Miten te jaksatte viisipäiväisen työviikon, 8h päivässä ?
Olen aloittanut pitkän tauon jälkeen (äitiysloma, hoitovapaa, yrittäjyys) taas palkkatyöt ja mietin kauhulla miten ihmiset jaksavat käydä palkkatöissä viitenä päivänä viikossa 8-16. Olen itse käynyt palkkatöissä viimeksi ennen lapsia, joten tämä kokemus on nyt aivan uusi. Ja ihanaa, että saa palkkaa , mutta aivan kauheaa jaksamisen kanssa, olen jo nyt ihan poikki kahden viikon jälkeen nelipäiväisestä työviikosta 8-14.
Voitteko te täyttä työviikkoa tekevät hyvin? Ahdistaa jo ajatuskin että elämä olisi vuosikymmenet toimistolla ajanviettoa eikä elämässä mitään muuta kun töiden jälkeinen väsymys ja lasten- sekä kodinhoito .
Lisään vielä, että nimenomaan perheelliset. Ei kai siinä mitään ongelmaa olisi hoitaa pelkästään itsensä töihin ja tulla kotiin lepäilemään niin paljon kuin huvittaa.
Kommentit (129)
Elämä menee töihin ja lapsien tekemiseen. Wanhana höperönä voi sitten miettiä oisko kannattanut tehdä toisin. En nyt ihmettele miksi niin moni vanhus on vihainen.
Kun aloitin työelämässä ja ruumiillisessa työssä, oli työviikko 45 tuntinen. Myöhemmässä kevyemmässä ammatissani oli työviikko listan mukaan 40-38,5 tuntinen, mutta teimme varsin usein "tunnit täyteen", eli 156 tuntia kolmessa viikossa. Ne tunnit todella tehtiin, eikä vain paperilla, kuten nykyisin kuuluu tehtävän. Sen huomaa myös siitä, että entinen 4-5 ruuhka on siirtynyt jo 3-4 välille! Työasuisia miehiä istuu firmojen kamppeissa myös tuntikaupalla huoltoasemien baareissa pitkin päivää, ei puhettakaan 12 minuuttiin rajatuista tauoista.
Muistan vieläkin, kun olin ollut tilanteessasi pari viikko. Olin järkyttynyt, itkin, tätäkö tulee olemaan. Ja oli, ja itkin. Oli pakko, koska lapset täytyi elättää ja nipinnapin pärjäsimme. Kyllä, ruuhkavuodet. Nyt 20v myöhemmin en enää suostuisi. Tsemppiä ja voimia kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olette rapakuntoisia. 8 tunnin työvuoro on niin lyhyt ettei tiedä töissä käyneenkään. Minulla nykyään perusvuoro on 12h ja ennätys 21h. Ei ole edes ikinä mitään oikeita taukoja. Juon kahvia ja syön työn aikana. 8h nyt menee pelkän vesipullonkin kanssa.
Mielenkiinnolla kyselen mikä se työ on jossa voit syödä samalla kun teet sitä? Olen ollut erilaississa töissä mutta kuulostaa mahsottomalle. Lähinnä tulee mieleen taksikuski tolpalla mutta sehän on sitten kuin tauko vaikket sitä ehkä niin ajattele.
Ainakaan meillä ei tuollainen ole edes sallittua. Ja ruokatauko 30 minuuttia on joka tapauksessa omaa, siis palkatonta aikaa, vaikka tekisit töitä sen ajan.
Ehkä tuo leuhkija on joku yrittäjä, jonka ei tarvitse tessejä noudattaa omassa työssään.
Voisi olla aika mielenkiintoista jos mä hoitajana söisin samalla kun teen töitä vanhuspuolella... :D
En jaksanut pakkotahtista virastotyötä. Siirryin tekemään 4-päiväistä viikkoa. Suosittelen!
Minulla on kotona vain (työssäkäyvä) mies enkä silti jaksa täysipäiväistä työviikkoa. Ihan tappoa.
En voi hyvin. Herään kuudelta, töihin 7. Paitsi jos pitää viedä nuorin lapsi tarhaan niin sitten 8. Töissä aivan jäätävä kiire. 16.00 leimaus ulos, että ehtii hakemaan lapsen. Ennen kuin päiväkoti menee kiinni. Siihen päälle kivoja juttuja, niinkuin lasten harrastuksia.
Sitten jotain työjuttuja yleensä mietittävä illalla, että ehtii seuraavana päivänä taas pois tasan klo 16 ettei päiväkoti mene kiinni ennenkuin olen siellä. Päiväkodista tulee melkein päivittäin joku vessapaperirulla/kukkaruukku/kenkälaatikko/eväsretki viesti eli se pitää hoitaa.
Burnoutissa olen ollut jo monta vuotta, mutta työterveys käski lopettaa kaikki harrastamiset sekä oman että lasten. Että ehdin sinne töihin sitten ja jaksan siellä.
Ja siis nimenomaan kuluttaa tuo että töissä pitää istua kellokortin kanssa ilman mitään joustoa ja koko ajan siellä on jotain hässäkkää. Milloin uusi järjestelmä, milloin vaikeita asiakkaita, milloin mitäkin. Olen sosiaalisesti ihan tyhjä päivän jälkeen enkä ole edes missään asiakaspalvelussa varsinaisesti vaan suunnittelen.
Ravitsemus ensin kuntoon, ei ole normaalia ettei noin lyhyitä työpäiviä jaksa vaikka olis ikävämpikinntyöpaikka.
Työn suhteen oikeampi kysymys olisi, miksi et enää tee yrittäjänä, vaan valitsit palkkatyön, jossa pitää mennä jonkun muun pillin mukaan?
Itsellä 7,5 h työaika/pvä mutta töitä varmaan max. Kahdeksi tunniksi. En todellakaan jaksaisi tehdä täysillä tehoilla yli 7 h päivässä