Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmettä Helsingissä on tapahtunut n. 10 vuoden aikana? Miksei siellä pärjää enää suomen kielellä?

Vierailija
16.05.2022 |

R-kioskin myyjästä taksikuskiin ja hotellin siivoojasta aamiaistarjoilun työntekijään kaikki puhuivat joko niin huonoa suomea tai ei ollenkaan, että jouduin olemaan englantia osaamattomien vanhempieni tulkkina vähän väliä. Hämmentävä kokemus.

Kommentit (833)

Vierailija
401/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menin Helsingin keskustassa yhteen kovasti kehuttuun ravintolaan, kysyin tiskillä pöytää , nuorehko kundi vastaa silmiään pyöritellen ja ilmeisen ärsyyntyneenä "english please!" Ei lukenut hänen otsassaan "english only".... Menin muualle.

Eivätkä nämä englishpliissit pärjää myöskään itse asioidessaan suomen kielellä. Suomenkielisiltä myyjiltä vaaditaan natiivienglannin lisäksi elekielienglantia, rallienglantia ja pinglishiä. Eli ongelma on kaksisuuntainen.

Vierailija
402/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Scandicissa respamuija sönkkäs mulle vaan huonoa englantia. En suostunut ymmärtämään, Suomessa pitää saada palvelua suomella ja tarvittaessa ruotsilla. Enkut ja ählykielet on sitten ekstraa.

Scandic ei kuulu valtion palveluihin niin et voi mennä sinne vaatimaan suomea ja ruotsia.

Hauskaa että kun yhden sai ymmärtämään niin äkkiä toinen juntti riensi paikalle.

Oletko vähän hömelö, vai kenties itse se junteista juntein? Scandic (luepa nimi ajatuksella) on pohjoismaalainen ketju. Kyllä siellä todellakinpaikallisilla kielillä palvellaan. Jostain syystä vain Helsinki on ollut tässä poikkeus.

Näyttäisitkö kohdan jostain missä lukee että yksityisen hotelliketjun "pitää" palvella suomeksi?

En pidätä hengitystä odottaessa että tajuaisit olleesi väärä, edelliselläkin juntilla meni vaikka kuinka kauan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Scandicissa respamuija sönkkäs mulle vaan huonoa englantia. En suostunut ymmärtämään, Suomessa pitää saada palvelua suomella ja tarvittaessa ruotsilla. Enkut ja ählykielet on sitten ekstraa.

Scandic ei kuulu valtion palveluihin niin et voi mennä sinne vaatimaan suomea ja ruotsia.

Hauskaa että kun yhden sai ymmärtämään niin äkkiä toinen juntti riensi paikalle.

Mitä sä sönkötät kuin vajalla käyvä koko ajan valtion palveluista (Kelako noin lähellä sydäntäsi?) Ei kuulu tähän keskusteluun.

Vierailija
404/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin pärjää. Joissain ravintolassa voi olla helpompi puhua englantia. Tai ranskaa. Näitä yrityksiä on paljon, valtaosa uusista yrityksisä on mamun perustamia.

Vierailija
405/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo ravintolat eivät ole mitään erityisiä turistiravintoloita. Monissa niistä joita mainitsin käy lounaalla työssä käyvää väkeä, ihan tavallisia helsinkiläisiä.

Ilmeisesti siitä siis ei ole ravintoloille haittaa että asiakkaat asioivat siellä englanniksi.

Minua ei ainakaan haittaa. Tuo mainitsemani vietnamilainen on aivan paras lounaspaikka ja palvelu on aika hyvää.

Apua piti kirjoittaa palvelu on AINA hyvää 😂

Ja annokset suuria!

Vierailija
406/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ehkä huvittaa että muualla asuvat tietää, että Helsingissä asiat ovat tasan näin ja noin (eli päin persettä) , eikä millään uskota jos helsinkiläinen sanoo että aivan hyvin täällä pärjää suomen kielellä.

Vierailija
407/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on ollut aivotapahtuma, etkä pysty muodostamaan ymmärrettävää puhetta?

Vierailija
408/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä sönkötät kuin vajalla käyvä koko ajan valtion palveluista (Kelako noin lähellä sydäntäsi?) Ei kuulu tähän keskusteluun.

Selvästi menee monelta ohi valtion ja yksityisen yrityksen ero kieliasiassa. Osaatko sinä sano mikä se mahtaa olla?

Vierailija
409/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomenkieliset ei enää suostu pienipalkkaisiin töihin?

Wolt-kuskilla palkka 5000e/kk. Itselläni, korkeastikoulutetulla 2300e.

Vierailija
410/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko vähän hömelö, vai kenties itse se junteista juntein? Scandic (luepa nimi ajatuksella) on pohjoismaalainen ketju. Kyllä siellä todellakinpaikallisilla kielillä palvellaan. Jostain syystä vain Helsinki on ollut tässä poikkeus.

Näyttäisitkö kohdan jostain missä lukee että yksityisen hotelliketjun "pitää" palvella suomeksi?

En pidätä hengitystä odottaessa että tajuaisit olleesi väärä, edelliselläkin juntilla meni vaikka kuinka kauan.

Lukiko jossain "pitää"? 🤦 Lukisit nyt edes kommentin kunnolla ennen kuin lauot typeryyksiä. Niille nyt vaan on todellakin eduksi puhua paikallisia virallisia kieliä ja niin ne tekee. Esim. Ruotsissa on aina saanut palvelua ruotsiksi.

Vierailija
411/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Suomea ole kuin paperilla. Tämä kulttuuri ja kieli voidaan jo unohtaa. Sitä saa, mitä tilaa.

Vierailija
412/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuluu kyllä, koska täällä jankataan että pitää saada palvelua suomeksi. Ei ole mikään pakko yksityisen yrittäjän palkata ainuttakaan suomenkielistä duunaria jos ei halua. Ei ole mitään lakipykälää tästä, paitsi valtion duuneissa. Usko nyt jo.

- eri

Vierailija
413/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän ehkä huvittaa että muualla asuvat tietää, että Helsingissä asiat ovat tasan näin ja noin (eli päin persettä) , eikä millään uskota jos helsinkiläinen sanoo että aivan hyvin täällä pärjää suomen kielellä.

Et ole liikkunut niillä alueilla Helsingissä, jossa tähän ilmiöön törmää. Muualta tullut huomaa tämän herkemmin. Kun junalla saapuu Helsinkiin, siinä rautatieasemalta 500 metrin säteellä on lukuisia paikkoja, joissa asiointikieli englanti.

Vierailija
414/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palvelualoilla on sellainen hieno asia kuin kielilisä. Minulle ei maksettu ruotsin ja englannin puhumisesta niin kieltäydyin sitä tekemästä. En minä ainakaan mitään hyväntekeväisyyttä lähtenyt tekemään vaan töitä. Työnantaja päättää mitä haluaa että liikkeessä puhutaan.

Vierailija
415/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvästi menee monelta ohi valtion ja yksityisen yrityksen ero kieliasiassa. Osaatko sinä sano mikä se mahtaa olla?

Miksi et jo jatka pakkomiellettäsi kuntien palveluihin? Valtion palveluita on aika vähän.

Vierailija
416/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole liikkunut niillä alueilla Helsingissä, jossa tähän ilmiöön törmää. Muualta tullut huomaa tämän herkemmin. Kun junalla saapuu Helsinkiin, siinä rautatieasemalta 500 metrin säteellä on lukuisia paikkoja, joissa asiointikieli englanti.

Mitä nämä paikat on? Lisää ulkomaalaisia ravintoloita?

Vierailija
417/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomenkieliset ei enää suostu pienipalkkaisiin töihin?

Wolt-kuskilla palkka 5000e/kk. Itselläni, korkeastikoulutetulla 2300e.

Niin sillä yhdellä josta oli juttu Iltalehdessä 😀. Mikäs sinua muuten estää ryhtymästä Wolt-kuskiksi?

Vierailija
418/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Tanskassa ja aika harvassa aspaduunissa täälläkään puhutaan vain tanskaa - mikä ei toki haittaa itseäni kun ei se itseltänikään äidinkielen tasoisesti suju.

Tosi moni kuppila ja ravintola työllistää mm. muualta muuttaneita opiskelijoita. Mun mielestä on ihan ok että heillä on mahdollisuus tehdä töitä ja siten saada enemmän rahaa elämiseen. Jos on asunut maassa alle vuoden tai kaksikin, niin jokainen voi miettiä omalle kohdalle, miltä tuntuisi sit opetella joku marginaalikieli niin hyvin, että sillä voisi tehdä töitä. Ja se vaatii muuten oikeasti PALJON enemmän kuin vaan sen että opiskelisi ulkoa muutaman sanan. Kaikki asiakkaat kun ei tosiaankaan tule sisään ja käytä just sitä ulkoa opittua fraasia.

Kuinka nopeasti oppisit itse esimerkiksi hollantia, venäjää tai tanskaa, erityisesti jos olisit päätoimisesti vaikkapa opiskelija? Nii-in. Helppohan sieltä kuplan paremmalta puolelta on huudella.

Ei taida paljoa ne kaikki Espanjan aurinkorannikolla asuvat suomalaisetkaan osata espanjaa.

Vierailija
419/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai tavallinen helsinkiläinen tietää matkailijoiden käyttämistä palveluista paremmin, esim. hotelleista? Mietipä uudelleen.

Vierailija
420/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukiko jossain "pitää"? 🤦 Lukisit nyt edes kommentin kunnolla ennen kuin lauot typeryyksiä. Niille nyt vaan on todellakin eduksi puhua paikallisia virallisia kieliä ja niin ne tekee. Esim. Ruotsissa on aina saanut palvelua ruotsiksi.

Hyvä tulla kommentoimaan toisille kun et itse lukenut mihin ketjuun kommentoit 🤦🤦🤦

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi