Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko joku käynyt yleisessä papa-seulonnassa

Vierailija
13.05.2022 |

Millaista julkisella puolella on, kuka ottaa näytteen? Olen käynyt vain yksityisellä aiemmin.

Kommentit (93)

Vierailija
61/93 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni kamalin papa-koe oli yksityisessä labrassa, jossa labrahoitaja sähläsi instrumenttien kanssa tosi kauan. Sain siitä johtuen pahan virtsiksen, kun instrumenttti irtosi jatkuvasti ja hoitaja monta kertaa joutui asettamaan sitä uudelleen. Näin ollen instrumentti kosketti siinä sählingissä kaikkia mahdollisia aukkoja, ja pöpöt menivät vääriin paikkoihin. Todennäköisesti ko. hoitaja oli tottunut enempi verikokeiden jne. ottoon. Syy miksi yksityisellä gyne ei ottanut näytettä, on se että pari kk edeltävästi gynekäynnillä multa oli otettu papa, joka oli lievästi poikkeava, ja tämä papa oli kontrolli, eikä ollut siksi syytä mennä pelkän papan ottamisen takia uudestaan gynelle lyhyen ajan sisällä.

Oman kokemukseni mukaan seulontanäytteen ottajat ovat olleet osaavampia, koska he ottavat pelkkiä papa-näytteitä peräjälkeen, yksityisessä labrassa taas he ottavat papa-kokeet verinäytteiden yms. tekemisten seassa, niin samanlaista rutiinia ei muodostu.

Samaa meinasin itsekin kirjoittaa: seulontanäytteitä ottavat ottavat niitä näytteitä todella paljon. Veikkaan ettei siksi sattunut. Jännitin hirveästi sen gynekokemuksen jälkeen.

Vierailija
62/93 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni kamalin papa-koe oli yksityisessä labrassa, jossa labrahoitaja sähläsi instrumenttien kanssa tosi kauan. Sain siitä johtuen pahan virtsiksen, kun instrumenttti irtosi jatkuvasti ja hoitaja monta kertaa joutui asettamaan sitä uudelleen. Näin ollen instrumentti kosketti siinä sählingissä kaikkia mahdollisia aukkoja, ja pöpöt menivät vääriin paikkoihin. Todennäköisesti ko. hoitaja oli tottunut enempi verikokeiden jne. ottoon. Syy miksi yksityisellä gyne ei ottanut näytettä, on se että pari kk edeltävästi gynekäynnillä multa oli otettu papa, joka oli lievästi poikkeava, ja tämä papa oli kontrolli, eikä ollut siksi syytä mennä pelkän papan ottamisen takia uudestaan gynelle lyhyen ajan sisällä.

Oman kokemukseni mukaan seulontanäytteen ottajat ovat olleet osaavampia, koska he ottavat pelkkiä papa-näytteitä peräjälkeen, yksityisessä labrassa taas he ottavat papa-kokeet verinäytteiden yms. tekemisten seassa, niin samanlaista rutiinia ei muodostu.

Samaa meinasin itsekin kirjoittaa: seulontanäytteitä ottavat ottavat niitä näytteitä todella paljon. Veikkaan ettei siksi sattunut. Jännitin hirveästi sen gynekokemuksen jälkeen.

Muistin yhtäkkiä ketjun luettuani että saattoi olla ett yksityisellä käytettiin metallisia ja julkisella muovisia välineitä tms. Ehkä sekin vaikutti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/93 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle sattui (hah) juuri huono kokemus. Ottaja oli taitojansa verestävä hoitaja, mukana oli ohjaaja. Sanoin, että paikat ovat sen verta pienet, että kannattaa käyttää pienintä instrumenttia ja liukastetta, kun muuten sattuu. No, sattui silti kun hoitaja sääti sen instrumenttinsa kanssa. Itse näytteenotto ei onneksi enää sattunut. Toivoisin kyllä, että gynet ottaisivat joukkoseulonnan näytteet. Oma gyneni on ihan eri planeetalta kun vertaa näihin julkisessa labrassa työskenteleviin hoitajiin.

Vierailija
64/93 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt, viimeksi otettiin Mehiläisessä. Joku hoitaja ne näytteet ottaa, on kokenut tai ainakin saa kokemusta, jos ei ennestään ole, sellaiseen tahtiin niitä aikoja on, siinä ei kauaa ole aikaa yhtä kohden. Jollain yksityisellä lääkäriasemalla niitä on otettu vaikka kuinka kauan, siellä, mikä on voittanut kilpailutuksen sillä kertaa.

Vierailija
65/93 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselle sattui (hah) juuri huono kokemus. Ottaja oli taitojansa verestävä hoitaja, mukana oli ohjaaja. Sanoin, että paikat ovat sen verta pienet, että kannattaa käyttää pienintä instrumenttia ja liukastetta, kun muuten sattuu. No, sattui silti kun hoitaja sääti sen instrumenttinsa kanssa. Itse näytteenotto ei onneksi enää sattunut. Toivoisin kyllä, että gynet ottaisivat joukkoseulonnan näytteet. Oma gyneni on ihan eri planeetalta kun vertaa näihin julkisessa labrassa työskenteleviin hoitajiin.

Yksikään gyne, eli siis erikoislääkäri, ei ikinä suostuisi tuollaiseen liukuhihnahommaan. He haluavat käyttää osaamistaan todella paljon laajemmin.

Vierailija
66/93 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koskahan mahdan saada kutsun tuohon joukkoseulontaan, kun täytän elokuussa 35, tuleeko kutsu vasta samana synttärikuukautena?

Veikkaan puolen vuoden sisään, joskus tulee aikaisin, monesti myöhemmin.

Vierailija
67/93 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksikään gyne, eli siis erikoislääkäri, ei ikinä suostuisi tuollaiseen liukuhihnahommaan. He haluavat käyttää osaamistaan todella paljon laajemmin.

Liukuhihnahomma = on ihan ok, jos potilasta sattuu? Moniko haluaa käydä näissä seulonnoissa, jos se on tuskaista? Kyllä minusta näytteenottoon ja asiakaskokemukseen pitäisi panostaa.

Vierailija
68/93 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut pääsääntöisesti hyviä kokemuksia, on ollut myös huonoja kokemuksia. Mieluummin kuitenkin kärsin sen pienen hetken jos sillä saadaan joku syövän esiaste tai syöpä kiinni ja voidaan hoitaa se nopeasti, kivuttomasti ja varmasti enkä kuole siihen sairauteen niin fine by me.

Vierailija
69/93 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä papanäytteitä otettiin ennen joka kerta gynen vastaanotolla.

Vierailija
70/93 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako sinne mennä haisevan vitunn kanssa?

Vierailija
71/93 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt aina kun on kutsuttu. Ei ole koskaan sattunut, korkeintaan pieni nipistys tuntunut näytettä otettaessa. Verta sen sijaan on tullut aina, niin gynekologi ottamana kuin labrahoitaja tms näytteenottajan ottamana. Tämä johtuu ainakin minun kohdalla siitä että mulla on kohdunsuulla ektopiaa (Ektopia:

Lieriölimakalvon esiintyminen kohdunsuulla. Ektopia on joskus herkästi verta vuotavaa ja voi joskus olla syynä nuorten naisten yhdynnänjälkeisiin verenvuotoihin. Yleensä vaiva rauhoittuu iän myötä)

Ektopia siis vuotaa herkästi. Ei sinänsä siis ole näytteenottajan vika, ektooppisesta kohdunsuusta ei oikein saa näytettä ilman verenvuotoa.

Vierailija
72/93 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina on papa vähän nipsaissut, oli ottajana julkinen tai yksityinen taho. Mutta näyte otetaan nopeasti, kyllä sen norminainen kestää.

Vierailija
73/93 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ollut pääsääntöisesti hyviä kokemuksia, on ollut myös huonoja kokemuksia. MIELUUMMIN KUITENKIN KÄRSIN SEN PIENEN HETKEN jos sillä saadaan joku syövän esiaste tai syöpä kiinni ja voidaan hoitaa se nopeasti, kivuttomasti ja varmasti enkä kuole siihen sairauteen niin fine by me.

Se veri vain häiritsee näytteen tutkimista, jos verta valuu huonon näytteenottajan takia. Auttaako se pienen hetken kärsiminen sillon.

Vierailija
74/93 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ollut pääsääntöisesti hyviä kokemuksia, on ollut myös huonoja kokemuksia. MIELUUMMIN KUITENKIN KÄRSIN SEN PIENEN HETKEN jos sillä saadaan joku syövän esiaste tai syöpä kiinni ja voidaan hoitaa se nopeasti, kivuttomasti ja varmasti enkä kuole siihen sairauteen niin fine by me.

Se veri vain häiritsee näytteen tutkimista, jos verta valuu huonon näytteenottajan takia. Auttaako se pienen hetken kärsiminen sillon.

Mulla tulee verta joka kerta, kohdunsuun ektopiasta johtuen. Silti on aina pystytty näyte tutkimaan ja aina siitä on vastaus saatu.

Vierailija
75/93 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turku Mehiläinen, joukkopapa 2020, ensimmäinen ja viiminen kerta. Täysin osaamaton harjoittelija oli laitettu siihen hommaan.  Ihme ettei lykännyt ankan-nokkaa B-rappuun. Maksan ilolla siitä, että gyneni ottaa aina näytteen ammattitaidolla ja kivuttomasti. 

Vierailija
76/93 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut aina erittäin kivulias ja kamala tilanne, näytteenottajasta riippumatta. Mitään kutsuja ei ole koskaan tullut. Alkaako niitä tulla kun täyttää 40? Olen 39v enkä koskaan ole saanut seulontakutsua.

Vierailija
77/93 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä nämä kommentit ovat? Eiköhän kaikki normaalit ihmiset ole kiinnostuneet terveydestään sen verran että menevät seulontoihin. Mielenterveysongelmaiset erikseen, joita näköjään tästäkin keskustelusta löytyy mielin määrin.

Vierailija
78/93 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi otti harjoittelija ja olin hänen ensimmäinen papa-näytteenotto. Harjoittelijaa jännitti, minua ei. Oikein hyvin meni. Ihan samalta tuntunut sama mikä taho näytteen ottaa eli eipä juuri miltään.

Vierailija
79/93 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sen jälkeen, kun näytteitä ottava hoitaja kertoi, että on iltavuorossa papanäytteitä ottamassa ja irvisti päälle.

Kun oma kutsu tuli, heitin roskakoriin.

Vierailija
80/93 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkinen ja maksuton papa-koe on mielestäni naisen etuoikeus. Sitä oikeutta ei läheskään kaikilla maailman naisilla ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän