Onko kukaan onnistunut poistamaan vahatulppaa korvasta omatoimisesti kotona?
Onko kukaan onnistunut poistamaan vahatulppaa korvasta omatoimisesti kotona?
Kuulisin mielelläni kokemuksia ja vinkkejä heiltä, ja nyt ei puhuta normaalista vaikun puhdistamisesta vaan olen kiinnostunut tietämään, onko kukaan kyennyt ITSE poistamaan VAHATULPPAA korvasta.
TAustaa. Olin ihan eri syystä kuin korvien takia korva-kurkku-nenälääkärin vastaanotolla. No, hänpä sanoi että katsotaan samantien korvat. Hän näki että korvat ovat aivan tukossa ja molemmissa on iso vahatulppa. Sitten hän käski makaamaan laverille ja koetti imurilla (tms) imeä tulpat korvista, yritti myös mekaanisella kaivamistongella (tms) mutta lopulta totesi, että tulpat ovat liian isot nyt tulemaan (ja lisäksi käsittely alkoi sattua) , joten hän kehotti hankkimaan liutotustippoja/suihketta apteekista ja pehmittämään tulppia kotona, ja jos eivät ala lähteä niin sitten varaamaan korvahuuhteluun aikaa.
Olen nyt yrittänyt muutaman päivän ajan Removaxilla suihkia korviin ohjeen mukaan ja sitten huljauttanut pumpulla vettä perään, mutta mitään ei ole tullut ulos.
Tekisi mieli jopa laittaa normaali-imuri päälle ja siitä se putki korvan suulle....Koska tuntuu että nyt kaiken pehmittelyn jälkeen tarvittaisiin jotain imua jotta tulppa tulisi sieltä. En ole kokeillut ja tiedän, että varovaisesti tulee olla korvien kanssa. Mutta kun tunnen että tulpat ovat nyt hollillaan siinä ja vähän jos imaistaisiin, niin ehkä Voilá.
Soitin terveyskeskukseen ja kysyn huuhteluun aikaa. Mutta parasta olisi jos kotona saisi homman hoitumaan.
Kommentit (100)
Ostin apteekista isoimman pumpun mitä löytyi, sen vetoisuus on luullakseni 3 dl. Huuhtelen korvat kerran kuussa niin ettei pääse kertymään mitään isoja tulppia. Se on helppo tehdä suihkussa, pumpullinen molempiin korviin siinä lämpimässä suihkussa seistessä.
Omista hygienia- ja terveysasioista voi itsekin huolehtia, ennaltaehkäisevästi, niin ei tarvitse vaivata hoitajia :)
Minulle ei kerry ollenkaan vaikkua. Se on jopa tylsää, ei voi rassata korvia.
Tämä!
Se terveydenhoitajan tutkinto ei jeesaa tässä yhtään vaan pointti on: JOKU MUU KUIN ITSE.
Et näe kulmaa, jolla ruuttaat sitä vettä, joten siksi kilauta kaverille joka loiskii puolestasi ja näkee mitä tekee. Hän näkee milloin se saiba on ihan kujesuulla ja osaa tähdätä oikeaan kulmaan, että tulee ulos asti.
Mun eläkeläismammani ruiskii mun korvat ja mä sen.
Surkeeta, jos näin yksinkertaisella asialla tarvii terveydenhoidon tiukkoja resursseja tuhlata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varaa aika asiantuntijalle ettet vahingoita korviasi. (Removaxista voi muutenkin tulla ongelmia, jos et hyväksy turkistarhausta.)
Jep soitin aikaa huuhteluun, meni siihen automaattijärjestelmään. Lisäksi muistissa on, kuinka olen aiemmin muutama vuosi sitten ollut korvahuuhtelussa terveyskeskuksessa ja siitä jäi vähän pelkoa ja kammoa, koska tosiaan sattui ja vaikka tulpat saatiin siinä pois, niin korvat olivat huuhtelun jälkeen tosi kipeät n viikon ja jouduin syömään buranaa ja pitämään pumpulia korvissa jne, pelkäsin että tulehtuivat käsittelystä, mutta onneksi viikon jälkeen palautuivat ok. Niin pelkään korvien operomista.
Mulla oli pahat vahatulpat talvella. Kesti varmaan viikon ennen kuin lopullisesti sain ne pois. Siis oli pullo removaxia (tai vastaavaa), pumppu. Oli ekat päivät aika vähän mitä ne murut tuli. Pehmitin varmaan vedelläkin. Korvakäytävä ärtyi kyllä, alkoi ahdistaakin.
Mutta kyllä ne lopulta sieltä saa. Yllätyin itsekin millainen urakka oli. Vuosikymmenien paskat korvissa?
Vierailija kirjoitti:
Ostin apteekista isoimman pumpun mitä löytyi, sen vetoisuus on luullakseni 3 dl. Huuhtelen korvat kerran kuussa niin ettei pääse kertymään mitään isoja tulppia. Se on helppo tehdä suihkussa, pumpullinen molempiin korviin siinä lämpimässä suihkussa seistessä.
Omista hygienia- ja terveysasioista voi itsekin huolehtia, ennaltaehkäisevästi, niin ei tarvitse vaivata hoitajia :)
Miksei yle tee tästä asiasta uutisia?
Kokeilisin jollain pienellä peniksellä sörkkiä tulpat liikkeelle.
Kun mä olin lapsi niin mun korviin laitettiin pariksi yöksi removaksia , sitten puhtaaseen isoon ketsuppipulloon laitettiin lämmintä vettä ja sitä pruutattiin korvaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei auttanut Removax ja veden suihkuttaminen korvaan Sain vain pieniä hiutaleita irtoamaan ja olo senkun paheni. Vahasta tuli ilmeisesti kiinteämpi tulppa kun kuulokin huinoni ja korvassa oli ikävä paineentunne. Onneksi hoitajan huuhtelu tepsi seuraavana päivänä.
Remo wax laitoin korvaani oliko 3 päivää? Neljäntenä päivänä Terveyskeskusterveyden hoitaja poisti ne kivuttomasti. Sillä oli iso ruisku tietysti ilan neulaa.Ruiskuun imi vettä ja sillä ruiskulla paino tavalla sen veden paineella sisään.Se metalinen oksenus allas pidin itse kädessä korvan kohdalla.Josta vesi valui ja mönjää sihen kaukaloon.Toisti toisen kerran ja sama painella kun paino se ruiskussa olevan vehden heti korvaan. SATTUNUT EI YHTÄÄN JA LOPUT MÖNJÄT TULI ULOS!Aikoinaan lapseni korva käytävät tukeutui vaikusta,Ja sama siloin kun hän nuori korvaläkärillä julkinen plk.Hoitsut ja itse ei nitä saanut poistaa.Kun oppi uimaan5- 6v ja sukeltamaan,loppu myös korvan vaikku ongelmat siihen.Kun vikoittain oli uimahallilla, Sukeltamisessa tulee se vesi ja paine.
Ap täällä.
Nyt päivitetään 👂👂!!
Kertaus: Olin siis noin viikon/puolitoista viikkoa pehmitellyt korvien vahatulppia (joita siis knk-lääkärikään ei saanut "kylmiltään" imettyä korvista ja siksi ohjeisti hankkimaan apteekista liuotustippoja/suihketta ja varaamaan aika huuhteluun) Octacur-öljyllä ja Remowaxilla ja omatoimisesti huuhdellut korvia pikkupumpulla (apteekista). Kuten ketjussa sanottua, ei tulosta. Korvat menivät enemmän tukkoon.
