Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko joku käynyt yleisessä papa-seulonnassa

Vierailija
13.05.2022 |

Millaista julkisella puolella on, kuka ottaa näytteen? Olen käynyt vain yksityisellä aiemmin.

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tunki väkisin ja voimalla sisälle sen laitteen, kun ei mennyt vapaaehtoisesti. Isoin laite + ei mitään liukastetta - raiskaukselta tuntui. 

Osa näistä ottajista on sellaisia, että eläkkeellä oleva muurarikin saisi paremmin otettua näytteen.

Suosittelen menemään muualle. Verinäytteet ovat eri, kun nämä samat akat ottaa sen gynenäytteenkin.

Akka, niin hirveä näytteenottaja.

Pienempää näyteinstrumenttia kannattaa pyytää, jos tietää, että paikat on arat, pienet.

Vierailija
42/93 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ottivat vain HPV:n Espoossa.

Se onkin parempi ja tarkempi kuin PAPA!

HPV-testi on papa-koetta selvästi herkempi, joten sen avulla seulonnan syöpää ehkäisevää vaikutusta on yhä mahdollista parantaa, tutkimusjohtaja Ahti Anttila Suomen Syöpärekisteristä toteaa tiedotteessa.

https://www.mediuutiset.fi/uutiset/uusi-menetelma-syrjayttamassa-perint…!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt ja joka kerta olen saanut kohtutulehduksen näytteen oton jälkeen. Seuraavalla kerralla pitää varmaan pyytää antibiootti jo etukäteen.

Vierailija
44/93 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ottivat vain HPV:n Espoossa.

Se onkin parempi ja tarkempi kuin PAPA!

HPV-testi on papa-koetta selvästi herkempi, joten sen avulla seulonnan syöpää ehkäisevää vaikutusta on yhä mahdollista parantaa, tutkimusjohtaja Ahti Anttila Suomen Syöpärekisteristä toteaa tiedotteessa.

https://www.mediuutiset.fi/uutiset/uusi-menetelma-syrjayttamassa-perint…!

– Vakavien löydösmäärien kasvu viittaa ennen muuta siihen, että HPV-testin avulla kohdunkaulasyöpiä löydetään papa-koetta varhaisemmin.

Vierailija
45/93 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt ja joka kerta olen saanut kohtutulehduksen näytteen oton jälkeen. Seuraavalla kerralla pitää varmaan pyytää antibiootti jo etukäteen.

Sitä pitäisi syödä sitten profylaktisesti jo ennen koetta jos meinaat että olisi hyötyä.

Vierailija
46/93 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kerta olen käynyt, kun kutsu on tullut. Meillä näytteet otetaan neuvolan puolella ja ottajana on kätilö. Koskaan ei ole ollut ongelmia, vaan homma on sujunut sukkelasti siitäkin huolimatta, että minulla kohtu oli kallistunut taaksepäin, mikä kuulemma hieman hankaloitti toimenpidettä. Jos oikein jännittää alapäätään, niin kyllä kai sen spekulan säänvienti voi sattuakin, mutta kun rentouttaa itsensä, niin eipä tunnu missään eikä veri lennä.

Vierailija
47/93 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hävettääkö teitä koskaan muuten alapäänne ulkonäkö, kun meette tällaisiin papa-ym kokeisiin jos emättimen aukolla on jotain röpölää tai isot peräpukamat? Onko sen takia ollut vaikeuksia ottaa näytettä, siis niiden röpelöiden?

Itse olen kaksi kertaa käynyt, ensviikolla olis kolmas kerta. Mulle vaa tullu kauheet röpelöt toisen synnytyksen jälkeen alapäähän. 😳

Vierailija
48/93 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hävettääkö teitä koskaan muuten alapäänne ulkonäkö, kun meette tällaisiin papa-ym kokeisiin jos emättimen aukolla on jotain röpölää tai isot peräpukamat? Onko sen takia ollut vaikeuksia ottaa näytettä, siis niiden röpelöiden?

Itse olen kaksi kertaa käynyt, ensviikolla olis kolmas kerta. Mulle vaa tullu kauheet röpelöt toisen synnytyksen jälkeen alapäähän. 😳

Ja peräpukamat. 🙈

Vierailija
49/93 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt kaksi kertaa, kahdessa eri kaupungissa ja molemmat kokemukset olivat hyviä. Ei oikeastaan sattunut, pari kertaa kirpaisi vähän.

Vierailija
50/93 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka kerta olen käynyt, kun kutsu on tullut. Meillä näytteet otetaan neuvolan puolella ja ottajana on kätilö. Koskaan ei ole ollut ongelmia, vaan homma on sujunut sukkelasti siitäkin huolimatta, että minulla kohtu oli kallistunut taaksepäin, mikä kuulemma hieman hankaloitti toimenpidettä. Jos oikein jännittää alapäätään, niin kyllä kai sen spekulan säänvienti voi sattuakin, mutta kun rentouttaa itsensä, niin eipä tunnu missään eikä veri lennä.

Minäkin kävin neuvolassa eikä ongelmaa. Siirryttyä näihin joukkoseulontoihin labraan, jossa verinäytteenottajat ottavat näytteet niin alkoi ongelmat. Nykyään käyn suoraan lääkärillä (tk/gynelokogi).

Vierailija
51/93 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku terkkarihoitsu otti minulta näytteen. Ei tullut traumoja. 

Vierailija
52/93 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin seulonnoissa kun täytin 30. Ja hyvä että kävin, koska löytyi vaikeita kohdunkaulansyövän esiasteita (papa lk 4) jotka hoidettiin, ja nyt vain seurannassa.

Oli suuri yllätys, koska viimeiset 8 vuotta parisuhteessa ja vain muutama aikaisempi suhde. Ei sukupuolitauteja tmv.

Aion siis tosissaan käydä jatkossakin. Pieni vaiva suhteessa esim. loop-hoitoon, joka todella kivulias puudutuksista huolimatta.

Vierailija
53/93 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja peräpukamat. 🙈

Vaikka itsestä näin tuntuisikin, niin hoitohenkilökunta ei välitä lainkaan röpelöistäsi tai pukamistasi.

Vierailija
54/93 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kyllä ottajasta, on ollut sujuvaa hoitajaa ja sitten vähän ronskimpi nuorehko lääkäri. Riippuu varmaan ottajan kokemuksesta, ei niinkään ammattinimikkeestä.

Vierailija
55/93 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kuuluu omaan sairaskuluvakuutukseen vuosittain gynetarkastus (ainoa ennaltaehkäisevä tarkistus mitä se kattaa muuten), käytännössä käyn vuosittain ( tai n 1,5v välein), silloin ultra, 2 v välein papa. Käyn vanhemmalla gyne miehellä, ei koskaan ongelmia. Kerran kävin julkisessa, se oli huono kokemus. Metalli levittimellä auki eikä löytänyt kohdunsuuta, jätti mut siihen pöydälle värkki auki ruuvattuna kun meni pyytämään apua vaikka kuinka pitkäksi aikaa...never again. Yksityisillä ei koskaan ongelmia missään näytteen otoissa. 

Vierailija
56/93 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin kerran. Ei enää ikinä. Teurastaja. Itkin ja vuosin verta jälkikäteen. Ei kuunnellut pyyntöjä käyttää pienempiä välineitä, vaan survoi isoimmat käytettävissä olevat säälittä sisään. Tuntui raiskaukselta.

Mulla sama. Veri valui peppua pitkin näytteenottopäydälle. Sattui kovasti. Pitänyt varmaan sitä ankannokkaa auki tahallaan, kun tuöntänyt sisään ja se ohut reuna raapi verille. 

EI IKINÄ ENÄÄ JULKISELLE.

Lääkäri kun ottaa näytteen miin ei mitään ongelmaa - ei koskaan.

Ei näytteen ottajalla ole tahallisia ilkeyksiä tehtävänään.

Vierailija
57/93 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisellä gynellä sattui, julkisella ei.

Miksi yksityinen olisi parempi?

Vierailija
58/93 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni kamalin papa-koe oli yksityisessä labrassa, jossa labrahoitaja sähläsi instrumenttien kanssa tosi kauan. Sain siitä johtuen pahan virtsiksen, kun instrumenttti irtosi jatkuvasti ja hoitaja monta kertaa joutui asettamaan sitä uudelleen. Näin ollen instrumentti kosketti siinä sählingissä kaikkia mahdollisia aukkoja, ja pöpöt menivät vääriin paikkoihin. Todennäköisesti ko. hoitaja oli tottunut enempi verikokeiden jne. ottoon. Syy miksi yksityisellä gyne ei ottanut näytettä, on se että pari kk edeltävästi gynekäynnillä multa oli otettu papa, joka oli lievästi poikkeava, ja tämä papa oli kontrolli, eikä ollut siksi syytä mennä pelkän papan ottamisen takia uudestaan gynelle lyhyen ajan sisällä.

Oman kokemukseni mukaan seulontanäytteen ottajat ovat olleet osaavampia, koska he ottavat pelkkiä papa-näytteitä peräjälkeen, yksityisessä labrassa taas he ottavat papa-kokeet verinäytteiden yms. tekemisten seassa, niin samanlaista rutiinia ei muodostu.

Vierailija
59/93 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin seulonnoissa kun täytin 30. Ja hyvä että kävin, koska löytyi vaikeita kohdunkaulansyövän esiasteita (papa lk 4) jotka hoidettiin, ja nyt vain seurannassa.

Oli suuri yllätys, koska viimeiset 8 vuotta parisuhteessa ja vain muutama aikaisempi suhde. Ei sukupuolitauteja tmv.

Aion siis tosissaan käydä jatkossakin. Pieni vaiva suhteessa esim. loop-hoitoon, joka todella kivulias puudutuksista huolimatta.

LOOP-hoito ei ole todellakaan kivulias, se ei tunnu missään. Sun hoidossa taisi mennä joku pieleen tai puudutus ei toiminut?

Haluan vaan korjata tämän, ettei joku jätä menemättä hoitoihin jos pelkää sen olevan kivulias. Mielestäni kivuliaampaa on ottaa vaikka papa-koe kun tuo loop.

Vierailija
60/93 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskahan mahdan saada kutsun tuohon joukkoseulontaan, kun täytän elokuussa 35, tuleeko kutsu vasta samana synttärikuukautena?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi