Kestääkö taloutenne 700e lisäykset kk menoihin inflaation ja koronnousun seurauksena?
Kuinka monella kestää ja mistä luovutaan ensimmäiseksi arjessa?
Kommentit (156)
Minulla tulot tulevat laskemaan työtilanteen takia 50%. Tein exceliin budjetin, johon laitoin ensin tiliooteista kaikki kuluni edellisiltä kuukausilta. Voi pyhä jysäys, meinasin pökertyä, kun näin sen koottuna luvuiksi. Olen todellisuudessa elänyt yli varojeni, tuhlannut hirveästi tilapäisesti hyvien tulojen varassa. On pakko leikata menoja radikaalisti muutenkin ja lisäksi tulossa oleva oeruselämisen kallistumimen ruuan, bensan, sähkön jne muodossa. Ensitöikseni lopetin kaikki lehtitilaukset ja kuntosalijäsenyydet etc. Juoksevat kulut minimiin. Seuraavaksi on pakko pystyä lopettamaan shoppailu, johon olen törsännyt suhteessa eniten. Pitää lopettaa myös valmisruokien ostelu ja alkaa kokata perustarpeista itse normaalia kotiruokaa. Vikana säästömahdollisuutena on muuttaa pienempään ja halvempaan asuntoon. Eli kyllä minulla tulee leikkaantumaan eri syistä kulutus todella merkittävästä lähitulevaisuudessa. Varmaan moni suomalainen joutuu tekemään ainakin osan näistä samoista säästötoimista. Ei välttämättä juuri 700 /kk, mutta jonkin verran. Elintason laskua on horisontissa ja onhan se ainakin henkisesti kirpaisevampaa karsia menoja, joihin on jo tottunut, kuin olla tottunut jo valmiiksi elämään jatkuvasti pihistellen. Eli tämä taloustilanne osuu luultavasti eniten keskiluokkaan.
Lisäys on tulossa, koska omistamani asunnossa on nyt linjasaneeraus. Viimeisten tietojen mukaan se nostaisi rahoitusvastiketta noin 300 euroa/kk. Olen saanut vuokratuloja tästä asunnosta 520 euroa/kk.
1)Minulla on säästöjä 37000 euroa, jolla voisi maksaa linjasaneerauslainan pois.
2) nostan vuokraa
3) myyn sijoitusasunnon, hinta ostettaessa vuonna 2016 108000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään huolta.
Ei ole autoa,asunto maksettu.
Säästössä 45.000Terv.hyvin toimeentuleva eläkeläis pariskunta
Jos jompi kumpi teistä joutuu hoitokotiin niin nuo säästöt syynätään ja omistusasunnon kulut huomioidaan puoli vuotta sen jälkeen koko eläke menee hoitokodille eli toisen pitää pärjätä yksin omalla eläkkeellä.
Pitää kuitenin muistaa, että hoitokotiin ei jouduta vaan sinne päästään. Jos päästään. Eli ihan itse sinne pitää haluta ja hakea hoitokotipaikkaa.
Ei kestäisi jos menot kasvaa 700e.
Meillä on nettotulot 2000e.
Vierailija kirjoitti:
Jos asumismenojen jälkeen ei jää lähellekään tuota 700 euroa nytkään, niin mitenköhän kestäisi?
Sitten kannattais jo nyt miettiä voiko itse ansaitun rahan laittaa töihin. Jos ei voi enää mistään oikeasti säästää pitää miettiä miten saa lisää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kestäisi jos menot kasvaa 700e.
Meillä on nettotulot 2000e.
Sit pitää miettiä miten nostaa omaa tulotasoa. Tosin tuskin just teidän kulut nousee sen 700 euroa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla tulot tulevat laskemaan työtilanteen takia 50%. Tein exceliin budjetin, johon laitoin ensin tiliooteista kaikki kuluni edellisiltä kuukausilta. Voi pyhä jysäys, meinasin pökertyä, kun näin sen koottuna luvuiksi. Olen todellisuudessa elänyt yli varojeni, tuhlannut hirveästi tilapäisesti hyvien tulojen varassa. On pakko leikata menoja radikaalisti muutenkin ja lisäksi tulossa oleva oeruselämisen kallistumimen ruuan, bensan, sähkön jne muodossa. Ensitöikseni lopetin kaikki lehtitilaukset ja kuntosalijäsenyydet etc. Juoksevat kulut minimiin. Seuraavaksi on pakko pystyä lopettamaan shoppailu, johon olen törsännyt suhteessa eniten. Pitää lopettaa myös valmisruokien ostelu ja alkaa kokata perustarpeista itse normaalia kotiruokaa. Vikana säästömahdollisuutena on muuttaa pienempään ja halvempaan asuntoon. Eli kyllä minulla tulee leikkaantumaan eri syistä kulutus todella merkittävästä lähitulevaisuudessa. Varmaan moni suomalainen joutuu tekemään ainakin osan näistä samoista säästötoimista. Ei välttämättä juuri 700 /kk, mutta jonkin verran. Elintason laskua on horisontissa ja onhan se ainakin henkisesti kirpaisevampaa karsia menoja, joihin on jo tottunut, kuin olla tottunut jo valmiiksi elämään jatkuvasti pihistellen. Eli tämä taloustilanne osuu luultavasti eniten keskiluokkaan.
Tervetuloa mun arkeeni. Mulla noin kävi koronan takia 2 vuotta sitten. Enkä sitä ennenkään käynyt kuntosalilla tai ostellu valmisruokia koska nettopalkkani oli alle 2000 euroa ja asumiskulut veivät siitä puolet. Menneisyyden minääni kiitän siitä että pienistä tuloista huolimatta sijoitin osakkeisiin ja mulla on sen vuoksi kaikesta huolimatta olemassa puskuri joka kattaa yli vuoden menot ja josta tulevalla osinkovirralla pystyn maksamaan hätätilanteessa jonkin laskun tai ostamaan ruokaa eli pikavippeihin ei tarvitse turvautua.
No pitää varmaan vaihtaa työpaikkaa jos tahtoo edelleen kunnolla jotain säästöön.
Tällä hetkellä palkka 4,3k kuussa, mutta tarjottu toisaalta melkein tuplaa niin kai sit vähän tiukemmin duunia ja suunnitellun perhevapaan voi perua. Siinä kuitenkin tulee se koeajan riski, että ensin saa hetken sen hyvän palkan sit lentää ulos koska taloustilanne ja sitte onkin alle 4k palkka. Tuon takia en ole nyt vaihtanut.
Nykytilanteessa voisi auton laittaa seisontaan ja tosiaan perhevapaan perua, kaikki piharempat ja kasvien ostot pois. Ei mitään Särkänniemipowerparkkeja kesällä ja varsinkaan ei suunnitella enää isomman talon ostoa.
Muuten on kyl maltilliset asumis- ja ruokakustannukset meillä. Liian pieni talo ja ei osteta koko lihaa tai kalaa enää. Jos metsästä tai järvestä saa niin sitten niitä, mut muuten linssiä/papuja/lappu lihaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Täytynee luopua autosta, ja sen myötä työpaikasta.
Ei kestä persus, nyt jo mennään veitsenterällä.
T. pienituloinen yh
Järjestätte kimppakyydin. Kuljet pyörällä. Jos olet maalla, sivakoit metsän läpi suksilla talvella.
Ja julkinenkin kulkee. Ehkä jopa yllätyt, miten hyvin se kulkee.
Ehkä järki sanoo, mikä on oikea ratkaisu, kun rahaa ei enää ole tämän hallituksen jäljiltä kylvettäväksi avokätisesti kaikenlaisille kitisijöille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään huolta.
Ei ole autoa,asunto maksettu.
Säästössä 45.000Terv.hyvin toimeentuleva eläkeläis pariskunta
Jos jompi kumpi teistä joutuu hoitokotiin niin nuo säästöt syynätään ja omistusasunnon kulut huomioidaan puoli vuotta sen jälkeen koko eläke menee hoitokodille eli toisen pitää pärjätä yksin omalla eläkkeellä.
Pitää kuitenin muistaa, että hoitokotiin ei jouduta vaan sinne päästään. Jos päästään. Eli ihan itse sinne pitää haluta ja hakea hoitokotipaikkaa.
Erinomainen kommentti. Ja hyvä muistaa, että tämän hallituksen jäljiltä niitä paikkoja sitten vielä vähemmän kuin nykyään, koska asiallisestikin toimimaan pystyvät laitokset joutuvat lopettamaan hoitajmitoituksen vuoksi.
Eiköhän. Pakollista autolla ajoa ei juurikaan ole kun työpaikka on noin 3km päässä, joten bensakuluja saa tarvittaessa pienennettyä paljonkin. Lainassa korkokatto. Ruuassa on varaa säästää, tällä hetkellä ei ole vielä tarvinnut halvimpia tuotteita alkaa ostamaan. Säästössä on rahaa ja joka kuukausi sinne edelleen saan lisää kerättyä, joten ei tässä toivottavasti heti hätää tule.
Meillä mieheni kanssa nettoeläkkeet yhteensä 3500
Pienet menot.
Enpä usko että tulisi vaikeata.
Mitä kaikkea tämä 700e nousu nyt sisältää ja koskeeko koko taloutta? Meillä ei ole autoa, asunto velaton ja ruokakulut pienet nykyään. Jotenkin vaikea uskoa että meidän kahden aikuisen taloudessa nyt menot nousisi tästä yhtäkkiä 700e.
Kaipa sitä 3k netollakin tulisi toimeen
M39, velaton asunto, 2 lasta vuoroviikoin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on velkaa niin paljon etten ehkä selviä tästä. Maksan niitä kyllä pois kykyjeni mukaan.
Velallisellehan inflaatio on nimenomaan voitto.
Ei todellakaan ole.
Äläkä käytä 1970-1980 lukua esimerkkinä. Silloin palkat nousivat nopeammmin kuin inflaatio. Nyt hinnat nousee mutta palkat ei nouse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asumismenojen jälkeen ei jää lähellekään tuota 700 euroa nytkään, niin mitenköhän kestäisi?
Sitten kannattais jo nyt miettiä voiko itse ansaitun rahan laittaa töihin. Jos ei voi enää mistään oikeasti säästää pitää miettiä miten saa lisää rahaa.
Trolli on taas liikkeellä
Aikamoinen hyperinflaatio saa iskeä, että omat kk-kuluni nousisivat 700 euroa.
Kestää, mutta säästöön ei jäisi yhtä paljon kuin nyt. Ja joitain asioita pitäisi miettiä uudelleen.
Ei kestä.