Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatteko kun oli hienoa että oli tietosanakirjasarja kirjahyllyssä

Vierailija
10.05.2022 |

Ja jos oli 12 kirjan sarja vielä se oli hienoa. Meillä oli eikä niitä kukaan juurikaan lukenut/katsonut.

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se varsinaisesti "hienoa" ollut aikaan ennen nettiä, kun tietoa haettiin paperisista kirjoista. Joku kaikille keskikoululaisperheille kaupattu Tiedon portaat oli tietokirjana aika turha, mutta sen avulla sai hyvin tehtyä esitelmiä. Oikeasti tietokirjoja tarvittiin aikanaan.

Ihmisten tärkeysjärjestys nimenomaan tietokirjojen suhteen on muuttunut hyvin yksinkertaisesta syystä: nykyään paljon enemmän tietoa saa kännykän avulla hetkessä kuin mitä oli aikansa suurimmassa tietosanakirjasarjassa.

Vierailija
42/91 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan ja kyllä minä käytiin niitä paljon lapsena, joten meillä ne ei ainakaan menneet hukkaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Spectrum sarjaa on joskus tullut käytettyä.

Minä luin sitä muuten vaan mielenkiinnosta. 

Vierailija
44/91 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Faijalle oli hyvin tärkeää, että kirjahyllystä löytyy vähintään 1 tietosanakirjasarja. 70-luvulla se hankki ensimmäisen.

Kelataan hieman ajassa eteenpäin. 2020 luvulla, kun siivottiin faijan kuolinpesää, niitä kirjahyllyjä oli 3 ja erilaisia tietosanakirjasarjoja oli 5. Lisäksi vielä valtava määrä erilaisia kirjasarjoja. Niitä ei kukaan halunnut, eikä niitä saanut annettua edes hyväntekeväisyyteen. Mahdoton siivousurakka.

Mielenkiintoista, kuinka aika muuttaa ihmisten ajatusmaailmaa ja asioiden tärkeysjärjestystä.

Mitä niille kirjoille tapahtui?

Oikeaoppisestihan kirjat hävitetään; kannet irti ja sekajätteeseen, sivut paperikeräykseen.

Kaatopaikalle tai juhannuskokkoon? 

Vierailija
45/91 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kotona Spectrum. Aikoinaan ihan sikakallis. Se meni siskolle, ja minua harmitti.

Olin niin onnellinen kun sain sen kierrätyskeskuksesta pilkkahintaan. Nyt se on hyllyssä ja jokainen kirja on kuin aikamatka lapsuuteen. Nostalgiaa, maailmankuvaa, historiaa. Spectrumissa on joka aiheesta semmoinen parisivuinen artikkeli. Katselen niitä usein, ja aina kun tulee mieleen miettiä että minkälainen kuva jostakin asiasta ihmisillä oli 40 vuotta sitten.

Netistä saa tietoa, juu, väärää ja oikeaa, mutta tietosanakirjat ovat kuitenkin melkoinen ankkuri, erityisesti jos hakee historiallista perspektiiviä.

Vierailija
46/91 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ostetaan ikeasta niitä tyhjiä muovisia kirjasarjakoristeita, onpahan hylly yhtä tyhjä kuin pääkin!

Vierailija
47/91 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli useampikin tietosanakirjasarja , niin vanhempieni kuin isovanhempienikin hommaamina. Lisäksi oli muitakin kirjasarjoja; kyllä niitä luettiin. Itse opin lukemaan hyvin aikaisessa vaiheessa; Sakari Topeliuksen kirjoittamat tarinat lapsille ; taisivat olla ensimmäisiä lukunautintojani. Ylipäätään luettiin paljon...

Vierailija
48/91 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa löytyy vieläkin kellarikerroksen kirjahyllystä Suuri maailmanhistoria ja Media.

Vierailija
49/91 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli niitä tietosanakirjoja vielä 1990-luvullakin. Ostin kaikki mahdolliset kirjat, tietosanakirjasarjan, kasvioppaat, lintu-ja kalakirjat ja vaikka mitä kaikkea, jotta omilla, 1990-luvulla syntyneillä lapsilla olisi aina mistä katsoa kun jotain tietoa tarvitaan. No roskiinhan ne on sitten viety aikojen kuluessa, kun ei niitä kukaan huoli.

Vierailija
50/91 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli kotona Spectrum. Aikoinaan ihan sikakallis. Se meni siskolle, ja minua harmitti.

Olin niin onnellinen kun sain sen kierrätyskeskuksesta pilkkahintaan. Nyt se on hyllyssä ja jokainen kirja on kuin aikamatka lapsuuteen. Nostalgiaa, maailmankuvaa, historiaa. Spectrumissa on joka aiheesta semmoinen parisivuinen artikkeli. Katselen niitä usein, ja aina kun tulee mieleen miettiä että minkälainen kuva jostakin asiasta ihmisillä oli 40 vuotta sitten.

Netistä saa tietoa, juu, väärää ja oikeaa, mutta tietosanakirjat ovat kuitenkin melkoinen ankkuri, erityisesti jos hakee historiallista perspektiiviä.

Joo tykkäsin myös, että Specrumissa on kunnon selostukset aiheesta. 

Vierailija
51/91 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan. Niissä näytettiin kuinka eri rotujen kallot poikkeavat toisistaan. Nykyinen woketus haluaa kieltää tieteelliset tosiasiat.

tarkoitat varmaan eri ihmisten kallot. vai puhutko eläimistä?

Mitenniin eläimistä?

eri

Rotu on biologinen termi, jota käytetään useimmiten kuvaamaan jalostuksen tuloksena syntynyttä eläinryhmää, jolla on tietyt ennalta määritellyt pysyvät ominaisuudet

Myös ihmisistä puhutaan rotuina, halusit sinä wokepelle tai et.

ainoastaan kansallissosialistisessa propagandassa. suomessa ei ole rotu termiä käsittelemään ihmisiä.
Käsitykset roduista ja tietyistä rotujaotteluista ovat vaihdelleet kulttuurista ja historian ajankohdasta toiseen.[5] Monien mielestä rotu on käsitteenä aina sisältänyt myös muitakin kuin vain ihmisten erilaiseen ulkonäköön liittyviä merkityksiä. Esimerkiksi Yhdysvalloissa rotua ei mielletä biologiseksi asiaksi kuten Suomessa, vaan se nivoutuu yhteen luokan käsitteen kanssa.

Vierailija
52/91 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä lapsena luin tosi innokkaasti niitä tietosanakirjoja. TOP - koululaisen tietokeskus. Toki jotkut aiheet kiinnostivat enemmän kuin toiset.

Vierailija
53/91 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli noita minunkin lapsuudenkodissani:

Grimbergin Kansojen historia (veljeni otti sen itselleen)

Otavan suuri tietosanakirja (sittemmin laitettu kierrätykseen)

Encyclopedia Britannica (on kotona edelleen, veljeni aikoo ottaa senkin aikanaan kotiinsa)

Minulla on isovanhempien (?) kodista peräisin oleva Pieni tietosanakirja, 4 osaa, vuodelta 1928 muistaakseni. Ihan hauska! Veljeni otti itselleen jokseenkin samaa aikakautta olevan eläintietokirjasarjan. Pitäisi katsoa sitä nyt aikuisena uudestaan. Muistaakseni siellä oli jaksoja, joissa "tieteen nimissä" tapettiin hurjasti eläimiä, ja kirjasarjan lopussa kerrotaan ihmissuvun kehityksestä ja käsitellään hieman pelottavasti eugeniikkaa.

Mutta joo, aikana ennen internettiä tietosanakirjat olivat hyvinkin hyödyllisiä. Eikä kaikki tieto niissä ole vanhentunut vieläkään.

Vierailija
54/91 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä pari kuukautta sitten löysin kirjaston kierrätyshyllystä juuri sen tietosanakirjasarjan, jonka olin aina halunnut. Piti tehdä kirjastoon useampi reissu samalla asialla, kun minulla ei ole autoa ja jouduin kantamaan ne kävellen kotiin.

Vierailija
55/91 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niitä vieläkin ihmisten kirjahyllyissä.

Vierailija
56/91 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Atlas ja Ajastaika oli meillä. Sehän vastasi googlea, joten oli useasti käytössä ja kaikki esitelmät kouluun tein noista.

Vierailija
57/91 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koska meillä ei onneksi sellaista ollut.

Vierailija
58/91 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli ensimmäinen suomenkielinen tietosanakirjasarja. Eihän niissä mitään ensimmäisen maailmansodan aikaisia ja sitä uudempia asioita ollut, mutta uudemmat tietosanakirjat löytyivät kirjastosta.

Tietosanakirjakauppiaita kävi vähintään kerran vuodessa, mutta isällä oli aina sama vastaus: "Ne löytyy kirjastosta." Kirjastossa olikin useampi kirjasarja. Eli jos yhdestä ei tietoa löytynyt riittävästi, toisesta löytyi lisää. ja joskus niistä museoteoksistakin, joita kotona oli.

Vierailija
59/91 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Harmittaa, kun joskus ennen vuosituhannen vaihdetta tulin luopuneeksi äidiltä saamastani sarjasta. Nyt haluaisin sen takaisin juuri tuollaiseen käyttöön, mistä kerrot. Se nostalgia, selailu, mitä silloin tiedettiin asioista ja mitä tiedetään nyt. Juuri perspektiivin luominen siihen maailmaan, joka silloin vallitsi, on nykyisin kiinnostavaa. 

Vierailija
60/91 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin ensimmäinen tietokone oli Spectrum. Commondore kuusneloseen olisi ollut enemmän pelejä, mutta isä tykkäsi, että Spectrum on parempi työkoneena. Hän teki siihen itse pelejä. Nettiä ei silloin vielä ollut, mutta tietokoneella pystyi soittamaan lankapuhelimen avulla toisten tietokoneiden "bokseihin". En tarkemmin tiedä, mitä ne olivat, mutta kai jonkinlaista internetin esiastetta se oli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan