Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitajat, miten kehtaatte vaatia posketonta palkankorotusta kun muilla naisvaltaisilla aloilla "tienataan" puolet siitä mitä te tienaatte?

Vierailija
11.05.2022 |

Minäpä kerron mitä töitä tein vielä viitisen vuotta sitten. Olin koulunkäynninohjaajana yhdellä erityisluokalla pääkaupunkiseudulla. Siellä oli about joka toinen päivä oppilailla raivokohtauksia missä sylkivät, purivat, potkivat, löivät, heitti saksia ja tuoleja päin. Harva oli se päivä että sai mustelmitta mennä kotiin. Ja arvaatko, sairaanhoitaja-AP, mitä nettopalkkaa siitä työstä maksettiin(ja maksetaan edelleen) täysillä tunneilla? 1490e/kk ! Niih ! Satanen enemmän kun kelan tukia saa jos pääkaupunkiseudulla asuu vuokralla ja työttömänä.

Kysynkin, miten kehtaatte sairaanhoitajat vaatia tuollaista posketonta palkankorotusta kun se teidän nettopalkka on jo 3000e luokkaa? Ei teidän ongelma ole huono palkka vaan huonot työolosuhteet.

Minun ongelma oli taas molemmat. Joten päätin lopettaa saadakseni pääkoppani takaisin eheäksi.

Kommentit (286)

Vierailija
141/286 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös sairaaloihin vois alkaa palkkaamaan jonkin sortin hoito-apulaisia? Vaikka lähäreitä jotka sitten ottaisivat osan hoitajien työkuormasta itselleen kuten potilaitten vessakäynnit, syöttämiset ja kääntämiset ynnä muu vastaava? Miten se hoitsujen korkeampi palkka auttaa työn kuormittavuuteen?

Vierailija
142/286 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun paperimiehet, metallimiehet tai logistiikka-ala menee lakkoon, kukaan ei tule kiljumaan siivoojien ja koulunkäyntiavustajien huonoista palkoista ja vertaa heihin. Hoitajia sen sijaan saa syyllistää mielin määrin.

Koulunkäyntiavustajaksi opiskellaan 9kk kansalaisopistossa (joskus ainakin oli näin), työ on päivätyötä terveiden ihmisten parissa. KKA ei ole vastuussa koululaisen lääkehoidosta, kuntoutuksesta jne. Myös hoitajat kokevat väkivaltaa, sylkemistä ja potkimista, tekevät jopa kolmea vuoroa (ilta- ja lauantailisät ovat SURKEITA, pyhälisät ovat ainoat kunnon lisät) ja lääkäriresurssien puutteessa hoitavat osittain usein myös lääkäreiden töitä. Vastuu on ajoittain kestämättömän suurta.

Siinä koulunkäyntiavustajalle perspektiiviä. Uskon että myös monilla muilla aloilla on tilausta palkankorotuksille, mm. juuri koulunkäyntiavustajat mutta se ei tarkoita etteivätkö hoitajat olisi oikealla asialla. Se, ettei nyt taivuta taas pikkukorotuksiin, auttaa myös muita naisvaltaisia aloja.

Johtuu siitä et noi sun luettelemat alat on yksityisellä puolella, eli palkankorotukset ei ole keneltäkään pois. Eikä käy paperimiehet Joo provosoimatta huutelemassa miten muiden työ on turhaa pa*kaa mistä ei pidäkään maksaa. Mulle esim hoitajat tulee aina kettuilemaan jos yritän kertoa epäkohdista mun arjessa.

Koulunkäyntiavustaja on siitä oikeassa, että hoitajien korotukset on meiltä muilta julkisen naisilta pois (jakovaraa ei ole) ja lisäksi kaikilta muiltakin verotuksessa.

Sitten hoitajat haluaa et muut on solidaarisia. Olisitte sitten itsekin meille muille.

Oletko oikeasti sitä mieltä ettei paperimiesten yms lakkoilu vaikuta keneenkään muuhun?

Ja pointti on juuri tuossa. Koska suurin osa hoitajista työskentelee julkisella puolella, heitä syyllistetään ahneudesta ja yhteisestä "kassasta" varastamisesta.

Itse työskentelen yksityisellä puolella ja palkkani on 300 e parempi kuin vastaavassa työssä julkisella. Ja saan tasan alan TES:in mukaista palkkaa. En menisi julkiselle kirveelläkään, kun työn arvostus on tällä tasolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/286 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös sairaaloihin vois alkaa palkkaamaan jonkin sortin hoito-apulaisia? Vaikka lähäreitä jotka sitten ottaisivat osan hoitajien työkuormasta itselleen kuten potilaitten vessakäynnit, syöttämiset ja kääntämiset ynnä muu vastaava? Miten se hoitsujen korkeampi palkka auttaa työn kuormittavuuteen?

No ei se auta sinänsä, paitsi jos sillä saadaan joku palkattua siihen avoimeen toimeen, jota nyt ei hoida kukaan. Paitsi minä, omien töideni ohella.

Mutta palkkakysymys on silti ihan oleellinen. Alle 2500e/kk palkkaa työstä, jota tuossa yllä kuvattiin, amk-tason koulutuksella, ei vaan ole enää tätä päivää. Ei näillä vastuilla. Peruspalkan nosto -> 2700e, niin voidaanpi saada alalle vähän taas hakijoitakin.

Vierailija
144/286 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä olen minäkin miettinyt, miten kehtaatte kitistä ja ja suoranaisesti kiristää maatamme? Nyt kuuluu siis "palkankorotus heti tai eroamme"-kiristys. Ja todellakin kouluavustaja AP on ihan oikeassa siinä että poskettomat palkankorotuksen naisvaltaisella alalla ovat pois muitten palkoista juurikin naisvaltaisilla aloilla. Eli pettureita olette kiristäjien lisäksi, ryöväätte niin sanotusti muitten munat pesästä.

ALHAISINTA SAASTAA!!! Ja nyt ei kelvannut 5% korotus joka vuosi viiden vuoden ajan??!!

Vierailija
145/286 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
146/286 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitsuilla on jo ihan älyttömät palkat, mielummin tehtäis niin että alennetaan heidän palkat ja maksetaan hieman nykyistä parempaa palkkaa niille jotka oikeasti ovat huonopalkkaisissa töissä kuten AP:n mainitsemat koulunkäynninohjaajat, ja esim siivoojat ja huostaanotto keskuksen työntekijät jne. Silloin kansalaisten yleinen ostovoimakin paranisi edes hieman.

Mitkä ihmeen älyttömät palkat? Olen sairaanhoitaja, ja palkkani ei ole älytön.

Palkka on kyllä älytön, koska se on liian pieni.

Vierailija
147/286 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vähän epäilen, että hoitajat on lähteneet trollien juoniin mukaan.

Niissä on niin monta rokotevastaista, että ne ovat todistaneet olevansa helppo saalis valeinfolle.

Ei tarvita kuin oikein kohdistettua yllytystä, ja hoitajat lähtee mukaan ihan mihin vain. Tällä hetkellä heille on uskoteltu että ovat palkkakuopassa, ja heitä ei arvosteta.

Aika epäilyttävää, että tuollainen ilmapiiri leviää pahimman koronatilanteen keskellä helpoiten aivopestävässä ryhmässä.

Vierailija
148/286 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä olen minäkin miettinyt, miten kehtaatte kitistä ja ja suoranaisesti kiristää maatamme? Nyt kuuluu siis "palkankorotus heti tai eroamme"-kiristys. Ja todellakin kouluavustaja AP on ihan oikeassa siinä että poskettomat palkankorotuksen naisvaltaisella alalla ovat pois muitten palkoista juurikin naisvaltaisilla aloilla. Eli pettureita olette kiristäjien lisäksi, ryöväätte niin sanotusti muitten munat pesästä.

ALHAISINTA SAASTAA!!! Ja nyt ei kelvannut 5% korotus joka vuosi viiden vuoden ajan??!!

Otappa selvää asioista ennenkuin kirjoitat mitään. Ehdotus oli  5 % YHTEENSÄ viiden vuoden ajan. eli  1 % / vuosi. 

Vierailija
149/286 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi vertaat amiskoulutuksen ammattia AMK-koulutuksen ammattiin? Keskipalkka kaikista sairaanhoitajista lisineen on n. 3200, se muuten tarkoittaa bruttoa. Teitkö kolmivuorotyötä?

Tuota. Koulunkäynninavustajina on ainakin aiempina vuosina voinut toimia kouluttamaton henkilö. Edes amis koulutus ei ole ollut vaade.

Ap:n ulosannin ja palkkauksen vuoksi veikkaan, että hänellä ei ole edes amis tasoista koulutusta.

Vierailija
150/286 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otappa selvää asioista ennenkuin kirjoitat mitään. Ehdotus oli  5 % YHTEENSÄ viiden vuoden ajan. eli  1 % / vuosi. 

Otappa itse paremmin selvää :

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suora-kello-12-ratkeaako-solmu-viim…

"Järjestöt ovat vaatineet työriidassa palkkaohjelmaa, jossa tavanomaisten sopimuskorotusten päälle palkkoihin tulisi vuosittain 3,6 prosentin korotus viiden vuoden ajan."

Vierailija
151/286 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä mennyt viimeinenkin luotto ja kunnioitus hoitsuihin.

AHNEET ÄMMÄT H*LVETTI!! 

Täsätä lähtien jopa ulosottomiehet ja parkkipirkot saa enemmän arvostusta!

Vierailija
152/286 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkotöihin ja palkasta huntti pois niin oppis hoitsubimbot pysymään lestissään.

Vierailija
153/286 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettele lukemaan ennenkuin tulet keuhkoomaan. Kellekkään mitään 5% vuodessa oo tarjottu.

Vierailija
154/286 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettele lukemaan ennenkuin tulet keuhkoomaan. Kellekkään mitään 5% vuodessa oo tarjottu.

Otappa itse paremmin selvää :

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suora-kello-12-ratkeaako-solmu-viim…;

"Järjestöt ovat vaatineet työriidassa palkkaohjelmaa, jossa tavanomaisten sopimuskorotusten päälle palkkoihin tulisi vuosittain 3,6 prosentin korotus viiden vuoden ajan."

Vierailija
155/286 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli sairaanhoitajana päivätyössä brutto 2400e. Nykyisessä työssä brutto on 1900e ja netto on lähes sama molemmissa töissä. Hoitajat eivät ymmärrä, että veroprosentti nousee palkankorotuksessa sen verran, ettei käteen jäävä osuus ole juurikaan suurempi.

Vierailija
156/286 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi ihmisten ymmärtävän sen ysinkertaisen tosiasian, että jos jotain välttämätöntä resurssia on liian vähän, pitää vain kaivaa kuvetta ja maksaa!

Tai keksiä toinen keino saada tuota resurssia, kuten kuskata tänne pienemmän hintatason maista hoitajia, ja uskotaan kelpaavan huonompikin palkka viis vaisaamatta tämän toiminnan seurauksista = ulkomaisen työvoiman haasteet ja motivaatio sopeutua yhteiskuntaan ja pimeää&oppia kieli kunnolla, hoidon laatu, palkkatulosta isoa osaa tod.näk.ei kuluteta Suomessa = paljon alv.verotuloja valuu ulkomaille, yritysten toiminta heikkenee.

Vierailija
157/286 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli sairaanhoitajana päivätyössä brutto 2400e. Nykyisessä työssä brutto on 1900e ja netto on lähes sama molemmissa töissä. Hoitajat eivät ymmärrä, että veroprosentti nousee palkankorotuksessa sen verran, ettei käteen jäävä osuus ole juurikaan suurempi.

OK. No sinä voit itse kieltäytyä vastaanottamasta tulevaa palkankorotusta. Sitä ei ole pakko ottaa.

Vierailija
158/286 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vähän epäilen, että hoitajat on lähteneet trollien juoniin mukaan.

Niissä on niin monta rokotevastaista, että ne ovat todistaneet olevansa helppo saalis valeinfolle.

Ei tarvita kuin oikein kohdistettua yllytystä, ja hoitajat lähtee mukaan ihan mihin vain. Tällä hetkellä heille on uskoteltu että ovat palkkakuopassa, ja heitä ei arvosteta.

Aika epäilyttävää, että tuollainen ilmapiiri leviää pahimman koronatilanteen keskellä helpoiten aivopestävässä ryhmässä.

EVVK. Lisää rahaa.

Vierailija
159/286 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkotöihin ja palkasta huntti pois niin oppis hoitsubimbot pysymään lestissään.

No mutta. Kohta pääset itse kokeilemaan hoitajan töitä, kun hoitajia ei ole, niin joudutaan itse hoitamaan a) iäkkäät vanhukset kotonamme b) lapset ja c) itsemme.

Vierailija
160/286 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miten hoitajat kehtaa?" Ööh, siis ihan siten miten kukatahansa muukin ammattilainen. Tehdystä työstä maksetaan oikeanlainen ja sovittu korvaus, tai työn tarvitsija etsii jonkun muun tekemään työn. Mutta ainiin! Ei ole ketään muuta tekemään sitä työtä!

Siltikään ei huvittaisi maksaa?

Ole sitten ilman työntekijöitä. Yksinkertaista.