Tiedän useita siivoojia joilla omistusasunto
Enkä tajua miten on mahdollista. Palkkahan on tosi huono! Miten voi saada lainaa omistusasuntoon?! Joku rikas sukulainen takaajana? Ei luulisi siltikään onnistuvan?! Kun ei monta satasta paremmin tienaavatkaan saa lainaa!!
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Mä tunnen paljon siivoojia, jotka asuu vuokralla. Miten ihmeessä siihen on kellään varaa? Tonneja kuussa kankkulan kaivoon.
Missä sinä asut, kun vuokrat ovat tonneja kuussa? Täällä päin ovat asunnon koosta riippuen 400-1200€/kk.
- säästeliäisyys ja halvat asunnot (maaseutu, täällä halvimmat kämpät 30k)
- perintö
- miehen tulot
Vierailija kirjoitti:
Voi herranpieksut, oletkos koskaan kuullut sanaa perintö? Aika jättää suurista ikäluokista, ja perinnöt menevät usein yhdelle lapselle. Kaksi tällaista duunaritaustaista lasta saa parin omakotitalon myyntihinnoista itselleen vaikka luksuskämpät.
Nykyisin muuten asuntojen hinnat nousevat nopeammin kuin palkat. Se tarkoittaa sitä, että, kyllä, se siivooja voi saada kivan kämpän Kivitalo-Helsingistä, mutta Hankenista valmistunut ekonomi ei. Olemme siirtymässä takaisin koroillaeläjien yhteiskuntaan, mitä Piketty kuvaa kirjoissaan.
Mikä saa sinut kuvittelemaan, että kaikki saavat kymppitonneja perintöä?
Vierailija kirjoitti:
- säästeliäisyys ja halvat asunnot (maaseutu, täällä halvimmat kämpät 30k)
- perintö
- miehen tulot
Tai ihan vain pankkilaina. Ei ole vaikeaa saada, jos on vakituinen työ. Siivoojat varsinkin yksityisellä tienaavat ihan riittävästi saadakseen asuntolainaa muuhunkin kuin maaseudulla sijaitsevaan mökkirotiskoon.
Yli 90 prosenttia 1950-1970-luvulla syntyneistä suomalaisista perii omaisuutta tai varallisuutta vähintään 70 000 euron arvosta. Suurten ikäluokkien keräämä omaisuus siirtyy seuraaville polville.
Melkoisia perintöjä ihmiset saa. Minä olen molemmin puolin köyhästä maalaissuvusta. Toiselta puolelta tuli 5 000 ja toiselta 3 000 perintönä. Toinen puoli oli vuokralla mutta toisella oma talo. Onneksi ostaja osti sen siinä kunnossa kuin se oli, dynamiittia se pirtti lähinnä kaipaa. Pari kymppitonnia siitä tuli, ja kun hautajaismenot oli maksettu ja perintö tasattu perijöiden kesken, eipä jäljelle jääneellä rahalla pääkaupunkiseudun arvokiinteistöistä kolmioita osteltu.
Mutta varsinaiseen kysymykseen. Itse olen ostanut rivarikolmion ja maksanut siitä 450 e/kk lainaa sekä 150 e/kk vastiketta. Kyllä minulla tuollaiseen varaa oli.
Vierailija kirjoitti:
Yli 90 prosenttia 1950-1970-luvulla syntyneistä suomalaisista perii omaisuutta tai varallisuutta vähintään 70 000 euron arvosta. Suurten ikäluokkien keräämä omaisuus siirtyy seuraaville polville.
Tuolla ikäluokalla on jo omistusasunnot. Eivät ole enää asuntokaupoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi herranpieksut, oletkos koskaan kuullut sanaa perintö? Aika jättää suurista ikäluokista, ja perinnöt menevät usein yhdelle lapselle. Kaksi tällaista duunaritaustaista lasta saa parin omakotitalon myyntihinnoista itselleen vaikka luksuskämpät.
Nykyisin muuten asuntojen hinnat nousevat nopeammin kuin palkat. Se tarkoittaa sitä, että, kyllä, se siivooja voi saada kivan kämpän Kivitalo-Helsingistä, mutta Hankenista valmistunut ekonomi ei. Olemme siirtymässä takaisin koroillaeläjien yhteiskuntaan, mitä Piketty kuvaa kirjoissaan.
Kymppitonneja? Et ole kuule nähnyt mitään perintöä noilla nollilla. Tuttavilla perinnöt ovat olleet luonnostaan kuusinumeroisia lukuja.
