Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten tästä selvitään? Työtön ja sairas lapsi

Vierailija
18.05.2022 |

Olen itse työtön ja miehen työpäivät pitkiä työmatkoineen. On asuntolaina ja kolme lasta. Jokin aika sitten yhdeltä lapsista löytyi synnynnäinen sairaus, joka tarkoittaa, että hän tulee tarvitsemaan enemmän huolenpitoa kuin muut ikäisensä. Käytännössä meillä pitää jonkun olla aina kotona lapsen kanssa. Hän ei kykene olemaan montaa tuntia hoidossa. Olemme laittaneet omaishoidon hakemuksen ja olen luopunut ajatuksesta, että voisin mennä kokoaikaiseen työhön.

Käytännössä minulle jää aikaa olla töissä öisin, mutta en tiedä koska ehdin sitten nukkua ja viikonloppuisin.
Laskin, että omaishoidon tuki ei tule meillä olemaan edes perustyöttömyyspäivärahan verran. Jos en saa enää työttömyyspäivärahaa, emme pärjää pelkällä omaishoidon tuella ja vammaistuella. Lapsen tutkimusten ja erilaisten fysio- ja muiden terapioiden takia tarvitsen autoa. Kun julkisilla ei joka paikkaan pääse edes. Tosin joihinkin matkoihin lääkäri kirjoitti oikeuden kelataksiin. Eli se tulee kai jossain vaiheessa.

En uskalla kysyä te-toimistosta, mitä voin tehdä, koska pelkään, että menetän oikeuden työttömyystukeen. Mutta jokin ratkaisu pitäisi keksiä. Kai täällä on joku, joka on ollut samassa tilanteessa?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ollut, mutta haluan sanoa, että Tsemppiä teille! <3

Asioilla on taipumus järjestyä. :)

Vierailija
2/26 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa vaikea tilanne, voimia. Epäilen, että jos/kun saat omaishoidon tuen, te-toimistossa tulkitaan, ettet pysty kokopäiväiseen työhön eli menetät työttömyysetuuden.

Olisiko mahdollista hakea lapselle päivähoitopaikka, jolloin sinä voisit käydä töissä ? Olisiko lapsellasi mahdollisuus saada henkilökohtainen avustaja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jari Tervo oli telkkarissa.

On kyllä mainio tyyppi.

Vierailija
4/26 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa,täksi päiväksi luvattu +15

Vierailija
5/26 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin 2000-luvun alussa vähän samankaltaisessa tilanteessa. Eli molempia tukia ei silloin ainakaan voinut saada siis työmarkkinatukea ja omaishoidontukea. Silloin mieheni oli halvaantunut plus muita sairauksia, joten jäin sille omaishoidontuelle eli silloin se oli 350/kk. Tsemppiä ap!

Vierailija
6/26 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa vaikea tilanne, voimia. Epäilen, että jos/kun saat omaishoidon tuen, te-toimistossa tulkitaan, ettet pysty kokopäiväiseen työhön eli menetät työttömyysetuuden.

Olisiko mahdollista hakea lapselle päivähoitopaikka, jolloin sinä voisit käydä töissä ? Olisiko lapsellasi mahdollisuus saada henkilökohtainen avustaja?

Lapsi on alakoulussa ja tekee lyhennettyä koulupäivää. Joskus pitää hakea kesken päivän kotiin. Hänellä on jo kaikki erityisjärjestelyt siellä. Ippestä me ei enää edes haaveilla. Joten käytännössä ei ole mahdollista ollenkaan. Iltavuoroa voisin tehdä, jos se alkaisi klo 17 aikaisintaan. Yleensä se ei työnantajalle sovi.

Vierailija
7/26 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempia ei voi saada yhtäaikaa, omaishoidontukea ja työttömyyspäivärahaa.

Ja omaishoidon tukikin lasketaan sen mukaan, miten vaativa hoidettava on.

Ja jos lapsi ei ole vakavasti sairas,  niin se perus vammaistuki on alle 100 kuukaudessa.

Kyllähän tuollainen tiukoille vetää, kieltämättä.

Vierailija
8/26 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain aikanaan työmarkkinatuen omaishoitajana, kun esitin Te-toimistoon todistuksen lapsen kuntouttavasta päivähoidosta klo 8-15.

Ensimmäiset vuodet diagnoosin jälkeen olivat niitä, kun piti jatkuvasti kuskata terapiaan. Iän karttuessa ne vähenivät, monet voitiin toteuttaa koulussa tai päiväkodissa. Menin 8-16 kokopäivätyöhön uudelle alalle kun lapsi meni eskariin. Työssäkäynnilleni oli tosi tärkeää, että paikkakunnan erityiskoulu tarjoaa kesähoitoa ja iltapäivähoitoa, koska lomani ei ollut 2,5kk. Jos sitä ei ole tarjolla, olisin joutunut muuttamaan jonnekin missä palvelua oli.

Vierailija
9/26 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko paikkakunnallasi keikkatyötä välittävää firmaa? Ite tein keikkaa palvelutalossa,  monesti menin vasta 15.00 tms joskus jopa 17;00 ja lopetin 22:00. Joskus olin aamulla, 8:00- kahviaika. Tosin taisin mennä tutun välityksellä ja tein aina kun tarvittiin.

Tai sitten, kysele jos saisit ip-lapsia, ottaisit kotiisi hoitoon.

Ja joo...saatteko sairaan lapsen hoitotukea, niin ja toimeentulotukea kannattaa kysyä kanssa.

Vierailija
10/26 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebookissa on nykyään hyvin paljon eri sairauksien vertaistukiryhmiä. Jos et ole vielä liittynyt, niin kannattaa. Ryhmän jäseniltä saa hyvin paljon tietoa, omia kokemuksia ja vinkkejä.

Vierailija
11/26 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan sivusta mutta:   Täytyyhän miehellä olla sitten olla kunnon palkka.

Koska kuitenkin maksatte asuntolainaa, vaikka sinä olet työtön.

Aloituksessa puhut ensin että lapsi ei jaksa olla hoidossa kuin muutaman tunnin.

Ja sitten kommentissasi sanot, jotta lapsi on alakoulussa.

Että miten ne asiat sitten teillä loppujen lopuksi oikein ovat?

Vierailija
12/26 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä pakko sun on omaishoitaja olla? Kunnan pitää järjestää lapselle hoito.

Vierailija
13/26 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on alimman palkkaluokan omaishoitaja, luulen, että voi saada työmarkkinatukea.

Vierailija
14/26 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle sattuu ja tapahtuu

Vierailija
15/26 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vielä, että ei se Kelataksi hirveästi tue, omavastuu 25/suunta. Ainakin tämä lääkäriin/hoitoon menevä kyyti. Ja olikohan 300 vai 600 se maksukatto.

Vierailija
16/26 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ryhdy omaishoitajaksi. Kunta järjestää hoidon ja sinä käyt töissä.

Vierailija
17/26 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan sivusta mutta:   Täytyyhän miehellä olla sitten olla kunnon palkka.

Koska kuitenkin maksatte asuntolainaa, vaikka sinä olet työtön.

Aloituksessa puhut ensin että lapsi ei jaksa olla hoidossa kuin muutaman tunnin.

Ja sitten kommentissasi sanot, jotta lapsi on alakoulussa.

Että miten ne asiat sitten teillä loppujen lopuksi oikein ovat?

Mies saa suomalaisittain keskivertopalkkaa ja asuntolainan koko ei ole valtava. Nykyisillä tuilla pärjätään, eikä olla köyhyysrajan alapuolella. Mutta aika pienillä tuloilla elellään tosi säästäväisesti.

Sanoin koulussa oloa hoidoksi aloituksessa. Käytin sanaa hoito, koska joskus vien myös naapurille hoitoon kun on itsellä pakollisia menoja. Mutta se on lapselle raskasta. Kyse nyt ei ollut lapsen koulusta/hoidosta vaan toivoin vinkkejä omaan olemiseen. Mitä minä voin tehdä?

Olen huomannut, että ihmisten on vaikea sisäistää sitä, että Suomessa, jossa keskimäärin on asiat ja lasten hoito melko hyvin järjestetty, erityislapset perheineen voivat olla melkoisia väliinputoajia. Olihan se itsellekin shokki. Samoin kuin se, että vaikka lain mukaan koulun pitää järjestää lapsen tarpeiden mukaista tukea, niin käytännössä se ei usein toteudu.

Mielelläni vaihtaisin joka ikisen tuen ja eläisin vaikka teltassa, jos saisin lapseni terveyden.

Vierailija
18/26 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko paikkakunnallasi keikkatyötä välittävää firmaa? Ite tein keikkaa palvelutalossa,  monesti menin vasta 15.00 tms joskus jopa 17;00 ja lopetin 22:00. Joskus olin aamulla, 8:00- kahviaika. Tosin taisin mennä tutun välityksellä ja tein aina kun tarvittiin.

Tai sitten, kysele jos saisit ip-lapsia, ottaisit kotiisi hoitoon.

Ja joo...saatteko sairaan lapsen hoitotukea, niin ja toimeentulotukea kannattaa kysyä kanssa.

Olen yhteen paikkaan tehnyt keikkaa, mutta niitä on aika harvakseltaan. Siellä on joustettu työajoista. Olen alkanut myös katsella oman alani ulkopuolelta.

Olemme tutkineet mahdollisuutta ryhtyä viikonlopputukiperheeksi ja tehdään pientä remppaa, että saadaan yksi makkari lisää sitä varten. Mutta se edistyy aika hitaasti, kun mies tekee paljon ylitöitä ja me ollaan kai aika väsyneitä tähän elämään.

Käsittääkseni ei voida saada toimeentulotukea. Sairaan lapsen hoitotuesta en tiennyt, mutta meillä voisi olla oikeus siihen, koska lääkärikin sanoi tätä vaikea-asteiseksi. Olisikohan se tuo vaikea kehitysvamma. Täytyy soitta sairaalan sosiaalityöntekijälle ja kysyä tuosta.

Vierailija
19/26 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kunta ole velvollinen järjestämään hoidon, esim palkkaamaan avustajan lapselle? Ja sä pääsisit töihin?

Vierailija
20/26 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsisikö lapsi sairaalakouluun jossa oma avustaja?