Miksi viet lapsesi päiväkotiin, jos olet itse lomalla?
Kysymys otsikossa.
Ystävältäni, opiskelijalta oli kyselty miksi tarvitsee hoitopaikan kesäksi. Kertoi olevansa töissä kesän.
Mutta siis on vanhempia ketkä lomailevat samalla kun lapsi on päivystyksessä. Tätä ihmeteltiin yhdessä, että minkä ihmeen takia.
Nyt toivoisin jotain syitä millä järkeistää tätä....
Kommentit (723)
Vierailija kirjoitti:
Naapurin lapset on hoidossa, vaikka niiden äiti on koko ajan kotona. Siinäpä sinulle miettimistä, miksi niin on. Viime kesänä lapsilla oli hoidosta vapaata saman verran kuin muillakin lapsilla, muttei yhteen putkeen. Se voi kuule olla elämä yllättävän rankkaa kolmen pienen lapsen kanssa. Jos ei ole itse kokenut, niin mielestäni ei ole oikeutta sanella ehtoja, miten jonkun pitää toimia.
Miksi tehdään lapsia , jos lapsien hoitaminen on niiin rankkaa??
Muutama päivä vuodessa jolloin vien lapsen päiväkotiin vaikka itselläni on loma-päivä. Hoidan tuolloin asiat joita en voi hoitaa lapsen kanssa. Oletko itse lapsesi kanssa joka sekunti kun et ole töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole puheterapeutin, toimintaterapeutin jne. koulutusta. Näitä palveluita lapseni saa päiväkotipäivän aikana. Sellaisten on helppo huudella toisten tekemisistä, joiden oma lapsi ei mitään tukitoimia koskaan ole tarvinut.
Eipä yhdelläkään varhaiskasvatuksen työntekijälläkään ole puten tai toten koulutusta 😂 Muutenkin mahdollinen pute tai tote on kerran viikossa tunnin verran. Eikä näitä palveluita koulun loma-aikoina ole ja yleisesti avustajien työsuhde loppuu usein viimeistään juhannukseen, eli varsinkin kesäloma aikaan tetu-lapsi on usein vieraiden aikuisten, vieraiden lasten sekä vielä vieraassa ryhmässä tai jopa talossa ilman mitään tukitoimia. Siinä voi miettiä mikä lapsen etu on. Sanonpahan vaan, ettei se ole päiväkoti ellei vanhemmilla ole mt tai päihdeongelmia. Ihme tekosyy tämäkin viesti.
Terveisin vakaope
1. En missään kohtaa sanonut, että puheterapeutti tai toimintaterapeutti olisivat sama asia kuin varhaiskasvatuksen työntekijä. Luulisi sinunkin tietävän, että nämä palvelut ostetaan ulkopuoliselta palveluntarjoajalta.
2. Se tunti kerran viikossa on lapseni kehityksen kannalta paljon tärkeämpi asia kuin ne loput tunnit päiväkodissa. Ei vaan ole järkevää viedä häntä hoitoon vain tunniksi, joten siksi hän on päiväkodissa 3-4 tuntia kerrallaan.
3. Minulla ei ole lomaa samaan aikaan kuin koululaisilla. Kaikki meistä eivät työskentele koulujen aikataulun mukaisesti. Lomapäiviä voi käyttää ympäri vuoden, ei vain heinäkuussa.
4. Jos sinusta on noin vastenmielistä hoitaa erityislapsia, miksi olet alalla?
Sanoit, että lapsesi on päivähoidossa sen takia, ettei sinulla ole puten tai toten koulutusta. Aloituksessa puhutaan siitä, miksi lapsi on päiväkodissa loma-aikana vaikka vanhemmat ovat kotona ja sinä vastasit, ettei sinulla ole näitä koulutuksia ja sen takia lapsesi on päiväkodissa. Joten ne muut päivät kun lapsesi on päiväkodissa loma-aikaan ja itse olet kotona (siitähän täss aloituksessa puhutaan) niin lapsesi ei saa näitä tukitoimia eikä siis hyödy niistä. Nämä ovat myös palveluita, jotka tarjotaan kotona ja muualla kuin päiväkodissa varsinkin poikkeustilanteissa. Sekä usein nämä ovat x-määrä eli eivät ikuisia palveluita. Jos et jaksa viettää aikaa lapsesi kanssa, niin apua saa muualtakin kuin päiväkodista (edelleen aloituksessa puhutaan miksi viet lapsesi päiväkotiin kun olet itse lomalla).
Mistä sinä tiedät montako päivää viikossa lapseni on hoidossa ja mitä muita tukitoimia hänellä on? Niinpä. Täysin hyödytön avautuminen sinulta.
t. sama
Edelleen, aloituksessa kysytään miksi viet lapsesi päiväkotiin ja lomailet itse. Sinä kerroit syyn. Sinä kerroit että lapsesi on erityislapsi ja hän tapaa putea sekä totea, eli hän on vähintään R1 mutta todennäköisesti tehostetulla tuella eli esimerkiksi avustajatuella ja avustajien työsopimukset loppuvat viimeistään juhannukseen, jolloin heinäkuussa lapsesi ei sitä tukea mitä tarvitsee ihan vaan FYI. Vaikka olisi pienennetyssä ryhmässä tukea ei ole saatavilla heinäkuussa. Vaikutat siltä, ettet jaksa olla lapsesi kanssa, kun käytät tekosyynä putea ja totea (1h/viikko eikä koulujen loma-aikaan), jotta voit pitää lapsesi päiväkodissa ja olla itse lomalla. Onko kunnassasi mahdollista saada lapsiperheiden kotipalvelua tai tukiperhettä? Voisi helpottaa sitä arkea sen kuormittavan lapsen kanssa 🤗
Kerrotko missä kohtaa sanoin olevani lomalla nimenomaan heinäkuussa? Ei kannata tulla pätemään, kun et tiedä minun loma-aikojani etkä muutenkaan sitä, millainen elämäntilanteeni on.
t. sama
Missään viestissä en ole sanonut sinun pitävän lomaa heinäkuussa, onkohan lapsesi perinyt tuentarpeensa sinulta, kun et osaa lukea tai tahallasi ymmärrät väärin 🤷🏻 En ymmärrä miksi takerrut (kuten muutkin) sanaan heinäkuu, ilmoitin tiedoksesi ettei tukitoimia ole silloin saatavilla. Sama se milloin lomasi pidät, tekosyy on pitää lapsi hoidossa sen yhden tunnin takia ja itse makaa sohvalla. Fakta.
Miksi sinä sen ilmoitit, kun nyt puhuttiin loma-ajasta? Niinpä. Juurikin siksi, että kuvittelit kaikkien lomailevan heinäkuussa. Mikään muu ei selitä tarvettasi kertoa itsestäänselvyyksiä. Vanhempi, jonka lapsi tarvitsee tukitoimia on taatusti selvillä milloin niitä on saatavilla. Huomattavasti paremmin kuin sinä, jolla ei näy olevan mitään hajua aiheesta ja kirjoittelet täällä vain v'ttuillaksesi.
Edelleen aloituksessa puhutaan miksi vanhempi vie lapsensa päiväkotiin ja lomailee itse. En ole olettanut kaikkien lomailevan heinäkuussa eikä todellakaan kaikki vanhemmat tiedä eivätkä edes välitä milloin tukitoimia on saatavilla. Edelleen toin asian esille, ettei niitä ole saatavilla heinäkuussa. jokainen lastaan rakastava vanhempi yrittäisi järjestää tetulapsensa loman heinäkuulle, jos yhtään välittää tämän arjesta päiväkodissa ja siitä arjesta tietää vaan työntekijät eikä yksikään vanhempi.
Miten ajattelit sen loman järjestää, kun työpaikalla ei voi itse päättää lomiaan ja lomasi on ajoitettu esim. syyskuulle? Ei voi olla edes trolli niin pihalla, että kuvittelee kaikkien olevan työssä, jossa voi itse sanella lomansa.
Ei tässä ole kyse siitä milloin se loma on vaan jos olet lomaalla vaikka silloin syyskuussa silloin on myös lapsi lomalla tai ainakin pitäisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
22 sivua ja muutama alkuperäiseen kysymykseen vastannutta.
Lapsi viedään päiväkotiin vanhempien loman ajaksi koska:
-gradu (opiskellaan)
-valmistellaan luokka (työ)
-vanhemmilla on oma elämä, johon lapsi ei kuulu
-vanhemmat ovat väsyneitä, omasta lapsesta
-äiti narkkaa, vain päiväkoti päivän ajan
-isovanhemmat ovat vanhoja, sairaita, tai haluttomia hoitaa lapsia
-lapset eivät halua olla kotona
-loma ei ole heinäkuussaOlen ap, enkä yritä moralisoida ketään tai mitään. Uteliaisuuttani kyselin. Huomaan, että aihe nostattaa tunteita mikä voi johtua siitä, että vanhemmat eivät ole sinut valintojensa kanssa.
Muutama päiväkodin työntekijäksi täällä esiintynyt kertoi oman ammatillisen näkemyksensä, mutta myös sekoitti heinäkuun ainoaksi ajankohdaksi lomalle.Unohdit, mainita pyhät yh ketkä eivät saa koskaan omaa aikaa
Miksi tehdä lapsia , jos mietitään vain sitä omaa aikaa, en ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vien lapsen hoitoon osittain myös loma-aikaan, koska perheen tilanne on haastava. Tämä ei näy ulkopuolisille.
Olen kotona vuoden ikäisen kanssa ja 3 v on päiväkodissa osa-aikaisena. 3 v on kesällä lomalla pari viikkoa. On päiväkodissa osan heinäkuusta, vaikka molemmat vanhemmat on kotona.
Sitten syihin: Tukiverkkoja on täysi nolla. Isovanhemmat kuolleet. Molemmat lapset ovat haastavia. Pienempi ei nuku, vauvavuotta varjosti hänen sairaus. Isompi on erittäin vilkas lapsi ja uhma päällä. Vapaa-ajalla leikkikavereita ei hirveästi ole. Mies tekee raskasta vuorotyötä ja on uupunut.
Ei yksinkertaisesti riitä voimavarat enempään. Neuvola kannusti meitä tähän. On kaikille kannattavampaa mennä näin kuin se että aikuiset uupuu totaalisesti.
Yleisesti perheet voi olla lasten hoidon suhteen todella eriarvoisessa asemassa. Toisilla isovanhemmat hoitaa joka päivä lapsenlapsiaan, toisilla ei ole lainkaan hoitoapua.
Hyvin moni hoitaa lapsensa itse vaikkei verkostoa olisikaan.
Jos olette uupuneita arjessanne, eikö siihen arkeen tulisi saada apua eikä työntää laastaria viemällä lapsi lomalla hoitoon?
Vierailija kirjoitti:
Muutama päivä vuodessa jolloin vien lapsen päiväkotiin vaikka itselläni on loma-päivä. Hoidan tuolloin asiat joita en voi hoitaa lapsen kanssa. Oletko itse lapsesi kanssa joka sekunti kun et ole töissä?
Jotkut asiat on ehkä hyvä hoitaa yksin, kuten hammaslääkärissä käynti tai gynellä. Lapsen on parempi olla kotona omien tuttujen läheisten parissa , kuin aina siinä ylivirikkeellisessä ja siinä hulinassa ja vilinässä kaiket päivät. Ei se tarkoita , että sinun pitäisi joka sekunti olla lapsesi vieressä, lapsi kyllä tietää ja tuntee sen, että on kotona ja vanhemmat siinä heti saatavilla , läsnä.
Itse olen yksinhuoltajana hoitanut kaksi lastani, apua toki tarvitsin joskus ja sitä sain kodinhoitajalta , juurikin silloin, jos asiointeja päiväsaikaan , kuten se hammaslääkärissä käynti. Muina aikoin , jos tarvitsin apua , sain sitä sisaruksiltani ja vanhemmiltani. Päiväkodissa olivat vain sen ajan , kun olin töissä tai opiskelemassa ja hain lapset pois aina heti, vaikka , jos pääsin aikaisemmin esim.koulusta.
No, siihen aikaan ei kyllä muutenkaan katsottu hyvällä, jos yritit pitää lasta päiväkodissa , jos pääset aikaisemmin tai olet lomalla, ei olsi muuten onnistunut. No, näitä yrittäjiä oli, mutta saivat kuulla kunniansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-gradu (opiskellaan)
-loma ei ole heinäkuussaOlen ap, enkä yritä moralisoida ketään tai mitään. Uteliaisuuttani kyselin. Huomaan, että aihe nostattaa tunteita mikä voi johtua siitä, että vanhemmat eivät ole sinut valintojensa kanssa.
Muutama päiväkodin työntekijäksi täällä esiintynyt kertoi oman ammatillisen näkemyksensä, mutta myös sekoitti heinäkuun ainoaksi ajankohdaksi lomalle.Unohdit, mainita pyhät yh ketkä eivät saa koskaan omaa aikaa
Monella ei ole kokemusta pienistä lapsista ennenkuin saavat oman. Enää kun ei ole tapana, että lapsettomat ystävät hoitaisivat ystäviensä lapsia. Tai edes sisarustensa lapsia. Ensimmäinen kokemus vaikkapa vauvan kanssa yön valvomisesta tulee vasta oman vauvan kohdalla.
Mä olin 15v, kun ekaa kertaa olin lapsenvahtina serkkujeni 4- ja 6-vuotiaille. Oli mun eka kesäduuni. Hoidin näitä muksuja 3 viikkoa, kun serkkuni oli töissä. 17-vuotiaana hoidin ensimmäistä kertaa parin kuukauden ikäistä vauvaa. 18-vuotiaana abiturienttina kahta taaperoikäistä jo kokonaisen viikonlopun, kun heidän vanhempansa olivat Ruotsin risteilyllä. Kun ystäväni alkoivat saada lapsia, olin aika usein lapsenvahtina. Myös ihan vauvoille. Vaikka lapsenvahtina oleminen ei olekaan sama asia kuin lapsen vanhemmuus, sai siitä kuitenkin esimakua, millaista lasten kanssa on.
Osa ihmisistä saattaa lapsia hankkiessaan kuvitella, että heillä on hyvätkin tukiverkostot. Isovanhemmatkin saattavat sanoa, että kyllä me autetaan. Kun tosipaikka tulee ja apua tarvitsisi, ei isovanhempia kiinnostakaan auttaa. Tai sitten isovanhempia ei enää siinä vaiheessa ole tai he ovat liian huonokuntoisia auttamaan. Onnekkaita me, joilla on ollut hyvät tukiverkostot. Mun esikoiselleni oli aikoinaan useammankin kerran lapsenvahtina hänen kummisetänsä. Lapseton sinkkumies. Jo silloin, kun lapsi oli vasta puolivuotias. Mutta hänkin oli jo tottunut hoitamaan sisarustensa lapsia.
Mä kyllä oikein hyvin ymmärrän tukiverkostottomia ihmisiä, jotka vievät lapsensa päiväkotiin vapaapäivänään vaikkapa siksi, että sille vapaapäivälle on varattu hammaslääkäri tms. Jokainen voi miettiä, miten hyvin itse pystyisi vahtimaan esim 2-vuotiasta samalla, kun makaa hammaslääkärintuolissa viisaudenhampaan poistossa.
N60
Ap mäkin veisin jos maksu menis kuitenkin koko kuukaudesta.Ihan sama vaikka oisin ite lomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vien lapsen hoitoon osittain myös loma-aikaan, koska perheen tilanne on haastava. Tämä ei näy ulkopuolisille.
Olen kotona vuoden ikäisen kanssa ja 3 v on päiväkodissa osa-aikaisena. 3 v on kesällä lomalla pari viikkoa. On päiväkodissa osan heinäkuusta, vaikka molemmat vanhemmat on kotona.
Sitten syihin: Tukiverkkoja on täysi nolla. Isovanhemmat kuolleet. Molemmat lapset ovat haastavia. Pienempi ei nuku, vauvavuotta varjosti hänen sairaus. Isompi on erittäin vilkas lapsi ja uhma päällä. Vapaa-ajalla leikkikavereita ei hirveästi ole. Mies tekee raskasta vuorotyötä ja on uupunut.
Ei yksinkertaisesti riitä voimavarat enempään. Neuvola kannusti meitä tähän. On kaikille kannattavampaa mennä näin kuin se että aikuiset uupuu totaalisesti.
Yleisesti perheet voi olla lasten hoidon suhteen todella eriarvoisessa asemassa. Toisilla isovanhemmat hoitaa joka päivä lapsenlapsiaan, toisilla ei ole lainkaan hoitoapua.
Nyt on pakko kysyä, että jos tiesit teidän perheen haasteet niin miksi teitte toisen lapsen?
En ymmärrä edelleenkään sitä , että tehdään lapsia, mutta ei haluta olla heidän kanssaan eikä hoitaa niitä itse vaan annetaan mielellään ulkopuolisen hoiviin,
Todella naiivia ajattelua ja joku vielä liputtaa tällaisen ajattelun puolesta. Todennäköisesti lapsettomat. Tilanteet muuttuu ja elämässä sattuu ja tapahtuu. Silloin toimitaan tilanteen vaatimalla tavalla. Kaikkien voimavarat eivät ole aina samat, perheiden välillä on paljon eroja ja tukiverkostot ovat useilla heikot. Ei millään tavalla tarkoita, etteivätkö lapset olisi tärkeimmällä sijalla. Lapsetkin voivat hyvin kun heidän vanhempansa voivat. Mikä tässä yhtälössä on vaikea käsittää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-gradu (opiskellaan)
Monella ei ole kokemusta pienistä lapsista ennenkuin saavat oman. Enää kun ei ole tapana, että lapsettomat ystävät hoitaisivat ystäviensä lapsia. Tai edes sisarustensa lapsia. Ensimmäinen kokemus vaikkapa vauvan kanssa yön valvomisesta tulee vasta oman vauvan kohdalla.
Mä olin 15v, kun ekaa kertaa olin lapsenvahtina serkkujeni 4- ja 6-vuotiaille. Oli mun eka kesäduuni. Hoidin näitä muksuja 3 viikkoa, kun serkkuni oli töissä. 17-vuotiaana hoidin ensimmäistä kertaa parin kuukauden ikäistä vauvaa. 18-vuotiaana abiturienttina kahta taaperoikäistä jo kokonaisen viikonlopun, kun heidän vanhempansa olivat Ruotsin risteilyllä. Kun ystäväni alkoivat saada lapsia, olin aika usein lapsenvahtina. Myös ihan vauvoille. Vaikka lapsenvahtina oleminen ei olekaan sama asia kuin lapsen vanhemmuus, sai siitä kuitenkin esimakua, millaista lasten kanssa on.
Osa ihmisistä saattaa lapsia hankkiessaan kuvitella, että heillä on hyvätkin tukiverkostot. Isovanhemmatkin saattavat sanoa, että kyllä me autetaan. Kun tosipaikka tulee ja apua tarvitsisi, ei isovanhempia kiinnostakaan auttaa. Tai sitten isovanhempia ei enää siinä vaiheessa ole tai he ovat liian huonokuntoisia auttamaan. Onnekkaita me, joilla on ollut hyvät tukiverkostot. Mun esikoiselleni oli aikoinaan useammankin kerran lapsenvahtina hänen kummisetänsä. Lapseton sinkkumies. Jo silloin, kun lapsi oli vasta puolivuotias. Mutta hänkin oli jo tottunut hoitamaan sisarustensa lapsia.
Mä kyllä oikein hyvin ymmärrän tukiverkostottomia ihmisiä, jotka vievät lapsensa päiväkotiin vapaapäivänään vaikkapa siksi, että sille vapaapäivälle on varattu hammaslääkäri tms. Jokainen voi miettiä, miten hyvin itse pystyisi vahtimaan esim 2-vuotiasta samalla, kun makaa hammaslääkärintuolissa viisaudenhampaan poistossa.
N60
Tähän vielä, että parikymppisenä asuin jo omillani kerrostalossa. Yhtenä päivänä ovikelloni soi ja naapuri (josta en tiennyt edes nimeä enkä missä kerroksessa asuu, mutta tiesin asuvan samassa rapussa) kysyi, voisinko hoitaa hänen 3-vuotiastaan sen aikaa, kun hän veisi isomman lapsensa terveyskeskuksen päivystykseen. Isompi lapsi oli kaatunut pyörällä ja tietenkin mulle sopi, että naapurin 3v tulee mun luokseni siksi aikaa. Ei tällaista kukaan tee enää nykyisin. Siis pyydä lähes tuntematonta ihmistä hoitamaan lastaan.
N60
Vierailija kirjoitti:
Ap mäkin veisin jos maksu menis kuitenkin koko kuukaudesta.Ihan sama vaikka oisin ite lomalla.
Siis raha menee lapsesi hyvinvoinnin edelle, järkyttävää! Kylmäävää ja empatiakyvyttömyyttä!
Tiedän, että vanhemmille annetaan mahdollisuus maksutomaan kesäkuukauteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole lasta päiväkodissa, joten olen vähän pihalla. Siis onko siellä pk:ssa oikeasti niin kammottavaa ettei kukaan lapsi muka voi oikeasti viihtyä siellä? Ihmettelen vaan kun jotkut sanoo, että lapsi menee välillä pariksi tunniksi sinne ihan vaan näkemään oman ikäisiään kun niitä ei missään muualla näe - ja saavat haukut kun eihän lapsi voi missään nimessä haluta päiväkotiin.
Minä nimittäin muistan omasta lapsuudesta, että tykkäsin mennä tarhaan kun siellä oli muita lapsia. Ei ollut mitään perhetuttujen, naapureiden tai sukulaisten lapsia, joiden kanssa leikkiä niin ne tarhakaverit oli ainoita. Kotona oli päivisin vain äiti, joka ei tietenkään ollut samanveroinen leikkikaveri.
Kokemusta vain yhdestä päiväkodista, mutta se olikin aivan loistava. En olisi parempaa voinut osata kuvitella ja tässä asiassa onni potkaisi. Ehdottomasti päiväkoti voitti lapsen näkökulmasta kotona päivisin olemisen noin 2-vuotiaasta ylöspäin.
Päiväkodit on nykyään vähän toista mitä ne oli joskus ennen.
Näin on. Omasta lapsuudestani muistan vain vapaata leikkimistä. Lapseni päiväkodissa leivotaan, liikutaan, lauletaan, tanssitaan, askarrellaan, tms. sen leikkimisen lisäksi. Ja leikkiin on varattu jos jonkunlaista lelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on pakko kysyä, että jos tiesit teidän perheen haasteet niin miksi teitte toisen lapsen?
En ymmärrä edelleenkään sitä , että tehdään lapsia, mutta ei haluta olla heidän kanssaan eikä hoitaa niitä itse vaan annetaan mielellään ulkopuolisen hoiviin,
Ohis...ei sillä uhmaikäisellä 3-vuotiaalla ollut uhmaikää vielä noin 2 vuotta sitten, kun nuorempi lapsi sai alkunsa. Eli aiempi kirjoittaja EI TIENNYT isomman lapsensa tulevista haasteista silloin, kun päättivät hankkia toisen lapsen. Pieni ikäero lapsilla lisää riskiä, että isommalla lapsella ilmenee jotain haasteita vasta sitten, kun nuorempi lapsi on jo syntynyt tai ainakin äiti on jo raskaana. Hyvin harvasta nk erityislapsesta tiedetään jo alle 1,5-vuotiaana, että lapsi on erityislapsi. Poislukien lapset, joilla on jokin fyysinen vamma tai kehitysvamma (esim Downin syndrooma).
Työelämä on totaali-yh:lle rankka. Vein pienen osan lomastani lasta hoitoon hyvällä omatunnolla. En koko loman aikana tietenkään, että lapsikin sai kunnon loman arjestaan. Tietysti. Ei asiat ole niin mustavalkoisia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, ja nyt on pakko sanoa, ihan kuin sen tietäisi etukäteen mitä on edessä.
Meillä esikoinen oli kotihoidossa 3v asti ja miehen kanssa jaettiin perhevapaat. Lapsi oli terve, helppo lapsi. Myös raskaus ja synnytys. Haluttiin kovasti lapsia.
Tulin raskaaksi, kun esikoinen oli 4v ja emme voineet tietää, mikä meitä odottaa.
Raskauden ensimmäiset 7kk oksensin kaiken mitä suuhuni laitoin, jopa veden ja paino laski ja olin kuin nälkämaan nainen. Sairaalassa kävin nesteytyksessä 1-2 kertaa viikossa. Jokaisesta gramman painon lisäyksestä iloittiin, pyörtyilin ja kaatuilin paljon. Voimia ei juuri ollut.
Sairaalan lääkärin/sos.työntekijän suosituksesta lasta pidettiin päiväkodissa, vaikka olin kotona sairaslomalla ja alkujaan lapsi oli päiväkodissa 6h, mutta se muutettiin miehen työajan tarpeisiin 9h.
Lapsi syntyi aikanaan, oli pahasti allerginen ja itkuinen ja kun imetin, jouduin rajoittamaan omaa ruokavaliota ja kaikki mahdolliset aineet, jotka voisivat allergisoida jätin pois.
Kukaan ei voi etukäteen tietää, mitä voi tulla eteen ja turha hurskastella ja ihmetellä kenellekään, miksi hankitte lapsia, kun ette pysty niitä hoitamaan, kun tilanteet voi muuttua.
Ja ne vanhemmatkin voi jopa kuolla, eikä siitä kukaan tiedota. Itsekin menetin molemmat vanhemmat auto-onnettomuudessa, kun olin 12v ja pikkuveli 9v Eikä kukaan tullut vanhemmille kertomaan, että lapset kannattaa jättää tekemättä, kun kuolette nuorena.
Kaipaan lomaa myös lapsista.
Yleensä ovat päivähoidosta poissa kesällä 4-5vk, työtilanteesta ja omista lomista riippuen. Esim. tänä vuonna meillä vanhemmilla menee lomat ristiin ja molemmilla on siis 2vk 'lapsivapaata' lomaa.
Toki, vähän syylliseltä tuntuu, kun uskottelee omille lapsilleen hoitoon viedessä, että "nyt äiskä/iskä lähtee töihin, hauskaa päiväkotipäivää" :D
Vierailija kirjoitti:
Itse luin ketjun enkä löytänyt yhtäkään hyvää syytä miksi lapsi pitäisi viedä vieraaseen päiväkotiin, vieraiden aikuisten hoivaan jos itse lomailee.
Ei ihme, että nykyään on niin monia pääpipejä eskarissa ja koulussa! Eiväthän he ole koskaan saaneet vaan olla, vaan aina pitänyt mennä ison ryhmän mukana. Vähempikin väsyttää pienen lapsen.
Jos lapsi on normaalisti hoidossa 5 pv viikossa, niin ei päiväkodin hoitajat ole vieraita. Ne on ihmisiä, joiden kanssa lapsi viettää aikaa melkein yhtäpaljon kuin perheensä ja huomattavasti paljon enemmän kuin isovanhempien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis...ei sillä uhmaikäisellä 3-vuotiaalla ollut uhmaikää vielä noin 2 vuotta sitten, kun nuorempi lapsi sai alkunsa. Eli aiempi kirjoittaja EI TIENNYT isomman lapsensa tulevista haasteista silloin, kun päättivät hankkia toisen lapsen. Pieni ikäero lapsilla lisää riskiä, että isommalla lapsella ilmenee jotain haasteita vasta sitten, kun nuorempi lapsi on jo syntynyt tai ainakin äiti on jo raskaana. Hyvin harvasta nk erityislapsesta tiedetään jo alle 1,5-vuotiaana, että lapsi on erityislapsi. Poislukien lapset, joilla on jokin fyysinen vamma tai kehitysvamma (esim Downin syndrooma).
Jos et tiedä, että lapsella on uhmaikä ja haastavia kausia vähän väliä, niin kumma on, jos vanhemmaksi ryhtyy. Eritysilapsi on siinä mielessä eri asia, että diagnoosin tosiaan saa usein myöhemmin, mutta kyllä jo 1-vuotiaan erityispiirteetkin vanhempi huomaa hyvin hyvin usein.
Elämä yllätti. Lasten koliikit, vaikeat allergiat, monta nukkumatonta vuotta. Yhtäkkisiä työelämän muutoksia. Synnytyksen jälkeinen masennus. Seurauksena molempien vanhempien uupuminen.
Kaksi vanhinta lasta on hoidossa ja nuorin 1v äidin kanssa kotona. Isänkin lomaillessa ovat sitten kaikki kotona.