Kertokaa jotain lauluja, mitä kaikki 70- 80- 90- kymppiset tuntevat ja osaavat laulaa?
Tarkoitus olisi järjestää musiikkituokio vanhainkodissa. En vaan osaa nimetä ensimmäistäkään laulua, jota tuon ikäluokan ihmiset osaisivat laulaa! Auttakaa.
Kommentit (76)
Käyn ahon laitaa minä ilman paitaa....
Anttila se ampaisee ylös vuoteestaan...
En muista näiden biisien nimiä, isä joskus laulelee.
Minä vaivainen vain mato, matkamies maan...
Olen kuullut on kaupunki tuolla yllä maan, pilvien usvain...
Kuule, sä Eevan lapsi, kuin kannat koreutta, se painoi raskahasti...
Elämä on meri, meri kauhistaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on huolestuttavaa, ettei ap osaa tehdä työtään kysymättä neuvoa vauvapalstalta.
Huonomminkin voi olla, eli ei kysyisi keneltäkään. Nimenomaan niiltä ihmisiltä kannattaa etukäteen kysellä toiveita, jotka ovat tulossa laulamaan. Toiset haluavat laulaa Siionin virsiä, mutta Lättähattujen vanhainkodissa ehkä Beatlesia.
"... Elvis siellä sois ..." Siis siellä Lättähattujen vanhainkodissa Irwinin mukaan.
Jos 70-vuotias on hoivakodissa, hän on todella huonossa kunnossa, ehkä pahasti dementoitunut ja siksi aivan samaa sakkia kuin 90-vuotiaat. Kaikki 60-luvulla eläneet ovat vähintään kuulleet sota-ajan lauluja, vaikka itse olisivat olleet rokkikansaa.
Sodan jaloissa kasvaneille sopii ajankohtaisesti Suomi Natoon -laulu ja kertosäe "Suomi Natoon, Venäjä sekoo" ei paljoa opettelua tai muistamista vaadi.
Ei missään nimessä mitään lastenlauluja.
Monia vanhuksia ärsyttää, kun heitä pidetään lapsina.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki yli 70-vuotiaat osaa virsikirjan ulkoa kannesta kanteen joten siitä vain valitsemaan.
Aha, olen reilusti yli 70 enkä osaa muita virsiä ulkoa kuin suvivirren, eikä muuten oma ystäväpiirinikään osaa.
Mihin perustat väitteesi?🤓
Edesmennyt äitini olisi jo yli 100 v ja täällä ehdotetut biisit olisi at olleethä en suosikkejaan.
Itse tykkään kunnon rock-musiikista.
En kylläkään nykyisestä konemusasta, vaan ihan oikeiden ihmisten soittamasta.
T.mummeli 70+
Vierailija kirjoitti:
Kaikki yli 70-vuotiaat osaa virsikirjan ulkoa kannesta kanteen joten siitä vain valitsemaan.
Ongelma lienee se, ettei aloittaja itse osaa.
Alle kolmekymppiset eivät edes tiedä sota-ajan musiikista mitään.
Eikä juuri -50 luvunkaan musiikista.
Heillä taitaa enimmäkseen pää räpätä .
Meidän nuoruudessa kuitenkin kuunneltiin monen sortin musiikki lajeja, ei junnattu yhtä tyyliä.
Nykyään vaan räppi tai hevi on heidän tiedossa.
Laiha on musiikki skaala.
Terveisin ukko 89 v.
En ymmärrä miksi haluat lokeroida musiikin ikäluokittain ja mitä kauemmin elettyä elämää takana, sen monipuolisempi hänen musiikkiskaala on.
Äitini oli kuin kuollessaan 96v. ja hän suuresti tykkäsi ja fanitti Cheekiä, Sannia, Lauri Tähkää, J. Karjalaista, Toni Virtasta, mutta yhtä lailla Vili Vesteristä tai Georg Otsia. Yleensä mitä vanhempi, sen laajempi musiikkimaku.
Itse olen seitsemänkymppinen,niin laulettua tulee enemmän tämän päivän biisejä, koska monella tapaa ne ovat parempia, niin artistin musiikkikoulutuksen, että teknologian ansiosta.
Enkä ne 70-luvun nuoruuden biisit herättävät vain muistoja, mutta en niitä ikävöi tai laula, kun yhtälailla ikäihmiset elävät tässä ajassa.
Sama myös muussa kulttuurissa. Esim. kirjallisuudessa kiinnostaa uudet kirjat, eikä mitkä on kirjoitettu 30v sitten.
Ihminen haluaa uusia elämyksiä, eikä elää menneessä.
Takavuosikymmeninä harrastettiin yhteislaulutuokioita erilaisissa illanistujaisissa ja niitä lauluvihkoja oli eri yhdistyksillä, ravintoloissa jne. Jos sellaisia löytäisi, niistä saisi hyvää ainesta 70-90-vuotiaiden lauluhetkeen ja tietysti voisi laittaa uudempiakin suosituimpia kappaleita joukkoon. Vastaavaa monipuolista materiaalia löytyy takuulla Suuri Toivelaulukirja -sarjasta.
Tämän osaa kaikki tuon ikäiset, sillä se oli suuri hitti 70-luvun alussa ja kaikki lauloi.
(Somerlahti)
"Luona baaritiskin
Iltaa siinä istuen
Jonkun vain mä iskin
Ei se ollut hääppönen
Joku piti saada
Fiilis oli sellainen
Rokki alkoi soida
Mimmit riisu vaatteitaan
Eikö tässä voida
Kulta sanoi: "Vähän vaan."
Hidas biisi sitten