Kelpaako sovintoesitys hoitajille?
Sama 2% korotus nyt kuin muillekin ja loppuvuodesta ylimääräinen 0,5%.
Viiden vuoden palkkaohjelma, jossa palkat ilmeisesti nousevat kokonaisuudessaan yhteensä noin 5% yli yleisen linjan.
Kalliiksihan tuo veronmaksajille tulee, mutta kelpaako tämä hoitajille?
Kommentit (238)
Mitenkäs kävisi vakakasvattajien? Nousisiko liksa miten heillä?
Tässä käy se perinteinen eli liitot hyväksyvät esityksen ja pettyneet jäsenet haukkuvat liittojen pomot ja uhkaavat lähteä liitosta jne. Kyllä tuo on ihan kohtuullinen esitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EI
Perustelisitko hieman.
Miksi noin huono esitys kelpaisi kun vuokrafirman kautta tienaa melkein tuplasti? Vaikka pyydetyt korotukset olisi saatu täysmääräisenä, olisi palkat edelleenkin huonommat kuin vuokrafirman kautta tehdessä. Lisäksi etuna vuokrafirmassa on, että voi valita vuoronsa oman aikataulunsa mukaan, ja lomaa voi pitää milloin haluaa. Miksi kukaan haluaisi jäädä huonolla palkalla julkiselle puolelle raatamaan kun ei ole pakko? Keikkalaisena vastuukin on pienempi kun ei ole omia potilaita. Riittää kun hoitaa sovitun vuoronsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä uskon, että Tehy ja Super tuon esityksen hyväksyvät. Joustoa on annettava puolin ja toisin.
Olet lähes ainoa. Tehyssä ollaan toista mieltä.
Todellakin toivon, että Tehy ei hyväksy esitystä.
Jos hyväksyy, niin eroan sekä tehystä että työstani. Tarpeeksi monta vuotta olen katsonut tätä pelleilyä. Ei taida koskaan asiat muuttua.
Vierailija kirjoitti:
Onko hoitajillekin tulossa tänään sovintoesitys?
Luulin että vain muille kunta-alan työntekijöille tänään.
Hoitajillahan on oma ERILLINEN SOPIMUKSENSA! He ovat nostaneet itsensä muiden kuntatyöntekijöiden yläpuolelle.
Niin mäkin luulin, mutta kyllä tuo kaikkia näyttää koskevan. Vosiko joku tarkentaa mikä se hoitajien erillinen sopimus joka viimeksi neuvoteltiin oikein on, jos kerran kuitenkin muka täytyy muita kunta-aloja peesailla? En kyllä osta tätä! Jos liitto hyväksyy, niin irtisanoudun.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat eivät lakkoile vaan irtisanoutuvat, en usko että hyväksyvät sovintoehdotusta.
Olet oikeassa. Ei todellakaan hyväksytä.
Vierailija kirjoitti:
Pah kirjoitti:
5% on 136e minun palkassani. Mahtava ja reilu korotus 2% on 54.5 e ja siihen päälle huima 0.5 on 13e. Tämä raha ei saa minua enää uhraamaan itseäni yhteiskunnalle. Kiitos,hei hei!
Yleinen palkankorotus linja tänä vuonna on ollut 1,7- 2,5 prosenttia, muilla aloilla.
Joten tarjottu sopimus on tosi hyvä.
Nostaa kunta-alan palkkoja enemmän kuin mitä aiempi tarjous.Vai luuleeko kommentoija, että noin voidaan alkaa tarjoamaan 500 euron palkankorotuksia kuussa, niin kunta kuin yksityispuolellakin.
Laiskurit saa häipyäkin kuntien leivistä, teitä on siellä aivan liikaa jo muutenkin.
Juu, häivytään kyllä. Kiitti, moi!
Minne töihin sitten kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän moni siirry keikkafirmojen listoille, kun parempi palkka ja silti vähemmän vastuuta. Ainoa fiksu päätös sen lisäksi että nostaa kokonaan kytkintä hoitoalalta.
Mihin muuten kaikki irtisanoutuvat ajattelivat hoitajan koulutuksella mennä? Lastenhoitajaksi päässee osa, mutta siellä ei paljon helpompaa eikä paljon palkkaakaan, ei ainakaan suurempaa. Ravintola alalle ehkä pääsee joihinkin hommiin ilman lisäkoulutusta. Mutta taas raskaammat hommat huonommalla palkalla. Yli kolmen tonnin toimistohommia ei ole. Eikä toimistohommiin pääse helposti, ainakaan hoitsukoulutuksella, kun tradenomitkin ilman hommia. Eli minne hoitajat menevät, sitä oon miettinyt?
Voihan sitä jatkaa puolet paremmalla palkalla keikkafirman leivissä. Voi vaikka tehdä nykyistä vähemmän vuoroja jos haluaa, ja silti jää käteen enemmän kuin julkisella. Hullu töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä uskon, että Tehy ja Super tuon esityksen hyväksyvät. Joustoa on annettava puolin ja toisin.
Parempi toivoa että hyväksyy. Sillä nyt ei ole muuta tarjolla.
Tuo on erittäin hyvä sovintoesitys, parempaan tämä yhteiskunta, eli me veronmaksajat, emme nyt kykene.
Parempi kenen kannalta? Ei ainakaan meidän sairaanhoitajien!
Hoitajien palkka nousisi tuolla esityksellä 500 euroa mutta nirppanokille ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Saas nähdä, vetääkö tuo Rytkönen hoitajat joukkoirtisanoutumiseen.
Olen aivan varma, että suuri osa hoitajista on hyväksymisen kannalla, kun muutakaan ei nyt luvassa ole.
En tiedä miten tuo Tehyssä ja Superissa päätetään.
Teollisuuspuolellahan joku työntekijöistä koostuva "valtuusto" äänestää, hyväksytäänkö sopimus vaiko ei. Ainakin toisinaan on sellaista päätöksentekoa teollisuudessa ollut.
Mä taas olen aivan varma, että jos tehy hyväksyy ehdotuksen, suuri osa hoitajista irtisanoutuu ihan omaehtoisesti. Mitä se tekee jäljelle ääneolle, kun jo nytkin ollaan ihan jaksamisen äärirajoilla resurssien puutteessa? Niinpä! Ne loputkin uupuu kokonaan, ja tajuaa sitten lähteä itsekin. Ei mitään järkeä jäädä julkiselle puolelle. Tai voihan sitä tehdä julkisellekin töitä, mutta vuokrafirman kautta omin ehdoin ja ennenkaikkea kunnollisella palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajien palkka nousisi tuolla esityksellä 500 euroa mutta nirppanokille ei kelpaa.
Ei todellakaan nousisi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on erittäin hyvä sovintoesitys, parempaan tämä yhteiskunta, eli me veronmaksajat, emme nyt kykene.
Niin,teille ahneille ei mikään riitä!Teidän palkka tulee muiden rahoista ,ei me haluta maksaa enempää veroja että itsensä jalustalle nostaneet hoitajat saavat vaatia mitä mieleen juolahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aivan varma, että suuri osa hoitajista on hyväksymisen kannalla, kun muutakaan ei nyt luvassa ole.
Teollisuuspuolellahan joku työntekijöistä koostuva "valtuusto" äänestää, hyväksytäänkö sopimus vaiko ei. Ainakin toisinaan on sellaista päätöksentekoa teollisuudessa ollut.
Mä taas olen aivan varma, että jos tehy hyväksyy ehdotuksen, suuri osa hoitajista irtisanoutuu ihan omaehtoisesti. Mitä se tekee jäljelle ääneolle, kun jo nytkin ollaan ihan jaksamisen äärirajoilla resurssien puutteessa? Niinpä! Ne loputkin uupuu kokonaan, ja tajuaa sitten lähteä itsekin. Ei mitään järkeä jäädä julkiselle puolelle. Tai voihan sitä tehdä julkisellekin töitä, mutta vuokrafirman kautta omin ehdoin ja ennenkaikkea kunnollisella palkalla.
Miksi valitatte ettekä ole jo vaihtaneet vuokrafirmoihin?
Siis koskeeko tämä sama ehdotus nyt niin lääkäreitä kuin lähihoitajiakin? Jos on näin, niin koko ehdotuksessa ei ole mitään järkeä.
5% tasokorotus 5-vuoden ajalle jaoteltuna tietäisi lisää peruskuukausipalkkaa (sitten 5-vuoden kuluttua):
2200 bruttopalkka (lähihoitaja) = +110 euroa
6000 bruttopalkka (lääkäri) = +300 euroa
Eihän tuo lähihoitajan 110 euron (+yleisen tason +0-2%/v) kuukausipalkan lisäys 5-vuodessa palkkaongelmaa ja pääosin siitä johtuvaa hoitapulaa tule korjaamaan alkuunkaan.
Mielestäni korotus pitäisi ehdottomasti porrastaa palkka luokittain, jotta palkka tasa-arvo tilanne alan sisällä paranisi, muuten koko homman idea vesittyy.
Nykyisin palkka epätasa-arvo alan sisällä on melko räikeä: samaan aikaan alalla työskentelee veronmaksajien rahalla kustannettuna sekä Suomen parhaimpia peruspalkkoja tienaavia, että lähes heikoimpia peruspalkkoja tienaavia, siis hoitoalan työtehtävissä.
Palkankorotukset tulisi siksi porrastaa näin: 15% lisää viidessä vuodessa 2000-2500 peruspalkkoihin, 7,5% lisää viidessä vuodessa 2500-3000 peruspalkkoihin, vain yleisen tason mukaiset korotukset +3000 peruspalkkoihin.
Inflaatio tulee olemaan lähivuosina niin kova, että todellinen ostovoima vain laskee 5% tasokorotuksilla viiden vuoden aikavälillä ja esimerkiksi lähihoitajan peruspalkalla eläminen on jatkossa yhtä kituuttamista kun ruoka, energia ja polttoaineet kallistuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin,teille ahneille ei mikään riitä!Teidän palkka tulee muiden rahoista ,ei me haluta maksaa enempää veroja että itsensä jalustalle nostaneet hoitajat saavat vaatia mitä mieleen juolahtaa.
Miksi pitäisi riittää? Jos kerran vuokrafirma maksaa samasta työstä lähes puolet enemmän, niin miksi meidän kannattaisi jäädä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi valitatte ettekä ole jo vaihtaneet vuokrafirmoihin?
No ollaan odotettu tän työtaistelun tuloksia tietysti! Katsotaan nyt loppuun asti mikä on tehyn vastaus!
Vierailija kirjoitti:
Mulle kelpaisi. Tuolla ohjelmalla peruspalkka nousee yli kolmeen tonniin kahdella ikälisällä. Oma palkkani jää kaikilla ikälisillä tuolla esityksellä alle 2700 :(
Mikset hakeudu alalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei teidän tarvitsekaan. Me irtisanoudutaan, niin kuntien ei tarvitse maksaa enää mitään!
Minulle sopii hyvin, ettei ole tunkua alalle. Haittakorvaukset kesällä taas 300 euroa vuoro. Tulee toki kalliiksi veronmaksajille, kun haluavat hoitoa. Mutta itse tienaan taas hyvin.
Viime kesänä siirsin lomaa viikon. Sain 300 euroax7 päivää siirrosta haittakorvauksen.
Samaan se on, miten se palkka maksetaan, kun tekijöille se on pakko maksaa, jos ihmiset haluaa hoitoon päästä