Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä muita joiden yli 70-vuotiaat vanhemmat on kielitaidottomia?

Vierailija
13.05.2022 |

Mulla näin. Anoppi onkin sitten kieltenopettaja.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yleistä, jos ovat vain kansakoulun ja sitten kansalaiskoulun käyneitä.

Olen itse yli 70 v, mutta koulutin itseäni köyhyydestä huolimatta. 12 v lähtien kesäisin töissä.

Lähes puolet kansakoulun alaluokilta koulutoverit eivät opiskelleet missään vaiheessa kieliä,,ellei jossain amiksessa vähän alkeita.

Vapaaoppilas paikan sain, mutta kirjat ja bussimatkat yms piti itse maksaa.

Vierailija
2/33 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri osa yli 70-vuotiaista on käynyt sellaista koulua, jossa ei ollut lainkaan kieliopetusta. Moni niistäkin on jo unohtanut keskikoulusaksan, jotka sitä joskus 60-luvulla ovat opiskelleet, jos eivät koskaan ole koulun jälkeen sitä tarvinneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun hieman alle 70v äitini ei tiefä, mitä baarin ikkunassa teksti "open" tarkoittaa...

Kansa- ja kansalaiskoulu, sitten pikkutilan emäntänä työura.

80v isäni on hieman harrastuksenaan lukenut ja telkusta on paremmin on tarttunut sanoja mieleen, mutta ei hänkään englannin tai ruotsinkielistä lausetta osaa muodostaa.

Vierailija
4/33 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

8-kymppinen isäni on joskus jopa asunut jonkin aikaa maassa, jossa puhutaan englantia. Nyt ei enää kunnolla edes ymmärrä saati puhu englantia. Käytön puutteessa taito ruostuu.

Vierailija
5/33 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, äiti 74v ja isä 75v. Käyneet vain kansakoulun, vai mikä se siihen aikaan on ollut se minimi. Iskä luki 10v sitten merkonomiksi ja hiukan ymmärtää englantia.

Vierailija
6/33 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä siitä, jos ei osaa. Et sinäkään tiedä sen ajan asioista. Tyhmä olet, jos et ole tuon vertaa perillä sukupolvien välisistä eroista.

Vierailija
7/33 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mitä ihmeellistä tässä on. Oma 60-vuotta täyttänyt isäni on varmaan joskus opiskellut sen vähän englantia, mitä peruskoulussa silloin piti. Sen jälkeen ei ole juuri matkustellut tai tarvinnut englantia, joten ei mikään ihme ettei osaa. Äiti kävi lukion, joten vähän ymmärtää, vaikka taidot ovat käyttämättömyyden takia ruostuneet.

Vierailija
8/33 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Minun vanhempani puhuvat ruotsia, saksaa, englantia, espanjaa ja ranskaa. Ja ovat kasikymppisiä. Ai niin, isä lisäksi latinaa.

Vierailija
9/33 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini 77v opiskeli koulussa ruotsia sekä englantia. Englantia puhuu ihan hyvin. Ruotsi on unohtunut. Tällä palstalla jotkut luulevat että 5kymppisetkään eivät ole opiskelleet kieliä peruskoulussa🤣

Vierailija
10/33 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuri osa yli 70-vuotiaista on käynyt sellaista koulua, jossa ei ollut lainkaan kieliopetusta. Moni niistäkin on jo unohtanut keskikoulusaksan, jotka sitä joskus 60-luvulla ovat opiskelleet, jos eivät koskaan ole koulun jälkeen sitä tarvinneet.

Vanhemmillani oli oppikoulussa kieltenopetusta, mutta se oli kovin teoreettista, tähtäsi siihen että osaa tehdä sanatarkkoja käännöksiä kirjoitetusta tekstistä. Tärkeintä oli välttää kielioppivirheitä, ei se että saa asiansa perille. Kun kieliä ei sen jälkeen ole käyttänyt missään, kaikki vähäkin oppi on unohtunut. Isälläni se opiskeltava kieli lisäksi oli saksa, jolle ei niin paljon käyttöä ole muutenkaan.

Vierailija
11/33 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä siitä, jos ei osaa. Et sinäkään tiedä sen ajan asioista. Tyhmä olet, jos et ole tuon vertaa perillä sukupolvien välisistä eroista.

Niin no mulla on brittimies, että eipä paljoa ole vävyn tai tämän sukulaisten kanssa juttua.

Vierailija
12/33 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti puhuu englantia ja ruotsia, isä ei yhtään. Itsekään en puhu mitään vierasta kieltä mielelläni koska en osaa tarpeeksi hyvin.

Vierailija
13/33 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät osaa, kuuluvat suuriin ikäluokkiin. Heistä enemmistö kävi kansakoulun, jossa ei yleensä opiskeltu mitään vierasta kieltä.

Vierailija
14/33 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no mulla on brittimies, että eipä paljoa ole vävyn tai tämän sukulaisten kanssa juttua.

Ja montako vierasta kieltä se britti puhuu?

Vierailija
15/33 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

89-vuotias äitini osaa kyllä hyvin saksaa, jota hänen aikanaan opetettiin oppikoulussa ja lukiossa. Englannista hän ymmärtää helppoa kirjoitettua tekstiä ja osaa sanoa jotain ihan perusjuttuja (niin, että häntä jopa ymmärretään USAssa), mutta puhutusta englannista hän ei ymmärrä yhtään mitään.

Vierailija
16/33 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeellä olevat vanhempani asuvat Espanjassa. Heiltä taipuu ruotsin (jolla ei tee mitään) lisäksi englanti, saksa ja espanja. Eli aika paljon paremmin kuin keskiverto nuoremmilla.

Vierailija
17/33 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin sehän on ihan mahdoton ajatus, että vävy opettelisi auttavasti suomea että anopin kanssa juttelisi edes jotain, kun vaimokin on äidinkieleltään suomalainen. Ei kyllä se on niin, että suomalaisen on opeteltava, perkele jos joku muuta vaatii.

Vierailija
18/33 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmillani oli oppikoulussa kieltenopetusta, mutta se oli kovin teoreettista, tähtäsi siihen että osaa tehdä sanatarkkoja käännöksiä kirjoitetusta tekstistä. Tärkeintä oli välttää kielioppivirheitä, ei se että saa asiansa perille. Kun kieliä ei sen jälkeen ole käyttänyt missään, kaikki vähäkin oppi on unohtunut. Isälläni se opiskeltava kieli lisäksi oli saksa, jolle ei niin paljon käyttöä ole muutenkaan.

Minä olen 67 v, aikanaan keskikoulussa saksan pakolla saanut. Opettaja oli reksin saksalainen oikein viŧŧumainen ja ilkeä mies, joka otti silmätikuikseen joitakin ja nälvi jatkuvasti.

Olin yksi niistä, lähdin kansakoulusta keskikouluun huipputodistuksella, tuo saatanan ukko tappoi minun opiskeluhalut ja niin jäi opinnnot keskikouluun, enkä inholtani kyennyt kieliä opiskelemaan edes aikuisena. Englantia osaan jonkun verran, siis niin, että telkku on opettanut.

Hyvin olen pärjännyt, 43 vuotta tein töitä ja nyt eläkkeellä. Mutta katkera olen tuolle saksanopettajalle, enkä ole ainoa katkera.

Vierailija
19/33 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on alle 60, eikä silti osaa suomen lisäksi muuta, kuin vähän englannin ja ruotsin alkeita. Isä on saman ikäinen ja osaa hiukan paremmin, pystyy ihan sujuvasti esim tilaamaan ravintolassa ulkomailla.

Eipä siellä Lapin erämaassa tai Itä-Suomen pikkupitäjässä ollut mitään kielikursseja, kv-kouluja tai vieraskielisiä ihmisiäkään 70-90-luvuilla, kun vanhempani sielläpäin asuivat, rock-musiikin avulla saivat ylläpidettyä edes sitä vähää englannin kielitaitoa, jonka kyläkoulussa hankkivat.

Suomea toki puhuvat ja kirjoittavat rikkaasti, rönsyilevästi ja ymmärrettävästi

Vierailija
20/33 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksei brittimiehesi opiskele suomea? Sehän on myös mahdollista.