Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan onnistunut poistamaan vahatulppaa korvasta omatoimisesti kotona?

Vierailija
12.05.2022 |

Onko kukaan onnistunut poistamaan vahatulppaa korvasta omatoimisesti kotona?

Kuulisin mielelläni kokemuksia ja vinkkejä heiltä, ja nyt ei puhuta normaalista vaikun puhdistamisesta vaan olen kiinnostunut tietämään, onko kukaan kyennyt ITSE poistamaan VAHATULPPAA korvasta.

TAustaa. Olin ihan eri syystä kuin korvien takia korva-kurkku-nenälääkärin vastaanotolla. No, hänpä sanoi että katsotaan samantien korvat. Hän näki että korvat ovat aivan tukossa ja molemmissa on iso vahatulppa. Sitten hän käski makaamaan laverille ja koetti imurilla (tms) imeä tulpat korvista, yritti myös mekaanisella kaivamistongella (tms) mutta lopulta totesi, että tulpat ovat liian isot nyt tulemaan (ja lisäksi käsittely alkoi sattua) , joten hän kehotti hankkimaan liutotustippoja/suihketta apteekista ja pehmittämään tulppia kotona, ja jos eivät ala lähteä niin sitten varaamaan korvahuuhteluun aikaa.

Olen nyt yrittänyt muutaman päivän ajan Removaxilla suihkia korviin ohjeen mukaan ja sitten huljauttanut pumpulla vettä perään, mutta mitään ei ole tullut ulos.

Tekisi mieli jopa laittaa normaali-imuri päälle ja siitä se putki korvan suulle....Koska tuntuu että nyt kaiken pehmittelyn jälkeen tarvittaisiin jotain imua jotta tulppa tulisi sieltä. En ole kokeillut ja tiedän, että varovaisesti tulee olla korvien kanssa. Mutta kun tunnen että tulpat ovat nyt hollillaan siinä ja vähän jos imaistaisiin, niin ehkä Voilá.

Soitin terveyskeskukseen ja kysyn huuhteluun aikaa. Mutta parasta olisi jos kotona saisi homman hoitumaan.

Kommentit (100)

Vierailija
81/100 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis pötkötti

Vierailija
82/100 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa hoitaa homman hellästi niin

-ensin ceridal öljyä korvaan suihkeena aamuin/illoin ja pumpuli päälle monta päivää

- sitten jos mahdollista niin lämmin sauna ja siellä kunnolla lämmittelyä

- sitten vaikka pesuhuoneessa huuhtelua niin lämpimällä vedellä kun tuntuu vielä hyvältä

Näin itse olen saanut vahatulpan pois.

Jos haluaa välttää jatkossa vahan kertymisen korvaan niin ota tavaksi laittaa kerran viikossa ceridal öljyä korvaan ja pumpulia päälle niin ei tartte tapella vahan kanssa. Ja tämä ihan lääkäriltä saatu neuvo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/100 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmintä vettä korvaan pullosta, jossa on kapea nokka. Useampi desi meni. Ja siinä kastuu

Vierailija
84/100 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauheaa kyllä, mutta mä olen poistanut niitä hiuspinnin lenkkipäällä. Se terävä metallireuna mukavasti leikkaa vahapaakusta palasen, joka sitten mahtuu tulemaan ulos. Ja se lenkki toimii lassona, mihin se vaha jää ja tulee sitten ulos kun pinnin vetää pois korvasta. Parikymmentä vuotta on ajoittain tullut tätä harrastettua, kun mulla vaikku on kovettuvaa laatua, enkä ole mitään vaurioita saanut aikaan. Joskus lyhytaikaista kipua toki, jos on vähän liian voimalla innostunut karvimaan vaikkuja reunoiltakin.

Ei näin. Voit osua johonkin hermoon/tulee tulehdus

Vierailija
85/100 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvapumppu (pieni) ja  imee siihen lämmintä vettä. Ruuttaa korvaan lavuaarin päällä kylppärissä. Tarkista lavuaarista tuleeko pieniä murusia. Toista useaan kertaan tarkistaen. 

Minulta tulee ehkä noin 5 minuutin  jälkeen sellainen tumma, kenties lyijykynän paksuinen parin  kolmen sentin pituinen tumman ruskea pötkö. Sen jälkee vielä muutama pumpullinen tarkistaen  tuleeko niitä nokareita vielä. Ja se on siinä.

Tällä tavalla olen tehnyt vuosikymmenet. Joudun tekemään ao. operaation kolme - neljä kertaa vuodessa molempiin korviin. Viimeksi oikea korva tuli laitettua n. viikko sitten.

Operaatioista ei ole ollut ainakaan mitään haittaa.

PS. Remowaxia käytin silloin joskus alussa, mutta  minulle ei ollut siitä oikeastaan mitään hyötyä.

Vierailija
86/100 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten iso kooltaan sellainen vahatulppa on?

Vierailija
87/100 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla ihan pikku murunen. Mulla se varsinainen on n.1,5cm paksu ja muutaman sentin pituinen ruskea ällö.

Vierailija
88/100 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Semmoset korvakynttilät käy luontaistuotekaupasta. Tarviit vaan kaverin siihen hommaan, vaikeaa yksin.

Ite kävin vyöhyketerapeutilla, hän posti korvakynttilöillä ne moskat korvista.

Olipa alapeukkuja!

Suosittelen myös. Ne tehdään muistaakseni mehiläisvahasta. Alipaine nostaa sen tulpan ja se jää siiheb rullaan.

Voi joutua tekemään parikin kertaa.

Tarvii joo kaverin.

On kivuton!

https://www.hyvaoloilona.fi/services/korvakynttilahoito/

Ruohonjuuri Wellbalance -korvakynttilät, rauhoittava, 2 kpl

Vierailija
89/100 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä tulee ongelmakorvavaikun kantajan viesti. Itselläni korvavaikkua erittyy normaalia keskivertoihmistä enemmän. Hoidan korvakäytäviäni öljyämällä niitä, mutta koska vahan muodostuminen on niin suurta, joudun kerran vuodessa (usein kesälomallani) käymään korvahuuhtelussa ammattilaisen luona. Lopulta toinen korvani tukkeutuu ja silloin tiedän lähteä varaamaan aikaa. Korvalääkäri on kertonut minulle, että tukkeutuvassa korvassani on poikkeuksellisen kapea korvakäytävä ja siksi, se tukkeuma tapahtuu. Toinen korvakäytäväni on myös ahdas, mutta ei tukkeudu koskaan. Tosin ammattilaisen suorittamassa korvahuuhtelussa se kerää vaikkua vielä enemmän kuin se tukkeutuva korvani. 

Minulla ei ole ongelmani vuoksi mitään mahdollisuutta puhdistaa niillä apteekista saatavilla pumppupulloilla kaikkea vaikkua korvakäytävistäni. Sen tukkeuman kanssa ei voi kauan elää, koska se aiheuttaa kuulonaleneman. Siksi ammattilaisen pakeille ja tämä poistaa ongelmani kokonaan. 12 kk ja sitten on taas mentävä.

Vierailija
90/100 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ihmeessä ala itseksesi sähläämään!

Saa kyllä itse pois mutta jos on kuivaa vahaa niin ei välttis päivässä tule se kaikki.

Viimeksi meni eri aikaan tukkoon ja useampi päivä kumpaakin huuhtoessa. Olen käyttänyt removaxia mutta muukin öljy esim argan tai manteli pipettipullosta toimii. Ja ehdottomasti korvapumppu, ilman sillä purskutusta ei onnistu.

Kyllä sen tuntee kun olet saanut ne röpöt sieltä ulos. Kärsivällisyyttä vaan.

Vierailija
91/100 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Kävin lääkärillä, hoitaja huuhteli.

Vierailija
92/100 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla pientä muruakin ja vähän isompi paakku ehkä. Voihan tuo olla vähän yksilöllistä se vaha ja kauanko kerääntynyt. Kaikki kuulotulpat ja muu korvilla pidettävä kai edistää vahan kertymistä.

Vierailija
93/100 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suutuin ja kaivoin vahatulpan syvemmälle ja nyt tuntuu että oikea korva on muurattu umpeen.

Vikat rahatkin meni remowaxiin joka ei edes tehonnu ainakaan tunnin sisällä

lääkäriin en mene

Vierailija
94/100 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varaa aika asiantuntijalle ettet vahingoita korviasi. (Removaxista voi muutenkin tulla ongelmia, jos et hyväksy turkistarhausta.)

Ahah ja taas pinaniska asialla. 

Vierailija
95/100 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avovastaanotto auttaa. Sano että et kuule jos et saa apua.

Mikä avovastaanotto?

Vierailija
96/100 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli korva vähän lukossa muutama viikko sitten ja löysin jonkin vanhan Removax-putelin, ajattelin ettei se tapakaan vaikka ei oo enää "voimassa". Laitoin tuota ja vesihuuhtelua muutaman kerran. Korva meni ihan täysin lukkoon, en voinut kuunnella korvanapeillakaan musiikkia kun toisesta korvasta ei juuri kuulunut mitään.

En tiedä, johtuiko jostain  muusta vai "hoidosta" tää lukkiutuminen, mutta meni ajan myötä onneksi ohi. Mulla on myös hankalat korvakäytävät niin kuin jollakin edellisellä, on sellaisia luukyhmyjä niissä kuulemma. En sen takia juurikaan sukeltele pinnan alle uidessa enää. Mutta en oikein tiedä, mistä tuon vahatulpan huomaa itse.

Vierailija
97/100 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve korva osaa poksauttaa itse ulos, lentää oikein jos sen sattuu huomaamaan. 

Vierailija
98/100 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sitä varten sellainen korkkiruuvintapanen. Hyvin toimii.

Vierailija
99/100 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin tälläisen. Ensin öljyä korvaan joka pehmittää vahan ja seuraavana aamulla huuhtelu.

https://kauppa.pedihealth.fi/sairaanhoito/knk-ja-kuulontutkimusvalineet…

Vierailija
100/100 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuin saamaan tukkoon menneen korvan auki pienehköllä käteensopivalla injektioruiskulla, johon latasin useita kertoja aika lämmintä vettä ja parhaiten näkyi paska lähtevän kun työnsi vettä korvaan melko lailla niin lujaa ja paineella kun sillä ruiskulla yhdellä kädellä pystyi saamaan aikaan. Ensin alkoi lähteä pieniä murusia, sitten yksi isompi roikale, ja sitten useampi iso paskakokkare, oli vessan lavuaari sen näköinen kun olisi ripulit siihen vetäissyt xD Pääasia että korva aukesi ilman tk-käyntiä.

Töissä ollessa viimeksi työterveyshuollossa putsasivat isolla ruiskulla ja silloinkin lähti ihan ihmeellisen iso paskakokkare siihen maljaan, miten voi korvaan edes sopia semmoinen paskakasa :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme