Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pyysin apua kavereilta muuttoon ja tällaisia sain vastaukseksi

Vierailija
15.05.2022 |

Esitietona sanottakoon, että perheessä meillä on vauva, taapero ja kouluikäinen lapsi eli ei mikään ihan helppo elämäntilanne, ruuhkavuodet kirjaimellisesti. Iso muutto tulossa (6h+k) ja laitoin kaveriporukan Whatsapp ryhmään hyvissä ajoin päivämäärän ja pyynnön viikonlopulle muuttoavusta. Suurimmalla osalla kavereista pieniä lapsia, osa myös raskaana.
Jopa raskaana oleva uusperheen äiti ystäväni vastasi, että voi tulla avuksi kevyeen siivoushommaan. Yhdeltä lapsettomalta kaverilta sen sijaan vastaus oli pelkät linkki pari muuttofirman sivuille ja sen jälkeen viesti, ettei pääse tulemaan, vaikka muuttoon on 1.5 kk aikaa. Vastasin, että mitä sulla on silloin kalenterissa tiedossa, matkaa tms ja hän vastasi, että ei mitään, ihan vain ulkoilua ja lepoa työviikon jälkeen!!

Kommentit (529)

Vierailija
441/529 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahahahah 6 huonetta ja keittiö pitäisi muuttaa talkoovoimin. :D Syöksykää please miekkaan. :D :D:D:D::::D:D:

Vierailija
442/529 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me otimme kerran muuttofirman kun talossa, jossa 3h+k ei ollut hissiä. Kyllä oli hyvä.

Hyvä muuten, mutta joitakin tavaroita siinä muutossa sitten "katosi", lähinnä keittiöstä ja ok-talon autotallista. Jäi vähän huono maku suuhun, kun kumminkin maksettiin ihan sovittu hinta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/529 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitä saatko kotitalousvähennyksiin ja ota siivoukset ja muutto firmalta. Noilla neliöillä fyrkkaa kyllä on.

Vierailija
444/529 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko itse auttanut näitä kavereita koskaan muutossa? Ja siis auttanut kunnolla etkä vaan palloillut? Onko sun omat muutot aiemmin olleet ihan kaaosta? Esim ei ole kunnolla pakattu, ei varattu eväitä muuttoporukalle.

Noilla syillä itse skippaan nykyään parin kaverin muutot. Toinen vielä muuttaa joka vuosi ja järjestelmällisyys puuttuu aina ja muut saa hoitaa kaiken. Ja kun hän on ollut mun muutossa niin on ollut lähinnä tiellä ja yleensä ei edes voi kantaa mitään kun on milloin mikäkin paikka kipeä.

Olen ollut auttamassa muutossa ja remontissa mm tätä raskaana olevaa kaveria, joka ihanasti tarjoutui jo auttamaan. Minä ja mieheni emme ole mitään avuttomia muuttajia, päinvastoin kaikki muutot ollaan aina itse hoidettu talkoovoimin ihan onnistuneesti.

Ap

Niiiiiiin? Eli olet ollut auttamassa sitä kaveria joka tarjoutui auttamaan? Entäs niitä jotka eivät tarjoutuneet?

Kaikki muut tarjoutuivat auttamaan ainakin jossain määrin. Tämä unohtui alkuperäisestä viestistä.

Ap

Miksi ihmeessä sinun sitten pitää väkisin jankata juuri sitä yhtä kaveria avuksi kun hän jo teki selväksi että ei halua tulla?

En jankannut ja tässä menee monelta pointti ohi. Pointti oli, että pyydän apua, vastaus on avoimen "ei kiinnosta". Melkein olisi helpompi käsittää, jos kaveri olisi vaikka sepittänyt jonkun tekosyyn, vaikka jonkun matkan minkä vuoksi ei pääse muka tulemaan. Yleensä kaverit antaa apua kun pyydetään, ei vastaa noin avoimen kielteisesti.

Ja mitä tulee tämän keskustelun alapeukkuihin ja muuttofirmojen tuputtamiseen, niin toistan vielä että kaikki muutot ollaan itse hoidettu, enkä näe tarvetta maksaa muuttofirmoille sellaisesta satoja tai jopa tuhansia euroja, joka voidaan hoitaa itsekin.

Ap

Minusta rehellinen "ei kiinnosta" -vastaus on aivan validi ja hyväksyttävä. Minua ainakin kiinnostaa enemmän kaverisi mainitsema ulkoilu ja työviikosta palautuminen kuin mennä hoitamaan jonkun sellaisen muuttoa, joka oletettavasti kykenee maksamaan siitä ammattilaisille. Mutta meillä on varmaankin eri käsitys siitä mitä ystävyyteen kuuluu ja millaista apua voi odottaa. Apua voi ja saakin pyytää, mutta jokaisella on oikeus itse määrittää millaista apua haluaa antaa ja mitä ei. Ja sinulla toki oikeus vaikka katkaista ystävyys jos ajattelet että muuttoosi osallistumattomuus on deal breaker.

En ole katkaisemassa ystäviä, mutta kyllä tässä näkyy kuka on oikeasti läheinen ystävä ja HALUAA tulla auttamaan ja kuka on vaan kaveri.

Ap

Ystävät ei kuppaa toisiltaan apua, etenkään tuollaisen kämpän muuttoon ja siivoamiseen? Ihan mielenkiinnosta kyselen, että kun sinulla on vauva ja taapero niin missä vaiheessa sä meinaat ehtiä tekemään näille talkoolaisille ruokaa vai tilaatko valmiiksi pizzaa? Onko muuttoauto hommattu vai kuppaatteko senkin joltain kaverilta jolla just sattuu sopivasti olemaan pakettiauto? Entä onko kaikki kamat pakattu valmiiksi nopeuttamaan talkoolaisten työtä?

Mielenkiintoinen ajatus, että ystävien apu = kuppaamista. Autetaan ystäviä puolin ja toisin, esim lasten vaatteet, lelut, tavarat annetaan sille ystävälle kenelle tulee ajankohtaisesti tarpeeseen. Sinulle sekin on sitten kuppaamista??

Mitä tulee ruokaan, niin teen uunin täydeltä kaali-jauhelihaatikkoa muuttopäiville. Ei taatusti jää kukaan nälkäiseksi. Pakettiauto sattuu löytymään sukulaisilta, ihan mielellään antaa sen lainaksi, bensat maksetaan ilman muuta.

Ap

Pliis tee jotain muuta. Kaalilaatikko on pahaa ja koko kämppä sitten haisee. Huono palkinto isosta työstä. 

Mitä te teette sille kaalille, kun se haisee? Uunissa oleva kaalilaatikko tuoksuu hyvälle, kaalikääryleet tuoksuvat hyvälle, ja kaalikeitto tuoksuu hyvälle. Mitä ihmettä te teette, että saatte kaalin haisemaan?

No pitäähän se kaalilaatikko lämmittää uudelleen, vai meinaatko että rouva aloittaa ruoanteon muuttoaamuna ja häärää hellan ääressä kun muut munat hiessä raataa?

Vierailija
445/529 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisin heti kotiin, jossei kamoja ole edes pakattu.

Kukaan aikuinen muutenkaan muuttele kaverien kustannuksella.

Vierailija
446/529 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuttoapu kavereiden kesken ei ole nykypäivää, paitsi jos kyseessä tosiaan ehkä johonkin pikkuyksiöön muutto..ja monesti ne muuttoapua saaneet kaverit ovat mystisesti kipeänä silloin kun itse kaipaat apua.

Vierailija
447/529 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

p

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko itse auttanut näitä kavereita koskaan muutossa? Ja siis auttanut kunnolla etkä vaan palloillut? Onko sun omat muutot aiemmin olleet ihan kaaosta? Esim ei ole kunnolla pakattu, ei varattu eväitä muuttoporukalle.

Noilla syillä itse skippaan nykyään parin kaverin muutot. Toinen vielä muuttaa joka vuosi ja järjestelmällisyys puuttuu aina ja muut saa hoitaa kaiken. Ja kun hän on ollut mun muutossa niin on ollut lähinnä tiellä ja yleensä ei edes voi kantaa mitään kun on milloin mikäkin paikka kipeä.

Olen ollut auttamassa muutossa ja remontissa mm tätä raskaana olevaa kaveria, joka ihanasti tarjoutui jo auttamaan. Minä ja mieheni emme ole mitään avuttomia muuttajia, päinvastoin kaikki muutot ollaan aina itse hoidettu talkoovoimin ihan onnistuneesti.

Ap

Niiiiiiin? Eli olet ollut auttamassa sitä kaveria joka tarjoutui auttamaan? Entäs niitä jotka eivät tarjoutuneet?

Kaikki muut tarjoutuivat auttamaan ainakin jossain määrin. Tämä unohtui alkuperäisestä viestistä.

Ap

Miksi ihmeessä sinun sitten pitää väkisin jankata juuri sitä yhtä kaveria avuksi kun hän jo teki selväksi että ei halua tulla?

En jankannut ja tässä menee monelta pointti ohi. Pointti oli, että pyydän apua, vastaus on avoimen "ei kiinnosta". Melkein olisi helpompi käsittää, jos kaveri olisi vaikka sepittänyt jonkun tekosyyn, vaikka jonkun matkan minkä vuoksi ei pääse muka tulemaan. Yleensä kaverit antaa apua kun pyydetään, ei vastaa noin avoimen kielteisesti.

Ja mitä tulee tämän keskustelun alapeukkuihin ja muuttofirmojen tuputtamiseen, niin toistan vielä että kaikki muutot ollaan itse hoidettu, enkä näe tarvetta maksaa muuttofirmoille sellaisesta satoja tai jopa tuhansia euroja, joka voidaan hoitaa itsekin.

Ap

Minusta rehellinen "ei kiinnosta" -vastaus on aivan validi ja hyväksyttävä. Minua ainakin kiinnostaa enemmän kaverisi mainitsema ulkoilu ja työviikosta palautuminen kuin mennä hoitamaan jonkun sellaisen muuttoa, joka oletettavasti kykenee maksamaan siitä ammattilaisille. Mutta meillä on varmaankin eri käsitys siitä mitä ystävyyteen kuuluu ja millaista apua voi odottaa. Apua voi ja saakin pyytää, mutta jokaisella on oikeus itse määrittää millaista apua haluaa antaa ja mitä ei. Ja sinulla toki oikeus vaikka katkaista ystävyys jos ajattelet että muuttoosi osallistumattomuus on deal breaker.

En ole katkaisemassa ystäviä, mutta kyllä tässä näkyy kuka on oikeasti läheinen ystävä ja HALUAA tulla auttamaan ja kuka on vaan kaveri.

Ap

Ystävät ei kuppaa toisiltaan apua, etenkään tuollaisen kämpän muuttoon ja siivoamiseen? Ihan mielenkiinnosta kyselen, että kun sinulla on vauva ja taapero niin missä vaiheessa sä meinaat ehtiä tekemään näille talkoolaisille ruokaa vai tilaatko valmiiksi pizzaa? Onko muuttoauto hommattu vai kuppaatteko senkin joltain kaverilta jolla just sattuu sopivasti olemaan pakettiauto? Entä onko kaikki kamat pakattu valmiiksi nopeuttamaan talkoolaisten työtä?

Mielenkiintoinen ajatus, että ystävien apu = kuppaamista. Autetaan ystäviä puolin ja toisin, esim lasten vaatteet, lelut, tavarat annetaan sille ystävälle kenelle tulee ajankohtaisesti tarpeeseen. Sinulle sekin on sitten kuppaamista??

Mitä tulee ruokaan, niin teen uunin täydeltä kaali-jauhelihaatikkoa muuttopäiville. Ei taatusti jää kukaan nälkäiseksi. Pakettiauto sattuu löytymään sukulaisilta, ihan mielellään antaa sen lainaksi, bensat maksetaan ilman muuta.

Ap

Pliis tee jotain muuta. Kaalilaatikko on pahaa ja koko kämppä sitten haisee. Huono palkinto isosta työstä. 

Mitä te teette sille kaalille, kun se haisee? Uunissa oleva kaalilaatikko tuoksuu hyvälle, kaalikääryleet tuoksuvat hyvälle, ja kaalikeitto tuoksuu hyvälle. Mitä ihmettä te teette, että saatte kaalin haisemaan?

No pitäähän se kaalilaatikko lämmittää uudelleen, vai meinaatko että rouva aloittaa ruoanteon muuttoaamuna ja häärää hellan ääressä kun muut munat hiessä raataa?

Minä rakastan kaalilaatikkoa, mutta jopa minun mielestäni se ei ole sopiva talkooeväs ulkopuolisille. Omalle perheelle taas ihan ok. Ap tee mieluummin vaikka makaronilaatikkoa, mukavaa tankata hiilaria, kaalilaatikko on aika vähähiilarista ja sitä pitäisi syödä aika paljon /per lärvi...

Vierailija
448/529 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

p

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ap

Ap

Ap

Minä rakastan kaalilaatikkoa, mutta jopa minun mielestäni se ei ole sopiva talkooeväs ulkopuolisille. Omalle perheelle taas ihan ok. Ap tee mieluummin vaikka makaronilaatikkoa, mukavaa tankata hiilaria, kaalilaatikko on aika vähähiilarista ja sitä pitäisi syödä aika paljon /per lärvi...

Huutikset kaalilaatikolle muuttoavusta. Kun muutto pitää saada päivässä tai parissa tehtyä, vain todellinen ääliö lähtee tekemään lisää tiskiä. Pizza ja juotavat on paitsi helpoin, mutta myös suosituin muuttoeväs.

Ja tosiaan tuon luokan muuttoja en edes kehtaisi ehtottaa tutuille, että nyt tulkaa talkoisiin. 6 huonetta ja keittiö muuttoon, ja pitäisi saada orjatyövoimaa pizzapalkalla. Sano nyt vielä, että olet hakenut lähikaupasta banaanilaatikoita muuttolaatikoiksi. :D

Vierailija
449/529 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

KAALILAATIKKO ??????????

Facepalm.

Vierailija
450/529 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kestä.

Vierailija
451/529 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei halua muuttoapua. Ap haluaa, että joku muu pakkaa, joku muu kuskaa ja joku muu siivoaakin, kuin he itse. Minäkään en lähtisi noilla spekseillä muuttoavuksi, vaikka monesti olen ystävien muuttoapuna ollutkin. 

Muuttaja pakkaa ihan itse tavaransa ja myös siivoaa ihan itse kämppänsä, siihen ei muuttoapu ole tarkoitettu todellakaan. Jos kerran haluat, että ystävät tekevät kaiken sinun puolestasi, on sitten kohtuullista maksaa kunnon tuntipalkka.

Vierailija
452/529 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelikymppinen sukulaisnainen on koko ikänsä luottanut perheen apuun muutoissaan ja raksaprojekteissaan. Seitsemänkymppiset vanhemmat ovat mm. rakentaneet terassin. Ymmärrän sinänsä, jos järjestely sopii kaikille ja kun rahaa ei ole ollut hänellä liikoja käytettäväksi, mutta oikeasti nyt... en millään laittaisi 70+ vanhempia kantamaan muuttolaatikoita enkä pykäämään terassia.

Vierailija
453/529 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nelikymppinen sukulaisnainen on koko ikänsä luottanut perheen apuun muutoissaan ja raksaprojekteissaan. Seitsemänkymppiset vanhemmat ovat mm. rakentaneet terassin. Ymmärrän sinänsä, jos järjestely sopii kaikille ja kun rahaa ei ole ollut hänellä liikoja käytettäväksi, mutta oikeasti nyt... en millään laittaisi 70+ vanhempia kantamaan muuttolaatikoita enkä pykäämään terassia.

Ja tässäkin tapauksessa vanhemmat sitten lopulta joutuivat sanomaan, etteivät enää jaksa moista menoa. Tytär säästää nyt, jotta voi käyttää palveluja.

Vierailija
454/529 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

p

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ap

Ap

Ap

Joo, kaalilaatikko on hyvää mutta ei oikein muuttopäivän talkooeväs. Eikä kyllä makaronilaatikkokaan. Pitsa tai joku muu pikaruoka, jonka voi syödä ilman lautasia ja huonekaluja helposti ja nopeasti on sopiva. Ei muuttopäivänä aleta säätää jonkun uuniruokien ja tiskien kanssa. Juomista ja naposteltavaa on hyvä olla tarjolla.

Vierailija
455/529 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina ihmetellyt näitä, jotka tekee muutot talkoilla. Tai ymmärrän, jos on kyse ihan nuorista ja köyhistä opiskelijoista, jotka jeesaa toinen toisiaan. Mutta sitä en ymmärrä, että aikuiset, työssäkäyvät ihmiset nakittaa tuttuja ja kavereita omiin muuttoihinsa. Mä olen aina käyttänyt muuttofirmaa muutoissa ja se on kyllä palvelu, josta maksan mielelläni. Tilaan hyvissä ajoin laatikot ja on ilo pakata kunnollisiin, tukeviin laatikoihin vrt jotkut huterat banaanilaatikot. Sitten kun muuttomiehet tulee, kaikki on siististi pakattu ja voin antaa heille avaimet käteen ja mennä uuden asunnon lähellä kahvilaan tai ravintolaan syömään. Pari tuntia ja uudelle asunnolle, jossa kaikki on valmista.

Todella vaikea käsittää, mutta mulla on kaveripiirissä ap:n kaltaisia (ei sentään noin avuttomia ja röyhkeitä sentään) kavereita, jotka eivät "periaatteessa" maksa muuttofirmoille. Sitten kuukausia etukäteen etsivät epämääräisiä pakkaustarvikkeita, kyselevät apujoukkoja, keräävät pitsakuponkeja talkoovälle tarjottaviin pitsoihin, etsivät edullista pakettiautoa jne. Monesti kyse on kavereillani siitä, että pariskunnan mies on niin pihi ja/tai kokee omaa maskuliinisuuttaan kohtaan uhkana, että tulisi ulkopuoliset muuttomiehet tekemään ripeästi hommat.

Vierailija
456/529 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, ei kaikki seitsemänkymppiset ole mitään raihnaisia vanhuksia joita pitäisi varoa etteivät mene rikki. Oma isäni olisi vaan innoissaan jos pääsisi rakentamaan terassia. Hän tykkää tehdä puutöitä ja näen että hänen jäätyään eläkkeelle hänelle on entistä tärkeämpää saada tunne että joku tarvitsee häntä johonkin ja hän voi auttaa. Tuollainen puuhastelu voi siis hyvinkin olla win-win-tilanne.

Vierailija
457/529 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en itse ymmärrä mikä vikaa on siinä jos pyytää muuttoapua kaverilta ja lupautuu kustantamaan ruoat,bensat ja antamaan vielä rahaakin? Mihin on jäänyt ihmisten vilpitön halu auttaa varsinkin jos oikeasti lupaa kunnon korvauksen? Mulla ei ainakaan varaa olisi muuttofirmaan ja olen kortiton ja autoton ja jos olen hävittänyt tavaraa ja pakannut valmiiksi niin mikä ongelma?

Vierailija
458/529 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, ei kaikki seitsemänkymppiset ole mitään raihnaisia vanhuksia joita pitäisi varoa etteivät mene rikki. Oma isäni olisi vaan innoissaan jos pääsisi rakentamaan terassia. Hän tykkää tehdä puutöitä ja näen että hänen jäätyään eläkkeelle hänelle on entistä tärkeämpää saada tunne että joku tarvitsee häntä johonkin ja hän voi auttaa. Tuollainen puuhastelu voi siis hyvinkin olla win-win-tilanne.

Jep, tuossa tapauksessa se onkin ihan jees. Mutta jos luit jatkokommenttini, tässä tapauksessa se oli vaan rasittavaa vanhemmille, mutta eivät kehdanneet kieltäytyä ennen kuin jaksaminen tuli oikeasti vastaan.

Vierailija
459/529 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en itse ymmärrä mikä vikaa on siinä jos pyytää muuttoapua kaverilta ja lupautuu kustantamaan ruoat,bensat ja antamaan vielä rahaakin? Mihin on jäänyt ihmisten vilpitön halu auttaa varsinkin jos oikeasti lupaa kunnon korvauksen? Mulla ei ainakaan varaa olisi muuttofirmaan ja olen kortiton ja autoton ja jos olen hävittänyt tavaraa ja pakannut valmiiksi niin mikä ongelma?

Ongelma on siinä, jos olet yhtään ketjua seurannut, että ap haluaa, että ne kaverit myöskin pakkaavat ja siivoavat vanhan kämpän. Mistään kulujen korvaamisesta ei ole ollut puhetta, vaan kaalilaatikkoa olisi tarjolla.

Ap haluaa siis, että muut pakkaavat, kuskaavat, siivoavat ja ilmeisestikin myös purkavat, jotta itse pääsee kodista toiseen kotiin tekemättä muuta, kuin sitä kaalilaatikkoa. Ap on röyhkeä sanan kaikissa merkityksissä.

Vierailija
460/529 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on varaa kunnon korvaukseen, niin on varaa siihen muuttofirmaankin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi