Haluan vaihtaa alaa, kiinnostaisi sosionomin ammatti, onko sosionomeja
paikalla ja mitä teette työksenne. Onnistuuko työparityöskentely esim. päiväkodissa lto. n kanssa? Olen aikaisemmalta koulutukseltani merkonomi. Mietin myös sh koulutusta.
Kommentit (25)
ja aluksi ainakin oli sellainen olo, että oli epäpätevä joka asiaan. sosiaaliohjaajana varmaan olisi parhaimmillaan. Tanja Saarelalla ainakin on hyvin mennyt, kun pääsi ministeriksi.
Itseasiassa tuo viesti 25 on minun kirjoittama, joten siinäpä nuo fiilikset pääpiirteissään.
Asumisen ohjaajana työskentelen mielenterveyskuntoutujien parissa. Nyt ä-lomalla ja jotain muuta varmaan katselen sitten kun on työhönpaluun aika.
Sosiaalialan sosionomit ja ohjaajat...
Aiot saada lastentarhanopettajan pätevyyden. Kertoisitko miten aiot sen saada?
Sosionomin tutkintoa ei oikein missään oteta vakavasti, ei suoraan pätevöitä mihinkään ammattiin jne. Mieti vielä.. : )
sos. alalla ei koulutusta arvosteta vaan joka paikkaan haetaan " vähintään kouluasteen tutkinnolla" varustettua väkeä eli lopputulos on sosionomin valinta toimeen lähihoitajan palkalla. Suosittelen suunnittelemaan sh tai th opintoja.
t. pettynyt sosionomi joka suunnittelee uravaihtoa
Katsoin aineita joita luetaan. Niitähän on paljon. Sosiaalipolitiikka,-pedagogiikka,-oikeus. Varhaiskasvatusta, erikoispedagogiikkaa, vanhushuoltoa, prjojektityöskentelyä ja vaikka mitä, miten voi olla mahdollista, että noilla tietomäärillä ei saa töitä?
Ap ymmällä :/
Toki onhan osa syynä sekin et mulla ei ole alan työkokemusta ja näin ei taida tullakkaan
Eikö kela voisi olla nimenomaan tämän ammatinalan työllistäjä? Entä koulukuraattorit ja nuoriso ym. ohjaajat. Olen lukenut että useita projekteja vetää juuri sosionomit..ilmeisesti olen käsittänyt väärin ja minulla on liian ruusuinen kuva ko. ammatista.
ap
joten aika väliinputoajia me sosionomit olemme.
Miksi tälläistä koulutusta edes järjestetään?
lastensuojeluun tai päivähoitoon (ja saavat siellä kuulla olevansa epäpäteviä hommin). Projekteja saa kyllä vetää, mutta kuka haluaa? epävarmaa ja pätkittäisiä hommia, huonolla palkalla!
Mielenkiintoista... mulla ei siis ole mitään mahiksia mihinkään, voi viude, nyt vasta sen sain tietää. Älä ap masennu, Olen entinen lähihoitaja, tuleva sosionomi ja meinaan saada lastentarhanopettajan pätevyyden, opinnot sujuu hyvin. Meillä ainakin on varhaiskasvatuksen saralla ilmiö jossa sosionomi-lastentarhanopettaja työparit toimivat päiväkodeissa. Usko itseesi, tulevaisuudessa sosionomeille on töitä kun lapsiperheiden sosiaaliset ongelmat näkyvät entistä selvemmin päiväkotilasten arjessa. Sosionomi tuo päivähoitoon sen sosiaalisen näkökulman, asiakkaana on koko perhe ei vain lapsi (niikuin lastentarhanopettajat ovat tähän mennessä ajatelleet.)
mutta olen työskennellyt myös asuntoloissa ohjaajaana (sosionomin palkalla tietenkin) ja työkeskuksessa. Hakiessani työtä työtarjouksia tuli useita, eli sain valita työpaikkani. Entisiä opiskelukavereitani työskentelee mm. kelassa, vakuutusyhtiöissä, asuntoloissa, sosiaalivirastoissa ym. Täällä päin ei kyllä sosionomeja ole työttömänä ja vähän väliä on mediassakin ollut puhetta, että kysyntää riittää. Missäs päin te ilman työtä jääneet asutte?
Eihän tuo sosionomin peruspalkkakaan mikään hyvä ole, mutta en ole kuullut että sosionomi joutuisi tekemään töitä esim. lähihoitajan palkalla.
Olen johtajana vanhusten ryhmäkodissa. Sain paikan 3 kk valmistumisen jälkeen. Pidin vanhustyöstä jo lähihoitajana, nyt vielä enemmän. Tunnen useita sosionomeja, joilla vakituinen työpaikka. En ymmärrä tuota mollaamista.
Sosionomien työpaikoista en tiedä, kun en ole käytännössä ammattiryhmän edustajiin törmännyt. Toimisivatkohan turvakodeissa tai " sossussa" , esimerkiksi.
Minä olen työllistynyt tosi hyvin. Ensin minut valittiin kansanedustajaksi mahtavalla äänivyöryllä, jonka jälkeen sain palkkioksi puolueeni johdolta ministerin salkun. Töitä riittää ja hyvin menee!
Suosittelen.
Hyvää: Laajat mahdollisuudet JOS on päätä ja tahtoa, ehkä suhteita ja onneakin. Lisä- ja täydennyskoulutuksesta saa varmasti hyvää lisäpätevyyttä. Sisältö opinnoissa mielenkiintoinen.
Huonoa: Kyllä tuo kyseenalainen maine, mihin moni on viitannut, on monissa paikoissa totta. Tutkinto on nuori, eikä sille ole muodostunut selkeää asemaa. Kukaan ei oikein tiedä mitä näillä kaikilla sosionomeilla tekisi. Tässä tehtiin ensin tutkinto, sitten ruvettiin tekemään sille kysyntää.
Tuota 21:n kommenttia korjaan sen verran, että kelpoisuuslakien muuttuessa 2005 koulukuraattori tiputettiin pois näistä maisteriutta vaativista tehtävistä, mikä on aiheuttanut paljon ihmetystä. Kuraattoriksi pääsy sosionomina on kuitenkin varmasti vaikeaa ellei mahdotonta, koska näihin on VTM:ta tarjolla ja se on perinteisesti heidän sarkaa ollutkin.