Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keski-ikäiset! Mitä vierastatte nykykulttuurissa?

Vierailija
09.05.2022 |

Minä vierastan esimerkiksi sitä, että 90-luvulla mallit olivat kauniiita, ja nykyisin eivät.

Silloin myös naiset olivat naisia ja miehet miehiä. Nykyisin on vähän niin sun näin.

Pop-musiikki on nykyisin autotunetettua sontaa.

Muuta?

Kommentit (2707)

Vierailija
2401/2707 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä, että kukaan ei jaksa lukea enää paria riviä enempää.

Miten ihmeessä pystytään lukemaan enää kirjoja. Onko tämä äänikirjasysteemi kovin hyvä. Näen hyvänä kohderyhmänä vain sokeat.

Itse ajatteleminen ja kuvitteleminen on kokenut inflaation.

Itsekin ajattelen että äänikirjat ovat näkövammaisille. Sitten kun olen vanha eikä lukeminen enää onnistu, on äänikirjojen aika.

Äänikirjojen sijasta ennen muinoin radiosta tuli hyviä kuunnelmia kuten Knalli ja sateenvarjo, Sinuhe ja moni muu juttu.

Vierailija
2402/2707 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä pystytään lukemaan enää kirjoja. Onko tämä äänikirjasysteemi kovin hyvä. Näen hyvänä kohderyhmänä vain sokeat.

Itsekin ajattelen että äänikirjat ovat näkövammaisille. Sitten kun olen vanha eikä lukeminen enää onnistu, on äänikirjojen aika.

Ei tarvitse olla näkövammainen saati sokea, jos lukeminen tuottaa hankakuuksia silmien takia. On myös pahasti lukihäiriöisiä jotka eivät pysty lukemaan kirjaa.

Syystä että koulun opetuksen taso on laskenut roimasti.

Millä evidenssillä? Itse jäin juuri eläkkeelle yläkoulun opettajan työstä, ja mielestäni opettajat ovat yhtä hyviä ellei parempia kuin aloittaessani.

Mutta ongelmaksi koulussa on kyllä noussut lasten ja nuorten lukutaidon heikkeneminen. Kun koulussa kaikki kuitenkin perustuu kirjoitetulle tekstille, ja jos ei sitä jaksa lukea, huonosti käy.

Koska suurin osa oppilaista lukee nykyään huonommin kuin ennen,  olemme joutuneet joustamaan kriteereissä. Ennen piti lukea yläkoulussa kolme kirjaa lukuvuoden aikana, joskus aiemmin jopa viisi. Nyt emme saa yhtäkään kirjaa oikein luetettua oppilailla, siksi ope lukee teineille ääneen kuin eppuluokalla,  ja luetetaan sarjakuvia. Katsotaan elokuva, joka on tehty kirjan pohjalta.

Lukutaidon heikkeneminen johtuu lähimuistin heikkenemisestä ja nuorten tottumisesta lyhyisiin teksteihin.

Ei minulla ole opena tähän mitään parannuskeinoa, olen hyväksynyt sen, että länsimainen kirjallinen sivistys on kohta enää pienen lukutaitoisen eliitin hallussa, muut kommunikoivat lyhyillä teksteillä, hymiöillä ja videoilla. Jos haluat lapsesi kuuluvan tähän eliittiin, lue hänelle paljon ja rohkaise lukemaan erilaisilla porkkanoilla.

No jo oli surkean kuuloista tekstiä. Siinähän noita esimerkkejä huonosta opetuksesta oli omassa tekstissäsikin. Missä se lukutaito sitten kehittyy, jollei ns. pakon edestä koulussa.

Opettaja lukee kirjan teineille, luetaan sarjakuvia, tai katsotaan kirjaan perustuva elokuva? Mitä ihmettä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2403/2707 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yli-ikäiset lapset roikkuu ostoskärryissä kun jo reippaan liikkuvuuden kuuluisi kuuluvan lasten maailmaan.

Noiden sähköpotkulautojen yleistyminen ei ainakaan lisää hyötyliikuntaa nuorten tai muidenkaan väestöryhmien keskuudessa. Ilmeisesti ei jakseta eikä viitsitä kävellä tai pyöräillä edes suhteellisen lyhyttä matkaa.

Vierailija
2404/2707 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihapuhetta ja kiusaamista,

Vierailija
2405/2707 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yli-ikäiset lapset roikkuu ostoskärryissä kun jo reippaan liikkuvuuden kuuluisi kuuluvan lasten maailmaan.

Noiden sähköpotkulautojen yleistyminen ei ainakaan lisää hyötyliikuntaa nuorten tai muidenkaan väestöryhmien keskuudessa. Ilmeisesti ei jakseta eikä viitsitä kävellä tai pyöräillä edes suhteellisen lyhyttä matkaa.

Se on sitä ameriikkaa! Autolla korttelin päähän kauppaan.

Kun menet skuutilla, niin se on ihan sama asia.

Vierailija
2406/2707 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vouhottaminen kotieläinten ympärillä, käytetään valtavia summia koirien ja kissojen hammashoitoon, jotkut jopa velkaantuvat tämän takia. Kyllä on eläinlääkärit keksineet hyvän rahasammon. Osoittaa täydellistä järjen puutetta lähteä tällaiseen vuohotukseen mukaan. Kotieläimet EIVÄT tarvitse hammaskiven poistoa. Kertoo arvojen rappiosta että tällainen humpuuki menee ihmisillä läpi, samaan aikaan Suomi on entistä lapsivihamielisempi maa ja lapsia ei synny, kas kun ne kotieläimet korvaa ne lapset.

Vierailija
2407/2707 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilöbrändäystä. Miksi joku kuvaa persettään joka päivä? Miksi postaa kuvan someen ja miksi jotkut käyttää elämänsä toisten perseiden kuvien katsomiseen? Tai edes naamojen. Miksi?

Mä en vaan ymmärrä, mutta oon ehkä jotenkin autistinen.

Vierailija
2408/2707 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että ei jakseta mitään, ollaan puhelin kädess joka paikassa. Mallia otetaan tositv:stä esim Kardashianeista, ja ajatellaan että on hienoa olla alasti/puolialasti tyrkyllä somessa, ajatellaan että on oikeus ja voimaannuttavaa vaikka tosiasiassa vois olla hyvä jättää jotain itelle, kyllä niitä esittelijöitä tulee pilvin pimein, kiinnostavampaa olisi jättää edes jotain mielikuvitukselle. Tehdään typeriä ja aivottomia insta ja tiktok videoita, joita nähdessä oma äö:kin putoo kymmenyksellä-ja näitä vielä jotkut oikein katsovat. Normaali seksuaalinen kanssakäyminen on jäänyt rynkyn alle piiloon kun joka paikkaan pitäisi tuupata ja pitäisi vaan ymmärtää ja sietää extratyypit suhteessa ja sängyssä ja jatkuva sivulle vilkuilu elämässä ja somessa- toisen kunnioitus on hävinnyt lähes kokonaan. Tehdään lapsia ensin yhden kassa ja sitten toisen ja ehkä vielä kolmannen ja kohta ihmetellään kun lapsilla on ongelmia. Jättäkää lastenteko jos on jo lapsa ja ero tuli. Antakaa huomiota ja rakkaus olemassa oleville lapsille. Täss nyt alkuun. No ja kaikista huijareista puhumattakaan, koittakaa löytää itsensä arvostus ja moraali- toisen omaa eikä etenkään toisen kehoa oteta ilman lupaa, miksi ihmiset kuvittelevat ett voisivat koskea toiseen siksi että itse sitä haluaa mutta se toinen ei. Valot päälle. Ja myös varastaminen ja huijaaminen, tee elämälläs jotain järkevää, ja joku raja, miksi haluaisit olla mitätön varas.

Vierailija
2409/2707 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämästä vieraantuminen. Työskentelen HR:ssa ja kaikki on nykyään uupuneita, masentuneita, ahdistuneita. Koetaan työhön turhautumista koska työ ei anna mitään. 20h/vko osa-aikaiset ovat loppu. Jäädään saikulle kun työnantaja ei räätälöi iltavuoroa tai aamuvuoroa tai etätyötä tai asiakaspalvelussa pitäisi järjestää työtä jossa ei ole ihmiskontakteja?

Milloin tuli oletus että työn pitää olla kivaa? Työssä myyt omaa vapaa-aikaasi x tuntia kuussa ja saat x euroa takaisin.

Vierailija
2410/2707 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilöbrändäystä. Miksi joku kuvaa persettään joka päivä? Miksi postaa kuvan someen ja miksi jotkut käyttää elämänsä toisten perseiden kuvien katsomiseen? Tai edes naamojen. Miksi?

Same same.

Vierailija
2411/2707 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä kutsutaan narsismiksi. Tuo on sitä oikeaa, klassista narsismia.

Kusipäisyys ei ole narsismia vaikka niin halutaan nykyään uskotella, että tuota oikeaa narsismia ei pidettäisi narsismina.

Vierailija
2412/2707 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedoksi vaan , että äänikirjojen kuunteleminen on äärimmäisen rentouttavaa esim illalla nukkumaan mennessä. Olen kuunnellut jo vajaan kymmenen vuotta, ei tarvi unilääkkeitä eikä työasiat tule mieleen.

Vierailija
2413/2707 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

HOMOT, hukkaan heitettyä tavaraa.

Vierailija
2414/2707 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedoksi vaan , että äänikirjojen kuunteleminen on äärimmäisen rentouttavaa esim illalla nukkumaan mennessä. Olen kuunnellut jo vajaan kymmenen vuotta, ei tarvi unilääkkeitä eikä työasiat tule mieleen.

Jääkö se kirja pölisemään itsekseen kun jo liu'ut höyhensaarille? Heräät neljältä, kun viimeinen virke kaikuu.

Vierailija
2415/2707 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuvaa mylläystä ja uudistamista vaan muutoksen vuoksi. Aika ja elämä voisi pysähtyä edes hetkeksi.

Vierailija
2416/2707 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Milloin tuli oletus että työn pitää olla kivaa? Työssä myyt omaa vapaa-aikaasi x tuntia kuussa ja saat x euroa takaisin."

Kuinka monta vuosikymmentä jaksat? Ollut asiantuntijatehtävissä, ja siinä kyllä me muutamat vitsailtiin että pitää olla "hullu" et tuota hommaa tekee.

Vierailija
2417/2707 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykymaailmassa miehen tulee kyetä hyväksymään tosiasiat .kauniita naisia on vieläkin silti olemassa,kunhan heidät vain erottaa massasta,siis kirjaimellisesti massasta jota naiset ovat keränneet ympärillensä ja rakentaneet siitä uuden normaalin.

Koomista sinänsä,että miehet valtaavat alaa naisilta,naisten hurraten hyväksyessä tämän kaiken.

Muun muassa naisten voimanoston maailmanmestari on mies,golden Globe parhaan naispääosan esittäjä palkinnon saanut on mies,Lia Thomas murskaa naisten uintiennätyksiä miehekkäästi etc etc..

Näitä tosiasioita sitä vielä vähän vierastaa.

Juuri kun oppi siihen,että sama sukupuolisia vihitään avioliittoon,niin pitääkin oppia sisäistämään myös se,että naapurin tyttären vaimo saattaa sittenkin olla mies,eikä se tytärkään välttämättä ole nainen..

Toisaalta molemmat voivat olla miehiä..

Tai naisia..tai???

Woke me up,!

Vierailija
2418/2707 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoma Oy:n ja vastaavien medioiden tahallista ihmisten vastakkaisasettelua.

Vierailija
2419/2707 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse olla näkövammainen saati sokea, jos lukeminen tuottaa hankakuuksia silmien takia. On myös pahasti lukihäiriöisiä jotka eivät pysty lukemaan kirjaa.

Syystä että koulun opetuksen taso on laskenut roimasti.

Millä evidenssillä? Itse jäin juuri eläkkeelle yläkoulun opettajan työstä, ja mielestäni opettajat ovat yhtä hyviä ellei parempia kuin aloittaessani.

Mutta ongelmaksi koulussa on kyllä noussut lasten ja nuorten lukutaidon heikkeneminen. Kun koulussa kaikki kuitenkin perustuu kirjoitetulle tekstille, ja jos ei sitä jaksa lukea, huonosti käy.

Koska suurin osa oppilaista lukee nykyään huonommin kuin ennen,  olemme joutuneet joustamaan kriteereissä. Ennen piti lukea yläkoulussa kolme kirjaa lukuvuoden aikana, joskus aiemmin jopa viisi. Nyt emme saa yhtäkään kirjaa oikein luetettua oppilailla, siksi ope lukee teineille ääneen kuin eppuluokalla,  ja luetetaan sarjakuvia. Katsotaan elokuva, joka on tehty kirjan pohjalta.

Lukutaidon heikkeneminen johtuu lähimuistin heikkenemisestä ja nuorten tottumisesta lyhyisiin teksteihin.

Ei minulla ole opena tähän mitään parannuskeinoa, olen hyväksynyt sen, että länsimainen kirjallinen sivistys on kohta enää pienen lukutaitoisen eliitin hallussa, muut kommunikoivat lyhyillä teksteillä, hymiöillä ja videoilla. Jos haluat lapsesi kuuluvan tähän eliittiin, lue hänelle paljon ja rohkaise lukemaan erilaisilla porkkanoilla.

No jo oli surkean kuuloista tekstiä. Siinähän noita esimerkkejä huonosta opetuksesta oli omassa tekstissäsikin. Missä se lukutaito sitten kehittyy, jollei ns. pakon edestä koulussa.

Opettaja lukee kirjan teineille, luetaan sarjakuvia, tai katsotaan kirjaan perustuva elokuva? Mitä ihmettä!

Luuletko, että ei ole yritetty? Mutta kun kotonakaan ei enää lueta, eivätkä vanhemmat kontrolloi yhtään, lukeeko lapsi koulua varten valitsemaansa kirjaa vai ei.

Itse laitoin aina lukuprojektin alussa kaikille vanhemmille viestin, että tällainen lukuhomma, pitäisi lukea kotona siihen ja siihen päivään mennessä, olisi hyvä sopia lapsen kanssa säännöllinen lukuaika vaikka ennen nukkumaanmenoa jne. Muistutin: tulee tehtävät kirjasta, vaikuttaa numeroon. Ohjeistin siis tarkasti vanhempia. Eivät läheskään kaikki silti saaneet luettua, jonkun vanhempi tunnusti lukeneensa kirjan lapselleen ääneen jne.

On helppo huudella, mutta tosiasia on, että suurimmalta osalta nuorista ei voi enää odottaa samantasoisia suorituksia kuin heidän vanhemmiltaan. Suurimmaksi syyksi esitän älypuhelimen ja somen/pelien tappavan yhdistelmän aivoille. Silloin on turha opettajia syyttää, kun oppimisen perusedellytykset nuorella - muisti, tarkkaavaisuus ja keskittymiskyky - ovat aivan retuperällä. Mahdotonta enää lukea pitempiä tekstejä, pakko ei auta siihen, jos aivot eivät toimi sillä lailla että se onnistuisi.

Tämän muutoksen näin ihan viimeisen viiden vuoden aikana.

Vierailija
2420/2707 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisten tapaa kasvattaa lapsistaan lumihiutaleita, joilla on oikeuksia ja vaatimuksia, mutta ei velvollisuuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi