Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ssri-lääkkeen aloittaminen pelottaa

Vierailija
16.05.2022 |

Minulla on kovaa ahdistusta ja paniikkia ja pitäisi alkaa kokeilemaan jotain lääkitystä :( pelottaa kuitenkin kaikki haittavaikutukset yms. En tiedä miten uskallan aloittaa kokeilemaan

Kommentit (243)

Vierailija
161/243 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla pysyvä seksuaalinen kyvyttömyys SSRI:n takia. Popsikaa toki niitä.

Vierailija
162/243 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kuis hurisee? Ootko saanu opiskeltua?🌻

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/243 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesittekö että allergialääkkeet vaikuttavat aivojen reseptoreihin ihan samalla tavalla kuin monet mielialalääkkeet?

Kun alleergialääke sitoutuu histamiini-reseptoriin niin masennuslääke sitoutuu serotoniini-reseptoriin.

Silti kukaan ei edes mieti allergialääkkeen aloitusta mutta mielialalääkkeitä kauhistellaan.

Masennuslääkkeitä on monenlaisia, eivätkä ne vaikuta pelkästään serotoniinireseptorien kautta. Jo vuosikymmeniä sitten havaittiin esim plasebotutkija Irving Kirchin ja kumppaneiden tutkimuksissa, , että SSRI lääkkeet ovat keskimäärin yhtä tehokkaita suhteessa plaseboon kuin esimerkiksi tianeptiini, joka TEHOSTAAA serotoniinin takaisinottoa. Tiedätkö mitä se tarkoittaa? Synpasirakoon jää vähemmän serotoniinia, ei enemmän. Mielialaa säätelevät järjestelmät ovat monimutkaisia järjestelmiä, eikä niitä voi palauttaa keinotekoisesti siihen vapautuuko serotoniinia kuinka paljon synapsirakoihin. Kliinisen depression kappa-arvo on DMS-V luokituksessakin 0.28, eli vähän sana jos paviaanit arpoisivat sinulle diagnoosin, joku lievän aivovamman toinen depression kolmas jonkun ahdistuneisuushäiriön. Allergialääkkeitä ei sitä paitsi yleensä syödä vuosikausia putkeen ilman mitään taukoa, jolloin hermostollinem adaptaatio on vähäisempää ja täten myös sivuoireet.

Vierailija
164/243 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, kuis hurisee? Ootko saanu opiskeltua?🌻

Aika huonosti 😅 yritän tänään jotain tehdä, kohta kun olis yhen esseen palautus, niin sitä pitäis alotella

Vierailija
165/243 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenki tuntuu että tää viikko on vaa masentanu ja ahistanu tosi paljon.. oli jossain vaiheessa vähän parempi. Lääke ei ainakaa oo vaikuttanu vieläkään

Vierailija
166/243 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenki tuntuu että tää viikko on vaa masentanu ja ahistanu tosi paljon.. oli jossain vaiheessa vähän parempi. Lääke ei ainakaa oo vaikuttanu vieläkään

Sekin just masentaa, kun miettiny et onkohan tää lääke ihan yhtä tyhjän kanssa, kun en oo huomannu mitää vaikutusta. No, viikon päästä on taas lääkärin soittoaika ja siihen mennessä kattoo että onko vaikutusta ja jos ei, nii mitä se sitten sanoo

Vierailija
167/243 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No himskatti. Joskus voi olla vaikea löytää oikea lääke ja sopiva annostus. Lisäksi kestää ennenkuin teho alkaa, vaikka oliskin sopiva.

Kumpa toimisi samoin, kun päänsärkylääke!!!

Koitahan sinnitellä🌻

Vierailija
168/243 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No himskatti. Joskus voi olla vaikea löytää oikea lääke ja sopiva annostus. Lisäksi kestää ennenkuin teho alkaa, vaikka oliskin sopiva.

Koitahan sinnitellä🌻

Heipat ap, onko vieläkään helpompi olla? Toivottavasti.

Mukavaa Juhannusta🔥🌻

Vierailija
169/243 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koitahan sinnitellä🌻

Heipat ap, onko vieläkään helpompi olla? Toivottavasti.

Mukavaa Juhannusta🔥🌻

Hyvää juhannusta! 🌸🌿🌱kohta jo sekin:d kesä menee niin nopeesti. Vähän vaihtelee vointi, ihan hyvin nyt viime päivinä mennyt kyllä, sain lisäaikaa siihen esseeseenkin mitä teen, maanantaiksi yritän saada valmiiksi, mutta voi olla, että menee pidempäänki.

Melkein unohin, että maanantaina on se lääkärin soittoaikakin! Pitää alkaa nyt miettii että mitä sille sanoo:D maanantaina tuntuu olevan nyt kaikkea, pikkusen alkaa stressaa 😅

Vierailija
170/243 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, saitko esseen ajoissa tehtyä, mitäs lääkäri tuumasi jatkosta? Kuin kestät tätä hellettä??

Kerrohan kuulumisia🌻🌻🌻

Vierailija
171/243 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei ap, saitko esseen ajoissa tehtyä, mitäs lääkäri tuumasi jatkosta? Kuin kestät tätä hellettä??

Kerrohan kuulumisia🌻🌻🌻

Sain tehtyä ihme kyllä:D jatkan lääkettä nyt, on se jopa saattanut vaikuttaa ihan hyvällä tavalla, vasta nyt viime päivinä alkanut se vaikutus. Tai en tiedä, jotenkin ollut vähän parempia päiviä, voi olla että johtuu siitäkin että olen uskaltautunut (ihan vähän) enemmän ulos ja se on ollut ihan kivaa!

Vierailija
172/243 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrohan kuulumisia🌻🌻🌻

Sain tehtyä ihme kyllä:D jatkan lääkettä nyt, on se jopa saattanut vaikuttaa ihan hyvällä tavalla, vasta nyt viime päivinä alkanut se vaikutus. Tai en tiedä, jotenkin ollut vähän parempia päiviä, voi olla että johtuu siitäkin että olen uskaltautunut (ihan vähän) enemmän ulos ja se on ollut ihan kivaa!

Hieno homma. Jospa se siitä... heleää heinäkuuta🌻

Vierailija
173/243 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu et koen kaikki tunteet aina niin voimakkaasti, ilot, surut yms. ja se on välillä ihan kauheeta. Ja myös se, että joku itkukohtaus saattaa tulla ihan pienestä epäonnistumisesta tai virheestä ja vatvon kaikkia asioita aina tosi paljon ja mietin et taas tein väärin tai että nyt kaikki pitää mua ihan tyhmänä tai jotain 😅 Sit taas jos on joku kiva asia nii innostun aika kovasti, ja sit se jännittää tosi paljon ja tulee kaikkia fyysisiä oireitakin ja ne ihan lamaannuttaa

-ap

Vierailija
174/243 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sit mulla on niin huonot sosiaaliset taidot et ihmisten kans on tosi vaikeeta olla 😅 aina mä sanon tai teen jotain tyhmää tai sit mun pää vaa lyö ihan tyhjää ja oon vaa hiljaa ja oon outo.. se on niin ärsyttäväää. Mitään kavereitakaan on mahotonta hankkia

Vierailija
175/243 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heip muruliini. Nyt kuulostaa ihan siltä, et oot itellesi ihan liian ankara.

Helposti kuvittelee, et toiset tarkkailee sinua enemmän kuin oikeasti tekee. Iän myötä tietty suvaitsevaisuus itseä ja toisia kohtaan kasvaa... useimmiten. Jospa rohkaistuisit johonkin harrastukseen: näyttelijäkerho, kirjoittamisen kurssi, joukkuepeli yms mielenkiinnon mukaan. Tuntuisit kuuluvasi porukkaan. Ystäviäkin löytyisi helpommin. Itse olin vuosia elokuvakerhossa. Sain monta hyvää ystävää, vaikka pääosin istuttiin tunti tai kaks hipihiljaa. Ja pääsin Sodankylään elokuvajuhlille! Mahtava reissu. 🌻

Vierailija
176/243 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä ole mitään erikoista, että käyttää lääkitystä loppuelämän

Vierailija
177/243 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heip muruliini. Nyt kuulostaa ihan siltä, et oot itellesi ihan liian ankara.

Helposti kuvittelee, et toiset tarkkailee sinua enemmän kuin oikeasti tekee. Iän myötä tietty suvaitsevaisuus itseä ja toisia kohtaan kasvaa... useimmiten. Jospa rohkaistuisit johonkin harrastukseen: näyttelijäkerho, kirjoittamisen kurssi, joukkuepeli yms mielenkiinnon mukaan. Tuntuisit kuuluvasi porukkaan. Ystäviäkin löytyisi helpommin. Itse olin vuosia elokuvakerhossa. Sain monta hyvää ystävää, vaikka pääosin istuttiin tunti tai kaks hipihiljaa. Ja pääsin Sodankylään elokuvajuhlille! Mahtava reissu. 🌻

Hei! Kuulostaa kivalta:D juu se voi kyllä olla että tarkkailen itseäni liikaa ja lähtökohtani on aina se, että ihmiset eivät pidä minusta 😅 vielä en ihan niin rohkea ole, että aloittaisin harrastuksen, mutta jospa jossain vaiheessa uskaltautuisi ja löytäisi semmoisen itselle sopivan lajin mistä tykkäisi

Vierailija
178/243 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on kova ahdistus . Eikö se pelota enemmän kuin lääke.

Jos on kovaa ahdistusta, siihen tarvitsee lääkettä, joka vaikuttaa välittömästi (siis niitä demonisoituja bentsoja) - eikä vasta viikkojen jälkeen kuten ssri-lääkkeissä. Itselläni oli vuosia sitten pahoja ahdistustiloja, joihin myös kaupattiin kaiken maailman mielialalääkkeitä. Paria niistä kokeilinkin - toisesta tuli ikäviä unihäiriöitä (katkonaista unta). Kummastakaan en kokenut olevan mitään hyötyä, bentsoista oli. Kun ahdistusta aiheuttanut elämäntilanteeni päättyi, minulla ei ollut minkäänlaista vaikeutta lopettaa niiden käyttöä kertalaakista, enkä kokenut saaneeni mitään vieroitusoireita. Työterveyslääkärini suostuu onneksi kirjoittamaan aina silloin tällöin pienen määrän bentsoja. Nyt en ole käyttänyt moneen kuukauteen tablettiakaan, mutta on hyvä tietää, että niitä on ensiavuksi vähän varalla, jos iskee taas paha ahdistus päälle.

Vierailija
179/243 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on kova ahdistus . Eikö se pelota enemmän kuin lääke.

Jos on kovaa ahdistusta, siihen tarvitsee lääkettä, joka vaikuttaa välittömästi (siis niitä demonisoituja bentsoja) - eikä vasta viikkojen jälkeen kuten ssri-lääkkeissä. Itselläni oli vuosia sitten pahoja ahdistustiloja, joihin myös kaupattiin kaiken maailman mielialalääkkeitä. Paria niistä kokeilinkin - toisesta tuli ikäviä unihäiriöitä (katkonaista unta). Kummastakaan en kokenut olevan mitään hyötyä, bentsoista oli. Kun ahdistusta aiheuttanut elämäntilanteeni päättyi, minulla ei ollut minkäänlaista vaikeutta lopettaa niiden käyttöä kertalaakista, enkä kokenut saaneeni mitään vieroitusoireita. Työterveyslääkärini suostuu onneksi kirjoittamaan aina silloin tällöin pienen määrän bentsoja. Nyt en ole käyttänyt moneen kuukauteen tablettiakaan, mutta on hyvä tietää, että niitä on ensiavuksi vähän varalla, jos iskee taas paha ahdistus päälle.

Lisätään vielä sekin, että mielialalääke ei välttämättä tee ahdistukselle yhtään mitään. Siksi ahdistukseen on olemassa erillinen lääkeryhmä. Osa lääkärit vain haluaa toiminnallaan luoda virheellistä käsitystä mielialalääkkeiden luonteesta.

Vierailija
180/243 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, voi olla että ssri:stä on ollut apua, tai sitten vain sattumaa, että elämään tuli vähän hyviä asioita just nyt ja sen takia on parempi tilanne 😅 ei se kyllä silleen ahdistusta ja jännitystä oo poistanut, mut ehkä vähån. En oo huomannu mitään negatiivisia sivuvaikutuksia nyt enää

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän