Miksi viet lapsesi päiväkotiin, jos olet itse lomalla?
Kysymys otsikossa.
Ystävältäni, opiskelijalta oli kyselty miksi tarvitsee hoitopaikan kesäksi. Kertoi olevansa töissä kesän.
Mutta siis on vanhempia ketkä lomailevat samalla kun lapsi on päivystyksessä. Tätä ihmeteltiin yhdessä, että minkä ihmeen takia.
Nyt toivoisin jotain syitä millä järkeistää tätä....
Kommentit (723)
Hirveetä syyllistämistä täällä aina. Huolehtikaa omista asioistanne ja antakaa toisten tehdä miten itse parhaaksi näkevät. Ei kuulu teille eikä vaikuta teidän elämään.
Joo, sosiaalitapaukset on asia erikseen. Noi laiskat uusavuttomat vanhemmat jotka sysäävät lapsensa mihin vaan ettei tarvitsisi itse hoitaa ovat niin oksettava tapauksia. Tunkevat lapsensa kesäpäivystykseen eikä yhtään ajattele että lomansa ansainnut hoitaja joutuu keskeyttämään lomansa niitten lapsien takia. Ei voi pitää yhtäjaksoista lomaa 4viikkoa vaan joutuu pilkkomaan lomansa. Kaikkein karmeinta se on niille lapsille, valmiiksi väsyneitä jo kun uusi kausi kausi alkaa, voi lapsiparkoja. Miksi teet lapsia kun ei ole resursseja eikä viitsitä olla niiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vien lapsen hoitoon osittain myös loma-aikaan, koska perheen tilanne on haastava. Tämä ei näy ulkopuolisille.
Olen kotona vuoden ikäisen kanssa ja 3 v on päiväkodissa osa-aikaisena. 3 v on kesällä lomalla pari viikkoa. On päiväkodissa osan heinäkuusta, vaikka molemmat vanhemmat on kotona.
Sitten syihin: Tukiverkkoja on täysi nolla. Isovanhemmat kuolleet. Molemmat lapset ovat haastavia. Pienempi ei nuku, vauvavuotta varjosti hänen sairaus. Isompi on erittäin vilkas lapsi ja uhma päällä. Vapaa-ajalla leikkikavereita ei hirveästi ole. Mies tekee raskasta vuorotyötä ja on uupunut.
Ei yksinkertaisesti riitä voimavarat enempään. Neuvola kannusti meitä tähän. On kaikille kannattavampaa mennä näin kuin se että aikuiset uupuu totaalisesti.
Yleisesti perheet voi olla lasten hoidon suhteen todella eriarvoisessa asemassa. Toisilla isovanhemmat hoitaa joka päivä lapsenlapsiaan, toisilla ei ole lainkaan hoitoapua.
Nyt on pakko kysyä, että jos tiesit teidän perheen haasteet niin miksi teitte toisen lapsen?
En ymmärrä edelleenkään sitä , että tehdään lapsia, mutta ei haluta olla heidän kanssaan eikä hoitaa niitä itse vaan annetaan mielellään ulkopuolisen hoiviin,
Ihan ensimmäisenä lapsia ei koskaan tehdä vaan saadaan.
Mielipiteitä on monia. Itse olen ainoa lapsi ja halusin ehdottomasti lapselleni sisaruksen. En halua samaa yksinäisyyttä lapselleni. Mutta jokainen perhe tekee itse valintansa.
En sanonut missään kohtaa etten halua olla lasten kanssa tai hoitaa heitä. Meillä lapset ovat muutamaa kuukautta lukuunottamatta olleet aina osa-aikahoidossa. Ja olemme molemmat käyneet vanhempainvapaata lukuunottamatta töissä.
Laitoimme lapset päiväkotiin, kun lähdimme kahdestaan viikon tai kahden lomalle tai työmatkalle. Isovanhemmat veivät ja hakivat, saivat levätä päivällä. Yksityinen päiväkoti. Kaikki meni hienosti, lapset nyt aikuisia ja akateemisia ja sosiaalisia ihmisiä. Toki lomailimme ja reissasimme ja teimme asioita koko perheenäkin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vien lapsen hoitoon osittain myös loma-aikaan, koska perheen tilanne on haastava. Tämä ei näy ulkopuolisille.
Olen kotona vuoden ikäisen kanssa ja 3 v on päiväkodissa osa-aikaisena. 3 v on kesällä lomalla pari viikkoa. On päiväkodissa osan heinäkuusta, vaikka molemmat vanhemmat on kotona.
Sitten syihin: Tukiverkkoja on täysi nolla. Isovanhemmat kuolleet. Molemmat lapset ovat haastavia. Pienempi ei nuku, vauvavuotta varjosti hänen sairaus. Isompi on erittäin vilkas lapsi ja uhma päällä. Vapaa-ajalla leikkikavereita ei hirveästi ole. Mies tekee raskasta vuorotyötä ja on uupunut.
Ei yksinkertaisesti riitä voimavarat enempään. Neuvola kannusti meitä tähän. On kaikille kannattavampaa mennä näin kuin se että aikuiset uupuu totaalisesti.
Yleisesti perheet voi olla lasten hoidon suhteen todella eriarvoisessa asemassa. Toisilla isovanhemmat hoitaa joka päivä lapsenlapsiaan, toisilla ei ole lainkaan hoitoapua.
Hyvin moni hoitaa lapsensa itse vaikkei verkostoa olisikaan.
Jos olette uupuneita arjessanne, eikö siihen arkeen tulisi saada apua eikä työntää laastaria viemällä lapsi lomalla hoitoon?
Juu ja sitten ihmetellään miksi on niin paljon perhesurmia..
Päiväkoti on nimenomaan tänä päivänä se tukikeino mitä tarjotaan. Henkilökohtaisesti meille päiväkoti on minulle paljon parempi tukikeino kuin se että esim lapsiperheiden kotipalvelu käy 1-2 h/vko.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ollut yhtä raskas tilanne aiemmin, mutta en todellakaan vienyt lasta päiväkotiin. Uhmaikäinen lapsi tarvitsee vanhemmilta sen jaksamien ja sietokyvyn, että tuntee itsensä hyväksytyksi ja rakastetuksi.
Eipä tarvitse enää ihmetellä miksi Suomessa kukaan ei halua lapsia ja perheet voi huonosti..
Tämän ketjun mukaan:
-älä tee lapsia jos et hoida heitä itse tai tukiverkon avulla 24/7
-ennen lapsien hankintaa tulee suorittaa ennustajan tutkinto, jotta tiedät varmasti ettei perhetilanne koskaan muutu
-älä valita koskaan, uupua ei saa. Kumminkaiman naapurikin jaksaa niin sunkin pitää
-päiväkoti on säilytyslaitos, jossa lapsi kärsii
-itseään ei saa koskaan ajatella. Lapset ja päiväkodin henkilökunta aina ensin
Kyllä se niin menee että hyvinvoivalla vanhemmalla on hyvinvoiva lapsi. On perhekohtaista mitä se hyvinvointi sitten vaatii. Se voi hyvinkin vaatia päivkodin käytön loma-aikana. Ulkopuolinen ei voi koskaan tietää.
Viekää vaan ne lapset sinne hoitoon, niin pysyy päiväkodin suhdeluvut hyvinä. Ihan oikeasti, ilman passiivisaggressiivista sävyä. =)
Pitäkää ihan hyvällä omallatunnolla lomaa lapsista ja töistä jotta voitte olla sitten paremmin läsnäolevia vanhempia lapsillenne iltaisin kun olette kunnolla levänneet ja tehdä jotain mukavaa mistä jää hyviä muistoja. Vaikka olisitte työttömiä, vaikka olisi kaksi vanhempaa tai vauva kotona. Keskittykää tekemään jotain kivaa parisuhteessa tai tinderöikää, juokaa margaritoja, ihan mitä vaan, ootte lomanne ansainneet! =)
T: lapseton lto joka ei ihan oikeasti ymmärrä tuota vanhempien syyllistämistä, teette ihan superrankkaa työtä kun töiden päälle haette muksut töistä ja hoidatte ne. Ketään ei haittaa se että viette lapset hoitoon myös kesällä.
Monet muksut rakastaa olla päiväkodissa, siellä on kavereita, rutiinit, ruoka yms. Etenkin kesäisin päikyssä on superrentoa kun ei ole "toimintaa" eli askartelusirkusta ja kaikenmaailman hankkeita, hengaillaan vaan pihalla. Mä rakastin olla kesäpäivystyksessä töissä, oli niin ihana vaan laittaa muksuille tarralenkkarit, aurinkorasvaa ja hengailla puiston uima-altaalla kahvia juoden. Kuumina päivinä oltiin vesisotaa.
Ei se aina ole niin rankkaa olla muksuna päiväkodissa, ne on ne aikuiset jotka siellä raataa, ei lapset. Ellei ole sellaisessa suorittajien ryhmässä. Itse en raatanut, vaan keskityin siihen ettei lapsista tule keskittymiskyvyttömiä stressaajia. Leikki on lasten työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ollut yhtä raskas tilanne aiemmin, mutta en todellakaan vienyt lasta päiväkotiin. Uhmaikäinen lapsi tarvitsee vanhemmilta sen jaksamien ja sietokyvyn, että tuntee itsensä hyväksytyksi ja rakastetuksi.
Mietippä uudestaan sulkeeko päiväkoti loma-aikana pois lapsen hyväksytyksi ja rakastetuksi tulemisen?
Ja väität lyhyen tekstin perusteella täysin tuntemattomalle ihmiselle että sinulla on ollut yhtä raskas tilanne. Haloo.
Esimerkiksi asunnon remontti, missä tekee itse leijonan osan (eikä siis vain muuta varakämppään karkuun) on mielestäni hyvä esimerkki tilanteesta, jossa vanhempi on lomalla, mutta hänellä on helposti kuukauden tai ylikin kestävä projekti kotona menossa, eikä tuota pystyisi tekemään, jos lapsi pyörii jaloissa.
Vanhemmalla voi olla myös esimerkiksi burnout, jolloin on tietysti sairaslomalla, eikä vuosilomalla, mutta burnout ei näy ulospäin ja ehkä ko. vanhempi ei halua tai ei jaksa käsitellä puolituttujen kanssa tilannettaan, joten sanoo muille olevansa lomalla.
Itselläni oli syöpä, jonka hoitamiseen riitti leikkaus (eli ei mitään kuukausien sädehoitoja, sytostaatteja tms.), mutta tuosta leikkauksesta tuli usean viikon sairasloma ja tämä tapahtui kesäaikaan. Sanoin esim. töissä kaikille paitsi esimiehelleni olevani ihan normaalisti kesälomalla, kun ei mun terveydentila muille kuulu.
Voihan myös olla, että lapsi on sosiaalinen ja kaipaa kavereita, mutta naapurustossa tai tuttavapiirissä ei ole samanikäisiä lapsia, ja vanhempi on arvioinut, että on lapselle parempi, että päivähoidossa pääsee leikkimään oman ikäistensäkin kanssa. Ei se ole mitenkään itsestäänselvää, että lapsen olisi parempi pysyä vain kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietippä uudestaan sulkeeko päiväkoti loma-aikana pois lapsen hyväksytyksi ja rakastetuksi tulemisen?
Ja väität lyhyen tekstin perusteella täysin tuntemattomalle ihmiselle että sinulla on ollut yhtä raskas tilanne. Haloo.
No, kyllä on ollut ihan nuo mainitut haasteet ja enemmänkin. Pari kertaa muutto ja miehen työttömyys useaan otteeseen sekä oma sairastuminen. Nuo kaikki juurikin kun toinen vauva ja toinen alle 3v. Lapsi voi hyvinkin aistia, että hänet sysätään pois tieltä kun tulee haasteita. Eli uhmassa häntä ei jakseta kohdata vaan ratkaisu on viedä pois kotoa. Haloo siis itsellesi
Vien lapset osan lomasta, kun olen kotona, jotta saan aikaa tehdän omia juttuja. Osan sitten ollaan yhteysellä lomamatkalla.
Meillä lapset olivat kaikki koulujen loma-ajan mukaiset lomat kotona päiväkodissa ollessaan.
Teen vuorotyötä ja vapaapäivinäni he olivat pääsääntöisesti hoidossa. Olivat hoidossa myös jos minä oli koulujen loma-aikojen ulkopuolella itse lomalla (eli muutamasta päivästä viikkoon), välillä toki olivat vapaapäivillä (yleensä pitkä vkl).
Kyllähän tämä nyt on merkki siitä, että suorastaan inhoan lasteni seuraa kun en joka vapaalla ja lomapäivällä heitä kotona.
Lapsia, aikuisia ja tilanteita on niin paljon erilaisia, että kertoo täysin arvostelijan omasta älystä kun niputtaa kaikki lapsensa hoitoon viejät laiskoiksi lastenvihaajiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kyllä on ollut ihan nuo mainitut haasteet ja enemmänkin. Pari kertaa muutto ja miehen työttömyys useaan otteeseen sekä oma sairastuminen. Nuo kaikki juurikin kun toinen vauva ja toinen alle 3v. Lapsi voi hyvinkin aistia, että hänet sysätään pois tieltä kun tulee haasteita. Eli uhmassa häntä ei jakseta kohdata vaan ratkaisu on viedä pois kotoa. Haloo siis itsellesi
Sanottiinko tekstissä jossain että lapsi laitettiin päiväkotiin vasta kun vaikeuksia/uhma tuli tai että häntä ei jaksettu kohdata? Luetun ymmärtäminen on nyt hukassa.
Minun mielestä on hälyyttävää, että vanhemmalla on niin huono itsetunto, että täytyy tulla tänne kiillottamaan omaa sädekehää mitätöimällä muiden ratkaisuja.
Lapsellakin on oikeus lomaan. Jos itse lomailet niin lapsi lomailee kanssasi myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen äiti, joka kieltää lapselta kaverisuhteet ollakseen vain minä-äiti-paras-äiti ei ole hyvä äiti. Tuommoiset eukot eivät anna lastensa leikkiä kavereiden kanssa edes kouluelämässä, koska "äiti täällä prkl on paras kaveri!"
Mistä sinä ulkopuolisena tiedät, että niillä kesäpäivystykseen vietyjen lasten vanhemmilla on lomaa? Entä jos vaan luulet niin?
Vierailija kirjoitti:
Viekää vaan ne lapset sinne hoitoon, niin pysyy päiväkodin suhdeluvut hyvinä. Ihan oikeasti, ilman passiivisaggressiivista sävyä. =)
Pitäkää ihan hyvällä omallatunnolla lomaa lapsista ja töistä jotta voitte olla sitten paremmin läsnäolevia vanhempia lapsillenne iltaisin kun olette kunnolla levänneet ja tehdä jotain mukavaa mistä jää hyviä muistoja. Vaikka olisitte työttömiä, vaikka olisi kaksi vanhempaa tai vauva kotona. Keskittykää tekemään jotain kivaa parisuhteessa tai tinderöikää, juokaa margaritoja, ihan mitä vaan, ootte lomanne ansainneet! =)
T: lapseton lto joka ei ihan oikeasti ymmärrä tuota vanhempien syyllistämistä, teette ihan superrankkaa työtä kun töiden päälle haette muksut töistä ja hoidatte ne. Ketään ei haittaa se että viette lapset hoitoon myös kesällä.
Monet muksut rakastaa olla päiväkodissa, siellä on kavereita, rutiinit, ruoka yms. Etenkin kesäisin päikyssä on superrentoa kun ei ole "toimintaa" eli askartelusirkusta ja kaikenmaailman hankkeita, hengaillaan vaan pihalla. Mä rakastin olla kesäpäivystyksessä töissä, oli niin ihana vaan laittaa muksuille tarralenkkarit, aurinkorasvaa ja hengailla puiston uima-altaalla kahvia juoden. Kuumina päivinä oltiin vesisotaa.
Ei se aina ole niin rankkaa olla muksuna päiväkodissa, ne on ne aikuiset jotka siellä raataa, ei lapset. Ellei ole sellaisessa suorittajien ryhmässä. Itse en raatanut, vaan keskityin siihen ettei lapsista tule keskittymiskyvyttömiä stressaajia. Leikki on lasten työtä.
Hyvä kommentti.
Ja vain näin säilyvät palvelut, kun niitä käytetään ja hoitajat saavat pitää työpaikkansa.
Ei kaupungit/kunnat pidä yllä päiväkoteja, jos ne on vajaa käytöllä ja lapset kotihoidossa.
Ja nämä vanhempien syyllistäjät antavat selvän viestin poliittisille päättäjille, ettei lapsen varhaiskasvatus kuulu kuin työssäkäyvien lapsille ja esim. työttömät voivat hoitaa lapsensa kotona, vaikka ensimmäinen ehto työnhaussa TE-toimistolla, että lapsella on hoitopaikka, jolloin työtön voi aloittaa työt vaikka seuraavana päivänä
Yhteiskunnan palvelut eivät vain säily, jos niitå ei käytetä.
Omalla asuinalueella oli vielä 10v sitten kolme päiväkotia ja lähin vajaan kilometrin päässä, nyt enää yksi ja matkaa lähes 5km.
Ei se kuulkaa yhtään sen parempaa tai huonompaa vanhemmuutta ole, vaikka päivähoitoa välttelisikin. Monesti toivoo, että lapsi pääsisi sinne päivähoitoon ikätovereiden seuraan sen sijaan, että olisi kotona. Olkaa äidit armollisempia itsellenne ja toisillenne ja käyttäkää kunnallisia palveluita, kun ne käytettäväksi on tarkoitettu. Joku viihtyy ehkä paremmin siellä hiekkalaatikon reunalla kun lapsi on pieni, mutta toinen voi olla aivan ässä teinin äitinä. Ettekä te toistenne verkostoista ja sosiaalisista suhteistanne mitään tiedä. Jollain voi olla kivasti mummoa ja tätiä lähellä ja seutukunta täynnä oman lapsen ikäisiä leikkikavereita. Toisella ei ole näköpiirissäkään ainuttakaan toista lasta tai edes niitä isovanhempia. yt lastesuojelun sossu
Niin, olit sairas ja sairaslomalla, ihan ymmärrettävää ja kun toinen puolisko oli töissä.
No, jatkoiko terve rauhallinen helppo 4-vuotias lapsesi päiväkodissa käyntiä synnytyksen jälkeenkin? Isä oli varmaankin 3 vk isyyslomalla?
Kaikki vanhemmat ovat väsyneitä vauvan kanssa. Pääsit varmaan hyvään kuntoon isyysloman aikana ja toivottavasti se 4-vuotias lapsi sai olla tuolloin kotona?
Et ole ainoa joka on väsynyt