Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi viet lapsesi päiväkotiin, jos olet itse lomalla?

Vierailija
10.05.2022 |

Kysymys otsikossa.

Ystävältäni, opiskelijalta oli kyselty miksi tarvitsee hoitopaikan kesäksi. Kertoi olevansa töissä kesän.
Mutta siis on vanhempia ketkä lomailevat samalla kun lapsi on päivystyksessä. Tätä ihmeteltiin yhdessä, että minkä ihmeen takia.

Nyt toivoisin jotain syitä millä järkeistää tätä....

Kommentit (723)

Vierailija
301/723 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä!

Tämähän keskustelu otti tuulta alleen. Moni ymmärsi kysymykseni väärin.

Tarkoitin siis työssäkäyviä vanhempia( en erikseen äitiä enkä isää) joiden lapset ovat päiväkodissa työpäivän ajan. Kun heillä alkaa loma, niin miksi he vievät silti lapsen päiväkotiin? Miksi eivät halua viettää aikaa oman lapsensa kanssa?

Itselläni on myös lapsia, jotka ovat lomailleet meidän vanhempien lomien mukaan, ovat myös viettäneet vapaapäiviä jos meistä jompi kumpi on ollut sairauslomalla.

Ehkä siksi, koska oma asenteeni ja ajatukseni on tämä, en ymmärrä miksi kukaan lapsiansa rakastava haluaisi lomailla ilman omia lapsiaan?

Täällä moni laittoi syitä lapsen hoidossa oloon ; työnteko, vanhempien hoitaminen, oma sairaalassa olo jne.

Mikä saa sinut kuvittelemaan, että päiväkotiin vieminen ja lapsen kanssa oleminen eivät onnistu saman loman tai jopa saman päivän aikana? Oletko sinä sitten lastesi kanssa lomalla 24/7 vai hylkäätkö heidät kuitenkin joskus vaikka mummolle?

En ole tuo, jolta kysyit, mutta mun lapseni ovat olleet mummolassa hoidossa silloin, kun mä en ole ollut lomalla. Eivät silloin, kun olen ollut lomalla. On ollut ihan mukavaa, kun ei ole aamulla tarvinnut viedä lapsia päiväkotiin ja on voinut lähteä töistä suoraan vaikka terassille, shoppailemaan tai ravintolaan syömään eikä hakemaan lapsia päiväkodista. Tämä on ollut mulle kaipaamaani lapsivapaata. 

HIRVEÄ ÄITI! Hylkää lapsensa mummolaan mennäkseen terassille. MIKSI ET VIETÄ AIKAA LASTESI KANSSA!!!!!

Koska mun lapseni viihtyivät paljon paremmin mummin ja ukin kanssa mökillä kuin päivät päiväkodissa. Kun olin lomalla, lapseni olivat mun kanssani koko loman, eivät päiväkodissa eivätkä mummolassa. 

Miksi teit lapsia, jos et halua olla heidän kanssaan vaan hylkäät heidät mummin ja ukin hoiviin?

(ja kyllä, tämä on puhdasta v'ttuilu niille, jotka ulvovat siitä, kun lapsi viedään päiväkotiin)

Vierailija
302/723 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon vissiin onnekas kun lapsi viihtyy tarhassaan niin hyvin että haluaa sinne mennä. Onhan ne samanikäiset ymmärrettävästi parempaa leikkiseuraa kuin faija. Vähän vanhempana tulee sitten kesä- ja urheiluleirit, toivottavasti ei satu omat lomat siihen ettei vaan joku taas pahoittaisi mieltään.

Eli lapsesi viihtyvät paremmin tarhassa kuin sinun kanssasi, ja sen sijaan että itse keksisit heille kivaa kesätekemistä ja urheilisit heidän kanssaan, laitat ne leireille. No, vanhemmuutta sekin.

Kerrotko, missä järjestetään leirejä 0-3-vuotiaille? Ja millä tavalla se leiri on parempi kuin päiväkoti?

Ei ollut kyse pikkulapsista.

Vierailija kirjoitti:

Vähän vanhempana tulee sitten kesä- ja urheiluleirit

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/723 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta oli uskomatonta, että kun ilmoitin päiväkotiin lapsen 7 viikon kesäloman, niin palauttivat lomakkeen minulle koska olin jättänyt täyttämättä lomakkeeseen milloin vanhemmat ovat lomalla. Emme me tiedä huhtikuussa lomia varmaksi, mutta koska toisen lomat oli joustavat ja lisäksi mummo joskus apuna, niin luotettiin että tuo 7 viikkoa järjestyy. Ihme kyttäysmeininkiä, mutta selvisipä syy sillekin.

Ei se ole kyttäystä, se on työvuorosuunnittelua varten. Ihan riittää, kun laittaa lomansa lomakkeeseen samaan aikaan, ei ne sitä aun työnantajalta tarkista.

On lapsia, joille loma merkitään eri aikaan kuin vanhempien loma, jolloin päivystyksessä varataan mahdollisuus muutokseen.

Avaatko tätä asiaa hieman tarkemmin? Jos ilmoittaisin, että lapseni on lomalla ( = pois päiväkodista) esimerkiksi 1.6. - 31.7., mitä merkitystä sillä on päiväkodin kannalta, milloin minun lomani on? Vai siis tarkoitatko, että esimerkkini tilanteessa, jos mun lomani olisi esim 1.6.-21.6.  päiväkoti järjestäisi asiat siten, että voisinkin viedä lapseni päiväkotiin heti lomani loputtua enkä vasta 1.8., kuten olin ilmoittanut?

Päiväkoti varautuisi siihen kyllä.

Miksi ihmeessä? Miksi teette turhaa työtä ettekä luota siihen, että lapsi on poissa silloin, kun siitä on ilmoitettu?

No koska usein se yksi lapsi sit olisikin tulossa poikkeavasti päiväkotiin. Enkä mä ole päiväkodissa töissä, suotta mulle äimistelet. Tämä kyllä varmasti olisi sulle kyllä selitetty, jos olisit kysynyt.

Sitten sanotaan, että nyt ei ole paikkaa, kun ilmoititte, että lapsi on poissa tänään. Ei päiväkodin tarvitse pomppia vanhempien oikkujen mukaan

Mä olen tuo, joka laittoi esimerkin threadiin. Mä vähän luulen, että ehkä päiväkodin täytyykin pomppia, koska lapsella on subjektiivinen päivähoito-oikeus. Eli jos ilmoittaisin päiväkotiin, että lapseni lähtee heinäkuuksi isovanhempiensa kanssa mökille, päiväkodin pitäisi varautua siihen, että ei lähdekään vaan tulee päiväkotiin, koska lapsella on lain säätämä oikeus tulla sinne. 

Mihin ihmeen threadiin :D Ja miksi kommentoit aihetta, josta et selvästikään tiedä yhtään mitään. Lue vaikka alkuun se laki subjektiivisesta päivähoidosta. Huomaat, että se ei suinkaan tarkoita sitä, mitä sinä sen luulet tarkoittavan. 

Thread on tämä kommenttiketju. Ei siis koko aloituksesta seurannut ketju vaan tämä, jossa on lainattu toisen kommenttia ja siihen vastannut taas lainannut edellistä. 

Mihin sitten perustuu, että päiväkodin on varauduttava vain siihen, milloin vanhempi on lomalla eikä siihen, mitä vanhempi on ilmoittanut lapsen olevan lomalla? Vai oliko tuo, joka väitti päiväkotien varautuvan tällaiseen, väärässä?

Oli. Näkihän sen jo siitä, mitä hän myöhemmin kirjoitti subjektiivisesta oikeudesta. Se thread-alkuinen kommentti. 

Thread-alkuinen kommentti ei ollut mun, sen laittaja voi ihan itse kertoa mitä ajoi takaa. Mä kerroin miksi sitä vanhempien lomaa kysytään. Jos olisin väärässä, miksi luulette, että sitä kysyttäisiin kun näin kuitenkin joissakin päiväkodeissa tehdään?

-se, jota nyt syyttelet ihan turhaan

Tässä ketjussa on  nyt kuitenkin jo kerrottu, että päiväkodeissa järjestetään kesälomat ja työvuorot lasten ilmoitettujen hoitoaikojen mukaisesti. Ja että päiväkodit eivät varaudu siihen, että lapsi kuitenkin tuodaan päiväkotiin. Joku kuitenkin kertoi, että joissain päiväkodeissa varaudutaan, koska on vanhempia, jotka tuovat lapsensa päiväkotiin, vaikka ovatkin aluksi ilmoittaneet, että eivät tuo. Näistä kommenteista voisi siis päätellä, että eri päiväkodeissa toimitaan eri tavoin. Sulle on osunut päiväkoti, jota kiinnostaa sinun lomasi ajankohta eikä se, milloin lapsesi on pois päiväkodista (esim mummolassa). Jossain toisessa päiväkodissa riittää tieto siitä, milloin lapsi on pois päiväkodista. 

Niin? Väitinkö muuta? Mun lapset edes ole päiväkodissa enää. Tasan kerroin miksi tältä yhdeltä sitä on kysytty, en mitään muuta. Nämä kaikki muut subjektiivisen oikeuden ja threadin huutelijat voivat itse kertoa miksi väittävät mitä väittävät.

P.S. Kun tulette lainattuun ketjuun, ilmoitattehan olevanne eri tai ohis tai ihan mitä vain, kun muutoin nää menee ihan älyttömäksi jankkaamiseksi ja sotkuksi.

-se alkuperinen taas

Tai sitten voit vain lopettaa tuon ohi aiheen jankaamisen ja yrittää päästä yli siitä hirveästä traumasta, että joku luuli sinun kirjoittaneen jotain, mitä et kirjoittanutkaan. Sellaista sattuu keskustelupalstalla. Ei maailma siihen kaadu. 

Minkä ohi aiheen jankkaamisen? Jos mulle tullaan ulisemaan: Näkihän sen jo siitä, mitä hän myöhemmin kirjoitti subjektiivisesta oikeudesta-kommentilla, tasan tulen korjaamaan.

Keskustelun aiheena on lapsen päivähoito loma-aikaan. Ei se, miten sinä minkäkin kommentin koit ja kuka käsitti mitäkin väärin. 

Kukahan aloitti? Sinä et enää pitkään aikaan ole muusta puhunutkaan. Eiköhän riitä jo tuo sun naurettava spämmisi? Taisit itse traumatisoitua eniten taas.

-ohis

Vierailija
304/723 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä!

Tarkoitin siis työssäkäyviä vanhempia( en erikseen äitiä enkä isää) joiden lapset ovat päiväkodissa työpäivän ajan. Kun heillä alkaa loma, niin miksi he vievät silti lapsen päiväkotiin? Miksi eivät halua viettää aikaa oman lapsensa kanssa?

Itselläni on myös lapsia, jotka ovat lomailleet meidän vanhempien lomien mukaan, ovat myös viettäneet vapaapäiviä jos meistä jompi kumpi on ollut sairauslomalla.

Ehkä siksi, koska oma asenteeni ja ajatukseni on tämä, en ymmärrä miksi kukaan lapsiansa rakastava haluaisi lomailla ilman omia lapsiaan?

Täällä moni laittoi syitä lapsen hoidossa oloon ; työnteko, vanhempien hoitaminen, oma sairaalassa olo jne.

Mikä saa sinut kuvittelemaan, että päiväkotiin vieminen ja lapsen kanssa oleminen eivät onnistu saman loman tai jopa saman päivän aikana? Oletko sinä sitten lastesi kanssa lomalla 24/7 vai hylkäätkö heidät kuitenkin joskus vaikka mummolle?

En ole tuo, jolta kysyit, mutta mun lapseni ovat olleet mummolassa hoidossa silloin, kun mä en ole ollut lomalla. Eivät silloin, kun olen ollut lomalla. On ollut ihan mukavaa, kun ei ole aamulla tarvinnut viedä lapsia päiväkotiin ja on voinut lähteä töistä suoraan vaikka terassille, shoppailemaan tai ravintolaan syömään eikä hakemaan lapsia päiväkodista. Tämä on ollut mulle kaipaamaani lapsivapaata. 

Eli sinä saat pitää lapsivapaata, mutta ne, joilla ei ole mummoa eivät. Sepä kiva asenne!

Enhän mä niin sanonut. Vastasin vain kommenttiin, jossa kysyttiin, onko lastensa kanssa lomalla 24/7 vai hylkääkö heidät kuitenkin joskus vaikka mummolle. Vastasin olleeni lomalla lasteni kanssa 24/7 ja mummolassa lapset olivat muulloin kuin mun lomallani. 

Vierailija
305/723 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Löytyykö sinulta asiasta tutkittua tietoa ap.

kuinka monta prosenttia lapsista on päiväkodissa, kun vanhempi viettää lomaa?

Jos lapsi tarvitsee päiväkodin loma-aikana eli heinäkuussa hoitoa, se ei suinkaan tarkoita, etteikö lapsi viettäisi lomaa. Jos olisit työelämässä, tietäisit lomakausi on 1.5-30.9 välisen ajan. Itse olen lomalla heinäkuussa 5v välein, koska lomat kiertävät.

Tätä mantraa on veisattu vuosikymmeniä, mutta kenellekään ei ole tarjota faktaa eli tilastotietoa.

Ja anna kun arvaan, sitä ei ole myöskään ap.llä vaan tarkoitus on syyllistää vanhempia ja nostaa omaa egoa.

En ole ap. Olen päiväkodissa töissä. Meillä kyllä keskustellaan vanhempien kanssa jos lapsella ei olo koko toimintakautena lomaa. Osa lomailee maaliskuussa osa syyskuussa. Me varmistamme että lapsi on jossain vaiheessa vuodessa lomalla.

Ap:n tapauksessa oletan että lapsi on ollut jossain kohtaa vuotta lyhyitä pätkiä poissa.

Miten tuon varmistatte? Kaikilla ei ole lomaa ollenkaan, kun vaihtavat työpaikkoja.

Sillä, että keskustelemme vanhempien kanssa asiasta. Keskustelun lomassa tuomme ilmi kuinka tärkeää loma ja tauko isoista ryhmistä lapselle on. Usein he saavat viimeistään syksyllä/jouluna kunnon loman.

Ja kuten sanoin, me emme tarkastele vain kesää vaan koko toimintakautta. 4vko touko-kesäkuussa on yhtä tärkeä loma lapselle kuin 4vko heinäkuussa.

Usein ei ole sama kuin aina. Ymmärrän että keskustelette. Otatteko yhteyttä myös niihin työantajiin ja keskustelette heidän kanssansa? Miten voitte varmistaa, että pätkätyöläinen saa lomaa tai vapaata?

Vierailija
306/723 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi ikävää olla tuollaisen äidin lapsi, joka tunkee rakkaimpansa päiväkotiin pois silmistä ja loisii itse kotona. Taitaa kehittyä tosi hyvä ja läheinen suhde äidille ja lapsille

Miksi ei kehittyisi? Edes vastasyntyneen ei tarvitse roikkua 24/7 äidissään. Isommasta lapsesta nyt puhumattakaan. Päiväkoti ei ole mikään helvetin esikartano, vaikka moni tuntuu niin kuvittelevan. 

Ei sen lapsen kotonakaan tarvitse roikkua 24/7 äidissään. Tajuatko, mikä hylkäämiskokemus lapselle on, kun äiti ei halua pitää lasta kotona ollessaan itse siellä?

Mistä se lapsi tietää, onko äiti kotona vai vaikka siellä gynekologilla silloin, kun lapsi on hoidossa? Ei lapselle tarvitse kaikkea kertoa. 

Onpas paha vaiva kun äiti on joka ikinen päivä kahdeksan tuntia gynekologilla. Ei ne lapsetkaan ihan tyhmiä ole, ne vaistoavat yllättävän paljon.

Missä kohtaa tuossa puhuttiin jokaisesta päivästä ja kahdeksasta tunnista? Lapset eivät onneksi ole tyhmiä. Mutta sinä olet, kun et tajua, ettei päiväkotiin ole pakko mennä kahdeksaksi tunniksi eikä edes joka ikinen päivä. Mutta silti sinne voi viedä lapsen lomalla. Katsos kun lomalla voi SEKÄ olla lapsensa kanssa ETTÄ viedä lapsen välillä hoitoon. Yllättikö?

No niin voi, se on tullut jo selväksi, MUTTA MIKSI VEISIT HOITOON JOS LAPSI VOISI OLLA KOTONA KANSSASI

KOSKA VANHEMMALLA ON MUUTAKIN ELÄMÄÄ KUIN SE LAPSI. 

ENTÄ SILLÄ LAPSELLA? HÄNELLÄ EI OLE MUUTA ELÄMÄÄ KUIN PÄIVÄKOTI

NO ONHAN :D Ei mikään päiväkoti suostu pitämään lasta siellä 24/7. Pakostakin tulee siis muuta elämää kuin se päiväkoti. 

Miksi, oi miksi sinunlaisesi lisääntyvät, samaan aikaan kun monet tuhlaavat satoja tuhansia euroja että saisivat lapsen?! Lapsen ketä rakastaa, halata ja elää yhdessä?

Vierailija
307/723 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä!

Eli sinä saat pitää lapsivapaata, mutta ne, joilla ei ole mummoa eivät. Sepä kiva asenne!

Enhän mä niin sanonut. Vastasin vain kommenttiin, jossa kysyttiin, onko lastensa kanssa lomalla 24/7 vai hylkääkö heidät kuitenkin joskus vaikka mummolle. Vastasin olleeni lomalla lasteni kanssa 24/7 ja mummolassa lapset olivat muulloin kuin mun lomallani. 

Haluatko nyt mitalin siitä, että edes LOMAN ajan jaksoit lapsiasi? Sehän on hurjat 4 viikkoa yleensä. Kyllä sen jälkeen pitääkin tuupata lapset jo isovanhempien hoiviin, että saa itse terassilla istuskella. 

Vierailija
308/723 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi ikävää olla tuollaisen äidin lapsi, joka tunkee rakkaimpansa päiväkotiin pois silmistä ja loisii itse kotona. Taitaa kehittyä tosi hyvä ja läheinen suhde äidille ja lapsille

Miksi ei kehittyisi? Edes vastasyntyneen ei tarvitse roikkua 24/7 äidissään. Isommasta lapsesta nyt puhumattakaan. Päiväkoti ei ole mikään helvetin esikartano, vaikka moni tuntuu niin kuvittelevan. 

Ei sen lapsen kotonakaan tarvitse roikkua 24/7 äidissään. Tajuatko, mikä hylkäämiskokemus lapselle on, kun äiti ei halua pitää lasta kotona ollessaan itse siellä?

Mistä se lapsi tietää, onko äiti kotona vai vaikka siellä gynekologilla silloin, kun lapsi on hoidossa? Ei lapselle tarvitse kaikkea kertoa. 

Onpas paha vaiva kun äiti on joka ikinen päivä kahdeksan tuntia gynekologilla. Ei ne lapsetkaan ihan tyhmiä ole, ne vaistoavat yllättävän paljon.

Missä kohtaa tuossa puhuttiin jokaisesta päivästä ja kahdeksasta tunnista? Lapset eivät onneksi ole tyhmiä. Mutta sinä olet, kun et tajua, ettei päiväkotiin ole pakko mennä kahdeksaksi tunniksi eikä edes joka ikinen päivä. Mutta silti sinne voi viedä lapsen lomalla. Katsos kun lomalla voi SEKÄ olla lapsensa kanssa ETTÄ viedä lapsen välillä hoitoon. Yllättikö?

No niin voi, se on tullut jo selväksi, MUTTA MIKSI VEISIT HOITOON JOS LAPSI VOISI OLLA KOTONA KANSSASI

NO ONHAN :D Ei mikään päiväkoti suostu pitämään lasta siellä 24/7. Pakostakin tulee siis muuta elämää kuin se päiväkoti. 

Niin, kotona käydään nukkumassa kun on pakko. Sitten taas päiväkotiin.

Ikävää, että sinä toimit noin. Älä kuitenkaan oleta, että kaikki toimivat samoin. Meillä esimerkiksi lapsi on päiväkodissa enintään 5 tuntia päivässä (myös silloin kun emme ole lomalla). Eikä hän onneksi nuku 19 tuntia vuorokaudessa. 

Minä nimenomaan en toimi noin. En laittaisi lastani edes viideksi tunniksi sinne päiväkotiin jos olen itse lomalla. Miksi sinä laitat?

Vierailija
309/723 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi tarvitsee päiväkodin loma-aikana eli heinäkuussa hoitoa, se ei suinkaan tarkoita, etteikö lapsi viettäisi lomaa. Jos olisit työelämässä, tietäisit lomakausi on 1.5-30.9 välisen ajan. Itse olen lomalla heinäkuussa 5v välein, koska lomat kiertävät.

Tätä mantraa on veisattu vuosikymmeniä, mutta kenellekään ei ole tarjota faktaa eli tilastotietoa.

Ja anna kun arvaan, sitä ei ole myöskään ap.llä vaan tarkoitus on syyllistää vanhempia ja nostaa omaa egoa.

En ole ap. Olen päiväkodissa töissä. Meillä kyllä keskustellaan vanhempien kanssa jos lapsella ei olo koko toimintakautena lomaa. Osa lomailee maaliskuussa osa syyskuussa. Me varmistamme että lapsi on jossain vaiheessa vuodessa lomalla.

Ap:n tapauksessa oletan että lapsi on ollut jossain kohtaa vuotta lyhyitä pätkiä poissa.

Minua kiinnostaa tämä, että miten pystytte tämän varmistamaan tai järjestämään? Kaverini on esim. saanut pätkätöitä 2 vuotta putkeen eri paikoista. Hän on saanut haluamansa projekteja ja paikkoja mutta ei ole saanut aloitettua yhtään myöhemmin eli ei ole ollut päivääkään työttömänä. On kysynyt, mutta sitten ei olisi saanut paikkoja. On yh. Pitäisikö hänen lastensa olka ysin kotona, että saisivat lomaa, vai miten?

Tai sitten vanhempi voisi ajatella vähän lasta ja omaa jaksamistaan, ennen kuin hakee ja valitsee projekteja.

Omaa jaksamista kannattelee myös se että maksaa itse elämisensä.

Vierailija
310/723 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi, oi miksi sinunlaisesi lisääntyvät, samaan aikaan kun monet tuhlaavat satoja tuhansia euroja että saisivat lapsen?! Lapsen ketä rakastaa, halata ja elää yhdessä?

En minä ainakaan ole lapseni kanssa symbioosissa, vaikka hänen alulle laitostaan paljon maksoinkin. Päiväkodissa vietetty 3-5 tuntia ei estä rakastamista ja halaamista. Koeta hakea apua tuohon riippuvuuteesi. Ei ole lapsille hyväksi, ettei äiti pysty hetkeäkään olemaan ilman heitä. 

Vierailija
311/723 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä!

Haluatko nyt mitalin siitä, että edes LOMAN ajan jaksoit lapsiasi? Sehän on hurjat 4 viikkoa yleensä. Kyllä sen jälkeen pitääkin tuupata lapset jo isovanhempien hoiviin, että saa itse terassilla istuskella. 

Ohis...jotkut eivät tunnu jaksavan lapsiaan EDES neljää viikkoa vaan lapset pitää laittaa päiväkotiin lomallakin. Siitä kai tässä koko keskustelussa oli alunperin kyse. 

Vierailija
312/723 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä!

HIRVEÄ ÄITI! Hylkää lapsensa mummolaan mennäkseen terassille. MIKSI ET VIETÄ AIKAA LASTESI KANSSA!!!!!

Koska mun lapseni viihtyivät paljon paremmin mummin ja ukin kanssa mökillä kuin päivät päiväkodissa. Kun olin lomalla, lapseni olivat mun kanssani koko loman, eivät päiväkodissa eivätkä mummolassa. 

Tässä on esimerkki hyvästä vanhemmasta. Isovanhempien luona on taatusti mukavampi viettää päivää esimerkiksi silloin kun vanhempi hoitaa asioitaan vapaapäivänään kuin päiväkodissa.

Vierailija
313/723 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kotona käydään nukkumassa kun on pakko. Sitten taas päiväkotiin.

Ikävää, että sinä toimit noin. Älä kuitenkaan oleta, että kaikki toimivat samoin. Meillä esimerkiksi lapsi on päiväkodissa enintään 5 tuntia päivässä (myös silloin kun emme ole lomalla). Eikä hän onneksi nuku 19 tuntia vuorokaudessa. 

Minä nimenomaan en toimi noin. En laittaisi lastani edes viideksi tunniksi sinne päiväkotiin jos olen itse lomalla. Miksi sinä laitat?

Olet siis lapsesi kanssa joka päivä 24/7? No ei ihme, että pääsi on noin pehmennyt ja ainut mitä pystyt tuottamaan on tuo sama kysymys miljoona kertaa. 

Vierailija
314/723 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse vein 3 päivänä siksi että lapsi näkee oman ikäistään seuraa.

Puistoissa olen huomannut että perheet vetäytyvät omiin oloihinsa ja on vaikea saada lapselle kaveria kun lapsien ei anneta tutustua vaan kysellään omalta lapselta heti kun lapset alkavat leikkimään että "lähdetäänkö syömään, joo lähdetään syömään" vaikka lapsista huomaa että haluaisivat leikkiä. Aikuiset estävät sen. Tai sitten puistot ovat tyhjiä ja vietän kesän lapsen kanssa 24/7 kaksin.

Vien lapsen hyvällä omalla tunnolla hoitopaikkaan.

Seli seli. Sano nyt vielä että lapsi itkee lohduttomasti joka ilta kun haluaa niin kovasti päästä takaisin sinne päiväkotiin missä on niiin kivaa.

Ei lapsi itke sellaista, sopeutuu kyllä hyvin kotonakin olemiseen mutta onhan se lapsen kehitykselle parempi käydä leikkimässä samanikäisten kanssa kuin olla koko loma äidin kanssa. Ihan vain lapsen edun vuoksi.

Teemme paljon yhdessä asioita ja valitettavasti nykyään on puistoissa vaikea tutustua.

Vierailija
315/723 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä!

Tässä on esimerkki hyvästä vanhemmasta. Isovanhempien luona on taatusti mukavampi viettää päivää esimerkiksi silloin kun vanhempi hoitaa asioitaan vapaapäivänään kuin päiväkodissa.

Niinpä. Sillähän se hyvä vanhemmuus mitataan hoidattaako lapsensa isovanhemmilla vai ei. Onneksi sekin on ihan valintakysymys onko niitä isovanhempia ylipäätään vai ei. 

Vierailija
316/723 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuon varmistatte? Kaikilla ei ole lomaa ollenkaan, kun vaihtavat työpaikkoja.

Sillä, että keskustelemme vanhempien kanssa asiasta. Keskustelun lomassa tuomme ilmi kuinka tärkeää loma ja tauko isoista ryhmistä lapselle on. Usein he saavat viimeistään syksyllä/jouluna kunnon loman.

Ja kuten sanoin, me emme tarkastele vain kesää vaan koko toimintakautta. 4vko touko-kesäkuussa on yhtä tärkeä loma lapselle kuin 4vko heinäkuussa.

Usein ei ole sama kuin aina. Ymmärrän että keskustelette. Otatteko yhteyttä myös niihin työantajiin ja keskustelette heidän kanssansa? Miten voitte varmistaa, että pätkätyöläinen saa lomaa tai vapaata?

Emme tietenkään ota yhteyttä työnantajiin. Vanhempien työpaikat eivät ole kasvattajilla enää tiedossa, koska subjektiivinen varhaiskasvatus takaa kaikille lapsille paikan. Työnantajatiedot ovat vain laskuttajilla tiedossa.

Emme voi varmistaa sitä muutoin kuin tuomalla asiaa esille. Olen ollut erään esimiehen alaisena, joka soitti henkilökohtaisesti vanhemmille ja kävi heidän kanssaan kaikki mahdolliset loma vaihtoehdot jos lapsi ei ollut lomaillut yli 12kk.

Tämä esimies oli rohkea eikä antanut kokopäivähoito paikkaa kuin työssäkävijöiden lapsille.

Vierailija
317/723 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska esikoulu on pakollinen ja sijaitsee päiväkodissa. 

EI OLE KESÄLLÄ!

Vierailija
318/723 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä!

Ohis...jotkut eivät tunnu jaksavan lapsiaan EDES neljää viikkoa vaan lapset pitää laittaa päiväkotiin lomallakin. Siitä kai tässä koko keskustelussa oli alunperin kyse. 

Oikeastiko yllätyit siitä, että ihmiset ja elämäntilanteet ovat erilaisia? Missä pystyy elämään niin tiiviissä kuplassa, että nyt vasta sen oppii?

Vierailija
319/723 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset (joista enää toinen on päiväkodissa) lomailevat kesällä neljä tai viisi viikkoa.

Mutta muuten ovat kyllä päiväkodissa, kun esim tässä kuussa lomailen viikon (tällöin toki kolme päivää eli viettää pitkän viikonlopun). Itselläni tähän on muutama syy; saan hoidettua arkipäivisin juoksevia asioita. Maksamme hoidosta saman verran oli lapsi siellä 100 tai 135 tuntia/kuukausi. Esikoiselle sanottiin, että viskari-ikäisenä täytyy katsoa vapaapäivät mielellään niin, ettei ole poissa juuri silloin, kun tekevät eskariharjoituksia.

Tämä on aihe, joka herättää tunteita. Valitettavasti Suomessa on lapsiperheitä, joissa lapsilla on huonot/epävakaat kotiolot. Näille lapsille päiväkoti on hyvä ja turvallinen rutiini, jossa on tasapainoisia aikuisia (ja jossa saa lämpimän ruoan).

Vierailija
320/723 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska esikoulu on pakollinen ja sijaitsee päiväkodissa. 

EI OLE KESÄLLÄ!

Ei ole minun lomanikaan kesällä :D Täällä Suomessa kun saa lomailla muulloinkin kuin kesä- tai heinäkuussa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä