Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sosiaalihuolto tukee niitä perheitä, joille on myönnetty tuettu täyshoitoloma, mutta ei niitä perheitä, joille ei ole myönnetty mitään lomaa

Vierailija
16.05.2022 |

Näiden täyshoitolomien omavastuu on yleensä 50-80 euroa/per aikuinen ja lapset pääsevät ilmaiseksi. Nuo omavastuuosuudet sosiaalihuolto maksaa. Käytännössä siis perhe pääsee lomalle täysin ilmaiseksi. Ne perheet taas, joille ei tuettua lomaa jostain syystä myönnetä, eivät saa mitään tukea sosiaalihuollosta, eivät edes sitä omavastuuosuuden kokoista summaa, jotta voisivat itse järjestää jonkun loman.

Minä olen yh-äiti, toimeentulotuen asiakas jo toista vuotta (opiskelen päätoimisesti ja teen siinä sivussa töitä, opintotukikuukaudet käytetty edelliseen tutkintoon, joka ei työllistänyt) ja jäänyt aina varasijalle näissä tuetuissa lomissa. Emme siis saa minkäänlaista avustusta lomailuun sosiaalihuollolta. Emme ole koskaan saaneetkaan.

Eikös tämä ole vähän hullunkurista? Ne perheet, joille myönnetään täyshoitoloma, saavat vielä lisäksi sosiaalihuollosta rahaa. Ne perheet taas, joille ei täyshoitolomaa myönnetä, eivät saa mitään tukea.

Meillä esimerkiksi oli niin taloudellisia, sosiaalisia kuin terveydellisiä syitä päästä lomalle. Silti, suuren hakijamärään takia, jäimme taas ilman lomaa ja siis myös ilman minkäänlaista tukea.

Ja ne ihmiset, jotka tulevat nyt valittamaan siitä, että jokainen kustantakoon omat lomansa... Toivoisin, että osaisitte nähdä asioiden taustatekijöitä. Minulla on ollut esimerkiksi epävakaa lapsuus, jonka takia meni monta vuotta, että pääsin yleensääkään tähän yhteiskunnan järjestelmään mukaan. Kustantaisin mielelläni loman meille, mutta rahaa ei vain yksinkertaisesti ole, koska ei ole työllistävää tutkintoa. Tällä hetkellä saan sentään tehdä pätkätöitä opintojen ohessa. Yritän kyllä parhaani joka hetki.

Kommentit (152)

Vierailija
61/152 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksei voi siitä tt-tuesta säästää lomaa varten? Itsellä onnistunut ainakin aina hyvin. Mutta rahankäyttö on valintoja itse en ostakaan esim. alkoa, tupakkaa, lottoa, turhaa krääsää, tilaile kamaa jatkuvasti osamaksuilla jne, joudu maksaman vanhoja velkoja, kuten monet muut, joilla ei sama raha riitä.

Oisko kuitenkin jotain, josta voisit säästää, että pääsisitte lomalle?

Jos asia on noin yksineketaista niin miksi suomessa on leipäjonot ja diakoninen avustus? Ym sellaisia tukia, joita ihmiset joutuvat hankkimaan siitäkin huolimatta, että "saavat" toimeentulotukea.

Vierailija
62/152 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi Peurungan kylpylässä pääsee nauttimaan tuettujen lomalaisten seurasta. Takuuvarmaa huonoa käytöstä ja rajattomuutta tiedossa.

Normaali asiakas saa pulittaa mm biljardin pelaamisesta 10/kerta, kun tuetuille se ei maksa mitään.

Kylpylä nyt ei ole kaksinen, mutta pointti onkin, että älkää tavalliset perheet valitko sellaisia paikkoja omille, itse maksetuille lomille, jossa on näitä tuettuja perheitä.

Härmän kylpylästi hiukan samanlaisia kokemuksia.... Oli kiva olla siellä täyttä hintaa maksavana asiakkaana, kun toiset sikailivat iltabuffetissa, lapset juoksivat ympäri sinne tänne, lautaset jätettiin puoliksi syömättä (ilmaista kun oli) jne jne. Todellakin huokui läpi se, että millään lailla ei arvostettu saatua tukea.

Mistä päättelit että nämä ns. sikailijat olivat tuettuja, eivätkä itse lomansa maksaneita? Jos pelkästä käytöksestä niin kannattaa miettiä omia ennakkoluuloja. Muutenkin tarinasi haiskahtaa siltä että halusit vain tulla haukkumaan köyhiä. 🤔

Siinä ruokasalin edessä katsos sattui olemaan sellainen asia kuin kassa, jonka jonossa asia oli HYVIN helppo päätellä, ei tarvinnut Einsteinin käsityskykyä.

Hhah, ois jospa oisin saanut olla mukana :D Tyyppi kyttää lomalla sitä kuka maksaa ja kuka ei. Vieläkin enemmän säälin lapsiasi. Voi teitä höppänöitä ihmisiä...

Siinä ei paljon kyttäämistä tarvita kun kyseessä on aina erittäin kovaääninen kansanryhmämme :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/152 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kylpyläviikonloppumatkoja maksetaan Kelasta. Maksetaanko muita lomia, minkälaisia?

Vierailija
64/152 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ymmärrän sinua hyvin,olen itse samassa tilanteessa. Lähinnä nämä kommentit täällä naurattaa kun ihmetellään miksi on tehty lapsia kun ollaan köyhiä. Lapsen lapsuus kestää 18 vuotta ja sinä aikana voi sattua kaikenlaista. Minä olin jo 39 kun sain kuin ihmeenä lapseni joka on maailman rakkain minulle. Silloin olin töissä ja opiskelin toista tutkintoa. Lähdin nuorena maailmalle josta palasin Suomeen 12 v jälkeen. Ikävä kyllä sairastuin ja jouduin lopettamaan opintoni ja sen jälkeen on tapahtunut kaikenlaista välillä olen ollut töissä ja sitten taas sairaslomalla.

Nämä ihmettelijät ovat niitä joiden elömä on mennyt ns putkeen eivätkä ymmärrä kolhuja kokeneita. Emme mekään ole saaneet tuettua lomaa koskaan. Ja kyllä ihmettelen minäkin irakilaista mamututtavaani jolle maksettiin ajokortti ja annettiin 4000 e auton ostamiseen sosiaalitoimesta. Tämä juttu on tosi hän on kertonut minulle itse ja olen nähnyt päätökset.

Ap, hae harkinnanvaraista tukea.

Vierailija
65/152 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi Peurungan kylpylässä pääsee nauttimaan tuettujen lomalaisten seurasta. Takuuvarmaa huonoa käytöstä ja rajattomuutta tiedossa.

Normaali asiakas saa pulittaa mm biljardin pelaamisesta 10/kerta, kun tuetuille se ei maksa mitään.

Kylpylä nyt ei ole kaksinen, mutta pointti onkin, että älkää tavalliset perheet valitko sellaisia paikkoja omille, itse maksetuille lomille, jossa on näitä tuettuja perheitä.

Härmän kylpylästi hiukan samanlaisia kokemuksia.... Oli kiva olla siellä täyttä hintaa maksavana asiakkaana, kun toiset sikailivat iltabuffetissa, lapset juoksivat ympäri sinne tänne, lautaset jätettiin puoliksi syömättä (ilmaista kun oli) jne jne. Todellakin huokui läpi se, että millään lailla ei arvostettu saatua tukea.

Mistä päättelit että nämä ns. sikailijat olivat tuettuja, eivätkä itse lomansa maksaneita? Jos pelkästä käytöksestä niin kannattaa miettiä omia ennakkoluuloja. Muutenkin tarinasi haiskahtaa siltä että halusit vain tulla haukkumaan köyhiä. 🤔

Siinä ruokasalin edessä katsos sattui olemaan sellainen asia kuin kassa, jonka jonossa asia oli HYVIN helppo päätellä, ei tarvinnut Einsteinin käsityskykyä.

Hhah, ois jospa oisin saanut olla mukana :D Tyyppi kyttää lomalla sitä kuka maksaa ja kuka ei. Vieläkin enemmän säälin lapsiasi. Voi teitä höppänöitä ihmisiä...

Siinä ei paljon kyttäämistä tarvita kun kyseessä on aina erittäin kovaääninen kansanryhmämme :)

Haha, itse siis tunnustat että kuulut kyseiseen kansanryhmään. Kannattaa googlettaa projektio

Vierailija
66/152 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko hakenut tuettuja lomia monta vuotta, mutta et ole koskaan pääsyt?Sinulla olisi kuitenkin edellytykset siihen perhetilanteen vuoksi?

Jos vastaat kyllä molempiin kysymyksiin, niin sitten kirjoittamasi hakemukset ovat saattaneet olla sellaiset, että niistä ei ole välittynyt perheesi tilanne ja hätä.

Auttaako joku sinua kirjoittamaan hakemuksen, kertomaan, mitä siihen kannattaa laittaa? Jos ei, niin hae siihen apua.

Tuskin somalikaan osaa itse tehdä hakemusta, jolla pääsee monen tonnin arvoiselle lomalle kotimaahan.

Vierailija
67/152 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ymmärrän sinua hyvin,olen itse samassa tilanteessa. Lähinnä nämä kommentit täällä naurattaa kun ihmetellään miksi on tehty lapsia kun ollaan köyhiä. Lapsen lapsuus kestää 18 vuotta ja sinä aikana voi sattua kaikenlaista. Minä olin jo 39 kun sain kuin ihmeenä lapseni joka on maailman rakkain minulle. Silloin olin töissä ja opiskelin toista tutkintoa. Lähdin nuorena maailmalle josta palasin Suomeen 12 v jälkeen. Ikävä kyllä sairastuin ja jouduin lopettamaan opintoni ja sen jälkeen on tapahtunut kaikenlaista välillä olen ollut töissä ja sitten taas sairaslomalla.

Nämä ihmettelijät ovat niitä joiden elömä on mennyt ns putkeen eivätkä ymmärrä kolhuja kokeneita. Emme mekään ole saaneet tuettua lomaa koskaan. Ja kyllä ihmettelen minäkin irakilaista mamututtavaani jolle maksettiin ajokortti ja annettiin 4000 e auton ostamiseen sosiaalitoimesta. Tämä juttu on tosi hän on kertonut minulle itse ja olen nähnyt päätökset.

Ja on se kummallista kun aikuiset opiskelevat. Ihmetelkää sitä seuraavaksi. Kyllä täällä on typeriä ihmisiä, sydämen sivistys ja myötätunto loistaa poissaolollaan.

Vierailija
68/152 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän perheen joka saa joka vuosi tuetun loman ja sossu kustantaa omavastuuosuuden vaikka toinen vanhemmista on töissä ja pystyisivät sen itsekin maksamaan. Ovat lastensuojelun asiakkaita, hakeutuivat itse asiakkaaksi kun tarvitsivat mielestään tukea. Lastensuojelun asiakkuus avaa perheille tukimuotoja joiden saamisessa ei ratkaise perheen tulot vaan perhettä halutaan tukea ikäänkuin säälistä.

Moni pelkää hakeutua lastensuojelun asiakkaaksi mutta oikeasti se avaa uusia mahdollisuuksia tukiin ja etuuksiin. Ja kyllä se on juuri niin kuin joku täällä totesi: se saa eniten joka osaa vaatia ja jättää sopivasti jotain olennaista kertomatta.

Lapsellani on tukihenkilö - olemme siis sosiaalihuollon asiakkaita. Eipä paljon painanut sekään.

ap

Kuulostaako nimesi liian suomalaiselta?

Vierailija
69/152 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä moni ei ole kuullut että kylpylään voi ottaa täysihoidon lomallaan? Ihan kuka vain. Silloin ei tarvitse lompsaa kaivella kassalla.

Vierailija
70/152 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsiani ei tarvitse sääliä ollenkaan! Heille on opetettu, kuinka ravintoloissa käyttäydytään, olipa se sitten McDonalds tai joku muu ruokaravintola. Muita ruokailijoita ja ruokaa kunnioitetaan, annetaan ruokarauha jne. Meidän lapset katsoivat vain hiukan ihmeissään toisten lasten sotkemista ja juoksemista. Mäkkäri esimerkkinä tässä, koska usein vaikuttaa siltä, että joitain lapsia ei viedä ikinä mihinkään muualle kuin mäkkäriin ja siellä heidän annetaan sitten käyttäytyä kuin sikolätissä. Henkilökunnalle ei kovin kivaa... (nyt meni pahasti ohi aiheen)

Vierailija
71/152 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja nyt irakilainen ajaa pimeää taksia.

Vierailija
72/152 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt oikeasti kadehtisi noita kaikkein köyhimpiä. Meillä laitetaan miljardeja aseisiin, kehitysapuun ja Sannan hallituksen leikkikavereihin. Eiköhän se kaikkein huonommassa asemassa ole muutaman päivän loman ansainnut.

Minä olen myös niitä köyhimpiä! Miksi meitä köyhiä kohdellaan epätasa-arvoisesti? Juuri tällainen politiikka lisää vastakkainasettelua ja kannatusta ääriliikkeissä. Juuri minulle siellä tuetuista lomista kerrottiin, että kohdallani kriteerit täyttyy selkeästi, mutta kaikille ei voi vaan lomaa myöntää.

Ymmärrätkö: olen yh-äiti, elänyt viimeiset kaksi vuotta toimeentulotuella. Miksi minun lapsellani ei ole oikeutta lomaan? Meidän perheessä on taloudellisten haasteiden lisäksi myös terveydellisiä haasteita. Nämä taas yhdessä aiheuttavat sosiaalisia haasteita.

Olet hakenut lomaa kylpylöihin, jossa on muutama kymmenen paikkaa ja paljon hakijoita . Laita joku vaatimattomampi lomapaikka, niin varmasti pääset. Ja jos haasteita on paljon, niin hae jonkun potilas järjestön kautta tai muuten jonkun kuntoutuksen kautta. Lomat jaetaan sosiaalisin ja taloudellisin perustein. Niissä on ylärajat tiloille. Joka vuosi ei voi lomalle päästä. Eli ne jotka ovat loman saaneet ovat ilmeisesti sinuakin huonommassa asemassa.

Olen ollut vapaaehtoisena vaatimattomista lomapaikoissa. Ne ei edes aina ole ollut täynnä , koska hakijoita ei ole ollut niin paljon. Tämä on fakta.

Vierailija
73/152 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän perheen joka saa joka vuosi tuetun loman ja sossu kustantaa omavastuuosuuden vaikka toinen vanhemmista on töissä ja pystyisivät sen itsekin maksamaan. Ovat lastensuojelun asiakkaita, hakeutuivat itse asiakkaaksi kun tarvitsivat mielestään tukea. Lastensuojelun asiakkuus avaa perheille tukimuotoja joiden saamisessa ei ratkaise perheen tulot vaan perhettä halutaan tukea ikäänkuin säälistä.

Moni pelkää hakeutua lastensuojelun asiakkaaksi mutta oikeasti se avaa uusia mahdollisuuksia tukiin ja etuuksiin. Ja kyllä se on juuri niin kuin joku täällä totesi: se saa eniten joka osaa vaatia ja jättää sopivasti jotain olennaista kertomatta.

Lapsellani on tukihenkilö - olemme siis sosiaalihuollon asiakkaita. Eipä paljon painanut sekään.

ap

Kuulostaako nimesi liian suomalaiselta?

Lomalaiset ovat pääosin suomalaisia. Joitakin yhdistyksiä ja niiden tuettuja lomia on, joissa osallistujat ovat tiettyä etnistä taustaa.

Vierailija
74/152 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
75/152 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsiani ei tarvitse sääliä ollenkaan! Heille on opetettu, kuinka ravintoloissa käyttäydytään, olipa se sitten McDonalds tai joku muu ruokaravintola. Muita ruokailijoita ja ruokaa kunnioitetaan, annetaan ruokarauha jne. Meidän lapset katsoivat vain hiukan ihmeissään toisten lasten sotkemista ja juoksemista. Mäkkäri esimerkkinä tässä, koska usein vaikuttaa siltä, että joitain lapsia ei viedä ikinä mihinkään muualle kuin mäkkäriin ja siellä heidän annetaan sitten käyttäytyä kuin sikolätissä. Henkilökunnalle ei kovin kivaa... (nyt meni pahasti ohi aiheen)

Selittelyt ei enää auta. Omalla myötötunnottomuudellasi olet tuonut esille arvosi.

Vierailija
76/152 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löytyy lomia kesälle edelleen:

https://hyvinvointilomat.fi/hae-lomalle/

https://mtlh.fi/wp-content/uploads/Tuetut-lomat-2022.pdf

No ei todellakaan löydy

Vierailija
77/152 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakuaika päättyy

31.5.2022

Lomakohde

Rajaniemen lomakeskus

Lomateema

Lapsiperheloma

Loma-aika

25.7.2022-30.7.2022

Omavastuu / vuorokausi

18 € (aikuinen)

Loman kohderyhmä

Lapsiperheet

Kuvaus

Loma on suunnattu lapsiperheille. Täysihoitoon kuuluu aamiainen, lounas, päivällinen ja iltapala. Majoitus perhehuoneissa. Lomajakson omavastuuosuus on 90€/aikuinen/5 vrk. Alle 16-vuotiaat lomailevat veloituksetta.

Lapsiperhelomalla liikutaan ja leikitään sisällä ja luonnossa, retkeillään ja paistetaan rannassa makkaraa ja muurinpohjalettuja. Viikon aikana tutustutaan toisiin perheisiin, saadaan uusia ystäviä ja jaetaan kokemuksia. Ohjelmassa on sekä perheen yhteistä tekemistä että eri-ikäisille suunnattua toimintaa. Lomaan sisältyy lastenhoitoa ryhmässä 3–6-vuotiaille lapsille kahdesti viikossa kaksi tuntia kerrallaan.

Vierailija
78/152 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakuaika päättyy

31.5.2022

Lomakohde

Rajaniemen lomakeskus

Lomateema

Lapsiperheloma

Loma-aika

25.7.2022-30.7.2022

Omavastuu / vuorokausi

18 € (aikuinen)

Loman kohderyhmä

Lapsiperheet

Kuvaus

Loma on suunnattu lapsiperheille. Täysihoitoon kuuluu aamiainen, lounas, päivällinen ja iltapala. Majoitus perhehuoneissa. Lomajakson omavastuuosuus on 90€/aikuinen/5 vrk. Alle 16-vuotiaat lomailevat veloituksetta.

Lapsiperhelomalla liikutaan ja leikitään sisällä ja luonnossa, retkeillään ja paistetaan rannassa makkaraa ja muurinpohjalettuja. Viikon aikana tutustutaan toisiin perheisiin, saadaan uusia ystäviä ja jaetaan kokemuksia. Ohjelmassa on sekä perheen yhteistä tekemistä että eri-ikäisille suunnattua toimintaa. Lomaan sisältyy lastenhoitoa ryhmässä 3–6-vuotiaille lapsille kahdesti viikossa kaksi tuntia kerrallaan.

Saako linkin tähän?

Vierailija
79/152 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peurungassa ei ole kovin montaa tuettua paikkaa. Firmaa saa rahat tuetuista vaikka perhe ei itse sitä maksakaan. Firma sitoutuu järjestämään tietyt aktiviteetit lomalaisille. Siihen kuuluu rajoitettu määrä palveluita. Helpointa on antaa poletti biljardiin. Mutta esim kylpylän käyttö on rajoitettua teittyynn tuntimäärään. Välttämättä tuettuun lomaan ei kuulu kylpylä joka päivälle.

Vierailija
80/152 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli kylpyläviikonloppumatkoja maksetaan Kelasta. Maksetaanko muita lomia, minkälaisia?

Ei makseta kelasta.