Onko joku käynyt yleisessä papa-seulonnassa
Millaista julkisella puolella on, kuka ottaa näytteen? Olen käynyt vain yksityisellä aiemmin.
Kommentit (93)
Tuurista kiinni onko näytteenottaja osaava vai ei.
Välillä on osannut ottaa ja välillä ei.
Itse ainakin menen lääkärille.
Lähihoitajat ottaa nykyään, kun laboratoriohoitajia ei riitä. Hyvin harvoin sairaanhoitajat. En käy enää julkisella. Laboratoriohoitaja.
Kauheita kokemuksia teillä. Ei mulla ole ikinä sattunut yhtään tai se nipsaisu tietty vähän kun näyte otetaan ja oon käynyt sekä yksityisellä että kunnallisella puolella.
Varmaan niin väljät paikat sitten kun kahdeksan synnytystä ja joka päivä seksiä viimeiset 30 vuotta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää menkö jos olette niitä öyhöttöjiä jotka demonisoivat hoitajia toisissa ketjuissa. Normaalit tervetuloa.
Höpöhöpö. Turha vähätellä näitä ikäviä kokemuksia. Osa hoitajista on todella vaarallisia näissä näytteenototssa. Kokemusta on, kipua ja onnetonta hoitajaosaamista.
Kukaan ei vähättele mitään. Hoitajia vastaan hyökätään toisissa ketjuissa palkka-asioiden takia ja haukutaan kaikki ammattitaidosta painoon.
Vierailija kirjoitti:
Kävin kerran. Ei enää ikinä. Teurastaja. Itkin ja vuosin verta jälkikäteen. Ei kuunnellut pyyntöjä käyttää pienempiä välineitä, vaan survoi isoimmat käytettävissä olevat säälittä sisään. Tuntui raiskaukselta.
Minäkin itkin näytteenotossa ja kotona. Olin silloin 18v ja sattui kovasti. Kuivana työnsi sitä väkisin sisään (ei liukastetta). Hoitaja oikein huusi jos ei tätä nyt saada otettua niin sitten se näyte jää ottamatta!
pari vuotta sitten kävin seulonnassa ja siellä oli kätilö niitä ottamassa, ei kyllä ollut oikeastaan papa-seulonta, vaan se uusi koe, jossa tutkitaan hpv ja jos siinä olisi tullut positiivinen, olisi tehty lisätutkimuksia
juttelin tämän näytteenottajan kanssa ja hän sanoi, että aika usein kätilöitä pyydetään myös mukaan seulontoihin. meneehän siihen työtunteja ja ne sitoo henkilökuntaa, joten parempi aina saada lisäkäsiä
Oon käyny aina kun kutsu tullut. Hyviä tyyppejä olleet eikä niiden vika että multa on vaikeaa saada otettua. Ottavat mahdollisimman varovasti ja käyttävät pientä nokkaa kun sanon että toimii paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin kerran. Ei enää ikinä. Teurastaja. Itkin ja vuosin verta jälkikäteen. Ei kuunnellut pyyntöjä käyttää pienempiä välineitä, vaan survoi isoimmat käytettävissä olevat säälittä sisään. Tuntui raiskaukselta.
Minäkin itkin näytteenotossa ja kotona. Olin silloin 18v ja sattui kovasti. Kuivana työnsi sitä väkisin sisään (ei liukastetta). Hoitaja oikein huusi jos ei tätä nyt saada otettua niin sitten se näyte jää ottamatta!
se liukaste haittaa sekä näytteenottoa, että sen tulkintaa, joten sitä ei suositella käytettäväksi
Kävin viime keväänä ensimmäisen kerran joukkoseulonnassa. En ole koskaan käynyt gynellä joten jännitin aika paljon sattuuko, mutta pikkasen vain nipisti ja oli tosi nopeasti ohi. Kaikin puolin niin miellyttävä kokemus kuin tuollainen vaan voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
se liukaste haittaa sekä näytteenottoa, että sen tulkintaa, joten sitä ei suositella käytettäväksi
Ymmärrän tämän. Sitä en ymmärrä että minkä takia sitä ei voi laittaa sen ankannokan ulkoreunoihin ohuelti niin ettei leviä minnekään muualle? Ei kai se haittaa jos ei sitä ole siinä näytteenottopaikassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Gyne sanoi, että AINA kaytetään liukastetta.
Tutkimuksen suoritus
Spekulan sisäänviennin helpottamiseksi käytetään liukastetta.
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00125
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä liukastetta kuuluu käyttää ja ihan yleinen toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Gyne sanoi, että AINA kaytetään liukastetta.
Tutkimuksen suoritus
Spekulan sisäänviennin helpottamiseksi käytetään liukastetta.
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00125
eri
Juuri näin!
Aluksi tarkastellaan ulkosynnyttimien ja emättimen suuaukon tilanne sekä häpykarvoitusalue. Sen jälkeen emättimeen viedään tähystin, ns. spekula ja kohottaja, jotta emättimen limakalvoa ja kohdunnapukkaa voidaan tarkastella. Spekulan sisäänviennin helpottamiseksi käytetään liukastetta. Instrumentit voivat olla muoviset kertakäyttöiset tai metalliset, jolloin ne tuntuvat vähän viileiltä. Spekulatutkimuksen yhteydessä voidaan ottaa papanäyte ja valkovuotonäyte.
Joo, ottivat vain HPV:n Espoossa.
Mie oon käynyt monesti seurannassa, eikä ikinä ole mitään ongelmia ollut itselläni, eikä koskaan mitään kipua.
Mulla on todella "hassussa" paikkaa kohdunnapukka, niin sen etsimiseen on joskus mennyt todella kauan, mutta mä ymmärrän sen hyvin. Tosin nykyisin osaan jo kertoa, että "edessä ja ylhäällä".
Olen pahoillani kaikkien puolesta, joilla on ollut kipua ja verta.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin olen käynyt. Sairaanhoitaja ottaa näytteen.
Tai lähihoitaja jos on käyny näytteenottokoulutuksen.
Tottakai siellä on joku käynyt. Niitähän ei muuten järjestettäisi.
Kävin viime kesänä, oli tosi iisi juttu, kuulemma juuri tullut uudenlaiset välineetkin. Sanoin heti, että ei varmaan kannata kovin isoa yrittää, niin hoitaja sanoi "joo en aikonutkaan". Täysin kivutonta ja nopeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä liukastetta kuuluu käyttää ja ihan yleinen toimi.
ei sitä kyllä ennen käytetty ja nimenomaan neuvottiin ettei käytetäkään muuten kuin jos on pakko
Omat kokemukset on tosi positiivisia. Olen toki oppinut itsekin rentouttamaan lantion, jotta toimenpide on helpompi molemmille. Viimeksi oli tosi nopea ja hellä kokemus julkisella seulassa. Edes näyteen pyyhkäisy ei kirvellyt.