Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan onnistunut poistamaan vahatulppaa korvasta omatoimisesti kotona?

Vierailija
12.05.2022 |

Onko kukaan onnistunut poistamaan vahatulppaa korvasta omatoimisesti kotona?

Kuulisin mielelläni kokemuksia ja vinkkejä heiltä, ja nyt ei puhuta normaalista vaikun puhdistamisesta vaan olen kiinnostunut tietämään, onko kukaan kyennyt ITSE poistamaan VAHATULPPAA korvasta.

TAustaa. Olin ihan eri syystä kuin korvien takia korva-kurkku-nenälääkärin vastaanotolla. No, hänpä sanoi että katsotaan samantien korvat. Hän näki että korvat ovat aivan tukossa ja molemmissa on iso vahatulppa. Sitten hän käski makaamaan laverille ja koetti imurilla (tms) imeä tulpat korvista, yritti myös mekaanisella kaivamistongella (tms) mutta lopulta totesi, että tulpat ovat liian isot nyt tulemaan (ja lisäksi käsittely alkoi sattua) , joten hän kehotti hankkimaan liutotustippoja/suihketta apteekista ja pehmittämään tulppia kotona, ja jos eivät ala lähteä niin sitten varaamaan korvahuuhteluun aikaa.

Olen nyt yrittänyt muutaman päivän ajan Removaxilla suihkia korviin ohjeen mukaan ja sitten huljauttanut pumpulla vettä perään, mutta mitään ei ole tullut ulos.

Tekisi mieli jopa laittaa normaali-imuri päälle ja siitä se putki korvan suulle....Koska tuntuu että nyt kaiken pehmittelyn jälkeen tarvittaisiin jotain imua jotta tulppa tulisi sieltä. En ole kokeillut ja tiedän, että varovaisesti tulee olla korvien kanssa. Mutta kun tunnen että tulpat ovat nyt hollillaan siinä ja vähän jos imaistaisiin, niin ehkä Voilá.

Soitin terveyskeskukseen ja kysyn huuhteluun aikaa. Mutta parasta olisi jos kotona saisi homman hoitumaan.

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on aina sanottu terveyskeskuksesta, että Remowaxia kannattaa pitää ainakin pari vuorokautta putkeen korvissa ennen tulpanpoistoa, mikäli siis tulppa on paha. Pienempään riittää vähempikin aika. Mutta siis sitä ei tarvitse tai kannata alkaa heti huuhtomaan pois, vaan laitat parina iltana ennen nukkumaanmenoa ja vasta sen jälkeen menet poistattamaan terveyskekukseen. Kuulostaa oudolta, että lääkäri on ihan kylmiltään edes yrittänyt poistaa tulppaa, mut on tällaisissa tilanteissa vain lähetetty kotiin ja kehotettu varaamaan aika parin päivän päähän, niin että ehtii liuottelemaan tulppaa ensin kunnolla. Voit myös koettaa sellaisella apteekin korvapumpulla itse, mutta ei välttämättä onnistu kotikonstein.

Korvakipuiselta teiniltä oli lääkäri imuroinut ja poistanut vaikut. Sai lääkekuuriksi mm. silmätippoja korviin.

Vierailija
42/100 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on ajoittain ongelmia vahatulppien kanssa, ja kerran kun laitoin remowaxia, koko korva meni lukkoon. Tämän jälkeen seuraavana päivänä lääkärille joka imi korvat puhtaaksi, myös sondilla on joskus kaivettu. Itselläni tuo huuhtelu ei auta lainkaan ja pitää aina käydä lääkärillä.

Kerran minulle annettiin ohjeeksi laittaa korvasuihketta, jonka jälkeen korvani meni taas tukkoon ja korvaan kehkeytyi korvatulehdus. Tämäkin oli lääkärin ohje alunperin että korvasuihkeella voi putsata mutta kaikille ei sovi kaikki. Nykyään marssin suoraan lääkärille ja pyydän heitä poistamaan vahat. Aina on saatu imurilla tai sondilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/100 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Removaxia loraus korvaan  parin tunnin välein ja 2- tuntia sen jälkeen huuhtelu lämpimällä vedellä korvapumppua varovasti käyttäen. Vettä ei tule säästää. Huuhtelun jälkeen, kun korvat ovat kuivuneet, muutama tippa hoitoöljyä (esim Otocur) korviin. Kannattaa tehdä noin kerran viikossa. Muista, että korvaan saa työntää vain oman kyynärpäänsä!

Vierailija
44/100 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Removaxia korviin ja tilaa aika hoitajalle huuhteluun. Sen jälkeen huuhtele kotona säännöllisesti ettei pääse tulemaan enää tukkoa. Huuhtelen kotona säännöllisesti kun on ongelmia vaikun kanssa. Lisänä huuhtelun jälkeen nenästä kiinni ja puhalluksia että aukee korvat , ei taida olla hyväksi mutta toimii

Removaxia olen laittanut ja pumpulla huuhdellut perään. Kiitti viestistä. 

Vierailija kirjoitti:

Otocur on korvavaikun ennaltaehkäisyyn tarkoitettu tuote! Ei auta enää siinä vaiheessa kun on tulppa, näin ainakin viimeksi hoitaja sanoi, kun olin koittanut Otocurilla saada tulppaa pois. Remowax taas tosiaan vaatii sen huuhtelun, ei ne vaikut itsestään varise pois, vaan ne lähtee siinä huuhtelun yhteydessä.

Niinpä. Aloitin Otocurilla tulppien pehmittämisen mutta siirryin Removaxiin, kun aloin miettiä, että Removax on varmaan tehokkaampi, apteekista eivät neuvoneet enemmän Removaxin suuntaan, vaikka kerroin vahatulpat ovat korvissa. Ja pumpun hommasin myös, elikkä olen huuhdellut ohjeen mukaan. 

Vierailija
45/100 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vetyperoksidi, laimennettuna. Kuohuu ainakin.

Vierailija
46/100 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on aina sanottu terveyskeskuksesta, että Remowaxia kannattaa pitää ainakin pari vuorokautta putkeen korvissa ennen tulpanpoistoa, mikäli siis tulppa on paha. Pienempään riittää vähempikin aika. Mutta siis sitä ei tarvitse tai kannata alkaa heti huuhtomaan pois, vaan laitat parina iltana ennen nukkumaanmenoa ja vasta sen jälkeen menet poistattamaan terveyskekukseen. Kuulostaa oudolta, että lääkäri on ihan kylmiltään edes yrittänyt poistaa tulppaa, mut on tällaisissa tilanteissa vain lähetetty kotiin ja kehotettu varaamaan aika parin päivän päähän, niin että ehtii liuottelemaan tulppaa ensin kunnolla. Voit myös koettaa sellaisella apteekin korvapumpulla itse, mutta ei välttämättä onnistu kotikonstein.

Korvakipuiselta teiniltä oli lääkäri imuroinut ja poistanut vaikut. Sai lääkekuuriksi mm. silmätippoja korviin.

Siellä korvassa on ollut joko naarmu tai ihomuutos ja lääkäri on antanut antibioottisia silmätippoja niihin. Tuo Ceridal on hoitolaitoksissa paljon käytetty vaikun liuottamiseen ja ehkäisyyn.

Ja ne korvakynttilät saisi kieltää lailla.....

Vierailija
47/100 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on ajoittain ongelmia vahatulppien kanssa, ja kerran kun laitoin remowaxia, koko korva meni lukkoon. Tämän jälkeen seuraavana päivänä lääkärille joka imi korvat puhtaaksi, myös sondilla on joskus kaivettu. Itselläni tuo huuhtelu ei auta lainkaan ja pitää aina käydä lääkärillä.

Kerran minulle annettiin ohjeeksi laittaa korvasuihketta, jonka jälkeen korvani meni taas tukkoon ja korvaan kehkeytyi korvatulehdus. Tämäkin oli lääkärin ohje alunperin että korvasuihkeella voi putsata mutta kaikille ei sovi kaikki. Nykyään marssin suoraan lääkärille ja pyydän heitä poistamaan vahat. Aina on saatu imurilla tai sondilla.

Mä olen aina ajatellut, että on ihan normaalia, että korva menee remowaxista lukkoon. Siis sehän on täynnä jotain öljyseosta, niin miten se voisi olla menemättä lukkoon. Korvahuuhtelu tarkoittaa aina parin päivän epämukavuutta ja kuuroutta ainakin omalla kohdalla.

Vierailija
48/100 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Removaxia korviin ja tilaa aika hoitajalle huuhteluun. Sen jälkeen huuhtele kotona säännöllisesti ettei pääse tulemaan enää tukkoa. Huuhtelen kotona säännöllisesti kun on ongelmia vaikun kanssa. Lisänä huuhtelun jälkeen nenästä kiinni ja puhalluksia että aukee korvat , ei taida olla hyväksi mutta toimii

Vierailija kirjoitti:

Otocur on korvavaikun ennaltaehkäisyyn tarkoitettu tuote! Ei auta enää siinä vaiheessa kun on tulppa, näin ainakin viimeksi hoitaja sanoi, kun olin koittanut Otocurilla saada tulppaa pois. Remowax taas tosiaan vaatii sen huuhtelun, ei ne vaikut itsestään varise pois, vaan ne lähtee siinä huuhtelun yhteydessä.

Niinpä. Aloitin Otocurilla tulppien pehmittämisen mutta siirryin Removaxiin, kun aloin miettiä, että Removax on varmaan tehokkaampi, apteekista eivät neuvoneet enemmän Removaxin suuntaan, vaikka kerroin vahatulpat ovat korvissa. Ja pumpun hommasin myös, elikkä olen huuhdellut ohjeen mukaan. 

Mutta kuinka pitkään olet antanut remowaxin vaikuttaa? Näistä sun viesteistä saa kuvan, että et kovin pitkään, "pumpulla huuhdellut perään". Kun pahojen tulppien kanssa aineen pitäisi saada vaikuttaa yhtäjaksoisesti useampi vuorokausi, kuten täällä on jo kerrottu. Mutta monilla ei nuo kotipumput kyllä auta.

Vierailija
49/100 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyödyllistä tietää, kiitos tuosta Remowaxin ajan vaikuttamisesta pidempään tulpan ollessa isompaa. Teen nyt niin. Olen tähän mennessä antanut tunnin vaikuttaa iltaisin, ja sitten pumpulla huuhtonut, ei vaikutuksia. 

Knk-lääkäri teki niin, koska korvahomma tuli huomattua sivujuttuna, eli aika ei ollut korvia varten ja siten valmisteluohjeita korvia varten ei ollut ja lisäksi eri kaupungissa lähete sinne. Näin luulen. Yritti "chaanssilla". Olisi ollut mainiota, jos se olisi onnistunut mutta chaanssit olivat varmaan "siinä ja siinä". Ei voinut vastustaakaan, kun knk-lääkäri niin halusi kurkata korviinKin. :D

Vierailija
50/100 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä suihkutettavia tippoja voi suihkuttaa useampana päivänä , se vaha pehmenee. Sitten huuhdellaan jos tarvii. Minä laitoin muistaakseni viikon Removaxia ja aina pumpulin päälle. Sitten huuhdeltiin. Eihän se satu yhtään vrt. nielurisaleikkaus puudutuksessa (ei nukuteta koska verenvuototaipumus) : D

Vierailija
51/100 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kuinka pitkään olet antanut remowaxin vaikuttaa? Näistä sun viesteistä saa kuvan, että et kovin pitkään, "pumpulla huuhdellut perään". Kun pahojen tulppien kanssa aineen pitäisi saada vaikuttaa yhtäjaksoisesti useampi vuorokausi, kuten täällä on jo kerrottu. Mutta monilla ei nuo kotipumput kyllä auta.

Oho, ehdin juuri vastata tuohon aikajuttuun eri viestissä. Tosiaan, tunnin olen antanut vaikuttaa illalla ja sitten huuhtonut pumpulla perään. Mutta nyt hyödyllistä tietää, että pidempi aika on tarpeen isomman tulpan suhteen. Näin toimin, otan siis huomioon. Kiitoksia. 

Vierailija
52/100 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Removaxit on tullut koetettua, ja aikalailla turhia, jos paksu vahakerros. Yllättäen koin selvästi tehokkaimmaksi itsehoidoksi vain pikkusormen kynnellä kuopia vahat varovaisesti ulos.  Ei varmaan kannata yrittää, jos on pitkät/terävät kynnet. Toki muutenkin vaatii pitkäjänteisyyttä ja varovaisuutta, ettei aiheuta haavoja/tulehduksia, tai puske vahoja vielä syvemmälle. Se ei ole todennäköisesti yhden kerran tai päivän kuopimisprosessi 😅 Ja jos näin tekee, en varmaan yhdistäisi Removaxiin yms, ettei tule jotain komplikaatioita.

Vierailija
53/100 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä myös tiedon kannalta ok viesti, juuri tuo, että erilaiset korvarakenteet ja hommat eri ihmisillä. Harmillista kyllä, kun asiantuntijoiden vinkit voivatkin joidenkin kohdalla mennä enemmän syteen. Varmaan useimmille ok mutta kun kaikille ei samaa. Hyvä että tiedät, mikä kohdallasi on tepsivää.

Vierailija
54/100 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä auttoi apteekin Otocur, ohjeen mukaan käytettiin ja muutaman päivän kuluttua tuli hirmuinen köntti vahaa lapsen korvasta ja seuraavana päivänä vielä lisää. Ei tarvinnut suihkia vettä tms.

Vierailija
55/100 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä auttoi apteekin Otocur, ohjeen mukaan käytettiin ja muutaman päivän kuluttua tuli hirmuinen köntti vahaa lapsen korvasta ja seuraavana päivänä vielä lisää. Ei tarvinnut suihkia vettä tms.

Tää olisi upeaa. :) Otocur ollut näinä vahatulppien päivinä käytössä, siirryin siitä Remowaxiin kun aattelin, tehokkaampaa, mutta voi että kun kuvittelin että noinkin voi käydä, olisi upeaa! 

Vierailija
56/100 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terkkari sata vuot sit kokeili saada raaputtamal ulos, mut ei tullu, ja pisti sit pehmennysainet ja menin sit tunnin tai parin kuluttuu uudellee ja raapusti ulos. Tuli kaik lapsuuden ja intin liat ulos. Pitäs varmaa kuuluu terveyskoulutuksee, tietää, et ei noin kasaudu vuosii.

Vierailija
57/100 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imuri ei toimi niinkuin ilmeisesti ajattelit sitä käyttää koska se ei saa korvausilmaa sieltä korvan sisältä. Se voisi toimia niin, että siihen asentaa ohuen pillin joka ei tuki korvakäytävää. Muuten se yrittää imeä sieltä tärykalvon, koska se alipaineistaa koko korvakäytävän.

Itse ostin apteekista 100ml. ruiskun, johon asensin ohuen (n.3mm.) putkenpätkän kärkeen. Removaxia pari vuorokautta reilusti ja sitten ruiskuun lämmintä vettä ja ruiskuttaa reilulla paineella, samalla muutellen putken suuntausta korvakäytävässä, niin että pitää putkea korvakäytävän reunoilla, jotta se toukka mahtuu tulemaan ulos. Tekniikkalaji mutta kun oppii, niin onnistuu helposti omatoimisestikin.

Vierailija
58/100 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi annat sinne kertyä sellaista.

Vierailija
59/100 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän otocuria.

Ei oo tulpista ollu harmia

Vierailija
60/100 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meen vaan uimahalliin ja sukellan. Lähtee vaikut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi