Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmettä Helsingissä on tapahtunut n. 10 vuoden aikana? Miksei siellä pärjää enää suomen kielellä?

Vierailija
16.05.2022 |

R-kioskin myyjästä taksikuskiin ja hotellin siivoojasta aamiaistarjoilun työntekijään kaikki puhuivat joko niin huonoa suomea tai ei ollenkaan, että jouduin olemaan englantia osaamattomien vanhempieni tulkkina vähän väliä. Hämmentävä kokemus.

Kommentit (833)

Vierailija
421/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Scandicissa respamuija sönkkäs mulle vaan huonoa englantia. En suostunut ymmärtämään, Suomessa pitää saada palvelua suomella ja tarvittaessa ruotsilla. Enkut ja ählykielet on sitten ekstraa.

Scandic ei kuulu valtion palveluihin niin et voi mennä sinne vaatimaan suomea ja ruotsia.

Hauskaa että kun yhden sai ymmärtämään niin äkkiä toinen juntti riensi paikalle.

Mitä sä sönkötät kuin vajalla käyvä koko ajan valtion palveluista (Kelako noin lähellä sydäntäsi?) Ei kuulu tähän keskusteluun.

Kuuluu kyllä, koska täällä jankataan että pitää saada palvelua suomeksi. Ei ole mikään pakko yksityisen yrittäjän palkata ainuttakaan suomenkielistä duunaria jos ei halua. Ei ole mitään lakipykälää tästä, paitsi valtion duuneissa. Usko nyt jo.

- eri

Mitkä ihmeen valtion duunit? Luuletko että julkiset duunipaikat on etupäässä valtion? Hyvin harva niistä on. Usko nyt jo.

Vierailija
422/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa matkustellessani edellytän saavani palvelua suomeksi. Siksi Helsinki ei houkuttelekaan. Muutenkin se on aika geneerinen kaupunki, ei omaa luonnetta kuten Turulla, Tampereella ja Oululla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän ehkä huvittaa että muualla asuvat tietää, että Helsingissä asiat ovat tasan näin ja noin (eli päin persettä) , eikä millään uskota jos helsinkiläinen sanoo että aivan hyvin täällä pärjää suomen kielellä.

Et ole liikkunut niillä alueilla Helsingissä, jossa tähän ilmiöön törmää. Muualta tullut huomaa tämän herkemmin. Kun junalla saapuu Helsinkiin, siinä rautatieasemalta 500 metrin säteellä on lukuisia paikkoja, joissa asiointikieli englanti.

Mitä nämä paikat on? Lisää ulkomaalaisia ravintoloita?

Esimerkiksi Saint George -hotelli, Radisson Blue -hotelli sekä Glo-hotelli. Tietääkseni ihan suomalaisillekin näitä hotelleja markkinoidaan.

Vierailija
424/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän ehkä huvittaa että muualla asuvat tietää, että Helsingissä asiat ovat tasan näin ja noin (eli päin persettä) , eikä millään uskota jos helsinkiläinen sanoo että aivan hyvin täällä pärjää suomen kielellä.

Et ole liikkunut niillä alueilla Helsingissä, jossa tähän ilmiöön törmää. Muualta tullut huomaa tämän herkemmin. Kun junalla saapuu Helsinkiin, siinä rautatieasemalta 500 metrin säteellä on lukuisia paikkoja, joissa asiointikieli englanti.

Kyllä mä 54 ikävuoteen saakka olen ehtinyt liikkua täällä aika paljon eri paikoissa, olen syntynyt Helsingissä.

Ei taida olla yhtään kaupunginosaa, jossa en olisi käynyt.

Vierailija
425/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta onhan se hienoa ja upeaa, kun ei kotimaisia kantiksia työllistetä... Ollaan niin kansainvälisiä, ettei paskalle taivu...

Miksi et mene töihin? Vai haittaako liikaa sekakäyttöä?

Vierailija
426/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko tämä yksi merkittävä syy miksi Helsingin suosio suomalaisten matkakohteena on romahtanut. Turku, Tampere ym. puolestaan kasvattaneet suosiota.

Vierailija
427/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa matkustellessani edellytän saavani palvelua suomeksi. Siksi Helsinki ei houkuttelekaan. Muutenkin se on aika geneerinen kaupunki, ei omaa luonnetta kuten Turulla, Tampereella ja Oululla.

Entäs Venäjällä matkailu?

Vierailija
428/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Scandicissa respamuija sönkkäs mulle vaan huonoa englantia. En suostunut ymmärtämään, Suomessa pitää saada palvelua suomella ja tarvittaessa ruotsilla. Enkut ja ählykielet on sitten ekstraa.

Scandic ei kuulu valtion palveluihin niin et voi mennä sinne vaatimaan suomea ja ruotsia.

Hauskaa että kun yhden sai ymmärtämään niin äkkiä toinen juntti riensi paikalle.

Oletko vähän hömelö, vai kenties itse se junteista juntein? Scandic (luepa nimi ajatuksella) on pohjoismaalainen ketju. Kyllä siellä todellakinpaikallisilla kielillä palvellaan. Jostain syystä vain Helsinki on ollut tässä poikkeus.

Näyttäisitkö kohdan jostain missä lukee että yksityisen hotelliketjun "pitää" palvella suomeksi?

En pidätä hengitystä odottaessa että tajuaisit olleesi väärä, edelliselläkin juntilla meni vaikka kuinka kauan.

Lukiko jossain "pitää"? 🤦 Lukisit nyt edes kommentin kunnolla ennen kuin lauot typeryyksiä. Niille nyt vaan on todellakin eduksi puhua paikallisia virallisia kieliä ja niin ne tekee. Esim. Ruotsissa on aina saanut palvelua ruotsiksi.

En minä kyllä Ruotsissa koskaan ole saanut ruotsalaista taksikuskia. 

Vierailija
429/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai tavallinen helsinkiläinen tietää matkailijoiden käyttämistä palveluista paremmin, esim. hotelleista? Mietipä uudelleen.

Tavalliset helsinkiläiset on töissä niissä hotelleissa. Ja tänne yksikin kertoi oman näkökulmansa.

Vierailija
430/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä 54 ikävuoteen saakka olen ehtinyt liikkua täällä aika paljon eri paikoissa, olen syntynyt Helsingissä.

Montako hotelliyötä olet viettänyt Helsingissä?

Vierailija
431/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole itsekään törmännyt kovin moneen paikkaan jossa ei olisi saanut palvelua suomeksi. Hotelleissa olen majoittunut monta kertaa, Scandic, Sokos hotellit, hotel Arthur jne. Kaikissa olen saanut palvelua suomeksi. Joskus on ollut käytävillä ulkomaalaisen näköisiä siivoojia mutta eipä ole ollut tarvetta käydä heidän kanssa mitään sen kummempia kielitaitoa vaativia keskusteluja. Respassa on aina ollut suomenkielinen palvelu. Jos joku puhuu aksentilla niin se ei ole minulta pois.

Ainoastaan Helsingin hard rock cafessa joskus suomalainen tarjoilija puhui meille englantia, koska kuuluu kuulemma konseptiin. Tilasin kyllä silti itse suomeksi ja ihan hyvin onnistui. Muissa ravintoloissa tai kaupoissa en ole moiseen törmännyt, vaikka aika lukuisissa paikoissa on tullut käytyä.

Olen asunut monta vuotta pk-seudulla mutta myös muualla joten turistinkin näkökulmasta on tullut asioitua.

Vierailija
432/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

maalaisilla mennyt tunteisiin...

Vierailija
433/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun Tanskassa ja aika harvassa aspaduunissa täälläkään puhutaan vain tanskaa - mikä ei toki haittaa itseäni kun ei se itseltänikään äidinkielen tasoisesti suju.

