Listataan narsistien ja psykopaattien kieltä, mitä normaalit ihmiset eivät käytä
Aloitan: minulle sanoi psykopaatti kerran: Minua et voita, tuhoan sinut! Tämä täysin ilman syytä, en ole kilpailuhenkinen ihminen millään elämän osa-alueella ja ilmeisesti pelkkä pärstäni ärsytti psykopaattia.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Narsistin tunnistaa sosiaalisessa mediassa siitä, että suurin osa kuvista on selfieitä. Jopa lomakuvissa oma pää vie suurimman osan kuvasta, kaunista maisemaa näkee vain hieman. Usein vielä poseerausten alla kysytään: uusi tukka/kampaus, mitä tykkäät? Onko nämä vaatteet sopivat juhliin/töihin? Kerjätään kehuja ja itserakkaus paistaa läpi. 🤢🤮
Oletteko huomanneet Instassa, että jotkut katsoo aina kameraa ollessaan kuvassa esim. kumppaninsa kanssa? Näistäkin tulee vähän oudot fiilikset, kun kuva toisensa perään ihminen katsoo suoraan kameraa hymyillen ja hänen kumppaninsa taas katselee häntä ihailevan tai rakastuneen näköisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho. Osio 1 ja 2 on poistettu ketjusta?
Ohhoh. Olivat nyt liikaa sitten joillekin? En tunne ketään täältä, niin että kuka nyt ottanutkin nokkiinsa, niin ohhoh.
Oho. Etenkin kirjoittamasi osio 2 oli sellainen, että jokaisen kohdan olen kokenut omakohtaisesti.
Kiitti! Onneksi mulla oli toisella välisivulla se osio 2 vielä tallella, se oli sen raakaversio, siitä näköjään puuttuu muutama rivi ns selityksiä mutta pääpiirteissään on siinä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos näistä, todella hyvää informaatiota. Toivottavasti laitat vielä sen kakkososankin uudelleen; en ehtinyt sitä edes nähdä. Valitettavasti tiedän nämä asiat itsekin omasta kokemuksesta, mutta jospa nämä auttaisivat jotakuta muuta tunnistamaan narsistin/psykopaatin ajoissa.
Kiitos, mukava kuulla! Onneksi se oli jäänyt eri välilehdelle, siinä ei ihan joka riviä mutta pääpiirteissään.
Ajattelin juuri että hyvänen aika, kun olisin itsekin tiennyt nämä nuorempana. Tietäminen auttaa, tietäminen on tärkeää. Muuten on aika avuttomassa asemassa, etenkin jos psykolla on muuta porukkaa mukana. Järkeilykään ei auta, koska se yleensä pohjautuu normaaliin järkeilyyn.
Vierailija kirjoitti:
Äitini (jolla mielestäni narsistisia piirteitä) sanomisia minulle:
"Muistat väärin, tuollaista ei ole tapahtunut."
"Älä ole niin tosikko/herkkä/nättinokkainen!"
"Sehän oli vitsi!"
"Kasvata itseäsi! Aina pystyy asennettaan vaihtamaan!" (Esim. kun kerron stressistä ja ahdistuksestani)
"Oma syysi, kun stressaannut/jännität. Nyt vaan lopetat sen."
"Keksit omiasi. Meillä on aina ollut ihan tavallista!"
"Älä poraa!"Kaikki henkinen tuskani ja suruni on aina omaa syytäni, omaa heikkouttani ja sitä, että en ole vain ottanut itseäni niskasta kiinni.
Ai niin, tämän lisäksi myös se, että hän ajattelee minun olevan kuin osa häntä, en erillinen ihminen.
"Ei sulla voi olla sairautta/oiretta x, kun ei mullakaan ole koskaan ollut."
"Väri x ei sovi meille." (Olemme ihan eri sävyisiä)
"Miksi kuorit ihoasi? Enhän minäkään koskaan kuori."
"En mä voi ottaa vastuuta sun tunteistasi. Ihminen on itse vastuussa omista tunteistaan. (Vaikka kiusattaisiin kuinka pahasti seinää vasten).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
— Sä olet ihan liian herkkä!
