Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummolla pakastin täynnä viime kesän marjoja

Vierailija
18.05.2022 |

Aina sama juttu. Sitten pitää pakottaa kaikkia syömään niitä ennen kesää.
Teillä samaa?

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan pakastealtaan kotimaisissa marjoissa on 2 vuotta myyntiaika. Ei ne vielä pilalle mene.

Vierailija
62/86 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin ilomielin vastaan marjoja. Syön niitä päivittäin smoothiessa ym.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään joka päivä marjoja, enkä itse ehkä osaisi elää ilman niitä.

Vierailija
64/86 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi talvena banaanit maksaa 4.90/kg. Silloin voi käydä mielessä, että ne mummon marjat saattaisi olla edullisempi vaihtoehto.

Vierailija
65/86 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerää tai ostaa joka vuosi marjoja, niin kyllä niitä yleensä tahtoo olla pakasteessa edellisiltä vuosilta siinä vaiheessa, kun uutta satoa on jo saatavilla. Nyt on pari kolme kuukautta aikaa syödä pakasteeseen tilaa, eli sikäli ajankohtainen aihe. Näin näyttäisi käyvän tänäkin vuonna, vaikka olen marjoja syönyt talvellakin. Joskus olen jättänyt joidenkin marjojen, kuten mansikoiden, ostamisen kokonaan, jos pakaste on ollut melko täynnä jo ennestään heinäkuussa.

Vierailija
66/86 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmassa on tulossa oikeaa ruokapulaa muuallekin kuin kehitysmaihin, ja täällä mammat marisee, että mummolla liikaa marjoja, hävitetään mummon marjapuskat

Ei voi olla totta

Siis miten voi olla noin hankalaa?

Vierailija
67/86 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on hilloja. Väkisin tulee, vaikka sanon, ettei tarvetta ole.

Ottaisiko joku vanhainkoti oikeasti vastaan, jos menisin tarjoamaan?

Nykyään on kaikenlaisia hygieniapasseja sun muuta, mikä voi tuoda mutkia matkaan.

Vierailija
68/86 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailmassa on tulossa oikeaa ruokapulaa muuallekin kuin kehitysmaihin, ja täällä mammat marisee, että mummolla liikaa marjoja, hävitetään mummon marjapuskat

Ei voi olla totta

Siis miten voi olla noin hankalaa?

Mammat mitkä mammat? Eihän täällä nykyisin enää mammat keskustele.

Vierailija
69/86 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jossain oli että ne pitäisi syödä 3 kk aikana kun oikeasti pilaantuu vaikkei ihmiset syö. Jotain haitallista erittyy niihin

Vierailija
70/86 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on hilloja. Väkisin tulee, vaikka sanon, ettei tarvetta ole.

Ottaisiko joku vanhainkoti oikeasti vastaan, jos menisin tarjoamaan?

Nykyään on kaikenlaisia hygieniapasseja sun muuta, mikä voi tuoda mutkia matkaan.

Luuletko sinä kaikilla ulkomaalaisilla marjanpoimijoilla hygieniapasseja olevan? Sinun hillat ovat ilmeisesti suomalaisten huolella poimimia eikä ulkomaalaisten haravoimia, joissa on sekaisin kaikki homehtuneet ja pilaantuneet, raa'at ja kypsät. Oikeasti käsittelemättömiä luonnonmarjoja saa myydä kuka tahansa ja kenelle tahansa, ja verottomana.

Vanhainkodeissa ei ole omia keittiöitä, joissa niitä voisi käyttää, mutta kyllä niitä voisi muuten herkkuna tarjota varsinkin sellaisille kohtuullisen hyväkuntoisille, jotka ovat tottuneet niitä syömään.

Vierailija
71/86 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kerää tai ostaa joka vuosi marjoja, niin kyllä niitä yleensä tahtoo olla pakasteessa edellisiltä vuosilta siinä vaiheessa, kun uutta satoa on jo saatavilla. Nyt on pari kolme kuukautta aikaa syödä pakasteeseen tilaa, eli sikäli ajankohtainen aihe. Näin näyttäisi käyvän tänäkin vuonna, vaikka olen marjoja syönyt talvellakin. Joskus olen jättänyt joidenkin marjojen, kuten mansikoiden, ostamisen kokonaan, jos pakaste on ollut melko täynnä jo ennestään heinäkuussa.

Entä sitten, jos ensi kesänä ei kasva marjoja tai et pääse poimimaan? Silloin syöt edellisvuotisia. Kun seuraavanakin kesänä tulee hyvin marjoja, täytetään pakastin uusilla ja käytetään vanhat mehuihin ja hilloihin, jotka käytetään heti, tai otetaan pakastimeen erikseen päällimmäiseksi. Niillä korvataan kaupasta ostetut, joten laatu voi olla vähän vaatimattomampi kuin pakastemarjoilla.

Vierailija
72/86 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillain on ikivanha sähkösyöppö arkkupakastin täynnä ikivanhoja marjoja ja samaan aikaan siunaillaan hintojen nousua. 🙂 Mutta yritäpä tätä selittää heille.

Onko sinusta viimekesäiset marjat ikivanhoja? Minkä ikäinen sinä itse oletkaan?

Sen määritelmän mukaan toissavuonna ostettu pakastin on iki-ikivanha, mutta ei se kovin paha sähkösyöppö ole, kun ottaa huomioon sen, että talvella lämpöä siirtyy pakastimen sisältä huoneen lämmitykseen. 

Mutta yritäpä selittää tätä iki-käsitettä teineille! Ei meidän tarvitse ainakaan marjojen ja hedelmien hinnan nousua siunailla, kun syömme niitä pakastettuja marjoja.

Miksi kuvittelit minun puhuvan viime vuoden marjoista?

Siksi, kun oikeasti todella harvalla on enää ikivanhaa pakastinta, kun eivät ne vuosikymmeniä kestä. Melkein yhtä harvalla on vanhempia kuin edellisen vuoden marjoja, koska pakastimet yleensä sulatetaan ja pestään joka vuosi, ja silloin vanhat pakasteet siirretään johonkin, vähintään pakataan eri osaa pakastinta kuin uudet.

Minunkin pakastimestani voi löytyä rasia, jonka kannessa on vuosiluku 2001. Ne suomalaiset pakasterasiat ovat kestäviä ja samaa kantta olen käyttänyt jo 20 vuotta. Mitäpä siihen uusia päiväyksiä merkitsemään, kun tiedän, että ei ne vanhoja silti ole, juuri alussa mainitusta syystä.

Vierailija
73/86 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ratkaistiin  viinimarjaongelma niin että myytiin naapureille joko valmiiksi poimittuna tai he sai itse tulla  keräilemään.  Tutkittiin mikä on ns. markkinahinta ja siiten hiukan halvemmalla  kuin toreilla.

Vierailija
74/86 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensi talvena banaanit maksaa 4.90/kg. Silloin voi käydä mielessä, että ne mummon marjat saattaisi olla edullisempi vaihtoehto.

No tuskinpa kukaan joka haluaa syödä banaania, haluaa korvata sitä kitkerillä punaviinimarjoilla.

Vierailija
75/86 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän mummollapa on pakastin täynnä marjoja varmaan 10 vuoden takaa! Tai ehkä enemmänkin! Pois ei heitetä! En tiedä syökö muka itsekään noita.

Vierailija
76/86 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ratkaistiin  viinimarjaongelma niin että myytiin naapureille joko valmiiksi poimittuna tai he sai itse tulla  keräilemään.  Tutkittiin mikä on ns. markkinahinta ja siiten hiukan halvemmalla  kuin toreilla.

Tämä! Me tosin vain annoimme ja paikallisen somen roskalavan kautta. Poimin valmiiksi, koska tekee hyvää olla ulkosalla. Ja ottajia riitti. Nyt lähtevät alkukesästä raparperit, joille on myös innokkaita ottajia. Jotkut tuovat vastalahjan, mutta se ei ole se tavoite. 

Vierailija
77/86 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillain on ikivanha sähkösyöppö arkkupakastin täynnä ikivanhoja marjoja ja samaan aikaan siunaillaan hintojen nousua. 🙂 Mutta yritäpä tätä selittää heille.

Onko sinusta viimekesäiset marjat ikivanhoja? Minkä ikäinen sinä itse oletkaan?

Sen määritelmän mukaan toissavuonna ostettu pakastin on iki-ikivanha, mutta ei se kovin paha sähkösyöppö ole, kun ottaa huomioon sen, että talvella lämpöä siirtyy pakastimen sisältä huoneen lämmitykseen. 

Mutta yritäpä selittää tätä iki-käsitettä teineille! Ei meidän tarvitse ainakaan marjojen ja hedelmien hinnan nousua siunailla, kun syömme niitä pakastettuja marjoja.

Miksi kuvittelit minun puhuvan viime vuoden marjoista?

Siksi, kun oikeasti todella harvalla on enää ikivanhaa pakastinta, kun eivät ne vuosikymmeniä kestä. Melkein yhtä harvalla on vanhempia kuin edellisen vuoden marjoja, koska pakastimet yleensä sulatetaan ja pestään joka vuosi, ja silloin vanhat pakasteet siirretään johonkin, vähintään pakataan eri osaa pakastinta kuin uudet.

Minunkin pakastimestani voi löytyä rasia, jonka kannessa on vuosiluku 2001. Ne suomalaiset pakasterasiat ovat kestäviä ja samaa kantta olen käyttänyt jo 20 vuotta. Mitäpä siihen uusia päiväyksiä merkitsemään, kun tiedän, että ei ne vanhoja silti ole, juuri alussa mainitusta syystä.

Sama meillä! Edelleen on käytössä rasiat, joissa kannessa on ekaluokkalaisen haparoivalla käsialalla M 2007, vaikka sisältö on vuodelta 2021 ja se ekaluokkalainen aikaa sitten muuttanut omaan kotiin.

Vierailija
78/86 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

soita  minulle 0443088949 otan mielelläni vastaan marjoja ja voin maksaakkin niistä.

Vierailija
79/86 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hiton paljon te syötte niitä hilloja vuodessa? Meillä menee rehellisesti ehkä puolikas hillopurkki vuodessa lettujen kanssa. Miksi joka vuosi pitää tehdä lukuisia hillopurkkeja ja mihin kaikkeen sitä hilloa on sitten tarkoitus käyttää? 

Makeita herkkuja kyllä syön muuten, kyse ei ole mistään terveyshommasta, mutta juuri hilloille en keksi lettujen ja satunnaisen kakuntäytteen lisäksi yhtään mitään käyttöä.

Vierailija
80/86 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukikohan moni tämän aloituksen niin, että sanan MUMMOLLA tilalla olisi minulla? :D 

Tottakai jokainen osaa suunnitella oman pakastimensa käytön, mutta isovanhemman pakastimen käyttö on vähän eri asia. 

"Mummolla pakastin täynnä marjoja.. " 

-Minä kerään vain vähän

-Kerätkää vain omaan käyttöön

-Sahatkaa marjapensaat

-Minä teen hilloa.

No ok. Mutta miksi sinulle sitten on mummon pakastin ja sen sisältö ongelma?

No ihan oikeasti jos olisit lukaissut aloituksen niin tietäisit. Ongelma on se, että niitä marjoja pakkosyötetään sitten lapsille ja lapsenlapsille joka tilanteessa. Meillä ainakin isovanhemmat tuputtaa niitä todella syyllistävään sävyyn ja jos ei oteta vastaan niin loukkaantuvat verisesti. Isovanhempien luona ei voi käydä moikkaamassa ilman, että pitäisi joko syödä hampaat irvessä marjakipollinen tai loukata isovanhemman mieli tai riidellä aiheesta, miksi hyvät vaivalla kerätyt terveelliset marjat ei nyt maistukkaan.

Lukekaa aloitus. Ei ketään haittaa jos jollakin on pakastimessa marjoja, JOS SIITÄ EI TULE ITSELLE HAITTAA.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän