Keski-ikäiset! Mitä vierastatte nykykulttuurissa?
Minä vierastan esimerkiksi sitä, että 90-luvulla mallit olivat kauniiita, ja nykyisin eivät.
Silloin myös naiset olivat naisia ja miehet miehiä. Nykyisin on vähän niin sun näin.
Pop-musiikki on nykyisin autotunetettua sontaa.
Muuta?
Kommentit (2707)
Ihaillaan jenkkikulttuurin aktiivisuutta ja eletään kuin neuvostososialisti velttona
Eppuluokkalaiset kävelee koulusta kotiin puhelintaan katsellen. Tuossa iässä potkin kiviä ja heittelin puroon. Olen varma että olin onnellisempi lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huumeita käyttäviä ihmisiä.
Huumeita käytettiin jo sotien aikaan ja varmaan ennen sitäkin. Ei mikään nykykulttuurin ilmentymä.
Haluatko tahallasi olla tyhmä vai oletko sitä oikeasti ? Ongelmahan on räjähtänyt käsiin. Jo lapsille annetaan koulun nurkilla ilmaiseksi-tulevia asiakkaita ajatellen.
Vierailija kirjoitti:
Moni muukin, mutta mm sitä miksi palveluammateissa ja jopa tv toimittajat hokee kokoajan "jes" .... kiitoksen tai ihan vann joo tai juuri niin sanojen tilalle on tullut jes sana.
Ihan hirveää kuultavaa kun laadukkaiksi mielletyissä ravintoloissakin tarjoilija ottaa tilauksen vastaan ja sanoo "jes, pieni hetki tuon teille juomat" tai kun saa maksun sanoo "jes, mukavaa päivänjatkoa".
Ja siis vaikka asiakas on jo iäkkäämpi henkilö ei osata sanoa kiitos tai ole hyvä. Ehkä ymmärrän sen jos palveltava on esim joku teini tai nuori aikuinen, heidän kulttuurinsa on ihan eri.Juuri katsoin tv aamulähetystä maikkarilta, juontaja sanoi 2x haastattelun aikana jes.
Varmasti se alkaa olla jo yleinen tapa, mutta pidän tuota epäammattimaisena.Jos itsellä olisi ravintola tms palvelualan yritys, niin minun firmassa ei sanottaisi asiakkaille "jes".
Syy lienee sama kuin se että yhtäkiä kaikki kulkevat valkoisissa tennareissa vauvasta vaariin.
Suomi mukautuu aina kulloisenkin liittolaisensa kulttuuriin täydellisesti.
70-luvulla neukkulook oli pop. Kaikilla oli karvahattu, pomppa, jne.
Onhan tuo jeestely vähän koomista, ja tarttuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Sitä, että kukaan ei jaksa lukea enää paria riviä enempää.
Miten ihmeessä pystytään lukemaan enää kirjoja. Onko tämä äänikirjasysteemi kovin hyvä. Näen hyvänä kohderyhmänä vain sokeat.
Itse ajatteleminen ja kuvitteleminen on kokenut inflaation.
Itsekin ajattelen että äänikirjat ovat näkövammaisille. Sitten kun olen vanha eikä lukeminen enää onnistu, on äänikirjojen aika.
Vierailija kirjoitti:
2. Timoteuskirje 3:1-5:
Mutta tiedä se, että viimeisinä päivinä on tuleva vaikeita aikoja. Sillä ihmiset ovat silloin itserakkaita, rahanahneita, kerskailijoita, ylpeitä, herjaajia, vanhemmilleen tottelemattomia, kiittämättömiä, epähurskaita, rakkaudettomia, epäsopuisia, panettelijoita, hillittömiä, raakoja, hyvän vihamiehiä, pettureita, väkivaltaisia, pöyhkeitä, hekumaa enemmän kuin Jumalaa rakastavia; heissä on jumalisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman. Senkaltaisia karta.
Amen !
Some, ihmisten ilkeys ja tyhmyys, maalaisjärjen puuttuminen, aikuiset käyttäytyy kuin lapset realityohjelmissa,digiä joka tuutista (paperinpyörittely vaikuttaa ahkeruudelta vaikka ei tosiasiassa tehdä mitään), ihmisiä korvataan töissä digipalveluilla ja esim. vanhukset kärsii, järjetön kuluttaminen, laiskuus, minäkeskeisyys (ei jakseta edes omia lapsia kasvattaa), levottomuus ja itse luotu kiire, jokaiseen sanaan tarttuminen ja asioiden vääntäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä pystytään lukemaan enää kirjoja. Onko tämä äänikirjasysteemi kovin hyvä. Näen hyvänä kohderyhmänä vain sokeat.
Itsekin ajattelen että äänikirjat ovat näkövammaisille. Sitten kun olen vanha eikä lukeminen enää onnistu, on äänikirjojen aika.
Ei tarvitse olla näkövammainen saati sokea, jos lukeminen tuottaa hankakuuksia silmien takia. On myös pahasti lukihäiriöisiä jotka eivät pysty lukemaan kirjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla näkövammainen saati sokea, jos lukeminen tuottaa hankakuuksia silmien takia. On myös pahasti lukihäiriöisiä jotka eivät pysty lukemaan kirjaa.
Syystä että koulun opetuksen taso on laskenut roimasti.
Mainokset tehdään ja tuotetaan Afrikassa ???
Tietävät paremmin mikä meistä on hyvää ???
Ja toinen asia,, TVeessä irvistellään kita 90 asteen kulmassa !!!
Mitä tällä monttu auki ilmiöllä yritetään selittää ??
Vanhemman sukupolven kita ei edes aukea noin paljon !!!
Ja se kolmas,, Joka ikiseen asiaan löytyy joku , lähes
teini ikäinen selittäjä ,, tie näin , eikä näin,,
Iso äitejä myöten kaikki on tehty VÄÄRIN !!!
Vierailija kirjoitti:
Some, ihmisten ilkeys ja tyhmyys, maalaisjärjen puuttuminen, aikuiset käyttäytyy kuin lapset realityohjelmissa,digiä joka tuutista (paperinpyörittely vaikuttaa ahkeruudelta vaikka ei tosiasiassa tehdä mitään), ihmisiä korvataan töissä digipalveluilla ja esim. vanhukset kärsii, järjetön kuluttaminen, laiskuus, minäkeskeisyys (ei jakseta edes omia lapsia kasvattaa), levottomuus ja itse luotu kiire, jokaiseen sanaan tarttuminen ja asioiden vääntäminen.
Tämä! 👍
Sote, some ja sovellukset. Ei kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syystä että koulun opetuksen taso on laskenut roimasti.
Millä evidenssillä? Itse jäin juuri eläkkeelle yläkoulun opettajan työstä, ja mielestäni opettajat ovat yhtä hyviä ellei parempia kuin aloittaessani.
Mutta ongelmaksi koulussa on kyllä noussut lasten ja nuorten lukutaidon heikkeneminen. Kun koulussa kaikki kuitenkin perustuu kirjoitetulle tekstille, ja jos ei sitä jaksa lukea, huonosti käy.
Koska suurin osa oppilaista lukee nykyään huonommin kuin ennen, olemme joutuneet joustamaan kriteereissä. Ennen piti lukea yläkoulussa kolme kirjaa lukuvuoden aikana, joskus aiemmin jopa viisi. Nyt emme saa yhtäkään kirjaa oikein luetettua oppilailla, siksi ope lukee teineille ääneen kuin eppuluokalla, ja luetetaan sarjakuvia. Katsotaan elokuva, joka on tehty kirjan pohjalta.
Lukutaidon heikkeneminen johtuu lähimuistin heikkenemisestä ja nuorten tottumisesta lyhyisiin teksteihin.
Ei minulla ole opena tähän mitään parannuskeinoa, olen hyväksynyt sen, että länsimainen kirjallinen sivistys on kohta enää pienen lukutaitoisen eliitin hallussa, muut kommunikoivat lyhyillä teksteillä, hymiöillä ja videoilla. Jos haluat lapsesi kuuluvan tähän eliittiin, lue hänelle paljon ja rohkaise lukemaan erilaisilla porkkanoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ehkä vielä keski-ikäinen, mutta älylaitteen läpi elämistä. Koetaan suuri osa elämästä jonkun influensserin kautta. Ei mennä Italiaan, vaan katsotaan videota kun joku muu käy, ei katsota elokuvia, katsotaan kun joku reagoi elokuvaan, ei sisusteta, katsotaan kun joku sisustaa. En vaan ymmärrä tätä. Tunteja ja tunteja vuorokaudesta katsotaan, kun joku muu elää elämäänsä.
En ole saanut yhteyttä omaan puolisoni kahteen vuoteen tämän takia. Aina on kuulokkeet päässä ja jonkun someihmisen elämä on tärkeämpää kuin meidän yhteinen elämä.
Silloin tällöin kun riidellään jostain, niin se on lähinnä sitä, kuinka meillä ei ole varaa kaikkeen siihen mitä näillä some ihmisillä on. Dubain matkoja, miljoonan omakotitaloa espoosta ym.
Olen joskus pyytänyt, että esimerkiksi makuuhuoneessa voisi sen puhelimen laittaa pois ja keskittyä toisiimme, mutta sitten jää sohvalle möllöttämään "kun sängyssä ei saa katsoa puhelinta".
Ihan toivotonta.
Mitä tässä voi tehdä?Someaika, kuin teineille! Klo 19 känny telakalle ja aamulla vasta uusiokäyttöön.
Tuollainen puhelimen käyttö on jo addiktio, niin yleistä nykyaikana.Meillä puolison 12-vee ei pääse viikonloppuisin sängystä ylös ennen kuin on tuijottanut n. tunnin puhelinta. Päivässä tällä menee ehkä n. 3-4 tuntia (viikonloppuna enemmän) huoneessa somea/suoratoistoja katsellen. P*skalla menee 10-15 minuuttia puhelin kourassa eikä edes iltapalaa voi syödä ilman puhelinta nokan edessä.
Koska asiat siellä ovat kiinnostavampia kuin oma arki. Kyllä minä tuon tajuan vaikka olen jo keski-ikäinen. Minulla on ainakin tylsä elämä.
Elämä on tasan sen näköistä miksi sinä itse sen teet. Ei se hyvä elämä löydy somesta.
Kun olin nuori, frontaaleja alastonkuvia ei julkaistu missään lehdissä. Kun sensuuri salli ne 60-70-luvun vaihteessa, mallit olivat usein aivan rappiolla, mutta missit vielä nättejä. Misseissä ei nykyisin nykyisin ole montakaan kaunista, mutta alastonmalleissa useita.
Vierailija kirjoitti:
Eppuluokkalaiset kävelee koulusta kotiin puhelintaan katsellen. Tuossa iässä potkin kiviä ja heittelin puroon. Olen varma että olin onnellisempi lapsi.
Tuntuu että lapset ja nuoret eivät osaa enää tehdä keskenään mitään mielenkiintoista vaan kaveriporukassakin uskotaan että kaikki "jännä" löytyy sieltä netistä eikä omasta tekemisestä.
Tosin olen bongannut muutaman kerran varmaankin kolmi-nelikymppisenä naisen, joka polkee äärimmäisen hitaasti pyörälllään eteenpäin tosin siitä syytä että hänellä on parhaimmillaan ollut molemmissa käsissä kännykät. Vanhan koulukunnan edustajana hoidan yhteydenpidon ihmisiin ennen kuin lähden pyöräilemään ja sovin tapaamisista etukäteen. En välttämättä ota edes kännykkää mukaan kun käyn lenkillä tai kaupassa, sllä en usko että maailma ehtii siinä välissä romahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Sote, some ja sovellukset. Ei kiitos!
Minuakin ärsyttävät kaiken maailman mobiilisovellutukset. Hoidan mieluiten kaikki nettiin liittyvän huvin ja hyödyn kotona olevilla tietokoneilla ja muuten minulle riittää peruskännykkä. Olen ihan mielelläni irti netistä ulkona liikkuessa ja valokuvausta varten minulla on digikamera.
Ihmiset ovat hiljaa siitä miten suomen kaupat, ravintolat ym ovat kahden ison yrityksen lipun alla. Hiljaa kerätään bonuksia ja kyseenalaistamatta annetaan kaikki tiedot näiden kahden ison toimijan tietoon. Mitään kilpailua ei ole, joten mitä näillä etukorteilla tekee? Hiljaa ollaan tyydytty tähän niinkuin Kekkosen Suomessa konsanaan.
Yli-ikäiset lapset roikkuu ostoskärryissä kun jo reippaan liikkuvuuden kuuluisi kuuluvan lasten maailmaan.
Jatkuva ostaminen. Milloin kävi niin, että kaikkea täytyy saada heti ja ihan koko ajan. Sitten hukutaan tavaroihin.
Ihminen tarvitsee muutaman vaatteen vuodessa. Kun on ne edellisetkin käytössä. Ja esim. muutama astia ja huonekalut kestävät helposti 20 vuotta.
Sitten ihmetellään, miksi rahat loppuvat.
Ja ruokaa ei tarvitse mättää koko ajan. Eikä suoratoistopslveluja tarvitse lainkaan.