— Voi sua Miia-kulta, nyt sä et ole kunnossa!
Viime viikolla läheteltiin niitä tappouhkausia ja on levitelty kaikkea paskaa sun selkäsi takana, eilen vielä joku uhkasi hakata sut, mutta tänään meitä kaikkia huolettaa, että onhan sulla kaikki hyvin, oletko sekoamassa päästäsi?
On ne herttaisia ihmisiä. Ei voi muuta kuin ihmetellä, että meillä ei ole psykiatrisessa auttamisjärjestelmässä ihmisiä näille tyypeille jotka harrastaa tätä. Jos ne kävisi jossain purkamassa terapiassa ihan porukalla tuota käytöstään kun yleensä suurimmalla osalla on omia lapsiakin. Että millainen malli on vanhempi joka yrittää kiusata toista aikuista vaikkapa kuoliaaksi.
Mä oon ollut tällaisessa tilanteessa. Näyttää siltä, että suurimmalle osalle tulee jokin mania yhtä aikaa päälle, jos niitä on useampi. Silmät kiiluu, huudetaan...
Väkivallan aikana "haluamme vain auttaa".
näyttää nyt vahvasti siltä että ketjussa yksi tai kaksi kirjoittajaa... sen verran sekavaa ulosantia lähes joka viestissä.
Jätetään diagnosointi ammattilaisille....
- noi ajatukset on ihan sun omia fantasioita
- sä tarttet apua
- mua on pakko nauraa, sun itku on niin naurettavaa
Minulle sanoi eräs (ainakin omasta mielestään) uskossa oleva narsisti kerran että "Minun tapani uskoa on ainoa oikea ja koska sinä et usko samalla tavalla kuin minä niin sinä joudut Helvettiin". Monet hänen kannattajansa olivat samaa mieltä hänen kanssaan. Se aiheutti minulle monen vuoden vakavat pelkotilat, ahdistuksen ja pelon Helvettiä kohtaan kunnes onneksin tutustuin muihin uskovaisiin jotka saivat minut uskomaan että hän oli ollut täysin väärässä, harrasti hengellistä väkivaltaa ja että hän käytti uskontoa vain tapana rangaista ja pelotella minua kun hän herra ylhäisyys ei suvainnut enkä suostunut hänen nöyräksi alamaisekseen siinä seurakunnassa missä hän oli. Olen siis itsekin uskossa ja nykyään epäilen syvästi tuon henkilön uskoa ja ajattelen että oikeasti hän käytti uskoa vain ruokkiakseen omaa narsismiaan koska hän löysi seurakunnasta paljon kannattajia jotka olivat sitä mieltä että hän on oikeassa ja jos kehtaa olla eri mieltä ovat armotta uskottomia ja siksi Paholaisen kannattajia jotka joutuvat Helvettiin. Minä melko yksinkertainen ja herkkäsieluinen nuori uskoin häntä ja hän taatusti huomasi sen nauttien saaden tuottaa minulle kärsimystä.
"Onko sulla kaikki hyvin?" Kiusaamisen jälkeen sanottuna.
Vierailija kirjoitti:
Miten sua kiusattiin?
Vierailija kirjoitti:
"En mä voi ottaa vastuuta sun tunteistasi. Ihminen on itse vastuussa omista tunteistaan. (Vaikka kiusattaisiin kuinka pahasti seinää vasten).
Melkein sama kuin jos pakotetaan sanomaan jotain tai olet nurkkaan ahdistettu ja sitten myöhemmin sanotaan, että itsehän tämän kaiken keksit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sua kiusattiin?
Onko tuo jokin oleellinen tieto ketjun otsikon alla? Menehän siitä utelemasta eoäolennaisia.
Vierailija kirjoitti:
Äitini (jolla 0mielestäni narsistisia piirteitä) sanomisia minulle:
"Muistat väärin, tuollaista ei ole tapahtunut."
"Älä ole niin tosikko/herkkä/nättinokkainen!"
"Sehän oli vitsi!"
"Kasvata itseäsi! Aina pystyy asennettaan vaihtamaan!" (Esim. kun kerron stressistä ja ahdistuksestani)
"Oma syysi, kun stressaannut/jännität. Nyt vaan lopetat sen."
"Keksit omiasi. Meillä on aina ollut ihan tavallista!"
"Älä poraa!"Kaikki henkinen tuskani ja suruni on aina omaa syytäni, omaa heikkouttani ja sitä, että en ole vain ottanut itseäni niskasta kiinni.
Olen kuullut kaikki nuo samat omalta äidiltäni. Ihan kaikki.
Lisäksi äitini on aina niin 'huolissaan'.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
— Sä olet ihan liian herkkä!
— Voi sua Miia-kulta, nyt sä et ole kunnossa!
Viime viikolla läheteltiin niitä tappouhkausia ja on levitelty kaikkea paskaa sun selkäsi takana, eilen vielä joku uhkasi hakata sut, mutta tänään meitä kaikkia huolettaa, että onhan sulla kaikki hyvin, oletko sekoamassa päästäsi?
On ne herttaisia ihmisiä. Ei voi muuta kuin ihmetellä, että meillä ei ole psykiatrisessa auttamisjärjestelmässä ihmisiä näille tyypeille jotka harrastaa tätä. Jos ne kävisi jossain purkamassa terapiassa ihan porukalla tuota käytöstään kun yleensä suurimmalla osalla on omia lapsiakin. Että millainen malli on vanhempi joka yrittää kiusata toista aikuista vaikkapa kuoliaaksi.
Noi psykojen ja narsistien lapset oireilevat aikuisina. Se on täysin varmaa. Tavallaan karma sitten tuo lapsen ongelmissa psykolle takaisin sen minkä luonnehäiriöisellä luonteellaan aiheutti.
Jotkut sekoavat pahasti, toiset t appavat itsensä. Joo, ne geenit :D
Saako nauraa tässä kohtaa? Helpointa se on tietysti vaikka geenejä syyttää, nappia naamaan vaan ja seuraava potilas.
Läpimätä nykypsykiatria, joka ei halua näitä yhteyksiä.Ketään ei oikeasti kiinnosta vatun vertaa muu kuin lompakkonsa kartuttaminen.
Sinä olet heikoin lenkki! Sanottuna vailla mitään perusteluja tai totuutta.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen Suomen pääministeri.
Noup, sä olet luuseri narsku, ja harhainen. Ehkä luuloharhaisen dg, kun kuvittelet olevasi pääministeri? Hae apua.
Jos ottaa epäkohtia esiin esim yhdistyksessä tai työpaikalla, aina on väärä aika tai tapa. Jos ottaa puheeksi kokouksessa tällaisen henkilön ristiriitaiset päätökset, niin silmille tullaan, kun kehtaakin nolata julkisesti vaan yksityisviestein pitäisi tällainen asia käydä. Ja jos käy yksityisviestein keskustelua, asia ei suinkaan selviä, vastuuta paikoillaan ja syytellään ja väännellään ja kerrotaan kaikille muille, että olet lähetellyt asiattomia viestejä. Uhriudutaan, ollaan niin häpäistyjä ja nolattuja.
Sinun täytyy ymmärtää, että...
ja jatkona joku tekosyy, miksi narsistin on pakko käyttäytyä niin kuin käyttäytyy.
Narsisti on spesiaalitapaus ja muut huonommat eivät vaan ymmärrä häntä.
En voi luottaa sinuun, jos et (seuraa jokin hyvin outo pyyntö)
Olin jo vähän vainoharhainen (jossain tavallisessa tilanteessa)
Kaikki kyllä vähän ihmettelevät käytöstäsi (et saa koskaan tietää, ketkä)
Kaikki normaalit ihmiset (harrastavat jotain mainittua impulsiivista käytöstä)
Tuokin ja tuokin (osoittelee vieraita tai tuttuja ihmisiä kadulla) on tuollainen ja tekee noin vain näyttääkseen
Minun oli pakko valehdella sinulle (ei kaipaa selityksiä)