Vierailija
Poiminta

Kaikissa keskusteluissa odottavat äidit kauhistelevat, että heidänkö pitäisi mennä puoleksi vuodeksi töihin kun vauva on 6kk ja sitten jäädä taas sen jälkeen hoitovapaalle. Perustellaan imetyksellä ja ties millä, että uudistus on lähtökohtaisesti huono.
Niin, jos viitsittäisiin edes tutustua siihen uudistukseen, niin olisi ehkä tullut selväksi sekin, että ei niitä vapaita tarvitse pitää missään tietyssä järjestyksessä, eli että isän olisi jäätävä heti kun raskausraha- ja eka vanhempainvapaarahakausi päättyy.

Taloudelliset syyt ovat myös edelleen selitysten kärkipäässä, kuten aina. Mies tienaa HUOMATTAVASTI enemmän, joten ei onnistu, että hän on kotona yhtään. Sanoisin, että melko surkeaa taloussuunnittelua näissä perheissä sitten, jos niistä aina mainostetuista huomattavista tuloista ei riitä koskaan mitään säästöön eikä edes ansiosidonnaisella miehen vanhempainrahalla pärjätä muutamaa kuukautta.

Vastustetaan vain vastustamisen ilosta, vaikka ei ihan jakseta edes lukea, että mitä oikeastaan vastustetaan?

• ylös 182
  • alas 95

Sivut

Kommentit (434)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tässäkin alapeukkuja, ihan vaan periaatteesta?

Miehet hakeutuvat naisia useammin sellaisiin työtehtäviin, jossa ura törmää seinään, jos pitää isyyslomaa pidempään vanhempainvapaita. Tästä syystä perheiden pitäisi voida päättää itse, kumpi jää kotiin ja kumpi on töissä. 

• ylös 51
  • alas 176
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Miehet hakeutuvat naisia useammin sellaisiin työtehtäviin, jossa ura törmää seinään, jos pitää isyyslomaa pidempään vanhempainvapaita. Tästä syystä perheiden pitäisi voida päättää itse, kumpi jää kotiin ja kumpi on töissä. 

Niin, tai sitten näiden urien on aika muuttua kohti nykyaikaa. Uudistus on kannustin, ei pakotin.

• ylös 173
  • alas 27
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Naisena mulla ei ollut vaihtoehtoa ja ura tyssäsi.
Tai oli toki vaihtoehtona että olisin jäänyt lapsettomaksi.

• ylös 128
  • alas 10
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Maija Mustonen ja Matti Virtanen ovat samassa organisaatiossa samassa tehtävässä. Molemmilla on samanlaise urasuunnitelmat ja -toiveet. Jos Matti jää vanhempainvapaalle, hänen uransa törmää seinään, mutta jos Maija jää vanhempainvapaalle, hänen uransa ei? Enpä usko.

Ilman perhevapaauudistusta naisilla ei ole mahdollisuuksia hakeutua sellaisiin työtehtäviin, joissa he voisivat yhtä lailla rakentaa uraa

• ylös 188
  • alas 18
Vierailija

Mun mielestä perheiden pitäisi saada itse päättää kuka lasta hoitaa ja milloin. En pidä siitä että tämmöinen asia päätetään valtion toimesta.

• ylös 120
  • alas 83
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä perheiden pitäisi saada itse päättää kuka lasta hoitaa ja milloin. En pidä siitä että tämmöinen asia päätetään valtion toimesta.

Uudistuksessa perhe saa edelleen itse päättää miten käytätä vapaansa. Uudistuksen myötä pelivaraa perheille tulee lisää.

• ylös 131
  • alas 23
Vierailija

Perheillä on edelleen mahdollisuus samankaltaiseen järjestelyyn kuin ennen uudistusta TAI halutessaan isä saa olla paremmalla rahalla vähän pidempään kotona. Aika huippu muutos mun mielestä.

• ylös 125
  • alas 6
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Perhehän saa uudistuksessakin päättää ihan itse. Ei kukaan tule niitä kelvottomia uraorientoituneita isiä repimään töistä kotiin. Äiti saa saman määrän ansiosidonnaista vanhempainvapaata kuin vanhassa kun mallissa, kun isä siirtää omistaan sen siirrettävissä olevan osuuden äidille.
Missä siis ongelma?

• ylös 91
  • alas 10
Vierailija

Hauska seurata keskustelua kun miestä vaaditaan kotiin hoitamaan lasta että äiti pääsisi helpommalla ja samaan hengen vetoon naiset kahistelee sitä että pitäisi mennä töihin ja elättää perhe ja maksaa laskut

• ylös 23
  • alas 74
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Perhehän saa uudistuksessakin päättää ihan itse. Ei kukaan tule niitä kelvottomia uraorientoituneita isiä repimään töistä kotiin. Äiti saa saman määrän ansiosidonnaista vanhempainvapaata kuin vanhassa kun mallissa, kun isä siirtää omistaan sen siirrettävissä olevan osuuden äidille.
Missä siis ongelma?

Varmaan kun naapurin perhe saa enemmän ansiosidonnaista isän jäädessä kotiin ja itse on mennyt tekemään lapsia sovinistisen uraohjuksen kanssa..

• ylös 36
  • alas 5
Vierailija

Pointti on se että tämä on perheiden sisäinen asia.

Esimerkiksi yrittäjän on vaikea noita pätkiä pitää. Siksi meillä mies piti kaikki perhevapaat koska hänellä vakituinen työ.

• ylös 38
  • alas 39
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Perheillä on edelleen mahdollisuus samankaltaiseen järjestelyyn kuin ennen uudistusta TAI halutessaan isä saa olla paremmalla rahalla vähän pidempään kotona. Aika huippu muutos mun mielestä.

No just tämä.
En ymmärrä mitä vastustettavaa tässä on, kun mikään ei huononee 😂

Ilmeisesti nämä vastustajat eivät tosiaan edes tiedä mitä vastustavat. Kertooko se sitten jotain niiden pitkäaikaisten kotiäitien ajattelukyvystä tai ymmärryksestä?

• ylös 77
  • alas 16
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Hauska seurata keskustelua kun miestä vaaditaan kotiin hoitamaan lasta että äiti pääsisi helpommalla ja samaan hengen vetoon naiset kahistelee sitä että pitäisi mennä töihin ja elättää perhe ja maksaa laskut

Näytätkö sen kohdan missä on sanottu, että äiti haluaa päästä helpommalla?

• ylös 41
  • alas 3
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi yrittäjän on vaikea noita pätkiä pitää. Siksi meillä mies piti kaikki perhevapaat koska hänellä vakituinen työ.

Käsittääkseni uudistuksen myötä yrittäjä voi halutsessaan pitää vaikka yhden päivän viikossa perhevapaata ja mies loput neljä. Eli joustoa tulee todella paljon lisää vanhaan malliin verrattuna.

• ylös 67
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Se on uudistuksen jälkeenkin perheen sisäinen asia.

• ylös 33
  • alas 2
Vierailija

Jos tehdään pöhkö systeemi niin onhan sitä vaikea ymmärtää. Tää tais olla joku täsmä räätälöinti kun lähes kaikki naispoliitikot on tehnyt lapsia juuri nyt.

• ylös 9
  • alas 53
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tämä. Mutta jos isä ei pidä vapaitaan, ei niitä voi siirtää äidille.

Tosin yrittäjänä voi kikkailla sillä, että ilmoittaa olevansa vapailla ja puoliso ottaa siksi ajaksi toimivapaata omasta työstään

• ylös 8
  • alas 16
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tämä. Mutta jos isä ei pidä vapaitaan, ei niitä voi siirtää äidille.

Tosin yrittäjänä voi kikkailla sillä, että ilmoittaa olevansa vapailla ja puoliso ottaa siksi ajaksi toimivapaata omasta työstään

Voi siirtää reilut 60 pv -> lopputuloksena äidillä yhtä pitkät vapaat kuin vanhassakin mallissa. Eli uudistus kannustaa myös isejä pitämään vapaansa. Lisäksi vapaiden pitäminen ja rytmittäminen on tehty todella joustavaksi.

• ylös 58
  • alas 2
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Naisilla ei ole edes mahdollisuutta hakeutua näihin tehtäviin, jos ei ole ymmärtänyt tehdä lapsia ajoissa opiskeluaikana. Miksi pitäisi pitää yllä miesten yksinoikeutta merkittävään työuraan?

• ylös 62
  • alas 8

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.