Tosi moni kuppila ja ravintola työllistää mm. muualta muuttaneita opiskelijoita. Mun mielestä on ihan ok että heillä on mahdollisuus tehdä töitä ja siten saada enemmän rahaa elämiseen. Jos on asunut maassa alle vuoden tai kaksikin, niin jokainen voi miettiä omalle kohdalle, miltä tuntuisi sit opetella joku marginaalikieli niin hyvin, että sillä voisi tehdä töitä. Ja se vaatii muuten oikeasti PALJON enemmän kuin vaan sen että opiskelisi ulkoa muutaman sanan. Kaikki asiakkaat kun ei tosiaankaan tule sisään ja käytä just sitä ulkoa opittua fraasia.

Kuinka nopeasti oppisit itse esimerkiksi hollantia, venäjää tai tanskaa, erityisesti jos olisit päätoimisesti vaikkapa opiskelija? Nii-in. Helppohan sieltä kuplan paremmalta puolelta on huudella.

Ei taida paljoa ne kaikki Espanjan aurinkorannikolla asuvat suomalaisetkaan osata espanjaa.

Anteeksi, mutta oletko jotenkin tyh... vai pidätkö muita tyh...mänä. Minä olen opetellut asiointifraaseja ihan jo pelkkiä lomamatkoja varten. Ihan täysi tekosyy, ettei joku vuoden / vuosia / loppuelämänsä maassa oleva oppisi perusasiat palvelutilanteesta. Minä annan sympatiaa ja paljon anteeksi, kun edes yrittää.

Vierailija
434/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai tavallinen helsinkiläinen tietää matkailijoiden käyttämistä palveluista paremmin, esim. hotelleista? Mietipä uudelleen.

Tavalliset helsinkiläiset niissä työskentelee.

En tiedä mistä maalaiset löytää nämä paikat, joissa puhutaan vain englantia?

Tavalliset helsinkiläiset myös tykkäävät käydä esimerkiksi kesäisin näissä turistipaikoissa. Itse olen yöpynyt hotelleissa nyt korona-aikaan kun mainostivat näitä staycation-tarjouksia. Mun muualla asuvat sukulaiset ja ystävät yöpyvät aina tänne tullessaan hotelleissa, eikä ole koskaan valittaneet ettei jossain puhuttu suomea.

Vierailija
435/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi Saint George -hotelli, Radisson Blue -hotelli sekä Glo-hotelli. Tietääkseni ihan suomalaisillekin näitä hotelleja markkinoidaan.

Kävin viime kuussa tuolla Saint Georgessa aamiaisella, vaikka helsinkiläinen olenkin. Tarjoilijat eivät puhuneet suomea, mutta ei se nyt niin iso homma ollut selvittää mitä he tarkoittavat kaataessaan kahvia tai teetä kuppiin. Moni helsinkiläinen on korona-aikaan tehnyt stayacation -viikonloppuja kaupunkimme hotelleihin. Ei ole ollut kieliongelmia kenelläkään tutuistani. 

Vierailija
436/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montako hotelliyötä olet viettänyt Helsingissä?

Aika monta kun olen respassa töissä😀, Ollut jo 22 vuotta.

Vierailija
437/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua huvittaa, kun mun mies on tässä asiassa ihan supertiukka eikä suostu puhumaan englantia. Huvittaa, koska hän on irlantilainen. No, hän on ammatiltaan kääntäjä ja kielestä tarkempi kuin useimmat ja hyvin intohimoinen pienten kielien asemasta ja huolissaan englannin alan valtaamisesta. Eipä hän ihan väärässäkään taida olla. Jopa Ranskassa nähdään tarpeelliseksi puolustaa omaa kieltä englannilta, vaikka on paljon isompi kieli.

Vierailija
438/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun Tanskassa ja aika harvassa aspaduunissa täälläkään puhutaan vain tanskaa - mikä ei toki haittaa itseäni kun ei se itseltänikään äidinkielen tasoisesti suju.

Tosi moni kuppila ja ravintola työllistää mm. muualta muuttaneita opiskelijoita. Mun mielestä on ihan ok että heillä on mahdollisuus tehdä töitä ja siten saada enemmän rahaa elämiseen. Jos on asunut maassa alle vuoden tai kaksikin, niin jokainen voi miettiä omalle kohdalle, miltä tuntuisi sit opetella joku marginaalikieli niin hyvin, että sillä voisi tehdä töitä. Ja se vaatii muuten oikeasti PALJON enemmän kuin vaan sen että opiskelisi ulkoa muutaman sanan. Kaikki asiakkaat kun ei tosiaankaan tule sisään ja käytä just sitä ulkoa opittua fraasia.

Kuinka nopeasti oppisit itse esimerkiksi hollantia, venäjää tai tanskaa, erityisesti jos olisit päätoimisesti vaikkapa opiskelija? Nii-in. Helppohan sieltä kuplan paremmalta puolelta on huudella.

Ei taida paljoa ne kaikki Espanjan aurinkorannikolla asuvat suomalaisetkaan osata espanjaa.

Anteeksi, mutta oletko jotenkin tyh... vai pidätkö muita tyh...mänä. Minä olen opetellut asiointifraaseja ihan jo pelkkiä lomamatkoja varten. Ihan täysi tekosyy, ettei joku vuoden / vuosia / loppuelämänsä maassa oleva oppisi perusasiat palvelutilanteesta. Minä annan sympatiaa ja paljon anteeksi, kun edes yrittää.

Taidat olla itse tyhmä, jos luulet että kaikilla ihmisillä on kielipäätä sekä henkisiä ja ajallisia resursseja jonkun uuden kielen opetteluun lyhyessä ajassa. Jaksaisitko itse 8h koulupäivän päätteeksi alkaa päntätä jotain Suomen kielioppia? Hyvähän sinun on huudella jos et ole koskaan ollut sellaisessa tilanteessa, että olisi oikeasti ollut pakko oppia se kieli. Joku parin päivän lomamatka nyt ei ole yhtään sama asia vaan turistina se on vaan paikallisten mielestä hauskaa jos joku yrittää. Sit kun olet se m@mu joka puhuu huonosti, sepä ei olekaan enää söpöä tai hassua, vaan ärsyttävää.

Miksi maailmalla asuu paljon suomalaisiakin, jotka eivät ole oppineet uutta kieltä vuodessa muualle muutettuaan? Ei tarvitse avata kuin joku Facebookin ulkosuomalaisryhmistä nähdäkseen että kyllä sen kielen opettelun kanssa tuskaillaan me suomalaisetkin.

Vierailija
439/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisia nämä tilanteet oli kun kukaan näissä paikoissa ei puhunut suomea? Miten tilanne meni? Epäilen nimittäin vahvasti että paikalla ei olisi ollut yhtään suomenkielentaitoista.

Vierailija
440/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin viime kuussa tuolla Saint Georgessa aamiaisella, vaikka helsinkiläinen olenkin. Tarjoilijat eivät puhuneet suomea, mutta ei se nyt niin iso homma ollut selvittää mitä he tarkoittavat kaataessaan kahvia tai teetä kuppiin. Moni helsinkiläinen on korona-aikaan tehnyt stayacation -viikonloppuja kaupunkimme hotelleihin. Ei ole ollut kieliongelmia kenelläkään tutuistani. 

Ei siinä välttämättä iso homma ole selvittää, mitä tarjoilija tarkoittaa. Puhun itsekin sujuvaa englantia. Tämä on kuitenkin periaatteellinen kysymys. Miksi annamme tilanteen mennä niin, että Suomessa suomenkielinen joutuu puhumaan englantia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä