ihan metsässä, pyöräilijä tuli niin kovaa kun pääsi mutaista polkua alas ja katajan takaa suoraan lapsen päälle. Onneksi oli kyseessä 16v isokokoinen, urheileva kundi, joka ehti sen verran alta pois, että vain jalka jäi pyörän teen,  pyöräilijä veti tangon yli mättääseen naamalleen. Todettiin (kiroilun perusteella) että lyrexihme jäi henkiin (pyörän tilasta en tiedä eikä kiinnosta) ja jatkettiin matkaa, toivoteltiin vaan jatkoon vähän enemmän tilannetajua hänelle. Taaperolta olisi todnäk mennyt siinä hommassa henki. Hetken mietin, että teenkö rikosilmoituksen, utta kun lapsella ei muuta kuin kuraantui housunpuntti, annoin olla.  

Kai tiedät että sinulla on ihan lain mukaan velvollisuus tarkistaa mikä tuon pyöräilijän tila on? Jos hän olisi kuollut tai vammautunut, sinua olisi voitu syyttää heitteillejätöstä. Pelkkä äänen kuuleminen ei kerro siitä miten hänelle kävi.

Olin siinä tilanteessa valmis ottamaan ko. riskin. Eikä ole riski realisoitunut, kun tämä kävi vuosi sitten keväällä eikä missään ole uutisoitu, että sieltä olisi joku mamili löytynyt muumioituneena.

Eli siis suuna päänä syytit toista vaaran aiheuttamisesta mutta itse otat silti riskin siitä että rikot lakia ja jätät loukkaantuneen heitteille? Oliko tuossa joku logiikkakin takana?

Ketä mä mistään syytin? Kerroin tarinan. Ja minä en todellakaan aiheuttanut mitään vaaraa kenellekkään. Eikä poikanikaan. Mitä jos nyt vaan alkaisit elämään niissä lycrahousuissasi niin, että otat muutkin huomioon? Ennen kuin oikeasti jotain sattuu. 

Vierailija
86/138 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tässä näy vähän taas se ihmisten tapa havainnoida maailmaa jossa yksi liian kovaa ajava pyöräilijä edustaa hetken päästä melkein kaikkia pyöräilijöitä ja uuttaa vaarallista trendiä ja taas ne sata kävelijät huomiovaa pyöräilijää menevät ohi ilman että niitä noteerataan mitenkään.

Vierailija
87/138 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu muuallakin metsäisillä virkistyspoluilla. Itse kävelen rauhallista tahtia, katselen luonnonkasveja, kuuntelen ja tarkkailen lintuja kaupungin lähimetsässä. Mutkan takaa voi yhtäkkiä kaahata pyöräilijä tuhatta ja sataa. Se reitti ei edes oikaise mitään välimatkoja, vaan kiertää järvenrantaa.

Miksi näet enemmän sinun kuin pyöräilijän oikeudeksi harrastaa siinä lähimetsässä? Miksi sinä saat maleksia hänen tiellään kun hän yrittää nauttia vauhdikkaasta pyöräilystä luonnon keskellä?

Kummallakin on oikeus nauttia lähimetsästä, mutta kummallakin on myös velvollisuus antaa tilaa muille ulkoilijoille. Jos pyöräilee polulla tuhatta ja sataa, on mahdotonta ottaa muut huomioon. Pyöräilijällä on velvollisuus pitää tilannenopeus sellaisena, että pystyy väistämään kävelijää, eikä päinvastoin.

Voinhan toki ajatella, että minulla on oikeus mennä metsäpolulle luukuttamaan äänekästä musiikkia. Se kuitenkin tekisi minusta ympäristöään terrorisoivan mulkun.

No moniko pyöräilijä sinuun on ihan törmännyt?

Ei onneksi vielä kukaan, koska olen itse väistänyt. Lähellä on ollut kymmeniä kertoja. Olen näistä asiallisesti huomauttanutkin, ja aina saanut vihat niskoilleni. Ties vaikka juuri sinä olisit se keski-ikäinen nainen, joka suojatiellä oli ajamassa päälleni. Jäi raivoamaan perään, kun kerroin väistämisvelvollisuudesta.

Pyöräilen itse paljonkin Helsingissä, ja sääntöjä noudattavat pyöräilijät on vähemmistössä. Autot ja kävelijät väistää, koska kuka nyt haluaisi onnettomuuteen? Tarvittaisiin iso asennemuutos tässä, ja toki myös parempaa liikennesuunnittelua. Poliisi voisi myös puuttua enemmän vaaralliseen ja laittomaan pyöräilyyn.

Vierailija
88/138 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn usein tuolla ja ongelma on nimenomaan ne maastopyöräilijät, jota suhaa täysiä sekä juurakkoisia metsäpolkuja että hiekkateitä. Molemmilla liikkuu paljon lapsia. Vaarallista kaikille.

Vierailija
89/138 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketä mä mistään syytin? Kerroin tarinan. Ja minä en todellakaan aiheuttanut mitään vaaraa kenellekkään. Eikä poikanikaan. Mitä jos nyt vaan alkaisit elämään niissä lycrahousuissasi niin, että otat muutkin huomioon? Ennen kuin oikeasti jotain sattuu. 

Ai, nyt se olikin vain tarina. Luulin että se oli ihan totta.

Mutta toisessa viestissäsi kerroit että et välitä vaikka kaatunut pyöräilijä olisi loukannut itseään ja että sinua ei haittaisi vaikka pyöräilijöiden eteen viriteltäisiin vaijereita. 

Ehkä kannattaisi aloittaa se asenteen korjaaminen ihan itsestäsi.

Vierailija
90/138 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kumma juttu tuo pyörällä kulkeminen. Oikeuttaa ajamaan tuhatta ja sataa ihmisjoukkojen keskellä. Onko nyt oikeasti niin vaikeaa hiljentää silloin kun lähestyy kävelijöitä samalla pyörätiellä? Vähän kuin autoilla saisi ajaa taajamien keskustoissa 100 km/h, sitten ihmetellään, että miksi sattuu onnettomuuksia. 

Pitäisikö pyöräteillä olla joku yleisnopeusrajoitus, joka on suhteutettuna siihen (en osaa sanoa mikä on hiljainen vauhti pyöräilijälle, onko 10 km/h vai 5 km/h?), että siinä on myös kävelijöitä menossa/tulossa samaa väylää? Eli esim. taajamissa saa fillaroida vain tiettyä vauhtia pyöräteillä, jossa on muitakin kuin noita pyöräilijöitä liikkeellä.

Vierailija
91/138 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tässä näy vähän taas se ihmisten tapa havainnoida maailmaa jossa yksi liian kovaa ajava pyöräilijä edustaa hetken päästä melkein kaikkia pyöräilijöitä ja uuttaa vaarallista trendiä ja taas ne sata kävelijät huomiovaa pyöräilijää menevät ohi ilman että niitä noteerataan mitenkään.

Ootko käyny viime aikoina Espoon keskuspuistossa? Se on nykyään täysin villi maasto- ja alamäkipyöräilijöiden temmellyskenttä.

Vierailija
92/138 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me muutettiin aikoinaan Keskuspuiston tienoille koska vietetään useita tunteja päivässä ulkoillen ja ajateltiin, että siellä on loistavat maastot tähän tarkoitukseen.

Vuoden päivät jaksoimme lenkkeillä ja saada sydäreitä näiden spandexhullujen takia kunnes totesimme että siellä on ihan yhtä p erseestä ulkoilla kuin rantaraitilla joten muutimme takaisin rannalle (muuton syynä oli siis pelkästään ulkoilumaastot).

Minulle viimeinen niitti oli sähköpyörät. Siellä tulevat tosiaan sen 30km/h ohitse ilman mitään varoitusta ja huutavat v ittua keskisormea heilutellen kun meinaat jäädä alle.

Sähköpyörä avustaa vain 25 km/h eli ei sujahda noin kovaa sun ohi. (Sähköpyörät painaa niin paljon, ettei niillä kukaan 30 km/h aja kuin korkeintaan alamäkeen). Sinänsä jännä, että asun hyvien pyöräilyreittien kaupungissa (ei pääkaupunkiseutu), joten täällä niitä spandextyyppejä on paljon. Itse harrastan juoksua, enkä ole koskaan pelästynyt pyöräilijää. Minä en tosin hortoile ympäri tietä vaan pysyn tien reunassa ja omalla linjalla.

Vierailija
93/138 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingin Herttoniemessäkin on alkanut olemaan tätä ongelmaa, juurikin ulkoilualueella. Olen käynyt vuosia juoksemassa siellä, välillä myös itse pyöräilemässä, ja aiemmin pyörät ja muut lenkkeilijät ovat mahtuneet hyvin. Viime vuosina on kuitenkin alkanut tulemaan näitä superpyöräilijöitä ja varsinkin alamäki- ja maastopyörähulluja. Monesti juoksen nimenomaa pururadalla ja vaikka siellä kieltokyltit niin pyörille kuin koirille, silti näitä näkyy nykyisin siellä väliä. Juoksen itse kovaa, joten olen tottunut siihen että ei tarvitse ihan radan reunan vieressä juosta (plus se on aika vaarallista jos jalka lipeää ojaan), joten kuulokkeet päässä voin rauhassa olla myös keskemmällä. Ja sitten joku maastopyöräilijä tulee vähän väliä takaa, kerran yksi tönäisikin. Mikä teitä vaivaa, miksi haluatte pilata nimenomaan juoksulle tarkoitetun radan? Sama koiranulkoiluttajilla, sitä metsää ja teitä olisi ympärillä vaikka kuinka, miksi juuri siihen purulle on pakko pissattaa?

Suurimmaksi osaksi kannattaa juosta hiljaa ja 1-2 kert kovempaa viikossa ihan noin kehittymisen kannalta. ja jos juokset oikeassa laidassa kukaan sinua tule tönimään.

Vierailija
94/138 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu muuallakin metsäisillä virkistyspoluilla. Itse kävelen rauhallista tahtia, katselen luonnonkasveja, kuuntelen ja tarkkailen lintuja kaupungin lähimetsässä. Mutkan takaa voi yhtäkkiä kaahata pyöräilijä tuhatta ja sataa. Se reitti ei edes oikaise mitään välimatkoja, vaan kiertää järvenrantaa.

Miksi näet enemmän sinun kuin pyöräilijän oikeudeksi harrastaa siinä lähimetsässä? Miksi sinä saat maleksia hänen tiellään kun hän yrittää nauttia vauhdikkaasta pyöräilystä luonnon keskellä?

Kummallakin on oikeus nauttia lähimetsästä, mutta kummallakin on myös velvollisuus antaa tilaa muille ulkoilijoille. Jos pyöräilee polulla tuhatta ja sataa, on mahdotonta ottaa muut huomioon. Pyöräilijällä on velvollisuus pitää tilannenopeus sellaisena, että pystyy väistämään kävelijää, eikä päinvastoin.

Voinhan toki ajatella, että minulla on oikeus mennä metsäpolulle luukuttamaan äänekästä musiikkia. Se kuitenkin tekisi minusta ympäristöään terrorisoivan mulkun.

No moniko pyöräilijä sinuun on ihan törmännyt?

Ei onneksi vielä kukaan, koska olen itse väistänyt. Lähellä on ollut kymmeniä kertoja. Olen näistä asiallisesti huomauttanutkin, ja aina saanut vihat niskoilleni. Ties vaikka juuri sinä olisit se keski-ikäinen nainen, joka suojatiellä oli ajamassa päälleni. Jäi raivoamaan perään, kun kerroin väistämisvelvollisuudesta.

Pyöräilen itse paljonkin Helsingissä, ja sääntöjä noudattavat pyöräilijät on vähemmistössä. Autot ja kävelijät väistää, koska kuka nyt haluaisi onnettomuuteen? Tarvittaisiin iso asennemuutos tässä, ja toki myös parempaa liikennesuunnittelua. Poliisi voisi myös puuttua enemmän vaaralliseen ja laittomaan pyöräilyyn.

en kiistä etteikö olisi myös huonosti käyttäytyvä pyöräilijöitä. Mutta koska myös pyöräilijälle käy pahasti jos törmää käveijään tai varsinkin autoon, kukaan normaali pyöräilijä ei hae tormäystä. Ja siksi niitä oikeasti tapahtuukin todella vähän.

Eli useimmiten se vaara on oikeasti ennemän pelästys ja harmitus kuin oikea konkreettinen vaara.

Vierailija
95/138 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tässä siitä ole kyse. Ap puhui näistä suhareista, ei pyöräilijöistä yleensä. Tätä ongelmaahan ei ole pienillä paikkakunnilla, koska näitä speedotyyppejä on siellä suhteessa niin vähän. Pääkaupunkiseudulla heitä on jo sen verran iso porukka, että heistä on ihan oikeaa häiriötä ja vaaraa muille.

Vierailija
96/138 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootko käyny viime aikoina Espoon keskuspuistossa? Se on nykyään täysin villi maasto- ja alamäkipyöräilijöiden temmellyskenttä.

Jos olet koko ajan niiden tiellä niin luultavimmin kuljet jalan juuri niillä muutamalla suositulla maastopyöräreitilla. Siellä kyllä riittää taatusti pienempiä polkuja sinullekin kulkea.

Vierailija
97/138 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet koko ajan niiden tiellä niin luultavimmin kuljet jalan juuri niillä muutamalla suositulla maastopyöräreitilla. Siellä kyllä riittää taatusti pienempiä polkuja sinullekin kulkea.

Heh. Tämä ongelma on siellä kyllä jokaisella polulla mitä olen kulkenut.

Vierailija
98/138 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tässä siitä ole kyse. Ap puhui näistä suhareista, ei pyöräilijöistä yleensä. Tätä ongelmaahan ei ole pienillä paikkakunnilla, koska näitä speedotyyppejä on siellä suhteessa niin vähän. Pääkaupunkiseudulla heitä on jo sen verran iso porukka, että heistä on ihan oikeaa häiriötä ja vaaraa muille.

Jostain syystä osa ihmisistä ei näe tai koe tätä ongelmana isoissakaan kaupungeissa. Ehkä kyse on juuri siinä että isoissa kaupungeissa nyt aina on sitä ihmistä ja liikennettä eikä niinkään luonnon rauhaa. Jos jossain Helsingissä odottaa saavansa kuljeskella ihan rauhassa niin saattaa joutua pettymään eikä se ole aina niiden muiden kulkijoiden vika.

Vierailija
99/138 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee samaan genreen kuin se hiljakkoin betoniporsasta päin kaahannut 60v vaari. Pitäis tajuta että kun tuolla trikoot vinkuen kaahaat ikäkriisissä 100 km/h välittämättä muusta maailmasta mitään niin näinkin voi käydä.

Vierailija
100/138 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurimmaksi osaksi kannattaa juosta hiljaa ja 1-2 kert kovempaa viikossa ihan noin kehittymisen kannalta. ja jos juokset oikeassa laidassa kukaan sinua tule tönimään.

Enköhän mä osaa paremmin treenini kuin sinä. Vaikka oletko joku olympiatason valmentaja? Sitä mäkin. Näin nuoresta asti juosseena jo mun hidas vauhti on huomattavasti keskivertoa lenkkeilijää reippaampaa ja juoksen nimenomaan radalla koska sieltä ne pyörät on kielletty. Taisi taas kalikka kolahtaa sun kohdalta...