Sosiaalihuolto tukee niitä perheitä, joille on myönnetty tuettu täyshoitoloma, mutta ei niitä perheitä, joille ei ole myönnetty mitään lomaa
Näiden täyshoitolomien omavastuu on yleensä 50-80 euroa/per aikuinen ja lapset pääsevät ilmaiseksi. Nuo omavastuuosuudet sosiaalihuolto maksaa. Käytännössä siis perhe pääsee lomalle täysin ilmaiseksi. Ne perheet taas, joille ei tuettua lomaa jostain syystä myönnetä, eivät saa mitään tukea sosiaalihuollosta, eivät edes sitä omavastuuosuuden kokoista summaa, jotta voisivat itse järjestää jonkun loman.
Minä olen yh-äiti, toimeentulotuen asiakas jo toista vuotta (opiskelen päätoimisesti ja teen siinä sivussa töitä, opintotukikuukaudet käytetty edelliseen tutkintoon, joka ei työllistänyt) ja jäänyt aina varasijalle näissä tuetuissa lomissa. Emme siis saa minkäänlaista avustusta lomailuun sosiaalihuollolta. Emme ole koskaan saaneetkaan.
Eikös tämä ole vähän hullunkurista? Ne perheet, joille myönnetään täyshoitoloma, saavat vielä lisäksi sosiaalihuollosta rahaa. Ne perheet taas, joille ei täyshoitolomaa myönnetä, eivät saa mitään tukea.
Meillä esimerkiksi oli niin taloudellisia, sosiaalisia kuin terveydellisiä syitä päästä lomalle. Silti, suuren hakijamärään takia, jäimme taas ilman lomaa ja siis myös ilman minkäänlaista tukea.
Ja ne ihmiset, jotka tulevat nyt valittamaan siitä, että jokainen kustantakoon omat lomansa... Toivoisin, että osaisitte nähdä asioiden taustatekijöitä. Minulla on ollut esimerkiksi epävakaa lapsuus, jonka takia meni monta vuotta, että pääsin yleensääkään tähän yhteiskunnan järjestelmään mukaan. Kustantaisin mielelläni loman meille, mutta rahaa ei vain yksinkertaisesti ole, koska ei ole työllistävää tutkintoa. Tällä hetkellä saan sentään tehdä pätkätöitä opintojen ohessa. Yritän kyllä parhaani joka hetki.
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi jos olen ilkeä mutta ihan pakko kysyä että jos elämäntilanne on tuo, eikä se ole hiljattain ihan yllättäen huonontunut, niin miksi ihmeessä pitää tehdä ne lapset silloin kun ei ole itseäänkään varaa elättää? Eikö voisi ensin käydä ne koulut ja hommata työpaikan ja sitten vasta perhettä perustaa? Onhan se selvä, että rahat loppuu jos pitää yhtä aikaa opiskella ja lasta elättää ja sitten pitäisi vielä lomalle päästä. Miksi kaikki pitää tehdä siihen samaan elämäntilanteeseen?
Luitko aloitusta? Aplla oli tutkinto mikä ei työllistä. Ehkä hän valmistumisen jälkeen päätti hankkia lapsia jos mies oli töissä. Mutta kun koitti palata töihin ei saanut työpaikkaa ja mies jätti apn
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi jos olen ilkeä mutta ihan pakko kysyä että jos elämäntilanne on tuo, eikä se ole hiljattain ihan yllättäen huonontunut, niin miksi ihmeessä pitää tehdä ne lapset silloin kun ei ole itseäänkään varaa elättää? Eikö voisi ensin käydä ne koulut ja hommata työpaikan ja sitten vasta perhettä perustaa? Onhan se selvä, että rahat loppuu jos pitää yhtä aikaa opiskella ja lasta elättää ja sitten pitäisi vielä lomalle päästä. Miksi kaikki pitää tehdä siihen samaan elämäntilanteeseen?
Onko joku väittänyt että olen tehnyt lapseni juuri tässä elämänvaiheessa? Spekulaatiosi kertoo lyhytnäköisyydestäsi.
Taisin mainita aloituksessani näin: "Minulla on ollut esimerkiksi epävakaa lapsuus, jonka takia meni monta vuotta, että pääsin yleensääkään tähän yhteiskunnan järjestelmään mukaan"
Itse asiassa lapseni takia tähän yhteiskuntaan pääsin mukaan... Mutta se oli jo monta vuotta sitten.
ap
Ollaan muutaman kerran saatu tuettu loma ja se on maksettu lastensuojelun toimesta.
Elämäntilanteet noiden lomien aikaan ovat olleet karseat eikä "lomasta" ole oikein nauttinut.
En olisi lomia edes hakenut itse, vaan lastensuojelun työntekijät ovat käskeneet niihin hakea.
Nyt lastensuojelua ei ole enää kuvioissa ja elämäntilannekin on muuttunut valoisaksi. Ei ole suurempia huolia ja nykyään saan ihan kohtuullista palkkaakin millä voin elättää lapseni niin lomailu missä vain ja mihin hintaan on ihanaa ja sitä osaa arvostaa.
Tietty arvostan sitäkin, että ollaan aikoinaan tuettuja lomia saatu ja ne on lastensuojelusta maksettu se omavastuu. Ne oli lapsille tärkeitä lomia vaikka itse olin täysin loppu.
Tarkoitan tällä sitä, että aina löytyy niitä jolle voi olla kateellinen, voi olla katkera kokemastaan tai aina on niitä joilla on vielä huonompi tilanne kuin sulla. Elämässä ei aina mene kaikki nallekarkit tasan. Itse en jaksaisi murehtia sitä saako joku romani hameeseensa 450 euroa tai saako joku muu jotain mitä minä en saisi. Tai onko jollain parempi auto kuin mulla.
Vierailija kirjoitti:
Et ole koskaan kuullut, että elämäntilanne voi muuttua? En ole ap, mutta minä tein lapset ihan vakaaseen liittoon, oli vakityö jne. Hoitovapaan jälkeen tuli kuitenkin yt ja ekana tottakai ulos pienten lasten äiti. Pari vuotta myöhemmin kaatui liitto. Vakityötä ei ole vieläkään, korona vei oman alan työt ja edelleen niitä on vaikea saada. Kun vuorotyöt ei onnistu lapsiviikolla.
Olen lähdössä opiskelemaan, jos suinkin pääsen, joten meidän rahatilanne ei parane vielä pariin vuoteen. Onneksi olen aina välillä saanut olla töissä ja muut ajat liiton rahoilla, joten en koe että ollaan köyhiä. Tuettuja lomia tekisi mieli hakea, mutta en ole kehdannut. Mihinkään isoihin lomiin ei varaa ole, mutta joskus käydään laivalla tms, jos saa hyvän tarjouksen. Lapset on innoissaan niistäkin.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Harmillista. Me onneksi saatiin loma, perusteet enemmän terveydelliset ja sosiaaliset. Ei kyllä olla rikkaita, mutta ei toimeentulotukeen oikeutettuja. Ollaan saatu joka toinen vuosi.
Omavastuu on yleensä kyllä 100-120e aik.
Kaikki lomat mihin minä hain, olivat omavastuultaaan 80 tai 50 euroa.
AP
Vierailija kirjoitti:
Ollaan muutaman kerran saatu tuettu loma ja se on maksettu lastensuojelun toimesta.
Elämäntilanteet noiden lomien aikaan ovat olleet karseat eikä "lomasta" ole oikein nauttinut.
En olisi lomia edes hakenut itse, vaan lastensuojelun työntekijät ovat käskeneet niihin hakea.
Nyt lastensuojelua ei ole enää kuvioissa ja elämäntilannekin on muuttunut valoisaksi. Ei ole suurempia huolia ja nykyään saan ihan kohtuullista palkkaakin millä voin elättää lapseni niin lomailu missä vain ja mihin hintaan on ihanaa ja sitä osaa arvostaa.
Tietty arvostan sitäkin, että ollaan aikoinaan tuettuja lomia saatu ja ne on lastensuojelusta maksettu se omavastuu. Ne oli lapsille tärkeitä lomia vaikka itse olin täysin loppu.
Tarkoitan tällä sitä, että aina löytyy niitä jolle voi olla kateellinen, voi olla katkera kokemastaan tai aina on niitä joilla on vielä huonompi tilanne kuin sulla. Elämässä ei aina mene kaikki nallekarkit tasan. Itse en jaksaisi murehtia sitä saako joku romani hameeseensa 450 euroa tai saako joku muu jotain mitä minä en saisi. Tai onko jollain parempi auto kuin mulla.
Oletpa ilkeä. Minä olen ollut myös surkeassa jamassa monta vuotta. Miksi kukaan ei näe minun surua, minun ahdistusta? Olen näkymätön tässä maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt oikeasti kadehtisi noita kaikkein köyhimpiä. Meillä laitetaan miljardeja aseisiin, kehitysapuun ja Sannan hallituksen leikkikavereihin. Eiköhän se kaikkein huonommassa asemassa ole muutaman päivän loman ansainnut.
Minä olen myös niitä köyhimpiä! Miksi meitä köyhiä kohdellaan epätasa-arvoisesti? Juuri tällainen politiikka lisää vastakkainasettelua ja kannatusta ääriliikkeissä. Juuri minulle siellä tuetuista lomista kerrottiin, että kohdallani kriteerit täyttyy selkeästi, mutta kaikille ei voi vaan lomaa myöntää.
Ymmärrätkö: olen yh-äiti, elänyt viimeiset kaksi vuotta toimeentulotuella. Miksi minun lapsellani ei ole oikeutta lomaan? Meidän perheessä on taloudellisten haasteiden lisäksi myös terveydellisiä haasteita. Nämä taas yhdessä aiheuttavat sosiaalisia haasteita.
Joo, teilläkin kriteerit täyttyy, mutta ohitsenne nyt vaan menee perheet, joilla on asiat VIELÄ huonommin. Ihan kuten saatat jäädä lapsesi kanssa ilman lääkäriaikaa, jos lapsellasi on pitkittynyt flunssa pikkukuumeella, teidän ohi pääsee ne lapset joilla kuumetta on 40 ja jalka poikki. Se on voi voi, te joudutte väistämään sen edestä, jolla on asiat vielä huonommin.
Vaikuttaa siltä, että olet hakenut tuettua lomaa vain jostain tietystä paikasta ("sieltä tuetuista lomista kerrottiin..."), tiedäthän että niitä lomia myöntävät lukuisat eri tahot, joista kannattaa hakea. Ja sitten kun jostain sen loman saa, sitten hakee siihen sen rahallisen tuenkin, jos sitä vielä 5 päivän täyshoitoloman lisäksi kokee tarvitsevansa. Tosin toimeentulotukea saavan, työkeikkoja tekevän yh.n tulot ovat sen verran hyvät, että sinulla luulisi löytyvän se omavastuuosuus omasta takaa.
Se tuettu loma ei ole mikään ihmisoikeus, joka pitäisi kaikille tarjota. Toki saa harmittaa, jos ei lomalle pääse, mutta silloin saa olla myös onnellinen siitä, että asiat on itsellä ja omalla perheellä suhteellisen hyvin, monella muulla paljon huonommin. Niille huonommin pärjääville lapsille suotakoon se loma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luitko aloitusta? Aplla oli tutkinto mikä ei työllistä. Ehkä hän valmistumisen jälkeen päätti hankkia lapsia jos mies oli töissä. Mutta kun koitti palata töihin ei saanut työpaikkaa ja mies jätti apn
Luin aloituksen ja juuri siksi kysyinkin, että eikö ensin voisi käydä koulut ja hommata työpaikkaa ja sitten vasta lapsia? Tiedän vallan hyvin, ettei elämä aina mene kuten on suunnitellut (itsellänikin tuli ero hyvin pian ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen jne) mutta liian moni myös ajaa itsensä ihan ajattelemattomuuttaan hankalaan tilanteeseen kun pitää saada kaikki heti. Olen jopa jutellut nuoren naisen kanssa, joka oli päättänyt haluta lapsen koska kaikki kaveritkin ovat raskaana. Siinä vain unohtui ajatella, että näillä kavereilla oli opinnot valmiina ja työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt oikeasti kadehtisi noita kaikkein köyhimpiä. Meillä laitetaan miljardeja aseisiin, kehitysapuun ja Sannan hallituksen leikkikavereihin. Eiköhän se kaikkein huonommassa asemassa ole muutaman päivän loman ansainnut.
Minä olen myös niitä köyhimpiä! Miksi meitä köyhiä kohdellaan epätasa-arvoisesti? Juuri tällainen politiikka lisää vastakkainasettelua ja kannatusta ääriliikkeissä. Juuri minulle siellä tuetuista lomista kerrottiin, että kohdallani kriteerit täyttyy selkeästi, mutta kaikille ei voi vaan lomaa myöntää.
Ymmärrätkö: olen yh-äiti, elänyt viimeiset kaksi vuotta toimeentulotuella. Miksi minun lapsellani ei ole oikeutta lomaan? Meidän perheessä on taloudellisten haasteiden lisäksi myös terveydellisiä haasteita. Nämä taas yhdessä aiheuttavat sosiaalisia haasteita.
Joo, teilläkin kriteerit täyttyy, mutta ohitsenne nyt vaan menee perheet, joilla on asiat VIELÄ huonommin. Ihan kuten saatat jäädä lapsesi kanssa ilman lääkäriaikaa, jos lapsellasi on pitkittynyt flunssa pikkukuumeella, teidän ohi pääsee ne lapset joilla kuumetta on 40 ja jalka poikki. Se on voi voi, te joudutte väistämään sen edestä, jolla on asiat vielä huonommin.
Vaikuttaa siltä, että olet hakenut tuettua lomaa vain jostain tietystä paikasta ("sieltä tuetuista lomista kerrottiin..."), tiedäthän että niitä lomia myöntävät lukuisat eri tahot, joista kannattaa hakea. Ja sitten kun jostain sen loman saa, sitten hakee siihen sen rahallisen tuenkin, jos sitä vielä 5 päivän täyshoitoloman lisäksi kokee tarvitsevansa. Tosin toimeentulotukea saavan, työkeikkoja tekevän yh.n tulot ovat sen verran hyvät, että sinulla luulisi löytyvän se omavastuuosuus omasta takaa.
Se tuettu loma ei ole mikään ihmisoikeus, joka pitäisi kaikille tarjota. Toki saa harmittaa, jos ei lomalle pääse, mutta silloin saa olla myös onnellinen siitä, että asiat on itsellä ja omalla perheellä suhteellisen hyvin, monella muulla paljon huonommin. Niille huonommin pärjääville lapsille suotakoon se loma.
Asiat ei ole meillä hyvin.
ap
Miten kaikki voi olla näin päin vi--ua, eikö tätä ja kaikkea muutakin voi kerralla korjata järkeväksi ja oikeudenmukaiseksi.
Lait ja kaikki voisi jo nollata ja kirjoittaa alusta asti uudestaa tämän päivän tasolle, nyt päivitetään väkisin jotain windows-95 järjestelmää ja ihmetellään kun tökkii.
Entäs ne perheet, joissa pystytään maksamaan omalla palkalla asuminen ja ruoka ja pakolliset laskut, mutta ei enempää?
Eivät ole oikeutettuja mihinkään tukiin, saati johonkin yhteiskunnan maksamaan lomaan?
En todellakaan sääli sinua ap tai muitakaan kaltaisiasi. Teidän vuoksi työssäkäyvät joutuu maksamaan isot verot, ja silti teille ei mikään riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin aloituksen ja juuri siksi kysyinkin, että eikö ensin voisi käydä koulut ja hommata työpaikkaa ja sitten vasta lapsia? Tiedän vallan hyvin, ettei elämä aina mene kuten on suunnitellut (itsellänikin tuli ero hyvin pian ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen jne) mutta liian moni myös ajaa itsensä ihan ajattelemattomuuttaan hankalaan tilanteeseen kun pitää saada kaikki heti. Olen jopa jutellut nuoren naisen kanssa, joka oli päättänyt haluta lapsen koska kaikki kaveritkin ovat raskaana. Siinä vain unohtui ajatella, että näillä kavereilla oli opinnot valmiina ja työpaikka.
Kerropas mulle kun olet niin viisas, että miten ihmisellä voi olla sellaiset työvälineet, että hän kykenee hoitamaan itselleen hyvän elämän, opiskelupaikan ja muuta, jos hänelle ei ole kukaan niitä opettanut? Jos hänen äiti on päivät pitkät dokannut ja jättänyt lapsen velvotteeksi hoitaa ruoat, koulut, kaikki. Voin kertoa, että siinä oppii lähinnä selviämään hetkestä seuraavaan, siinä ei todellakaan pääse sellaiset ajatusrakennelmat syntymään, että hankinpa tässä itselleni säännönmukaisen elämän aikusena. Miten sellaisesta voisi edes haaveilla jos ei tiedä sen olemassaoloa eikä ole nähnyt esimerkkiä siitä?
Olet ilkeä ja tyhmä, se sinä olet. Toivon, että elämä opettaa sinulle vielä kantapään kautta oikein kunnolla, mitä elämä voi olla. Toivon sitä sydämeni pohjasta sinulle. Sinun kaltaistesi ihmisten takia tässä maassa on entistä enemmän surua ja murhetta. Häpeä
Niin se vaan menee että me työssäkäyvätkin joudumme lomamme maksamaan vaikka tiukkaa tekisi ja elämässä olisi ollut vaikka millaisia haasteita.
Me ollaan oltu vuosien varrella muutaman kerran tuetulla lomalla. Joka kerran ollaan kyllä itse maksettu tuo omavastuu sekä aikuisista että teini-ikäisiltä lapsilta (ikäraja oli joko 15 tai 16 v).
Aapeen kirjoituksesta saa vähän sen käsityksen, että tuettua lomaa saa vain toimeentulotukiasiakkaat. Näinhän ei ole.
Toki ei meilläkään kaksiset tulot ole, kiikutaan juuri ja juuri plussan puolella, jos toimeentulotukea ajattelee. Tosin on varmasti ollut kuukausia, että oltaisiin saatu tt-tukea, muttei olla sitten lähdetty hakemaan. Jos vain jotenkin tulee toimeen omillaan, pysyttelen mieluusti kaukana kelan touhuista.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan oltu vuosien varrella muutaman kerran tuetulla lomalla. Joka kerran ollaan kyllä itse maksettu tuo omavastuu sekä aikuisista että teini-ikäisiltä lapsilta (ikäraja oli joko 15 tai 16 v).
Aapeen kirjoituksesta saa vähän sen käsityksen, että tuettua lomaa saa vain toimeentulotukiasiakkaat. Näinhän ei ole.
Toki ei meilläkään kaksiset tulot ole, kiikutaan juuri ja juuri plussan puolella, jos toimeentulotukea ajattelee. Tosin on varmasti ollut kuukausia, että oltaisiin saatu tt-tukea, muttei olla sitten lähdetty hakemaan. Jos vain jotenkin tulee toimeen omillaan, pysyttelen mieluusti kaukana kelan touhuista.
kyllä apkin tekee töitä.
Olen samaa mieltä, systeemi ei ole ihan reilu. Ne jotka ei "tee mitään", tuetaan loputtomasti. Mutta jos olet työssäkäyvä "normaalin" mitat täyttävä perheellinen, ei sinua auteta, vaikka olisi miten raskasta. Sellaisen täytyy pärjätä. Mutta jos perseilet, niin tuetaan ja tuetaan, jotta lasta ei tarvisi sentään huostaanottaa.
Tällaisen ihmisen, joka vain kotona makaa, ei tarvise edes lapsensa terapia-aikoja muistaa, vaan aina joku muistuttaa ja huolehtii että lapsi on menossa terapiaan - päiväkotitäti tai perhetyöntekijä tai joku muistuttaa vanhempaa että tänään on sitten, muistathan...
Tavallinen työssäkäyvä, vaikka juoksee pää kolmantena jalkana työn, päiväkodin ja koulun ja kodin väliä, eikä tahdo ehtiä mitään ylimääräistä, hän kun jotain kerran unohtaa niin syyllistetään ja papatetaan ja kysytään selityksiä.
Been there done that. Ei tunnu reilulta.
Ap, sinun pitää kirjoittaa oikeasti kaikki sydänverellä, niin on mahdollisuudet lomaan. Näin on kaksikin tuttavaa kertonut. Mikä on raskasta teillä, mikä kuormittaa, kerro kaikki pahimman päivän mukaan. Onko lapsella haasteita, onko sinulla. Onko tukiverkkoja. Milloin viimeeksi olette päässeet lomalle.
Tuossa on lupa valittaa, sillä usko pois, pahimmissa tilanteessa olevat saa ne lomat; se pitää näkyä siinä hakemuksessa se tilanteen surkeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerropas mulle kun olet niin viisas, että miten ihmisellä voi olla sellaiset työvälineet, että hän kykenee hoitamaan itselleen hyvän elämän, opiskelupaikan ja muuta, jos hänelle ei ole kukaan niitä opettanut? Jos hänen äiti on päivät pitkät dokannut ja jättänyt lapsen velvotteeksi hoitaa ruoat, koulut, kaikki. Voin kertoa, että siinä oppii lähinnä selviämään hetkestä seuraavaan, siinä ei todellakaan pääse sellaiset ajatusrakennelmat syntymään, että hankinpa tässä itselleni säännönmukaisen elämän aikusena. Miten sellaisesta voisi edes haaveilla jos ei tiedä sen olemassaoloa eikä ole nähnyt esimerkkiä siitä?
Olet ilkeä ja tyhmä, se sinä olet. Toivon, että elämä opettaa sinulle vielä kantapään kautta oikein kunnolla, mitä elämä voi olla. Toivon sitä sydämeni pohjasta sinulle. Sinun kaltaistesi ihmisten takia tässä maassa on entistä enemmän surua ja murhetta. Häpeä
Älä välitä tuosta! Se on jo paljon, että tiedostaa mikä omassa lapsuudessa meni pieleen, ja tekee kaikkensa ettei siirrä seuraavalle sukupolvelle sitä samaa. Virheistä voi oppia. Tsemppiä!
Oletko hakenut tuettuja lomia monta vuotta, mutta et ole koskaan pääsyt?Sinulla olisi kuitenkin edellytykset siihen perhetilanteen vuoksi?
Jos vastaat kyllä molempiin kysymyksiin, niin sitten kirjoittamasi hakemukset ovat saattaneet olla sellaiset, että niistä ei ole välittynyt perheesi tilanne ja hätä.
Auttaako joku sinua kirjoittamaan hakemuksen, kertomaan, mitä siihen kannattaa laittaa? Jos ei, niin hae siihen apua.
Siis mitä ihmeen täyshoitolomia? Ilmeisesti kuulun kohdeyleisöön mutta koskaan en ole kuullutkaan. :o
Meillä kesät vietetään kotona, kun ei ole varaa kuin kävelymatkan päässä oleviin ilmaisiin puuhiin.
Olen yh. Yhdellä lapsella kehitysvamma. Kahdella muulla somaattinen sairaus( ei vakava). Itsellä 4 sairautta johon jatkuva lääkitys.
Arki todella vaikeaa kehitysvammainen lapsen kanssa.
Käyn töissä, palkka 2500e brutto.
Ollaan päästy aina lomalle kun olen hakenut.