Siivoojan ja Kirvesmiehen ostama kolmio Vallilasta tekee heidän lapsestaan varakkaan, oli lapsella millaiset tutkinnot tahansa. Palkat eivät ole nousseet samaa tahtia kuin asuntojen hinnat. Ja kun asunto on valmiina plakkarissa, siivoojankin palkan ostovoima on korkeampi kuin ensiasuntoa maksavan ekonomin.
Näin se homma menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kymppitonneja? Et ole kuule nähnyt mitään perintöä noilla nollilla. Tuttavilla perinnöt ovat olleet luonnostaan kuusinumeroisia lukuja.
Siivoojan ja Kirvesmiehen ostama kolmio Vallilasta tekee heidän lapsestaan varakkaan, oli lapsella millaiset tutkinnot tahansa. Palkat eivät ole nousseet samaa tahtia kuin asuntojen hinnat. Ja kun asunto on valmiina plakkarissa, siivoojankin palkan ostovoima on korkeampi kuin ensiasuntoa maksavan ekonomin.
Näin se homma menee.
Ai olitkin Porvoosta. No se selittää paljon.
ehkä siivooja keskittyy enemmän työntekoon ja vähemmän saikuttamiseen ja valittamiseen toisin kuin hoitaja
Vierailija kirjoitti:
Minun asuntoni maksoi 43 000€. Ei ollut millään muotoa vaikeaa säästää tuohon summaan vaadittavaa käsirahaa siivoojan palkasta. Käsiraha on yleensä 10-15% asunnon hinnasta.
kouluvaksi brutto 1400e ostin vajaa 300 tuhannen asunnon juuri käteisellä ilman lainaa, en ole perinyt tai voittanut peleissä, harrastan sijoitamista, ei se raha ammattia katso ammattia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se homma menee.
Kakki siivoojat eivät asu Vallilassa. Perähikiälläkin on muutama.
Juu, täällä myös, 35-vuotiaina velaton, ja Tampereella. Ei ole lottovoittoa, rikasta miestä eikä perintöjäkään vielä saatu. Pitkä aika tekee ihmeitä.
Teen siivoojan töitä niin, että vuorot painottuvat viikonloppuihin ja olen lähes aina arkipyhät töissä. Siitä kertyy ihan mukavat tienestit. Asuntolainan sain kokolailla ilmoitusluontoisena asiana.
Vierailija kirjoitti:
ehkä siivooja keskittyy enemmän työntekoon ja vähemmän saikuttamiseen ja valittamiseen toisin kuin hoitaja
Ja osaa käyttää ne rahansa oikein. Pienilläkin summilla saa hyvän pesämunan, kun osaa laittaa rahan poikimaan.
Ehkäpä siivoojanuran valinnut on jo lähtökohtaisesti vaatimaton ihminen, ja näkyy sitten rahankäytössä eli ei ole päättömään törsäykseen tarvetta?
Vierailija kirjoitti:
Kertoo hyvin rahankäytön hallinnasta kun siivoojat saavat ostettua asuntoja mutta hoitajat jotka tienaavat enemmän eivät saa ostettua edes ruokaa kun rahat on koko ajan loppu
Samaa ihmettelen. Täysi torso hoitajien joukko irtisanoutuminen jos on velkaa niin niitä ei työttömänä lyhennellä. Kuinkahan monilla on varaa työttömäksi jättäytyä muuten kuin on työssäkäyvä puoliso ja velat maksettuina. Tämä tehyn johtajahan saa 14 000 kuukaudessa niin ettei sillä ole mitään hätää ja irtisanoutuukohan hän helpoista tehtävistään ja tuskimpa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aina ollut pienipalkkainen toimistotyöntekijä, nyt eläkkeellä. Oli omakotitalo, myin pois, nyt asun uudessa isossa rivarin omistuskolmiossa yksin. Kasvatin kaksi lasta aikuiseksi. Minulla on auto, säästöjä ja sijoituksia. Ja koti kalustettu kalliisti laatukalustein.
Kunmallista.Oliko mies, ja millaiset tulot tällä oli?
Jos erosit, mitä jäi käteen osituksena, ja maksettiinko kaikki avioliitossa 50-50 vai tulojen mukaan?
Oli, ostin talon ja irtaimiston miehen pyynnöstä kun tuli ero.
Yhteiset rahat aina liiton aikana, yksi tili, eipä niitä koskaan mietitty kuka maksaa, perhe on perhe, suunnilleen samansuuruiset palkat. Eron jälkeen hänellä ei pysynyt raha käsissä ollenkaan, humputuksiin meni, omapa oli asiansa, hän on jo kuollut.
Mä enn siivoa. Jään työkyvyttömyyseläkkeeelle.
Aspa-tili auki hetki kun se on mahdollista ja sinne pikkuhiljaa rahavarastoa. Helposti saa ostettua asunnon, jos nyt ei mitään miljoonalukaalia halaja.