Kuinka kauan hernekeitton pitää kiehua ja....
Missä vaiheessa palvikylki pitää laittaa kattilaan, siis kuinka kauan se pitää olla kattilassa, minuuttia?
Olen tekemassä hernekeitto ensimmäistä kertaa ikinä.
Kiitos.
Kommentit (59)
Onko kukaan tehnyt hernekeittoa soodan kanssa? Muistan jo kuolleen sukulaistätini kertoneen, että hän oli ihmetellyt kotipalvelussa työskentelevänä, että hänen asiakkaansa oli pyytänyt tekemään hernekeittoa perinteisellä tavalla. Täti oli ihmetellyt, että eihän hän ehdi tehdä sitä ennen kuin pitää olla jo seuraavassa paikassa. Asiakas oli neuvonut, että keittoon pitää laittaa soodaa, jolloin se kypsyy nopeasti. En tiedä paljonko ja missä vaiheessa soodaa pitäisi käyttää ja mitä vaikuttaa makuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko turhempaa sähkön kulutusta kun hernekeiton keittäminen.
Lähes kaikki sähkönkulutus on tuota turhempaa, esim. sinun palstailusi.
Niin, ja sinun ei? Suomalaiset ovat niin kaksinaismoraalisteja. Ostetaan hunajamarinoituja broilerinfileitä, pakaste pullataikinaa, jonkun muun tekemää sushia, tai toisen paistamaa leipää...mutta ne herneet...ne pitää keittää ihan itse ja monta tuntia. Et ole itse yhtään sen parempi, sori.
Minä en ole vinkunut täällä sähkönkulutuksesta toisin kuin se jolle vastasin. Minun moraalini on tältä osin kunnossa, voit rauhoittua. Jännästi tästä provosoidut ja keksit jotain paremmuusjuttuja vaikka kukaan ei ole sellaisesta mitään puhunut. Tässä haettiin vain ja ainoastaan neuvoa miten keittää hernekeitto, harmi että olet noin alemmuudentuntoinen.
En todellakaan ole alemmuudentuntoinen. Mutta sinun piti silti kommentoida, vaikka asia ei edes liittynyt sinuun. Täällä vauva sivuillahan saa kyllä ottaa kantaa asiaan kuin asiaan, eikö niin? Olet varmaan itsekkin ottanut sellaiseen asiaan mikä ei edes sinua kiinnosta. Joten, älä puhu alemmuudesta mitään, en minäkään syyttänyt tai haukkunut sinua.
Vieläkös se hernekeitto tehdään sellaisessa painekattilassa kuin joskus 1970-luvulla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja sinun ei? Suomalaiset ovat niin kaksinaismoraalisteja. Ostetaan hunajamarinoituja broilerinfileitä, pakaste pullataikinaa, jonkun muun tekemää sushia, tai toisen paistamaa leipää...mutta ne herneet...ne pitää keittää ihan itse ja monta tuntia. Et ole itse yhtään sen parempi, sori.
Muunmaalaiset eivät? Sait taas aiheen solvata suomalaisia.
Herneitä kannattaa liottaa yön yli. Kypsyvät nopeammin. Painekattilassa kypsyy alle tunnissa. Hyvä hankinta, jos tekee usein kauan keitettäviä ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole vinkunut täällä sähkönkulutuksesta toisin kuin se jolle vastasin. Minun moraalini on tältä osin kunnossa, voit rauhoittua. Jännästi tästä provosoidut ja keksit jotain paremmuusjuttuja vaikka kukaan ei ole sellaisesta mitään puhunut. Tässä haettiin vain ja ainoastaan neuvoa miten keittää hernekeitto, harmi että olet noin alemmuudentuntoinen.
En todellakaan ole alemmuudentuntoinen. Mutta sinun piti silti kommentoida, vaikka asia ei edes liittynyt sinuun. Täällä vauva sivuillahan saa kyllä ottaa kantaa asiaan kuin asiaan, eikö niin? Olet varmaan itsekkin ottanut sellaiseen asiaan mikä ei edes sinua kiinnosta. Joten, älä puhu alemmuudesta mitään, en minäkään syyttänyt tai haukkunut sinua.
Miksi sitten vaihdat puheenaihetta kun kyse oli kauanko hernekeittoa pitää keittää? Yhtäkkiä puhutkin paremmuudesta, aika selkeä signaali. Minä keitän hernarin alusta asti itse koska purkkikeitto on pahaa. En välttele eineksiä jos ne maistuvat hyvältä.
Misi et heti laitanut selaimesi hakua asiasta. Olisit saman tien saanut vastaus.Eli nopeammin kuin täältä.JaH- rokan kaikki tekemisen tiedot.
Vierailija kirjoitti:
Haha, tuo keiton alikeittäjä alapeukutti oikeat vastaukset. On varmaan kiva syödä kovia herneitä liemessä.
Mä teen kerran kuussa hernekeittoa ja 2 tuntia on just passeli, jos herneet on lionneet yli yön. En halua mitään hernemuusia. Ja näin oon tehnyt jo kymmeniä vuosia. En tosin alapeukuttanut mitään.
Jospa kokeilen kahden tunnin juttua
ensimmäiseksi ja puol tuntia ennen loppua laitan palvikyljen tulelle, meni syteen tai saveen.
Kiitos kaikille vastanneille ja neuvoja antaneille.
Voikaa hyvin.
Ap.
Hernepaketin kyljessäkin on rokkaohje, ja ihan sitä noudattamallakin on saanut syömäkelpoista soppaa.
Ai vitsit, mun pitikin laittaa herneet likoomaan huomista varten! Hyvä kun tulin vielä tähän istumaan :-)
Vierailija kirjoitti:
Sanottava tähän väliin, jos herneet ei kypsy 2 tunnissa, ei ne pehmiä 4 tunnissakaan. No joo en tiedä millaisia haudutuskattiloita teill on.
Kai he tekevät keittoa purkkihernarista, vaikka sitä nyt ei tarvitse muuta kuin lämmittää, ei keittää montaa tuntia.
Helpoin tapa on huuhtoa herneet ja laittaa likoamaan reiluun vesimäärään, koska herneet imevät vettä melko paljon. Laittaa vaikka yöksi tai aamulla ennen töihin menoa(8-10h) ne likoamaan. Lionnan jälkeen heittää mausteet sekaan, mutta suolan vasta loppuvaiheessa keittämistä tai muuten herneiden kuori jää kovaksi. Hauduttaa sitten kolmisen tuntia, kunnes herneet pehmentyvät tarpeeksi, ja vasta ihan viimesen 10-20 minuutin kohdalla lisää palvikinkkua ja suolaa. Tai jos käyttää raakoja possukimpaleita, niin laittaa ne jo alkuvaiheessa keittoa muhinointumaan, suolan lisää vasta lopussa. Mausteeksi ei tarvitse paljon muuta kuin suolaa, maustepippuria, mustapippuria ja laakerinlehtiä, sinaappia ja raakaa sipulisilppua kulhoon ennen syömistä. Pippurit ja lehdet kannattaa koukkia pois ennen tarjoilua
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan tehnyt hernekeittoa soodan kanssa? Muistan jo kuolleen sukulaistätini kertoneen, että hän oli ihmetellyt kotipalvelussa työskentelevänä, että hänen asiakkaansa oli pyytänyt tekemään hernekeittoa perinteisellä tavalla. Täti oli ihmetellyt, että eihän hän ehdi tehdä sitä ennen kuin pitää olla jo seuraavassa paikassa. Asiakas oli neuvonut, että keittoon pitää laittaa soodaa, jolloin se kypsyy nopeasti. En tiedä paljonko ja missä vaiheessa soodaa pitäisi käyttää ja mitä vaikuttaa makuun.
Olen kuullut, että jos laittaa soodaa herneiden, papujen ja linssien sekaan, niin eivät pieretä niin paljon. Ei hajuakaan toimiiko ja mihin perustuu.
Noin 3h rokkaa keitellään ja haudutellaan. Lihat sekaan 2h kohdalla. Suolaa ja pippuria mausteiksi. Lautaselle lisään usein sinappia.
Vierailija kirjoitti:
Jospa kokeilen kahden tunnin juttua
ensimmäiseksi ja puol tuntia ennen loppua laitan palvikyljen tulelle, meni syteen tai saveen.Kiitos kaikille vastanneille ja neuvoja antaneille.
Voikaa hyvin.
Ap.
Herneiden liotus yön yli on se juttu.
Onnistuu varmasti. Kunhan et polta pohjaan. Eli hauduta miedolla lämmöllä. Silleen kevyesti poristen.
Sinappia voi laittaa kattilaankin. Ja pikkuisen meiramia.
Itse laitan hernariin myös hienoksi silputtua sipulia.
Yleensä tämä kuuluu minulla joulunjälkeisiin herkkuihin kinkunjämiä käyttäen.
Sanoisin, että hernari on kyllä niitä maailman helpoimpia ruokia valmistaa.
Nyt on herneet laitettu likoomaan
jääkaappiin.
Huomisesta tulee jännä päivä.
Ap.
Ai niin. Tein joku aika sitten rokkaa tosi vanhoista herneistä (siis viisi vuotta sitten parasta ennen päiväys...). Niitä joutui keittämään paljon pidempään kuin "tuoreita" herneitä, vaikka liotinkin niitä yli 12 tuntia. Mutta kyllä ne lopulta pehmenivät ja ihan oli maukas soppa sekin. Meni varmaan 4 tuntia keittäessä vähintään. Onneksi olin varautunut siihen eikä ollut kiirettä.
Nyt on ensimmäinen hernekeitto tehty.
Kyllä se hkeitolta maistuu.
Vettä taisi olla vain liian vähän.
Nyt kun katselee kattilan sisuksiin, niin näyttää todella olevan
jäklähtynyttä keittoa.
Täytynee lisätä hivenen vettä.
Ap.
Minä laitan hernarin purkista kattilaan ja sitten kun se kiehuu niin on valmista.
Ostan itse kasvishenekeitto purkin ,lisään proteenia.Pahvi tötsän jossa kypsät pavut. Kadan sen suolasen liemenen ensin pois ja huuhdon vedellä ne pavut. Sinne rokan joukoon ja vettä,Kun alkaa kiehua pika levyllä on valmis.
Tota kai ne herneet pitää liottaa! Kaikki ovat varmasti vastanneet tähän keittoaikakysymykseen ajatellen liotettuja hrneitä.