Taas yksi yrittäjä itkee, ettei saa palkattua ketään osaavaa tyyppiä
Milloin työnantajat heräävät siihen, että heidän täytyy alkaa itse kouluttamaan työntekijät? Todellisuus on nykyään sitä, että valmiita osaajia ei vain ole. Turha itkeä, tyhjästä on paha nyhjästä. Jos työntekijän haluaa, niin pitää olla valmis tarjoamaan kunnon työpaikkakoulutus.
Selittäkää minulle miksi tämä on ongelma? Miksi työnantajat itkee, että valmiita osaajia ei ole saatavilla? Miksi ei olla valmiita kouluttamaan?
Kommentit (259)
Joskus vielä 90-luvulla sai työpaikan, jos oli alan koulutus ja osasi olla haastattelussa miellyttävä ja asiallinen. Ehkä vielä 2000-luvullekin asti.
Jossain vaiheessa tilanne muuttui. Pitää olla kaikkien alojen moniosaaja, yksi tutkinto ei enää riitä. Aloittelijoita ei haluta palkata, koska ne pitää perehdyttää. Samalla tulee aina vain vaikeammaksi päästä alkuun uralla, ja hyvin koulutettuja työttömiä tulee yhä enemmän. Työantajat haluavat vain osaajia, mutta eivät ole valmiita nostamaan palkkaa. Ja sitten he itkevät, kun kukaan ei halua töihin heille.
Jossain vaiheessa yrittäjien pitää tulla vastaan, ei voi vain vaatia loputtomasti.
Wienerleike 26 euroa ja kolmen ruokalajin bistro menu 49 euroa Itä-Helsinkiläisen lähiön hiljaisessa osassa?
Ruokapuolta tuskin saa kannattamaan pitdemmän päälle ja kaljakuppilaksi ei taida olla edellytyksiä koska tuo on asuintalon pohjakerroksessa. Epäilen myös ettei tuossa liiketilassa ole riittävästi asiakaspaikkoja vaikka markkinoiniti toimisikin erinomaisesti. Webbisivuilla ei ollut edes valokuvia sisältä saatikka annoksista, joka saa epäilemään myös markkinoinnin ammattimaisuuta.
Vierailija kirjoitti:
Wienerleike 26 euroa ja kolmen ruokalajin bistro menu 49 euroa Itä-Helsinkiläisen lähiön hiljaisessa osassa?
Ruokapuolta tuskin saa kannattamaan pitdemmän päälle ja kaljakuppilaksi ei taida olla edellytyksiä koska tuo on asuintalon pohjakerroksessa. Epäilen myös ettei tuossa liiketilassa ole riittävästi asiakaspaikkoja vaikka markkinoiniti toimisikin erinomaisesti. Webbisivuilla ei ollut edes valokuvia sisältä saatikka annoksista, joka saa epäilemään myös markkinoinnin ammattimaisuuta.
Alan ammattilainen näkee tämän ja epäilee ravintolan selviytymismahdollisuuksia eikä siksi ota työpaikkaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi että se osaaja tarvittais heti, eikä kolmen vuoden päästä.
Tämähän se ongelma on. Tuntuu, että ihmiset kuvittelevat, että työnantajan on jotenkin helppo alkaa kouluttaa täysin nollasta alkavaa työntekijää siinä kohtaa kun tarve tekijälle on kova.
Meiltä lähti hyvä ja kokenut työntekijä, jonka jättämä aukko on valtava. Tekijöitä ei vain löydy tilalle, vaikka työnantaja on hyvä ja palkkakin hieman keskitasoa parempi. Tuon työntekijän asiakkaita ja tehtäviä ei ota haltuun kukaan sellainen, joka on vasta aloittelemassa uraansa alalla Heille on aikansa ja paikkansa, mutta tässä kohtaa se ei ole.
Aloitteleva työntekijä syö pitkään ennen kuin alkaa tuomaan. Niin hienoa kuin se olisikin tukea työllisyyttä ja luoda mahdollisuuksia aina uusille tekijöille, valitettavan usein on se tilanne, että tarvitaan valmis osaaja.
Jos nyt edelleen pysytään ravintola-alalla, niin ravintolakoulusta valmistunut kokki ei kyllä aloita nollasta.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun yrittäjät valittivat pari vuotta sitten että on valtava työvoimapula ja kriisi päällä. Hakijoita oli vain 7 per työpaikka.
Aivan joo. Meillä on siis yli 400 000 työtöntä työnhakijaa, ja vain 7 hakijaa per työpaikka? Kun itse hain töitä useamman sadan hakemuksen verran, niin laitoin niille, joilta tuli kielteinen vastaus, lisäkysymyksen: Moniko paikkaa haki? Vastauset oli 270-4000 hakijaa per tietoalan työpaikka. Pienin hakijamäärä oli muutaman kuukauden sijaisuuteen jossain eteläsuomen korpikylän seurakunnassa. 7 hakijaa per työpaikka? Joku taitaa valehdella, mutta työttömien määrä on fakta, enkä usko, että kysymykseeni vastanneet rekrytoijatkaan vaivaituisivat valehtelemaan. Pandemia sulki TE-keskusten kurssit jne. työttömien piilopaikat, josta syystä kaikki työttömät olivat hetken aikaa näkyvillä, ja heitä oli pahimmillaan luokkaa 430 000. Nyt kun kurssit taas alkoivat, määrä putosi alle puoleen, ja henkselit läpsyivät tämän massivisen työllistämis-urotyön vuoksi. Todellisuus on kuitenkin se, että kaikki loppuu aikanaan, myös ne kurssit. Lisää jänniä juttuja paljastuu, kun katsoo mikä on Suomen, Ruotsin tai Saamenkieltä äidinkielenään puhuvien työttömien määrä suhteessa em. kieliryhmän ulkopuolelta tulleiden työttömien määrään..Heitä on 470 000, ja heistä suuri osa kuuluu ryhmiin, joissa työttömyysprosentti on 50 ja 70% väliltä?
Osaavat kokit voivat Helsingissä valita työpaikkansa. Ravintola-alalla todellakin sana kiirii ja tiedetään aika hyvin, mikä ravintola on hyvän työnantajan käsissä ja sitten on ne toiset ravintolat, joissa väki vaihtuu tiuhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai apua. Ei yritys/yrittäjä ole mikään ammattioppilaitos. Koulutus hankitaan juuri siksi että tietyn alan yritys voi palkata osaajan nimenomaan rupeamatta itse oppilaitoseksi 😂
Joo joo mutta se ei ole noin enää nykyään. Jos osaajia ei ole saatavilla niin on pakko ruveta itse oppilaitokseksi vaikka se kuinka harmittaisi. Ap
Sä et usko tuohon itsekään.
Yritys ei voi olla oppilaitos. Asia on ihan selvä jokaiselle.No ei se ravintolala nyt mitään tähtitiedettä ole 😂 Oppisopimuksella joku nuori ruoanlaitosta kiinnostunut mutta teoriaopinnoissa heikommin menestynyt löytyy kyllä, mutta jos työnantajalla on asennevamma ja suhtautuu työnhakijoihin armollisena työnANTAJANA...
Harvalla työnantajalla on aikaa ryhtyä opettamaan mitään alaa alkeista lähtien. Varsinkin kun se yritystoiminta pitää pyörittää.
Jos on aikaa tehdä työt itse niin hienoa! Nyt on entiset työntekijät siirtyneet muille aloille eivätkä varmasti palaa epävarmoihin työsuhteisiin pienellä palkalla. Hyvämaineinen reilu työnantaja on taatusti parempi kuin Hesen tms. riisto! Mutta jos on aikaisemmilla työnantajan markkinoilla osoittanut olevansa huono työnantaja niin nyt saa touhuta itsekseen.
Kannattaisi nyt satsata muutama viikko opetukseen, ei ravintolan avustavat työt vaikeita ole. Oppisopimus niin saa parissa vuodessa juuri itselle sopivan. Tai voi myös lyödä lapun luukulle jos siltä tuntuu.
Jos on aikaa opettaa jotain muuta samalla kun joutuu itse kuitenkin tekemään ison osan hommista, niin on varmasti aikaa tehdä tehdä hommat kokonaan itse.
Mä olin eräässä pienessä ravintola-alan yrityksessä töissä; aivan mahtava työpaikka ja pomo. Työntekijöiden vaihtuvuus oli tosi pientä. Oli työterveys, vuoroihin pystyi vaikuttaa suht hyvin, palkka oli enempi kuin TESminimi.
Harmi, että en enää pystynyt tekemään tuolla työtä, tai muuallakaan rafla-alalla, fyysisten juttujen takia.
Menisin riemusta kiljuen tuonne jos vaan kykenisin hommaan.
Tiedän, että heilläkin on pientä pulaa duunareista.
Onneksi on myös hyviä työnantajia, ei ihan usko lopu kesken
Kuulin tänään just ohimennen sellasen et jenkeis macdonaldsin työntekijä tienaa 21 dollaria tunnissa, se on 19,92 euroa. On palkkataso hieman parempi kuin Suomessa. Tämä siis faktaa, ei trollausta.
Vierailija kirjoitti:
Ei perheellinen ihminen (tai perheetönkään) voi kustantaa omalla puoli-ilmaistyöpanoksellaan ahkeroiden jonkun kannattamatonta yrittämisharrastusta.
Tämä sopisi automaattivastaukseksi 99% yrittäjien vinkumisiin työvoimapulasta. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten musta näyttää että av:llä on aina enemmän pienyrittäjiä ja yrittämistä jotenkin halventavaa näkemystä kuin yrittämistä puoltavaa tai kannustavaa?
Yrittämistä ei vastusta kukaan.
Sitä, että maristaan kun työntekijät ei olekaan innokkaita kustantamaan toisen unelmaa omasta selkärangastaan, tai että kuvitellaan että yrittäjä on automaattisesti joku talouden pyhä veturi vaikka koko toiminta perustuisi enemmän yrittäjän fiiliksille kun matemaattisille kannattavuusfaktoille (mistä syytetään kaikkia muita kuin itseään) sen sijaan kylläkin.
Pienyrittäjyys on rankkaa ja sitä pitäisi Suomessa helpottaa. Samanaikaisesti pitää kuitenkin hahmottaa jo hommaan lähtiessä, mikä on yrittäjäriski ja miksi se ei poistu "laiskoja työttömiä" tai milloin ketäkin haukkumalla.
Tämä. Suomessa on kymmeniä tuhansia yrittäjiä, jotka mielestään menestyisi MUTKU verotus, huonot työntekijät, kalliit vuokrat jne jne.
Ei ole kenenkään muun vastuulla (edes valtion) tehdä sinun yrityksestä kannattavaa! Mutta asenne kuin kuin huonoilla taitelijoilla, joiden mielestä jonkun pitäisi rahoittaa heidän elämäntapansa ja ostaa kehnoja teoksia, koska sentään KUTSUMUS.
Oho. Okei. Sulla on tällainen mielipide yrittäjistä. Ei se poista mitenkään sitä ongelmaa että tällä hetkellä on hurja työvoimapula rakennusalalla, ravintoloissa, siivousfirmoissa ja edes vaateputiikit ei tahdo löytää myyjää kesäksi pop-up myymälään.
Olipa silmiä avaava ketju lukea. Ymmärrän taas kansan syviä rivejä hiukan paremmin, että millainen asennemaailma siellä tuppaa olemaan.
Miehen työnantaja on vihdoin havahtunut tähän. Heillä on kyllä ollut kesätyöntekijöitä säännöllisesti, mutta aina kun on haluttu rekrytoida joku uusi, niin on etsitty sellaista supersenioria, jolla on juuri oikeanlaista työkokemusta.
Nyt ekaa kertaa rekrysivät vastavalmistuneen, halleluja!
Ei kaikille aloille voi alkaa työnantaja kouluttamaan työntekijää. Ajattele vaikka joku automaalari, täytyyhän siinä olla joku perustaito hanskassa ennen kuin lähdet hommiin, millään firmalla ei vaan ole resursseja alkaa opettaa jotain täysin pystymetsästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kahvila, ei ravintola-alan oppilaitos eikä vaativaa aivotyötä ja sen mukaista palkkaa yksinkertaisesti ole tarjolla.
Tällä hetkellä tilanne on huono mutta muuttuu sitten kun taas muistetaan että asiakaspalvelusta ja keittiötyöstä ei kertakaikkiaan koskaan eikä missään makseta samoin kuin vaativammista töistä.Sun kannattaakin tehdä itse kaikki, saat parhaan tuoton kuppilastasi. Miksi ketään kiinnostaa lähteä sun orjuutettavaksi ilman palkkaa jolla elää?
Sivusta: Ryhdy itse yrittäjäksi, äläkä makaa siellä kotonasi pieruverkkareissa ja kittaa siideriä ja kaljaa, meidän muiden elätettävänä.
Sittehän näet millaista duunia se on olla yrittäjänä, ja mistä ne palkkarahat itselle ja työntekijöille tulee.
Nyt kokeista ja muista keittiö-ja ravintola-alan ihmisisitä suuri pula, samoin kuin hoitajistakin.
Harvemmalla pienellä yrittäjällä on varaa maksaa palkkaa yli tess:n.
Se tess eli työehtosopimushan on neuvoteltu yhdessää koko ravintola-alalle ja mukana ovat olleet sekä työntekijäpuoli että työnantajapuoli.
Siinä määritellään se perustaso palkalle. Niinhän se on joka alalla.
Joten turha kitistä ja valittaa, niinkus se palkka olis vain yksittäisen työnantajan oma keksimä summa.
Totuus on, että tällä hetkellä Suomessa on tarjolla yllin kyllin töitä, niille jotka vaan viitisii sitä tehdä. Eivät viitsi nyky nuoret aikuiset, kun saavat kaiken ilmaiseksi yhteiskunnalta.
Mutta turpaa, turpaa te kyllä viitsitte aina soittaa ja törkeän ylimielisesti.
Turhaan yrität.
Ei noista himassa makaavista ole mihinkään duuniin, kunhan valitttavat ja nostavat tukia.
Vierailija kirjoitti:
Perustais ensinnäkin yrityksen, joka kannattaa. Esim. nimeltä mainitsemattomassa kaupungissa on yhden kadun varrella useampikin kampaaja. Miten hemmettissä ne pärjää?..
Verot on lähinnä sellanen vapaaehtoinen maksetaan jos jaksetaan juttu sekä tiskin alta voi myydä samalla vaikka ja mitä pillusta pillereihin.
Mä aina kysyn haastattelussa että kait teillä on normaali aamun kahvitauko ja ruokatunti ja sitten parintunnin päästä iltakahvitauko.
Ja että kerkee välissä tarvittaessa vessatauolle, jos iskee vatsatauti tai kahvit tulee pahasti ulos.
Totean että en työskentele tauoitta ja jos ei ole mahdollista käydä vessassa.
Sitten alkaa neuvottelut palkasta.
Nämä on ne tärkeimmät ehdot.
Yli puolet työpaikoista haluaa että työntekijä ei pidä taukoja ja edes laillista ruokatuntia saa pitää.
Nuoret menee kusetukseen.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin eräässä pienessä ravintola-alan yrityksessä töissä; aivan mahtava työpaikka ja pomo. Työntekijöiden vaihtuvuus oli tosi pientä. Oli työterveys, vuoroihin pystyi vaikuttaa suht hyvin, palkka oli enempi kuin TESminimi.
Harmi, että en enää pystynyt tekemään tuolla työtä, tai muuallakaan rafla-alalla, fyysisten juttujen takia.Menisin riemusta kiljuen tuonne jos vaan kykenisin hommaan.
Tiedän, että heilläkin on pientä pulaa duunareista.Onneksi on myös hyviä työnantajia, ei ihan usko lopu kesken
Sama kokemus mulla. Ulkomaalainen työnantaja, tai veljekset omisti paikan. Olin salin puolella. Mukavat työkaverit, reilu pomo ja maksoi hyvää palkkaa. Jouluna sain lahjat, samoin synttäripäivänä. Kaikista lakisääteisistä asioista pidettiin kiinni, eikä näistä joutunut vänkäämään. Joskus selitin heille yksityiskohtia tessistä, jos oli jotain epäselvää esim. lomista.
Seitsemän vuoden jälkeen kuitenkin lähdin sieltä kun olin tuossa vaiheessa tehnyt vuorotyötä jo yli 20 vuotta. En jaksanut enää sitä kun ikääkin alkoi tulla. Edelleen muistelen tuota paikkaa lämmöllä.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen järjestelmä suurine työnantajamaksuineen ja muine velvoitteineen on monelle yritykselle se suurin menoerä. Jos ei ole reipasta myyntiä, kuten esim. korona-aikana, niin ei ole olemassa mitään koulutusmäärärahoja, kun yritys ei tahdo pysyä edes pystyssä. Start-up -firmoilla taasen, jos rahoitus on saatu kuntoon (rahoituskierroksilla), niin tuotteen kehitys tapahtuu hyvin nopealla aikataululla. Silloin ei ole edes mahdoillista käyttää koulutukseen aikaa. Yrittäminen on kaiken kaikkeaan aika vaikeaa ja riskialtista ja niitä onnistujia on vain pieni prosentti.
Ja lisäyksenä vielä, että koulutus on Suomessa valtion tehtävä, jota varten niitä verojakin kerätään.
Se oli kyllä Sanni Grahn-Laasonen, joka sen uudisti.