Traileri siihen, mitä sitten kävikään. : Visioidaan tähän amerikkalaisten Youtube-video 3 %prosenttisen vetyperoksidin käytöstä korviin ja sen jälkeen poreilun ääntä korvissa (se on ok), sitten puhelinsoitto terveyskeskuksesta ja huuhteluajan saaminen peruutusajan kautta vahatulppien poistamiseen. Sitten Ap pyörän selässä matkalla kohti ajanvarausta ja talviset korvaläpät päässä, jottei korvat mene tulehdukseen matkalla. Zoomaus jännittyneeseen ilmeeseen.
Kelaus ketjun jälkeiseen aikaan. Googlasin aiheesta lisää ja löysin youtubesta enkuksi lääkärien tekemiä videoita, joissa suositeltiin 3 %:sen vetyperoksidin (apteekista) tipoittamista korviin, mikäli korvat eivät tulehtuneet eikä tärykalvot rikki. Minua kiinnosti tämä keino, koska siinä ei tällätty vettä enää korviin ja olo alkoi olemaan korvissa sellainen, että ei enempää lötjyämääriä vellomaan sinne. Joten kokeilin varovasti Youtubevideon ohjeen mukaan ja vaikutus oli ok, jotenkin parempi, vaikka tulpat eivät tulleetkaan ulos.
Sitten seuraavana päivänä soitin terveyskeskukseen, että olisiko peruutusaikaa, kun varsinaiseen huuhteluaikaan oli vielä aikaa yli viikko ja en tiedä, kuinka kauan pystyn vielä läträämään korvien kanssa ettei tule tulehdusta. Korvat olivat menneet enemmän tukkoon ja vähän jopa huippasi. Virkailija sanoi, ei ole aikoja. Mutta ehdin puhua noi selvennykset niin siinä ajassa virkailija hihkaisikin, että nyt tupsahti peruutusaika näyttöön onneksi olkoon, ja näin sitten päästään trailerin loppuun.. . :)
Jännittynyt ilme. Olin huuhteluajalla terveyskeskuksessa. Pelkäsin, koska (kts ketju) aiemmin huuhteleminen on todella sattunut ja sen jälkeen korvat olleet kipeät , mutta aiemmin huuhtelu tehtiin kylmiltään ilman tulppien pehmittämisiä päivien ajan kotona. Hoitaja suhtautui hyvin, sanottiin että otetaan varoen. Hoitaja antoi kipon käteen ja sitten suihkutus korvaan alkoi. Tsa daa!! Vain 3o sekuntia ja vahatulppa tuli ulos. Näytti eksoottiselta siemeneltä. Toinen korva siihen meni minuutti, sama homma.
Huom huom!! Hoitaja sanoi että ei ihmekään, että mun korviin menee välillä tulpat, koska korvakäytävät on mulla niin ahtaat.
Tämä huuhtelu ei sattunut ja meni sutjakasti, todella nopeasti. Tämä oli AIVAN eri homma kuin vuosia aiemmin, kun olin huuhtelussa ja se oli pitkällinen sessio ja sattui tosiaan (kylmiltään), siinä oli kestämistä, kuin kidutussessio. Olin iloinen ja kiitin hoitajaa, en voinut uskoa että meni näin ilman kipua ja kivasti.
Hymyillen The End. 💋🌻🧚🏻
Normaali terve korva ampuu itse ulos vaikkupallon.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Kyllä sieltä on joskus tullut "ihan normaalisti" vaikkua ja olen tarkka hygienian suhteen.
Huom 1. Mutta korvan rakenne on yksilöllinen jokaisella, siis niin että toisilla korvakäytävä on tiukempi kuin toisilla. Mulle ytodettiin, että näin on kohdallani.
Huom 2. Hygienia ei liity tulpan kehittymiseen, näin knk-lääkäri sanoi mulle, kun ihmettelin miten tulpat voi olla, vaikka olen aika tarkka hygienian suhteen.
Johtopäätös 1 ja 2: Näin vain voi käydä, ja silloin tiukkakorvakäytäväisen ihmisen voi olla vaikea saada itsekään niitä tulppia tulemaan ulos, vaan voi vaatia lopulta käyntiä huuhtelussa.
Kaikille tsemppiä näihin asioihin, se mikä jokaisen kohdalla toimii ja on ok, niin avot. Kuulemisiin 👂👂
Itsellä oli vaikkuiset korvat jota olin hoitanut kaapimalla pikkurillin kynsillä. Kuitenkin tämä ei tepsinyt pitkälle vaan vaikkua kertyi tukkeutumiseen asti. Lääkärien yleinen ohje on että kyynärpäätä pienempää ei saa työntää korvakäytävään. Luotan lääkärien viisauteen. Nyt sitten vasen korvani oli niin tukossa, että piti terveysasemalta varata aika huuhteluun. Ohjeeksi sain 4 arkipäivää käyttää remowaxia ennen huuhtelua. Remowax pehmittää vaikun, jolloin se huuhtelulla irtoaa paremmin. Näin kävi itelleni ja huuhtelussa asemalla vaikku irtosi hyvin, vaikkakin oikeassa korvassa piti käyttää imuakin. Kannattaa ehdottomasti luottaa ammattilaisiin, jos korvissa ongelmia. Olen syvästi kiitollinen avusta ammattilaisille.
3 yötä oli maksimi annos remowaxia korvissa, joka aamu 5 pumpullista tosi lämmintä vettä korvaan paineella niin lähti.
Joskus pienempi tulppa lähti korvakynttilällä, ei se mikään kristalli hihhuli tuote ole vaikka luonnontuote/ruohonjuuri kaupoissa myydäänkin ja siltä vaikuttaa.
Minä pyöritän pumpulitikkua kummassakin korvassa pari kertaa viikossa suihkun jälkeen. Enää ei ole tullut moneen vuoteen mitään vahaa korvaan!
Kauheaa kyllä, mutta mä olen poistanut niitä hiuspinnin lenkkipäällä. Se terävä metallireuna mukavasti leikkaa vahapaakusta palasen, joka sitten mahtuu tulemaan ulos. Ja se lenkki toimii lassona, mihin se vaha jää ja tulee sitten ulos kun pinnin vetää pois korvasta. Parikymmentä vuotta on ajoittain tullut tätä harrastettua, kun mulla vaikku on kovettuvaa laatua, enkä ole mitään vaurioita saanut aikaan. Joskus lyhytaikaista kipua toki, jos on vähän liian voimalla innostunut karvimaan vaikkuja reunoiltakin.
Vierailija kirjoitti:
😂
Ei nykyään enää terveyskeskuksessa korvia huuhdella. Apteekin itsehoitotuotteilla pitää pärjätä.
Tippojen pitää antaa vaikuttaa pitkään, sen jälkeen lähtevät. Itsellä taisi kestää muutaman päivän ennen kuin puhdistuivat. Sen jälkeen ei ole ollutkaan ongelmia.
Puolisolla oli just jäätävät vaikkutulpat korvissa, niin valutin illalla oliiviöljyä korviin. Yön jälkeen toinen korva (joka oli ollut alaspäin) oli hieman auennut. Meni suihkuun ja suihkutteli korvakäytäviä lämpimällä vedellä. Toisesta korvasta tuli aivan jäätävät kökkäreet ja ongelma poistui. Toiseen korvaan laitettiin vielä lisää öljyä, ja pötkötin sängyssä se tukkeutunut korva ylöspäin, että tulppa pehmenee. Sekin tukos saatiin siis pois ilman apteekin ylikalliita tulpanpoistomömmöjä.
Eli vinkiksi muillekin, jos korvassa ei ole tulehdusta niin ihan perus oliiviöljy/rypsiöljy/kookosöljy sopii vallan mainiosti (kunhan ei ole kylmää, voi tulla huono olo).
Mun miehelle sanoi hoitaja puhelimessa, että teepä kuule ite, ei se sen kummempaa ole täälläkään. Ensin muutama päivä jotain pehmitysainetta korvaan ja sitten suihkuun. Kunnon huuhtelu riittävän monta kertaa ja se on siinä.