Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sosiaalihuolto tukee niitä perheitä, joille on myönnetty tuettu täyshoitoloma, mutta ei niitä perheitä, joille ei ole myönnetty mitään lomaa

Vierailija
16.05.2022 |

Näiden täyshoitolomien omavastuu on yleensä 50-80 euroa/per aikuinen ja lapset pääsevät ilmaiseksi. Nuo omavastuuosuudet sosiaalihuolto maksaa. Käytännössä siis perhe pääsee lomalle täysin ilmaiseksi. Ne perheet taas, joille ei tuettua lomaa jostain syystä myönnetä, eivät saa mitään tukea sosiaalihuollosta, eivät edes sitä omavastuuosuuden kokoista summaa, jotta voisivat itse järjestää jonkun loman.

Minä olen yh-äiti, toimeentulotuen asiakas jo toista vuotta (opiskelen päätoimisesti ja teen siinä sivussa töitä, opintotukikuukaudet käytetty edelliseen tutkintoon, joka ei työllistänyt) ja jäänyt aina varasijalle näissä tuetuissa lomissa. Emme siis saa minkäänlaista avustusta lomailuun sosiaalihuollolta. Emme ole koskaan saaneetkaan.

Eikös tämä ole vähän hullunkurista? Ne perheet, joille myönnetään täyshoitoloma, saavat vielä lisäksi sosiaalihuollosta rahaa. Ne perheet taas, joille ei täyshoitolomaa myönnetä, eivät saa mitään tukea.

Meillä esimerkiksi oli niin taloudellisia, sosiaalisia kuin terveydellisiä syitä päästä lomalle. Silti, suuren hakijamärään takia, jäimme taas ilman lomaa ja siis myös ilman minkäänlaista tukea.

Ja ne ihmiset, jotka tulevat nyt valittamaan siitä, että jokainen kustantakoon omat lomansa... Toivoisin, että osaisitte nähdä asioiden taustatekijöitä. Minulla on ollut esimerkiksi epävakaa lapsuus, jonka takia meni monta vuotta, että pääsin yleensääkään tähän yhteiskunnan järjestelmään mukaan. Kustantaisin mielelläni loman meille, mutta rahaa ei vain yksinkertaisesti ole, koska ei ole työllistävää tutkintoa. Tällä hetkellä saan sentään tehdä pätkätöitä opintojen ohessa. Yritän kyllä parhaani joka hetki.

Kommentit (152)

Vierailija
1/152 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita tuo sama täydentävän toimeentulotuen hakemukseen. ehkä saatte kuitenkin pienen loma-avustuksen.

Vierailija
2/152 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä! Minä ainakin ymmärrän, ettei tämä elämä ole oikeudenmukaista kaikille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/152 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoita tuo sama täydentävän toimeentulotuen hakemukseen. ehkä saatte kuitenkin pienen loma-avustuksen.

täysin virkailijan päätäntävallassa

Vierailija
4/152 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vielä mustaa valkoisella:

"Toimeentulotukea voidaan myöntää loman omavastuuosuuteen joko kokonaan tai osittain asiakaskohtaisen harkinnan perusteella esim. lastensuojelun asiakasperheelle tai pitkäaikaisessa (6 kk) toimeentulotuen asiakkuudessa olevalle perheelle.

Muut perheen virkistys- ja lomamatkat kuuluvat perustoimeentulotuen perusosaan."

Vierailija
5/152 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi ulkomaalaisille toimeentulotuen saajille voidaan joissakin tilanteissa kustantaa matka synnyinmaahan.

Vierailija
6/152 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Romanivaatetukseen voidaan myöntää tukea kahden vuoden (24 kk) välein enintään 450 €. Hameavustusta voidaan myöntää romaninaisille, joiden arkivaatetukseen romanihame kuuluu ja hakijalla on pitkäaikainen (yhtäjaksoisesti 6 kk) perustoimeentulotuen asiakkuus. Juhlahameeseen ei tukea myönnetä, (KHO 7.4.2000/686)."

Vierailija
7/152 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Romanivaatetukseen voidaan myöntää tukea kahden vuoden (24 kk) välein enintään 450 €. Hameavustusta voidaan myöntää romaninaisille, joiden arkivaatetukseen romanihame kuuluu ja hakijalla on pitkäaikainen (yhtäjaksoisesti 6 kk) perustoimeentulotuen asiakkuus. Juhlahameeseen ei tukea myönnetä, (KHO 7.4.2000/686)."

Mitäh? Saako kansallispukuun myös 450 euroa joka toinen vuosi?

Vierailija
8/152 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt oikeasti kadehtisi noita kaikkein köyhimpiä. Meillä laitetaan miljardeja aseisiin, kehitysapuun ja Sannan hallituksen leikkikavereihin. Eiköhän se kaikkein huonommassa asemassa ole muutaman päivän loman ansainnut.

Vierailija
9/152 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt oikeasti kadehtisi noita kaikkein köyhimpiä. Meillä laitetaan miljardeja aseisiin, kehitysapuun ja Sannan hallituksen leikkikavereihin. Eiköhän se kaikkein huonommassa asemassa ole muutaman päivän loman ansainnut.

Minä olen myös niitä köyhimpiä! Miksi meitä köyhiä kohdellaan epätasa-arvoisesti? Juuri tällainen politiikka lisää vastakkainasettelua ja kannatusta ääriliikkeissä. Juuri minulle siellä tuetuista lomista kerrottiin, että kohdallani kriteerit täyttyy selkeästi, mutta kaikille ei voi vaan lomaa myöntää.

Ymmärrätkö: olen yh-äiti, elänyt viimeiset kaksi vuotta toimeentulotuella. Miksi minun lapsellani ei ole oikeutta lomaan? Meidän perheessä on taloudellisten haasteiden lisäksi myös terveydellisiä haasteita. Nämä taas yhdessä aiheuttavat sosiaalisia haasteita.

Vierailija
10/152 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tässä pakostakin alkaa miettiä, miksi romaani saa 450 euroa rahaa vaatteisiinsa, lapseni, jolla on haasteita elämässään, ei ole koskaan oikeutettu edes lomaan? Alan ymmärtää persujen kannatuksen syyn, vaikka en todellakaan ole persuihin liittymässä.

ap

Vierailija
11/152 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäh? Saako kansallispukuun myös 450 euroa joka toinen vuosi?

Noin harvoin? Joka toinen kuukausi olisi kohtuullista. Entä öljykannujen ripustuskoukut?

Vierailija
12/152 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi ulkomaalaisille toimeentulotuen saajille voidaan joissakin tilanteissa kustantaa matka synnyinmaahan.

Ei se ole mikään voidaan kustantaa, vaan saavutettu etu jota ei voi ottaa pois.

Vierailija
13/152 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo vähän hullunkurista, että lomaan saa tukea, vain jos on onnistunut jo saamaan tuetun loman. Voisihan se olla esim. niin, että tukea voisi saada tietyin aikavälein myös silloin, jos ei ole yrittämisestä huolimatta saanut tuettua lomaa.

Vierailija
14/152 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän loma-arpa jonain vuonna sinunkin kohdalle osu ja saat päälle täydentävää toimeentulotukea. Ei kannata kadehtia muita 24/7.

Vierailija
15/152 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoista.

Jokainen loma on omin käsin tienatuilla senteillä maksettu.

T. 1200/kk

Vierailija
16/152 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän loma-arpa jonain vuonna sinunkin kohdalle osu ja saat päälle täydentävää toimeentulotukea. Ei kannata kadehtia muita 24/7.

Vielä hullumpaa siinä järjestelmässä on se, että etusijalla ovat ensikertalaiset. Jos ei ole päässyt ensikertalaisena lomalle, sekin etu häviää.

Vierailija
17/152 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi jos olen ilkeä mutta ihan pakko kysyä että jos elämäntilanne on tuo, eikä se ole hiljattain ihan yllättäen huonontunut, niin miksi ihmeessä pitää tehdä ne lapset silloin kun ei ole itseäänkään varaa elättää? Eikö voisi ensin käydä ne koulut ja hommata työpaikan ja sitten vasta perhettä perustaa? Onhan se selvä, että rahat loppuu jos pitää yhtä aikaa opiskella ja lasta elättää ja sitten pitäisi vielä lomalle päästä. Miksi kaikki pitää tehdä siihen samaan elämäntilanteeseen?

Vierailija
18/152 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmillista. Me onneksi saatiin loma, perusteet enemmän terveydelliset ja sosiaaliset. Ei kyllä olla rikkaita, mutta ei toimeentulotukeen oikeutettuja. Ollaan saatu joka toinen vuosi.

Omavastuu on yleensä kyllä 100-120e aik.

Vierailija
19/152 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hakenut viimeiset 6 vuotta tuettualomaa enkä ole koskaan saanut, joka on outoa. Mulla on kehitysvammainen poika ja mt ongelmainen tytär ja mulla on 8 vuotta sitten todettu reuma. Eikä todellakaan olla mitään rikkaita vaan eletään tukien varassa kun en voi työskennellä. Eli en ymmärrä jos me ei olla tarpeeksi köyhiä ja onnettomia saamaan lomaa niin ketä pn

Vierailija
20/152 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän tilanne ei sitten ole niin huono että loman saisitte. Lomalle päässeiden hakijoiden tilanne on siis huonompi, älä heitä kadehdi.