Sanokaa joku hauska murresana ja sen merkitys!
Kommentit (937)
Onnikka tarkoittaa linja-autoa. Oli jonkin verran käytössä Keski-Pohjanmaalla ainakin vielä 60-luvulla. Mukava sana.
Vierailija kirjoitti:
Oulusa istutaan iha ölövinä.
... ja syyvään kompiaisia ja juuvaan lemukkaa (ainaki entisvanahaan)
Vierailija kirjoitti:
Onnikka tarkoittaa linja-autoa. Oli jonkin verran käytössä Keski-Pohjanmaalla ainakin vielä 60-luvulla. Mukava sana.
Enämpi Pohojos-Pohojanmaalla ookattiin onnikalla.
Vierailija kirjoitti:
Sanan "sukkela" merkitys on eri murteissa eri. Tästä voi tulla väärinkäsityksiä.
Savolaismurteissa sukkela tarkoittaa 'nopeaa, nokkelaa' kun Lounais-Suomessa sen merkitys on 'kummallinen, merkillinen, omituinen'
Jopas. Vaikka olen helsinkiläinen, niin tulkitsen tuon sanan kuin savolainen.
Monet murresanat kuulostavat tutuilta vaikka vähän vanhanaikaisilta. Esimerkiksi onnikka ja kihveli.
Vierailija kirjoitti:
Räätikkäloota vrt. lanttulaatikko.
Eikö se ole räätikkäloora?
Vierailija kirjoitti:
Vanna = lasten kylpyamme
Tuuri = laiva joka kuljettaa ihmisiä saaristoon, en edes tiedä mikä se on yleiskielellä
Paksi = auton takakontti
Pipari = keksi, esim. Domino
Kotkan murretta
Tuossa yhteydessä "tuuri" voisi olla laivavuoro.
Olen joskus kuullut puhuttavan työvuoroista aamu-, ilta- ja yötuureina.
Jyväskylä
Vierailija kirjoitti:
HE! Isäni sanoi kun tarjosi jotakin vastaanotettavaksi.
Oulusta kotoisin oleva mummoni sanoi myös noin. Hantuukit ja porstuat ovat myös tuttuja sanoja.
Joku asia oli "velho/velhoa" eli ilmeisesti hauska/hauskaa tai jotenkin erikoista. Heikki Salo käytti sanontaa jossain haastattelussa, muulloin en ole sitä muilta kuin mummoltani kuullut.
Jyväskylä
Kokki = yläkerta. Empähä oo ikää kuullu vaikka ikäni oon e-p:llä asunut.
Vierailija kirjoitti:
Kokki = Vintti/ yläkerta
- Mihinä se Ville o?
- Viimeeksi ku mää näjin, nii soli kokilla
Etelä-Pohjanmaa
Empähä oo ikää kuullu moista vaikka ikäni oon e-p:llä asunut.
Tuo korraaminen Etelä-Pohjanmaalla on kai kylläkin kollaamista eli etsimistä tai penkomista. Tulee ruotsin sanasta kolla.
Ämmänneulat= pistelevä tunne, kun on liian kauan samassa asennossa (Lapin murre)
Ulukona on kylymä, laita tikkuri pääle ettet palellu. En tiiä onko Rovaniemen vai minkä paikkakunnan murretta.