Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leo Stranius herää 4.45 ja suunnittelee päivänsä puolen tunnin tarkkuudella. Aamupalaa syödessään hän on kuunnellut äänikirjaa tuplanopeudella. Partaa ajaessaan ja hampaita harjatessaan hän on treenannut pohje- ja reisilihaksiaan

Vierailija
15.05.2022 |

Leo Straniuksen 5 vinkkiä päivän tehostamiseen

1. Pidä päivittäinen työlistasi lyhyenä. Listaa joka päivä vain 1-3 asiaa, jotka haluat tehdä seuraavan päivänä. Jos asioita on liikaa, ylikuormitut etkä saa tehtyä tärkeimpiä.

2. Tee päivän tärkein asia ensimmäiseksi aamulla. Sen jälkeen olo tuntuu hyvältä.

3. Tee vain yhtä asiaa kerrallaan. Jatkuva siirtyily tehtävästä toiseen hidastaa ja kuormittaa turhaan.

4. Tarkista sähköpostit ja sosiaalinen media vain muutaman kerran päivässä. Katso viestit esimerkiksi aamupäivällä sen jälkeen kun olet tehnyt päivän tärkeimmän tehtävän.

5. Pidä verkkovapaa päivä tai viikonloppu. Kokeile olla viikossa yksi päivä ilman ilman nettiä. Vietä aikaa läheisten kanssa, ulkoile, lue vaikka kirjaa.

Lähde: Leo Stranius: Tehokkuuden taika Näin voit elää enemmän

https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000008516932.html

Kommentit (108)

Vierailija
81/108 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suorittamista.

Äänikirjan kuuntelu antaa tilaa samoin kuin luke,inenkin luovuudelle ja mielikuvitukselle. Tuplanopeudella kuuntelu on vain suorittamista, ei siinä mieli lepää eikä luovuudelle aikaa.. Kuulostaa tylsältä suorittamisvimmalta.

1. Pidä päivittäinen työlistasi lyhyenä. Listaa joka päivä vain 1-3 asiaa, jotka haluat tehdä seuraavan päivänä. Jos asioita on liikaa, ylikuormitut etkä saa tehtyä tärkeimpiä.

- Minulla sattuu ja tapahtuu töissä yhtenään. Alallani täytyy olla skarppi ja pystyä joustamaan koko ajan.

2. Tee päivän tärkein asia ensimmäiseksi aamulla. Sen jälkeen olo tuntuu hyvältä.

- Ruoka, vessa, suihku ja sitten onkin töihin lähtö. Aamulla töissä kello 7 jälkeen, ei kauehasti ole aikaa aamuiselle suunnitella toimintaa..

3. Tee vain yhtä asiaa kerrallaan. Jatkuva siirtyily tehtävästä toiseen hidastaa ja kuormittaa turhaan.

- Työssäni toimitaan koko ajan usean toimen parissa. En voi vain keskittyä yhteen asiaan.

4. Tarkista sähköpostit ja sosiaalinen media vain muutaman kerran päivässä. Katso viestit esimerkiksi aamupäivällä sen jälkeen kun olet tehnyt päivän tärkeimmän tehtävän.

- Tarkasta työpostit ja ohjelmat kerran tunnissa, koska on pakko.

5. Pidä verkkovapaa päivä tai viikonloppu. Kokeile olla viikossa yksi päivä ilman ilman nettiä. Vietä aikaa läheisten kanssa, ulkoile

- Lauantai on käytönnössä ainoa vapaa.. Sunnuntaina alkaa jo työasiat painaa pakostikin päälle, halusin tai en, mutta jonkun onnsijaiset maanantaillekin kutsuttava.

Ihan typeriä ohjeita, jollekin huuhaa työntekijälle, joka vortaisiin potkaista ulos ja muut hoitaa velttoilun.

Vierailija
82/108 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suorittamista.

Äänikirjan kuuntelu antaa tilaa samoin kuin luke,inenkin luovuudelle ja mielikuvitukselle. Tuplanopeudella kuuntelu on vain suorittamista, ei siinä mieli lepää eikä luovuudelle aikaa.. Kuulostaa tylsältä suorittamisvimmalta.

- Minulla sattuu ja tapahtuu töissä yhtenään. Alallani täytyy olla skarppi ja pystyä joustamaan koko ajan.

- Ruoka, vessa, suihku ja sitten onkin töihin lähtö. Aamulla töissä kello 7 jälkeen, ei kauehasti ole aikaa aamuiselle suunnitella toimintaa..

- Työssäni toimitaan koko ajan usean toimen parissa. En voi vain keskittyä yhteen asiaan.

5. Pidä verkkovapaa päivä tai viikonloppu. Kokeile olla viikossa yksi päivä ilman ilman nettiä. Vietä aikaa läheisten kanssa, ulkoile

- Lauantai on käytönnössä ainoa vapaa.. Sunnuntaina alkaa jo työasiat painaa pakostikin päälle, halusin tai en, mutta jonkun onnsijaiset maanantaillekin kutsuttava.

Ihan typeriä ohjeita, jollekin huuhaa työntekijälle, joka vortaisiin potkaista ulos ja muut hoitaa velttoilun.

Ihan tutkitusti multitaskaajat, jotka luulevat että pitää tehdä sataa asiaa yhtä aikaa, ovat tehottomia. Tehokkaat ihmiset osaavat keskittyä yhteen asiaan kerralla vaikka olisi monta projektia meneillään ja järjestellä töitään niin, että saavat ne tehtyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/108 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suorittamista.

Ihan tutkitusti multitaskaajat, jotka luulevat että pitää tehdä sataa asiaa yhtä aikaa, ovat tehottomia. Tehokkaat ihmiset osaavat keskittyä yhteen asiaan kerralla vaikka olisi monta projektia meneillään ja järjestellä töitään niin, että saavat ne tehtyä.

Kerropa muuten, miten opettajat keskittyvät tehokkaasti luokassa moneen asiaan, kun pitää huomioida nelosesta kymppiin ja muut erityiset samalla? Opettajilla tutkitusti on simultaanikapasiteetti erittäin kehittynyt. Väitätkö siis, että he ovat tehottomia?

Vierailija
84/108 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kirjailija Leo Straniuksen elämää ruodittiin rajuin sanankääntein ravintolapöydässä – istui itse vieressä

Stranius kirjoittaa huvittavasta ravintolakohtaamisesta Facebook-sivullaan."

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d979150d-ed59-48c9-9286-ffbf72927f87

Ketjun aloittaja on se pahin juoruämmä tuosta seurueesta varmaan 😁 Oli kyllä aivan sairaan nolo juttu noille

Jep. Tämmöset p:n jauhannat hoidetaan jossain yksityisessä tilassa, ei ravintolassa. Et voi koskaan tietää onko kuulolla kohdehenkilön kaveri, sukulainen, työkaveri tms.

No jaa, jos alkaa neuvoa elämistä toisille julkisesti niin kannattaa varautua että se herättää keskustelua julkisesti.

Millä lailla  hän on neuvonut muita tekemään, jos kertoo omasta elämäntavastaan?

Hänen kirjoittamansa kirjan alaotsikko on "Näin voit elää enemmän" eikä "Näin minä elän mutta kirjoitan tämän kirjan ihan muuten vain kertoakseni siitä enkä vihjatakseni että muut voisi ottaa mallia".

Jösses! Sä olet ihan vapaa jättäämään sen kirjan hyllyyn eikä tietooni ole tullut, että ketään muutakaan pakotetaan lukemaan tuota kirjaa saatikka seuraamaan sen neuvoja. Mä en tajua ihmisiä, jotka vaikka valittaa, että jotkut sometilit antaa epärealistisen kuvan pitäjän elämästä ja se masentaa muita. Älkää seuratko sellaisia tilejä! Olette ihan itse vastuussa seuraamistanne sometileistä ja lukemistanne kirjoista, joten jos ne ahdistaa, niin älkää lukeko niitä.

Miten tämä nyt liittyi mihinkään? En ole kirjaa lukenut enkä aio lukea, mutta jos joku siitä on ravintolassa keskustellut, kriittisenkiin sävyyn, joko kirjan lukeneena tai vain kaverilta kuulleena, niin se on se hinta mikä pitää kestää jos julkaisee tuotoksiaan. Ei ole mitään syytä miksei julkaistusta kirjasta saisi keskustella ravintolassa. Sit jos joku on Straniuksen päiväkirjan mennyt luvatta lukemaan ja sitä vatvoo ravintolassa, se ei ole ok.

Vierailija
85/108 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kirjailija Leo Straniuksen elämää ruodittiin rajuin sanankääntein ravintolapöydässä – istui itse vieressä

Ketjun aloittaja on se pahin juoruämmä tuosta seurueesta varmaan 😁 Oli kyllä aivan sairaan nolo juttu noille

Jep. Tämmöset p:n jauhannat hoidetaan jossain yksityisessä tilassa, ei ravintolassa. Et voi koskaan tietää onko kuulolla kohdehenkilön kaveri, sukulainen, työkaveri tms.

No jaa, jos alkaa neuvoa elämistä toisille julkisesti niin kannattaa varautua että se herättää keskustelua julkisesti.

Millä lailla  hän on neuvonut muita tekemään, jos kertoo omasta elämäntavastaan?

Hänen kirjoittamansa kirjan alaotsikko on "Näin voit elää enemmän" eikä "Näin minä elän mutta kirjoitan tämän kirjan ihan muuten vain kertoakseni siitä enkä vihjatakseni että muut voisi ottaa mallia".

Jösses! Sä olet ihan vapaa jättäämään sen kirjan hyllyyn eikä tietooni ole tullut, että ketään muutakaan pakotetaan lukemaan tuota kirjaa saatikka seuraamaan sen neuvoja. Mä en tajua ihmisiä, jotka vaikka valittaa, että jotkut sometilit antaa epärealistisen kuvan pitäjän elämästä ja se masentaa muita. Älkää seuratko sellaisia tilejä! Olette ihan itse vastuussa seuraamistanne sometileistä ja lukemistanne kirjoista, joten jos ne ahdistaa, niin älkää lukeko niitä.

Miten tämä nyt liittyi mihinkään? En ole kirjaa lukenut enkä aio lukea, mutta jos joku siitä on ravintolassa keskustellut, kriittisenkiin sävyyn, joko kirjan lukeneena tai vain kaverilta kuulleena, niin se on se hinta mikä pitää kestää jos julkaisee tuotoksiaan. Ei ole mitään syytä miksei julkaistusta kirjasta saisi keskustella ravintolassa. Sit jos joku on Straniuksen päiväkirjan mennyt luvatta lukemaan ja sitä vatvoo ravintolassa, se ei ole ok.

Otin tuossa vaan kantaa tuohon viimeisimpään kommenttiin, jossa valitetaan, että kirja on tehty toisten neuvomiseen.

Vierailija
86/108 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin kirjan ja siinä oli ihan mielenkiintoistakin asiaa. Mutta melkein kaikki vesittyi sillä, kun Stranius väitti, että kuka tahansa voi muuttua aamuihmiseksi halutessaan. Tämän perusteli sillä, että kyllähän ihmiset tottuvat aikaeroihinkin.

En tiedä, onko äijä ikinä asunut kauempana ulkomailla, mutta kyllä se luontainen unirytmi asettuu jetlagin jälkeen samanlaiseksi joka puolella. Valon määrä saattaa vaikuttaa, muuten sijainnilla ei ole mitään merkitystä. Kai hän ajattelee, että jos Pekingissä pystyt nousemaan ylös paikallista aikaa klo 10 aamulla, niin se on aivan sama kuin nousta Helsingissä samaan aikaan eli paikallista aikaa klo 5. Mutta ei se toimi sillä tavalla...

Vierailija
87/108 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otin tuossa vaan kantaa tuohon viimeisimpään kommenttiin, jossa valitetaan, että kirja on tehty toisten neuvomiseen.

Silloin varsinkin sen voi odottaa herättävän kärkästäkin keskustelua, tuskin tämä on mikään yllätys.

Vierailija
88/108 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herra kirjailija voisi tulla asumaan aineenopettajan luokse kuukaudeksi ja kertomaan, miten nämä ohjeet toimisivat käytännössä - silleen aikuisten oikeasti.

Vierailija
89/108 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yllätä että av-palsta ei innostu tehokkuudesta.

Ei yllätä että av-palstalle eksyy taas yksi omahyväinen self help-kirjojen suurkuluttaja joka kuvittelee "tehokkuudeksi" sitä että painaa maanisen vimman vallassa kymmentä asiaa yhtä aikaa aamuneljästä yhteen yöllä - ja kaikki täysin päin vi**ua.

Tehokkuutta on se että herää levänneenä omia aikojaan kymmenen maissa 9h yöunen jälkeen, juo kaikessa rauhassa aamukahvit ja tekee sitten muutamassa tunnissa kaikki päivän työt - kerralla oikein - niin että aikaa jää elämälle heti neljän jälkeen eikä duunille tarvitse uhrata ajatustakaan.

Vierailija
90/108 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaapa mallia.

Vierailija
91/108 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain somepaussi lisää hyvinvointia tuossa Leon listalla. Muu on käsittämätöntä ahdistusta lisäävää suorittamista.

Minusta nuo kaikki aloituksessa listatut vinkit olivat hyviä, ja olen nähnyt muuallakin vastaavia ajatuksia. Esim. psykologiassa on teorisoitu, että ihmisen tahdonvoima on suurimmillaan aamulla, joten jos haluaa aloittaa uuden rutiinin, on aamu paras aika tehdä se. Käy hyvin yksiin tuon vinkin kanssa, että tärkein asia kannattaa ajoittaa aamuun.

Muuten Leon elämä ei kyllä kuulosta hääviltä vaan jopa osittain ristiriitaiselta hänen omien neuvojensa kanssa. Itse ajattelen, että tehokkuuteen pyrkiminen on ihan hyvä päämäärä ja esim. opiskelija voi saada paljonkin vinkkejä Leolta. Mutta tehokkuus tarvitsee vastapainokseen myös joutilaisuutta, vaikka sitä toimitusjohtajat eivät ehkä niin hyvin ymmärrä. Joutilaisuus on kuitenkin tie luovuuteen ja rentoutumiseen, mitä itse ajattelen kaikkien ihmisten jollain tapaa kaipaavan.

Vierailija
92/108 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se oli noloa? Itse olisin pysynyt kannassani, enkä alkanut pyydellä anteeksi. Jos on kirjoittanut kirjan omasta elämäntavastaan, niin kyllä silloin pitäisi kestää kritiikkiäkin. (Ja onhan tuo nyt kammattova tapa elää.)

Vierailija
93/108 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvasta päätellee ei ole treenannut koskaan mitään

Tää on jotenkin huvittavaa kun nykyään kuvitellaan, että ainoastaan läskiniskat treenaa. Tosiasiassa he eivät treenaa määrällisesti lähellekään niin paljon kuin kuin kestävyyslajeja harrastavat.

Näin hän itse kertoo liikkumisestaan: "Hyötyliikuntaa eli pyöräilyä kertyy keskimäärin 20 kilometriä vuoden jokaisena päivänä. Lisäksi Leo pyöräilee myös aktiivipyöräilijöiden yhteislenkeillä, ja harrastuksiin kuuluvat myös juoksu ja uinti. Varsinaisia lepopäiviä on noin kaksi kuukaudessa."

Siitä vaan tekemään perässä jos kykenet.

Miksi ihmeessä kukaan tekisi perässä noin? Treenaamisessa olennaista on myös palautuminen. Tuollaisella viuhtomisella on ennen pitkää edessä ylikunto (terveisin kuntoilijatriathlonisti, joka pitää lepopäiviä ihan joka viikko).

Vierailija
94/108 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tosi noloja noille arvostelioille.

Vierailija
95/108 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelin hänen kirjansa ja tykkäsin tosi paljon, olen laiskottelija häneen verrattuna, mutta tavassa ajatella jotain samanlaista, olen aina laatinut aikatauluja jotta saisin kaikki kivat asiat mahtumaan elämääni, tosin en ole koskaan suunnitelmissa pystynyt pitäytymään paria päivää kauemmin! Pitääpä taas kokeilla.. Siinä on oma viehätyksensä.

Vierailija
96/108 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten menee Leon seksivinkit? Kuinka paljon esileikkiä on tehokasta ja kauanko saa aikaa kuluttaa veltosta velttoon?

Voiko esileikin ohessa tehdä muuta? Opiskella äänikirjan avulla bulgariaa? Pestä hampaat? Virkata villapaidan?

Vierailija
97/108 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä, tavallinen toimistotyöntekijä, en voi priorisoida töitäni.

Teen työt siinä järjestyksessä kuin ne määrätään. Ei minulla silti stressiä ole.

Vierailija
98/108 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi noloa kirjailijalle, jos hänen hengentuotteensa on lukijoissa herättänyt vääriä mielikuvia tai käsityksiä. Jos kirjasta syntyy käsitys ilottomasta olmista, joka ei poistu aikataulutetusta elämästään edes ravintolaillalliselle, joku kirjoittaja voisi ottaa tämän rakentavana kritiikkinä ja pohtia, miten parantaa viestintää. Mutta ei, tää vetää julkiset somerantit kuten mikä tahansa lifestyle-bloggaaja, joka ei saakaan pelkkää ylistystä.

Vierailija
99/108 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi noloa kirjailijalle, jos hänen hengentuotteensa on lukijoissa herättänyt vääriä mielikuvia tai käsityksiä. Jos kirjasta syntyy käsitys ilottomasta olmista, joka ei poistu aikataulutetusta elämästään edes ravintolaillalliselle, joku kirjoittaja voisi ottaa tämän rakentavana kritiikkinä ja pohtia, miten parantaa viestintää. Mutta ei, tää vetää julkiset somerantit kuten mikä tahansa lifestyle-bloggaaja, joka ei saakaan pelkkää ylistystä.

Olisin varmaan kysynyt kirjailijalta että kuunteleeko nyt ravintolassakin tuplanopeudella äänikirjaa vai mitä tekee samanaikaisesti :D

Vierailija
100/108 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten menee Leon seksivinkit? Kuinka paljon esileikkiä on tehokasta ja kauanko saa aikaa kuluttaa veltosta velttoon?

Voiko esileikin ohessa tehdä muuta? Opiskella äänikirjan avulla bulgariaa? Pestä hampaat? Virkata villapaidan?

Yhdyntää harrastetaan vain lisääntymismielessä. Muu ei olisi tehokasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän