ssri-lääkkeen aloittaminen pelottaa
Minulla on kovaa ahdistusta ja paniikkia ja pitäisi alkaa kokeilemaan jotain lääkitystä :( pelottaa kuitenkin kaikki haittavaikutukset yms. En tiedä miten uskallan aloittaa kokeilemaan
Kommentit (243)
jos joku luulee että lääkeenoton lopettaminen poistaa sivuvaikutukset kertaheitolla, on väärässä. osa poistuu osa ei. nuo hullunpillerit on rakennettu niin että niitä tekee aikansa popsittuaan aina vain mieli ja siksi on näitä olen syönyt niitä kahdeksan vuotta ja oon vähän onnellinen tyyppejä. kun nuo lääkeet on tarkoitettu suhteellisen lyhyeen käyttöön, mutta maailma rupeaa yhä enempi pelottamaan ,niin elämä jää elämättä.
Nyt on ollu muutaman päivän ajan vähän parempi, ei nii pahaa kuristustunnetta 😅 mut viel ei ainakaa oo auttanu ahistukseen ja oon edellee tosi aikaansaamaton kaikissa asioissa. Pitäs kauheesti suorittaa kaikkia opintoja nyt kesällä, kun tän kevään aikana en saanu oikeestaa mitää tehtyä 😭
Vierailija kirjoitti:
Nyt on ollu muutaman päivän ajan vähän parempi, ei nii pahaa kuristustunnetta 😅 mut viel ei ainakaa oo auttanu ahistukseen ja oon edellee tosi aikaansaamaton kaikissa asioissa. Pitäs kauheesti suorittaa kaikkia opintoja nyt kesällä, kun tän kevään aikana en saanu oikeestaa mitää tehtyä 😭
Saisitko jotenkin jaettua opiskelu-urakkaa pienempiin osioihin? Ei olis niin iso, pelottava möykky. Tsemppilöitä🤔
Tiesittekö että allergialääkkeet vaikuttavat aivojen reseptoreihin ihan samalla tavalla kuin monet mielialalääkkeet?
Kun alleergialääke sitoutuu histamiini-reseptoriin niin masennuslääke sitoutuu serotoniini-reseptoriin.
Silti kukaan ei edes mieti allergialääkkeen aloitusta mutta mielialalääkkeitä kauhistellaan.
Kuinka nopeasti muilla on alkanu lääke vaikuttamaan tai siis auttamaan? Mulla ei ainakaa viel vaikka oon pari viikkoa syöny. Annosta pitäs nostaa, viel en uskaltanu :D Lääkäri sano et sitten viel pari viikkoo nii pitäs alkaa toimii..
Jännityksee ei oo viel ollu apua lääkkeestä ja tänääki tuli iha kauhee jännitys koko kroppaan ja semmonen oksettava olo 😅 toimiikohan se sit isommal annoksella ja pidemmän ajan jälkeen
Lääkkeen parantava vaikutus alkoi asteittain. 3-4 vk meni aikaa.
Tiedän lääkkeille resistentin masentuneen. Kokeiltu vaikka mitä - ei tehoa. Ect-hoito auttoi, jo muutaman kerran jälkeen alkoi hymyillä. 6kertaa riitti. Olo ok. Estolääkkeet toimii.
Tänää nostin annosta, vähän jännittää et tuleeko jotain oireita taas siitäkin 😅 pitää alkaa ottaa närästyslääkettä kun on vatsavaivoja ja noi saattaa pahentaa niitä
Vierailija kirjoitti:
Tänää nostin annosta, vähän jännittää et tuleeko jotain oireita taas siitäkin 😅 pitää alkaa ottaa närästyslääkettä kun on vatsavaivoja ja noi saattaa pahentaa niitä
Peukkuja, et annostus tepsii🌻🌻🌻
Ei se aloitus mitta jos joskus joudut lopettamaan, siinä sit saattaakin olla jänniä olotiloja kun vieroitusoireet iskee.
Vierailija kirjoitti:
Ei se aloitus mitta jos joskus joudut lopettamaan, siinä sit saattaakin olla jänniä olotiloja kun vieroitusoireet iskee.
Nojooo luin jostain, että täs lääkkeessä mikä mul on niin saattaa olla jopa voimakkaammat lopetusoireet ku muissa, kun tässä lääkkeessä on lyhyempi puoliintumisaika ja se jotenki vaikuttaa siihen. Mut en nyt sitä oo murehtinu vielä
Jos kyllin hitaasti vähentää lääkkeen loppuun, vieroitusoireet vähenee. Ei kannata murehtia ennakkoon, pääasia on se, että sais olon kuntoon🌻
Vierailija kirjoitti:
Jos kyllin hitaasti vähentää lääkkeen loppuun, vieroitusoireet vähenee. Ei kannata murehtia ennakkoon, pääasia on se, että sais olon kuntoon🌻
Niin kyllä! Toivon et tää tosiaan auttais, kuulemma tän lääkkeen pitäis auttaa just paniikkiin ja ahdistukseen, sos. tilanteiden pelkoon. Että jos ei auta, nii en tiiä mitä vikaa mussa on 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kyllä! Toivon et tää tosiaan auttais, kuulemma tän lääkkeen pitäis auttaa just paniikkiin ja ahdistukseen, sos. tilanteiden pelkoon. Että jos ei auta, nii en tiiä mitä vikaa mussa on 😅
Turha vikaa on itsestä etsiä jos kokemus sattuu kohdalle. Tai voi sitä aivoista etsiä. Mielalalääke ei välttämättä auta ahdistuksren vaan siihen voi auttaa nimenomaan ahdistukseen kehitetty valmiste.
No nyt tuntuu, että vatsa on aika sekasin ja sais ravata vessassa vähän väliä 😭 johtuneeko tosta lääkkeestä, en oikeesti ees tiiä, kun eilen jo aamullakin ennen tätä lääkeannoksen nostoa tuntu vähän tältä ja mun vatsa nyt on mikä on 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha vikaa on itsestä etsiä jos kokemus sattuu kohdalle. Tai voi sitä aivoista etsiä. Mielalalääke ei välttämättä auta ahdistuksren vaan siihen voi auttaa nimenomaan ahdistukseen kehitetty valmiste.
Tarkoittaako tämä bentsodiatsepiineja tms?
Vierailija kirjoitti:
Jännityksee ei oo viel ollu apua lääkkeestä ja tänääki tuli iha kauhee jännitys koko kroppaan ja semmonen oksettava olo 😅 toimiikohan se sit isommal annoksella ja pidemmän ajan jälkeen
mullakaan ei pahimpaan jännitykseen auta, tosin annos vaan 10mg, enkä halua nostaa. syön beetasalpaajaa ja opamoxia tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Aloitin ssri-lääkityksen muutama vuosi sitten, kun masennus yltyi sellaiseksi etten nähnyt missään mitään pointtia enää. Ei pelottanut lääkkeiden aloitus, kun mikään ei tuntunut miltään ylipäänsä. Libidoa ei ollut masennuksen aikana lainkaan, sertraliini (100mg/päivä) palautti normaaliksi myös sen osalta, ainoa sivuvaikutus oli yöhikoilu alussa.
Muutaman vuoden päästä lopetin lääkityksen, kun tuntui että kaikki oli taas ok, mutta nyt vuoden ilman lääkkeitä ahdistus on alkanut rajoittaa elämää siinä määrin, että juuri aloitin uudelleen (50mg/päivä).
Vaikea masennus. Tosi vaikea. Sairaalassa pitkään. Lääkkeet ei auttanu, kokeiltiin monia. Ect pelasti. Estolääkitys vuoden ajan. Halusin lääkkeistä eroon. Juurikin tuo vuosi sujui hyvin, uusi vaikea masennus. Ect auttoi. Nyt 2v estolääkitys meneillään. 60mg/pvä. En halua lopettaa, pelkään uusimista.
Vierailija kirjoitti:
Tiesittekö että allergialääkkeet vaikuttavat aivojen reseptoreihin ihan samalla tavalla kuin monet mielialalääkkeet?
Kun alleergialääke sitoutuu histamiini-reseptoriin niin masennuslääke sitoutuu serotoniini-reseptoriin.
Silti kukaan ei edes mieti allergialääkkeen aloitusta mutta mielialalääkkeitä kauhistellaan.
Siinä on se pieni ero, että serotoniini säätelee vähän niin kuin _kaikkea mahdollista_ ihmisen elimistössä. Histamiinin vaikutus taas kohdistuu hyvin rajatulle alueelle. Antihistamiinia ei myöskään syödä vuodesta toiseen päivittäin.
Itse sain elämäni takaisin masennuslääkkeiden avulla.
Muutaman päivän ajan oli päänsärkyä ja epätodellinen olo.