Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan onnistunut poistamaan vahatulppaa korvasta omatoimisesti kotona?

Vierailija
12.05.2022 |

Onko kukaan onnistunut poistamaan vahatulppaa korvasta omatoimisesti kotona?

Kuulisin mielelläni kokemuksia ja vinkkejä heiltä, ja nyt ei puhuta normaalista vaikun puhdistamisesta vaan olen kiinnostunut tietämään, onko kukaan kyennyt ITSE poistamaan VAHATULPPAA korvasta.

TAustaa. Olin ihan eri syystä kuin korvien takia korva-kurkku-nenälääkärin vastaanotolla. No, hänpä sanoi että katsotaan samantien korvat. Hän näki että korvat ovat aivan tukossa ja molemmissa on iso vahatulppa. Sitten hän käski makaamaan laverille ja koetti imurilla (tms) imeä tulpat korvista, yritti myös mekaanisella kaivamistongella (tms) mutta lopulta totesi, että tulpat ovat liian isot nyt tulemaan (ja lisäksi käsittely alkoi sattua) , joten hän kehotti hankkimaan liutotustippoja/suihketta apteekista ja pehmittämään tulppia kotona, ja jos eivät ala lähteä niin sitten varaamaan korvahuuhteluun aikaa.

Olen nyt yrittänyt muutaman päivän ajan Removaxilla suihkia korviin ohjeen mukaan ja sitten huljauttanut pumpulla vettä perään, mutta mitään ei ole tullut ulos.

Tekisi mieli jopa laittaa normaali-imuri päälle ja siitä se putki korvan suulle....Koska tuntuu että nyt kaiken pehmittelyn jälkeen tarvittaisiin jotain imua jotta tulppa tulisi sieltä. En ole kokeillut ja tiedän, että varovaisesti tulee olla korvien kanssa. Mutta kun tunnen että tulpat ovat nyt hollillaan siinä ja vähän jos imaistaisiin, niin ehkä Voilá.

Soitin terveyskeskukseen ja kysyn huuhteluun aikaa. Mutta parasta olisi jos kotona saisi homman hoitumaan.

Kommentit (100)

Vierailija
21/100 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuossa jää vettä korvaan ja voi tulehtua, jos ensin removax ja sitten vesihuuhtelu.

Mulla ainakin meni kerran meressä niin pahasti vettä korvaan, että vasta kolmantena päivällä sai sen hyppimällä irti.

Vierailija
22/100 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huuhtelun tekee hoitaja, joten varaa aika hoitajalle etukäteen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/100 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korvahuuhtelu oli maailman helpoin homma, ei sitä kannata yrittää väistellä. Minulla on todella herkät korvat ja esim korvatulpat alkavat sattua muutaman tunnin käytön jälkeen. Minulta yritettiin myös vahaa kaivella ja se oli hirveää. Mutta huuhtelu siis aivan iisi homma, nopea eikä sattunut lainkaan.

Kiitos vastauksesta, vaikka meillä onkin eri kokemukset korvahuuhtelun suhteen. :) Minulla siis on sattunut sekä vedellä tehty korvahuuhtelu terveykeskuksessa (vuosia sitten, laitoin eri viestiin, viikoksi korvat tosi kipeät sen jälkeen ja myös käsittelyssä sattuivat) että knk-lääkärin vastaaotolla imulla tehty käsittely. Korvat siis ilmeisen herkät, ylipäätään. 

Kiitos kuitenkin tsempistä! 

Vierailija
24/100 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä!!! Kyselinkin tätä täältä palstalta joku kuukausi sitten ja sain paljon neuvoja. En löydä keskustelua, mutta korvassani oli iso pallero. Oli lukossa, kävin lääkärissä, en saanut apua, käskivät mennä kotia ja huuhdella.

Käytin removaxia ja vaxolia ahkerasti. Korva tinnitti, enkä nukkunut viikkoon ainakaan.

Lopulta avun toi kattilallinen lämmintä vettä jota pruuttasin korvaani. Toki removaxi ja vaxol olivat jo varmasti pehmittäneet korvan sisusta.

Mutta sitä vettä meni tosiaan iso kattilallinen. Ja piti olla lämmintä. Kiitos sille kuka tämän vinkin silloin antoi. Vaiva oli tuskallinen.

Kiitos viestistäsi. :). Onneksi sinulla toimi, en tiedä uskallanko isoa kattilallista vettä pruutata sinne, olen nyt pruuttaillut sillä korvapumpulla, mutta toisaalta.... nehän laittaa _paljon_ vettä korviin siinä virallisessakin huuhtelussa terv.keskuksessa. 

Vierailija
25/100 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Semmoset korvakynttilät käy luontaistuotekaupasta. Tarviit vaan kaverin siihen hommaan, vaikeaa yksin.

Ite kävin vyöhyketerapeutilla, hän posti korvakynttilöillä ne moskat korvista.

Vieläkö joku tosissaan uskoo tuohon Skepsiksen palkitsemaan huuhaahan :D

Vierailija
26/100 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä sörkkiä itse, jos tulpat ovat noin pahat. Rikot vielä korvakäytävät. Kävin huuhtelussa, mutta siellä todettiin että moskaa pitää ensin pehmentää, joten laitoin korvatipat ja tupot korvaan yöksi ja aamulla uudelleen huuhteluun. Taju meinasi lähteä, mutta hommat hoituivat asianmukaisesti.

Kiitos vastauksesta. Juu tätä pehmittelyä Removaxilla ja Otocur-öljyllä (apteekista) olen nyt tehnyt, ei vaan kotona ala lähteä mitään. Mutta ainakin on pehmentyneet ja öljyyntyneet terveyskeskuksen huuhtelua varten, jonne en kovin hanakkaan haluaisi mennä.

Vierailija
27/100 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Semmoset korvakynttilät käy luontaistuotekaupasta. Tarviit vaan kaverin siihen hommaan, vaikeaa yksin.

Se moska tulee niistä kynttilöistä.

Vaikka polttaisit korvakynttilää pitämällä sitä kädessä, tulee kynttilän alaosaan iso määrä "korvavaikkua".

Vierailija
28/100 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä sörkkiä itse, jos tulpat ovat noin pahat. Rikot vielä korvakäytävät. Kävin huuhtelussa, mutta siellä todettiin että moskaa pitää ensin pehmentää, joten laitoin korvatipat ja tupot korvaan yöksi ja aamulla uudelleen huuhteluun. Taju meinasi lähteä, mutta hommat hoituivat asianmukaisesti.

Kiitos vastauksesta. Juu tätä pehmittelyä Removaxilla ja Otocur-öljyllä (apteekista) olen nyt tehnyt, ei vaan kotona ala lähteä mitään. Mutta ainakin on pehmentyneet ja öljyyntyneet terveyskeskuksen huuhtelua varten, jonne en kovin hanakkaan haluaisi mennä.

Minulla vaikut varisee korvista vasta monta päivää öljykäsittelyiden jälkeen. Olen oppinut, että ihan rauhassa voi odotella vaikkujen poistumista kun on ensin useana päivänä laittanut öljyä korviin.

Vierailija
29/100 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos viestistä. En tyrmää ehdotusta, mutta jätän enempään mietintään korvan taakse!

Vierailija
30/100 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on aina sanottu terveyskeskuksesta, että Remowaxia kannattaa pitää ainakin pari vuorokautta putkeen korvissa ennen tulpanpoistoa, mikäli siis tulppa on paha. Pienempään riittää vähempikin aika. Mutta siis sitä ei tarvitse tai kannata alkaa heti huuhtomaan pois, vaan laitat parina iltana ennen nukkumaanmenoa ja vasta sen jälkeen menet poistattamaan terveyskekukseen. Kuulostaa oudolta, että lääkäri on ihan kylmiltään edes yrittänyt poistaa tulppaa, mut on tällaisissa tilanteissa vain lähetetty kotiin ja kehotettu varaamaan aika parin päivän päähän, niin että ehtii liuottelemaan tulppaa ensin kunnolla. Voit myös koettaa sellaisella apteekin korvapumpulla itse, mutta ei välttämättä onnistu kotikonstein.

Vierailija
31/100 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla vaikut varisee korvista vasta monta päivää öljykäsittelyiden jälkeen. Olen oppinut, että ihan rauhassa voi odotella vaikkujen poistumista kun on ensin useana päivänä laittanut öljyä korviin.

Hyvä tietää, kiitos! :)

Vierailija
32/100 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne terveyskeskuksen huuhteluun pitää itse pehmitellä sitä vaikkua etukäteen removaxilla tms yön yli. Käyttävät sellaista isoa huuhteluruiskua, niitä voi ostaa itsellekin apteekista.

Ja huuhteluun pitää käyttää ruumiinlämpöistä vettä. Kylmä tai kuuma vesi voi kuulema aiheuttaa huimausta.

Vierailija
33/100 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa hoitaa homman hellästi niin

-ensin ceridal öljyä korvaan suihkeena aamuin/illoin ja pumpuli päälle monta päivää

- sitten jos mahdollista niin lämmin sauna ja siellä kunnolla lämmittelyä

- sitten vaikka pesuhuoneessa huuhtelua niin lämpimällä vedellä kun tuntuu vielä hyvältä

Näin itse olen saanut vahatulpan pois.

Jos haluaa välttää jatkossa vahan kertymisen korvaan niin ota tavaksi laittaa kerran viikossa ceridal öljyä korvaan ja pumpulia päälle niin ei tartte tapella vahan kanssa. Ja tämä ihan lääkäriltä saatu neuvo.

Vierailija
34/100 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Removaxia korviin ja tilaa aika hoitajalle huuhteluun. Sen jälkeen huuhtele kotona säännöllisesti ettei pääse tulemaan enää tukkoa. Huuhtelen kotona säännöllisesti kun on ongelmia vaikun kanssa. Lisänä huuhtelun jälkeen nenästä kiinni ja puhalluksia että aukee korvat , ei taida olla hyväksi mutta toimii

Vierailija
35/100 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otocur on korvavaikun ennaltaehkäisyyn tarkoitettu tuote! Ei auta enää siinä vaiheessa kun on tulppa, näin ainakin viimeksi hoitaja sanoi, kun olin koittanut Otocurilla saada tulppaa pois. Remowax taas tosiaan vaatii sen huuhtelun, ei ne vaikut itsestään varise pois, vaan ne lähtee siinä huuhtelun yhteydessä.

Vierailija
36/100 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän niitä korvakäytäviä millään kaivelemaan pidä ruveta. Helpointa voi olla kun käy terveydenhoitajalla huuhteluttamassa. Se on niille rutiinihommaa, ja pystyvät katsomaan otoskoopilla tuliko kaikki jo pois. Itse opettelin korvapumppua (sitä sellaista kumipalloa) käyttämään, kun oli terkkarilla tullut huuhtelut jo niin tutuksi, että osasin hakea sille vesisuihkulle sopivan kulman.

Ceridal tosiaan on vahamöykkyjen pehmittämiseen halvempi tuote kuin Remowax.

Vierailija
37/100 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta Ceridal-öljyä ja suihkauta sitä korvaan ja pidä päätäsi kallellaan, toista pari kertaa ja anna suihkussa veden huuhdella korvia.

Kiitos vinkistä, mulla on ollut öljypohjainen apteekin Otocur-suihke käytössä Remowaxin lisäksi, ja olen suihkussa koettanut antaa lämpimän veden mennä korviin, lisäksi apteekista on semmonen vedellä täytettävä korvapumppu ollut käytössä, sitä laitetaan Remowaxin jälkeen tunnin päästä tai seuraavana aamuna.

Vierailija
38/100 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkoisen kohinan se korvan huuhtelu pitää. Siinä on tärykalvo ihmeissään.

Vierailija
39/100 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinne terveyskeskuksen huuhteluun pitää itse pehmitellä sitä vaikkua etukäteen removaxilla tms yön yli. Käyttävät sellaista isoa huuhteluruiskua, niitä voi ostaa itsellekin apteekista.

Ja huuhteluun pitää käyttää ruumiinlämpöistä vettä. Kylmä tai kuuma vesi voi kuulema aiheuttaa huimausta.

Olen tehnyt näin. Ainoa vaan että mitään ei tapahdu. Korvista ei tule ulos tulppaa eikä vaikkuakaan. Mutta nyt ketjussa hyviä lisävinkkejä ja sitten on se huuhteluhomman varaaminen, jos ei ala tulpat lentämään. 

Vierailija
40/100 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa hoitaa homman hellästi niin

-ensin ceridal öljyä korvaan suihkeena aamuin/illoin ja pumpuli päälle monta päivää

- sitten jos mahdollista niin lämmin sauna ja siellä kunnolla lämmittelyä

- sitten vaikka pesuhuoneessa huuhtelua niin lämpimällä vedellä kun tuntuu vielä hyvältä

Näin itse olen saanut vahatulpan pois.

Jos haluaa välttää jatkossa vahan kertymisen korvaan niin ota tavaksi laittaa kerran viikossa ceridal öljyä korvaan ja pumpulia päälle niin ei tartte tapella vahan kanssa. Ja tämä ihan lääkäriltä saatu neuvo.

Kiitos viestistä! Kuulostaa ok. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä