Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kelpaako sovintoesitys hoitajille?

Vierailija
10.05.2022 |

Sama 2% korotus nyt kuin muillekin ja loppuvuodesta ylimääräinen 0,5%.
Viiden vuoden palkkaohjelma, jossa palkat ilmeisesti nousevat kokonaisuudessaan yhteensä noin 5% yli yleisen linjan.
Kalliiksihan tuo veronmaksajille tulee, mutta kelpaako tämä hoitajille?

Kommentit (238)

Vierailija
101/238 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertailua kirjoitti:

Munakokkeli kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pah kirjoitti:

5% on 136e minun palkassani. Mahtava ja reilu korotus 2% on 54.5 e ja siihen päälle huima 0.5 on 13e. Tämä raha ei saa minua enää uhraamaan itseäni yhteiskunnalle. Kiitos,hei hei!

Yleinen palkankorotus linja tänä vuonna on ollut 1,7- 2,5 prosenttia, muilla aloilla.

Joten tarjottu sopimus on tosi hyvä.

Nostaa kunta-alan palkkoja enemmän kuin mitä aiempi tarjous.

Vai luuleeko kommentoija, että noin voidaan alkaa tarjoamaan 500 euron palkankorotuksia kuussa, niin kunta kuin yksityispuolellakin.

Laiskurit saa häipyäkin kuntien leivistä,   teitä on siellä aivan liikaa jo muutenkin.

Minä tienasi hyvin viime vuonna , tein 4 työtä hoito alalla , omatyö, rokotukset ,näytteenotto ja keikkaa hoitokodissa. Minulla oli 2kk putkeen töitä, sitten yksi kokonainen vapaa. Parhain oli 3 vuoroa putkeen. Nyt vain omat vuorot ,joten on luksusta. Käsi ylös kuinka moni tietää että hoitotyössä pitää tehdä 18 tuntia ylitöitä 3 viikossa että alkaa saamaan 100% ylityö korvausta?

En ymmärrä, miksi ylitöistä pitäisi saada tavallista tuntiliksaa hirveesti suurempia korotuksia. Samaa duunia kun tehdään. Tuo jäänne historiasta voisi vähitellen poistua. Asiantuntijatöissä toimistoissa ylitöitä tehdään valitettavasti viikottain ilman mitään lisäkorvauksia. Näin ei pitäisi olla, mutta vertailun vuoksi hyvä tiedostaa. Ylityöt ovat monissa ammateissa arkipäivää, toisille maksetaan niistä, toisille ei.

Mitäpä sitä ylitöistä makselemaan, ei muuta kuin 20 tunnin työpäivä. Samalla lomat  ja vapaapäivät pois, turhia jäänteitä historiasta. 

Vierailija
102/238 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hoitaja on ansiosidonnaisella niin täytyy hakea 4 työpaikkaa kuukaudessa, jos valitaan eikä mene niin tulee 3 kuukauden karenssi. Eli ansiosidonnaisella hoitajat ei voi lomailla enää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/238 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pah kirjoitti:

5% on 136e minun palkassani. Mahtava ja reilu korotus 2% on 54.5 e ja siihen päälle huima 0.5 on 13e. Tämä raha ei saa minua enää uhraamaan itseäni yhteiskunnalle. Kiitos,hei hei!

Onko tuo mielestä huono ammattikoululaiselle? Luokanopettajan korotus olisi saman suuruinen - maisterille siis.

Vierailija
104/238 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minne töihin sitten kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän moni siirry keikkafirmojen listoille, kun parempi palkka ja silti vähemmän vastuuta. Ainoa fiksu päätös sen lisäksi että nostaa kokonaan kytkintä hoitoalalta.

Mihin muuten kaikki irtisanoutuvat ajattelivat hoitajan koulutuksella mennä? Lastenhoitajaksi päässee osa, mutta siellä ei paljon helpompaa eikä paljon palkkaakaan, ei ainakaan suurempaa. Ravintola alalle ehkä pääsee joihinkin hommiin ilman lisäkoulutusta. Mutta taas raskaammat hommat huonommalla palkalla. Yli kolmen tonnin toimistohommia ei ole. Eikä toimistohommiin pääse helposti, ainakaan hoitsukoulutuksella, kun tradenomitkin ilman hommia. Eli minne hoitajat menevät, sitä oon miettinyt?

Samoihin hommiin, henkilöstövuokrausfirman kautta, palkka reilusti parempi, näin tein itse.

Se onkin jännä juttu, että kunnilla ei ole varaa maksaa vakituiselle hoitohenkilöstölleen asianmukaista palkkaa, mutta on kuitenkin varaa ostaa hoitajien palveluita näiltä hoitoalan henkilöstövälitys yrityksiltä, joilla on varaa maksaa hoitajallekin 20-30euroa/tunnissa (ja lääkäreille 50-150 euroa/tunti) ja lisäksi vetävät itse vielä välistä katteensa.

Todellisuudessa, jos kehitys etenee tähän suuntaan, eli entistä useampi hoitaja siirtyy pois kunnalta yms paremman palkan perässä työskentelemään vuokravälitys yhtiöiden kautta, tulee se heikentämään jo entisestään huonoa tilannetta työpaikoilla ja työntekijäkato alalta tulee vain kiihtymään ja potilaat kärsivät.

Vierailija
105/238 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pah kirjoitti:

Onko tuo mielestä huono ammattikoululaiselle? Luokanopettajan korotus olisi saman suuruinen - maisterille siis.

Kyllä se on, koska lähihoitajan peruspalkka on niin pieni.

Itse työskentelen rakennusalalla ja kyllä täällä ammattikoulu pohjalta ammattilaiset tienaavat keskimäärin 3000-4000 bruttona kuukaudessa, päivätöissä.

Samoin teollisuudessa ammattikoulu pohjalta tienaa helposti 3500-5000 bruttona kuussa, tosin vuorotöissä.

Vierailija
106/238 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minne töihin sitten kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän moni siirry keikkafirmojen listoille, kun parempi palkka ja silti vähemmän vastuuta. Ainoa fiksu päätös sen lisäksi että nostaa kokonaan kytkintä hoitoalalta.

Mihin muuten kaikki irtisanoutuvat ajattelivat hoitajan koulutuksella mennä? Lastenhoitajaksi päässee osa, mutta siellä ei paljon helpompaa eikä paljon palkkaakaan, ei ainakaan suurempaa. Ravintola alalle ehkä pääsee joihinkin hommiin ilman lisäkoulutusta. Mutta taas raskaammat hommat huonommalla palkalla. Yli kolmen tonnin toimistohommia ei ole. Eikä toimistohommiin pääse helposti, ainakaan hoitsukoulutuksella, kun tradenomitkin ilman hommia. Eli minne hoitajat menevät, sitä oon miettinyt?

Samoihin hommiin, henkilöstövuokrausfirman kautta, palkka reilusti parempi, näin tein itse.

Se onkin jännä juttu, että kunnilla ei ole varaa maksaa vakituiselle hoitohenkilöstölleen asianmukaista palkkaa, mutta on kuitenkin varaa ostaa hoitajien palveluita näiltä hoitoalan henkilöstövälitys yrityksiltä, joilla on varaa maksaa hoitajallekin 20-30euroa/tunnissa (ja lääkäreille 50-150 euroa/tunti) ja lisäksi vetävät itse vielä välistä katteensa.

Todellisuudessa, jos kehitys etenee tähän suuntaan, eli entistä useampi hoitaja siirtyy pois kunnalta yms paremman palkan perässä työskentelemään vuokravälitys yhtiöiden kautta, tulee se heikentämään jo entisestään huonoa tilannetta työpaikoilla ja työntekijäkato alalta tulee vain kiihtymään ja potilaat kärsivät.

Ymmärrätkö, että se keikkatyöläinen saa palkassaan myös lomarahaosuuden, sairastuessaan työantaja ei maksa sairasajan palkkaa ja sijaisen palkkaa, rekryfirmahoitaa. Myöskään se sun tuntipalkka työnantajalle ei maksa saman kuin sinä saat, vaan kaikki välisillineen menoineen voit lisätä 30% lisää päälle..

Keikkalisena kannattaa myös muistaa se, ettei ole lomaa eikä sairaana kukaan maksa mitään.

Vierailija
107/238 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pah kirjoitti:

Itse työskentelen rakennusalalla ja kyllä täällä ammattikoulu pohjalta ammattilaiset tienaavat keskimäärin 3000-4000 bruttona kuukaudessa, päivätöissä.

Samoin teollisuudessa ammattikoulu pohjalta tienaa helposti 3500-5000 bruttona kuussa, tosin vuorotöissä.

Silloin opettajien pitäisi saada logiikkasi mukaan 5000-7000e euroa kuussa.

Vierailija
108/238 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä PK-seudulla lääkärit kulkevat sähköautoillaan ja asuvat hienostoalueilla upeissa omakotitaloissaan merenrannalla tai ydinkeskustan arvoasunnoissa, hoitajat asuvat pääosin vuokralla lähiöissä ja kulkevat julkisilla. Ala kaipaisi kyllä kokonaisuudessaan pikaisesti palkkojen harmonisointia.

En oikein edes ymmärrä, miksi ja milloin alan palkkaerot ovat päässeet kasvamaan näin suuriksi. Kaikkien palkat kun kuitenkin maksetaan verovaroista.

Onko syynä kiihtynyt sosiaali-ja terveysalan yksityistäminen, joka on nostanut lähinnä lääkärien ja muiden alan asiantuntijoiden palkkoja?

Vierailija
109/238 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pah kirjoitti:

Silloin opettajien pitäisi saada logiikkasi mukaan 5000-7000e euroa kuussa.

Aina sitä palkkaa ei tarvitse maksaa pelkän pohjakoulutuksen tason tai työn tittelin mukaisesti. Tämä on jopa huvittava (ja vallitseva) ajatus lähes kaikkien korkeakoulutettujen parissa.

Työstä voidaan ja pitää maksaa hyvin myös sen vastuullisuuden, rasittavuuden tai epämiellyttävyyden perusteella.

Moni asiantuntija tekee mukavaa ja kevyttä toimistotyötä, mutta ei hyväksy yhtä hyvää palkkatasoa alemmin koulutetulle, mutta huomattavasti raskaampaa ja kuluttavampaa työtä tekevälle.

Moni asiantuntijana toimiva kuitenkin pohjimmiltaan tietää, ettei itse kestäisi tai fyysisesti jaksaisi monissa "alemman tason" raskaissa työtehtävissä.

Kun palkka ja työn sisältö ovat tasapainossa, ei alalla koskaan ole työvoimapulaa. Näin se on aina ollut ja näin se tulee aina olemaan.

Hoitajista on kova pula, entä opettajista tai insinööreistä?

Kyllä mielestäni opettajatkin silti ansaitsisivat hieman nykyistä paremmat peruspalkat. Työ on vastuullista ja henkisesti vaativaa, ei tosin fyysisesti raskasta/kuluttavaa tai muuten erityisen epämiellyttävää työskentelyolosuhteiltaan.

Toki pitää muistaa, että opettajilla on ma-pe päivätyö aika hyvillä kesälomilla, kun taas vaikkapa lähihoitajat tekevät pääsääntöisesti 3-vuorotyötä myös juhlapyhinä.

Haluaisitko itse olla töissä viikonloppuina, jouluina ja juhannuksina, kun muu perhe viettää yhteistä aikaa?

Vierailija
110/238 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs kävisi vakakasvattajien? Nousisiko liksa miten heillä?

Samalla tavalla, esitys koskee kunta-alan työntekijöitä tasapuolisesti.

Vierailija
111/238 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat eivät hyväksy esitystä. Varautukaa nyt kaikki siihen, että 20 000 hoitajaa irtisanoutuu.

Vierailija
112/238 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä uskon, että Tehy ja Super tuon esityksen hyväksyvät. Joustoa on annettava puolin ja toisin.

Olet lähes ainoa. Tehyssä ollaan toista mieltä.

Todellakin toivon, että Tehy ei hyväksy esitystä. 

Parempi toivoa että hyväksyy.   Sillä nyt ei ole muuta tarjolla.

Tuo on erittäin hyvä sovintoesitys,  parempaan tämä yhteiskunta, eli me veronmaksajat, emme nyt kykene.

Parempi kenen kannalta? Ei ainakaan meidän sairaanhoitajien!

Niin,teille ahneille ei mikään riitä!Teidän palkka tulee muiden rahoista ,ei  me haluta maksaa enempää veroja että itsensä jalustalle nostaneet hoitajat saavat vaatia mitä mieleen juolahtaa.

Miksi pitäisi riittää? Jos kerran vuokrafirma maksaa samasta työstä lähes puolet enemmän, niin miksi meidän kannattaisi jäädä?

Useilla aloilla ei ole tällaista vaihtoehtoa, joten mitä ihmettä valitatte vuodesta toiseen?

Sinne vain keikkailemaan. Ihan sama potilaan kannalta, hoitaako vakihoitaja vai keikkailija, kunhan hoitaa.

Vierailija
113/238 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajat eivät hyväksy esitystä. Varautukaa nyt kaikki siihen, että 20 000 hoitajaa irtisanoutuu.

Mitä he alkavat tehdä jatkossa?

Vierailija
114/238 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kyselen nuubina tyhmiä, mutta onko tuo 2% siis korotus tuntipalkkaan vai kuukausipalkkaan?

Entä mitä käy, jos muut alat hyväksyvät, mutta hoitajat ei. Meneekö enemmistön päätöksellä vai pitääkö olla 100% hyväksyntä?

t:vielä lakkoilematon lukiolainen

Vierailija
115/238 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisen puolen hoitomaksuja pitää nostaa. Terveyspalveluja tuotetaan aivan liian halvalla. Siksi ne yksityiset maksaa parempaa palkkaa. Maksu sinne jonne se kuuluu eli kaikkien veronmaksajien sijaan niille jotka niitä palveluita käyttävät.

Sama koulujen kanssa. Lukuvuosimaksut käyttöön. Menee lasku sinne minne se kuuluu. Päiväkodit - sama juttu. Jne.

Koko järjestelmä uusiksi. Sillä saadaan palkat sille tasolle, jolla niiden kuuluisi olla. Ja lasku niille, jotka palveluita käyttävät.

Vierailija
116/238 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mihin nämä 20 000 hoitajaa menevät töihin?

Vierailija
117/238 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomio jaksamiseen kirjoitti:

Tehy voisi ottaa mallia OAJ:n uudesta puheenjohtajasta, joka valintansa yhteydessä Ylelle antamassa haastattelussa tänään iltapäivällä nostaa kärkiteemaksi opettajien työkuorman vähentämisen. Hienoa! Ja onnea liitolle hyvästä valinnasta! Työkuormaa on saatava laskettua luultavasti valtaosassa Suomen työpaikoista.

Lähihoitajien osalta työkuorma on varmasti tärkeä asia. Sairaanhoitajat puolestaan ovat palkkakuopassa. Millä muulla alalla on palkka lähes sama riippumatta siitä, onko ammattikoulu vai AMK-tutkinto? Usein kolmivuorotyötä tekevät lähihoitaja tienaa kokonaisansiona jopa enemmän kuin tiiminvetäjänä päivätyössä oleva sairaanhoitaja. 

Kuulostaa sille, että tuolloin lähihoitajan kuuluukin saada enemmän kuin sairaanhoitajan. Ei se sairaanhoitajan koulutus nyt niin paljon pidempi ole kuin muidenkaan koulutus ammattiin, että pelkästään sen perusteella pitäisi kovasti saada lisää palkkaa. Työnteolle ja kuormitukselle enemmän painoarvoa. Ja kuten aiemmin täällä usein sanottu, Tilastokeskuksen tilastojen mukaan sh palkat keskimäärin noin 3.500 e kuukaudessa. Ei siis lähelläkään palkkakuoppaa.

Vierailija
118/238 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomio jaksamiseen kirjoitti:

Tehy voisi ottaa mallia OAJ:n uudesta puheenjohtajasta, joka valintansa yhteydessä Ylelle antamassa haastattelussa tänään iltapäivällä nostaa kärkiteemaksi opettajien työkuorman vähentämisen. Hienoa! Ja onnea liitolle hyvästä valinnasta! Työkuormaa on saatava laskettua luultavasti valtaosassa Suomen työpaikoista.

Lähihoitajien osalta työkuorma on varmasti tärkeä asia. Sairaanhoitajat puolestaan ovat palkkakuopassa. Millä muulla alalla on palkka lähes sama riippumatta siitä, onko ammattikoulu vai AMK-tutkinto? Usein kolmivuorotyötä tekevät lähihoitaja tienaa kokonaisansiona jopa enemmän kuin tiiminvetäjänä päivätyössä oleva sairaanhoitaja. 

Kuulostaa sille, että tuolloin lähihoitajan kuuluukin saada enemmän kuin sairaanhoitajan. Ei se sairaanhoitajan koulutus nyt niin paljon pidempi ole kuin muidenkaan koulutus ammattiin, että pelkästään sen perusteella pitäisi kovasti saada lisää palkkaa. Työnteolle ja kuormitukselle enemmän painoarvoa. Ja kuten aiemmin täällä usein sanottu, Tilastokeskuksen tilastojen mukaan sh palkat keskimäärin noin 3.500 e kuukaudessa. Ei siis lähelläkään palkkakuoppaa.

Eivät ole palkkakuopassa, sillä akateemisista ja vastuullisemmista töistäkin maksetaan hät hätää edes tuota.  

Vierailija
119/238 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kyselen nuubina tyhmiä, mutta onko tuo 2% siis korotus tuntipalkkaan vai kuukausipalkkaan?

Entä mitä käy, jos muut alat hyväksyvät, mutta hoitajat ei. Meneekö enemmistön päätöksellä vai pitääkö olla 100% hyväksyntä?

t:vielä lakkoilematon lukiolainen

Muakin kiinnostaisi vastaukset näihin.

Vierailija
120/238 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajat ansaitsisivat peruspalkaksi suomalaisen palkansaajan mediaanipalkan eli 3 163/kk. Voisivat tuota lukua käyttää neuvotteluaseena.