Kestääkö taloutenne 700e lisäykset kk menoihin inflaation ja koronnousun seurauksena?
Kuinka monella kestää ja mistä luovutaan ensimmäiseksi arjessa?
Kommentit (156)
Ei kestäisi, mutta eipä minulla noin paljon menot nousekaan. Tuo on varmaan laskettu jollekin keskimääräiselle kotitaloudelle, johon kuuluu enemmän kuin yksi henkilö, ja on autokin ja siitä velkaa, ja tietysti asuntovelkaa. Itse olen velaton autoton sinkku.
Kestäisi, koska olen pihistellyt koko aikuisiän ja säästössä on paljon. Säästöt olin kyllä ajatellut käyttää opintovapaaseen, kun en enää voi saada aikuiskoulutustukea kun käytin sen jo yhteen tutkintoon. Perheessä 2 työssäkäyvää ja 2 lasta, matalapalkka-aloilla kumpikin. Lainaa sen verran jäljellä että toki tuo korotus tuntuisi mutta ei pahasti. Ei olla käytetty lyhennysvapaitakaan ikinä. Molemmilla on mahdollisuus tehdä toista matalapalkkayötä sivutyönä. Raskastahan se olisi mutta niin toimitaan jos ei muu auta.
Autoilusta voitaisiin helposti säästää, nyt ihan mukavuusajoa töihin jne. Ruoastakin voitaisiin säästää, juoksen muutenkin tarjousten perässä. Vaatteita ja tavaroita ostetaan jo nyt käytettynä ja myydään myös. En ole huolissani toistaiseksi pärjäämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista muuten seurata mitä meidän armas hallitus tekee helpottaakseen kansalaisten tuskaa vai seuraako sivusta. Alkaa nämä hintojen korotukset olla sitä luokkaa, että yrityksiä lopettaa ja ihmiset joutui työttömiksi. Hallitus voisi helpottaa kansalaisten elämää jos haluaisivat mm. alentamalla polttoaineveroa, sähköveroa, alv:tä. Lopettaisivat ilmastohömpän ja mamukulut vaikka ens alkuun kompensoidakseen alentuneita verotuloja.
Olisi hienoa nähdä, kun punavihreä hallituksemme tekisikin perusporvarihallituksen politiikkaa. 😂
Asuntolainaa jäljellä noin kaksi vuotta. Sen jälkeen pärjätään, sitä ennen ei. Ei jää kuukaudessa yhtään ylimääräistä, jo nyt on tingitty hintojen nousun takia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi näissä koron nousua käsittelevissä lehtijutuissa on lähes aina sama systemaattinen ajatusvirhe?
Esimerkiksi 200 000 euron asuntolainalla ja 20 vuoden laina-ajalla kahden prosentin korkonousu tarkoittaisi vähän alle 200 euron nousua lainan kuukausierään.
2% 200 000 eurosta on 4000, joka tekee kuukaudessa 333 , tällä esimerkin vähän alle 200 eurolla tarkoitetaan koko 20 vuoden keskimääräistä kuukausierän nousua. Siis rautalangasta väännettynä 20 vuoden aikana vaikutus on aluksi tuo 333, joka pienenee 20 vuoden aikana nollaan.
Valitan, etten osaa tätä yksinkertaistaa paremmin, mutta toi 2% vaikuttaa alussa tuplasti enemmän, kuin esimerkissä väitetään.
Nämä esimerkit ovat jostain Kummeleiden sketseistä! Kertoo paljon toimittajien ja lukijoiden älykkyydestä, 200 k lainaa, eikä ymmärrystä paljonko koron nosto vaikuttaa lainanhoitokuluihin! Speedy ja Sakke taas vauhdissa! 😂
Ei todellakaan kestä jos noin paljon nousee. Sitten ei meidän perheessä enää töihin kuljeta ja minä kuolen todennäköisesti ensimmäisenä aliravitsemukseen koska bmi 16,5 tällä hetkellä. Olen yrittänyt nyt pari kuukautta saada vararavintoa jos se sotakin sieltä vielä tulee niin kestäisi edes muutaman päivän vararavinnolla tämä keho.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on velkaa niin paljon etten ehkä selviä tästä. Maksan niitä kyllä pois kykyjeni mukaan.
Velallisellehan inflaatio on nimenomaan voitto.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään huolta.
Ei ole autoa,asunto maksettu.
Säästössä 45.000Terv.hyvin toimeentuleva eläkeläis pariskunta
Jos jompi kumpi teistä joutuu hoitokotiin niin nuo säästöt syynätään ja omistusasunnon kulut huomioidaan puoli vuotta sen jälkeen koko eläke menee hoitokodille eli toisen pitää pärjätä yksin omalla eläkkeellä.
Me ei osteta muuta kuin ruokaa, ja se 700 ei riitä edes meillä ruokaan kuukaudessa, niin luuletkos että kestää??
Kaupan alalta ja palvelualalta loppuu työpaikkoja, kun ihmiset säästävät kulutuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Kaupan alalta ja palvelualalta loppuu työpaikkoja, kun ihmiset säästävät kulutuksesta.
Moni ei taida ottaa 100 euron hiusväriä.
Siis kellä nousee 700/kk elämisen menot?
Ei kestäisi, koska saan palkkaa alle 2000 kuukaudessa. Ei ole autoa josta voisi luopua, matkustellut tai harrastanut en ole tähänkään mennessä joten niissä ei voi säästää, halvempaa asuntoa en saa täältä mistään. Sähkön kallistuessa pitänee luopua jääkaapin käytöstä, sehän on käsittääkseni iso sähkönkuluttaja, ja alkaa syödä sellaista ruokaa mikä säilyy huoneenlämmössä. Tosin tuohan oli laskettu keskivertoihmiselle jolla on erilaisia lainoja, isoimpana tietysti asuntolaina ja sellaisiahan minulla ei vuokralla asuvana pienituloisena ole, joten tuskin minun menoni noin paljon lisääntyvät.
Tällä hetkellä kylläkin pelkään sotaa niin paljon, että en osaa olla huolissani kulujen noususta.
Eiköhän sitä pärjättäisi edelleen. Kahden aikuisen velaton talous. Lisäksi teen tällä hetkellä osa-aikaista ja siitäkin palkasta jää kuukausittain useita satoja euroja säästöön. Aina on mahdollisuus palata kokoaikatyöhön jos tiukaksi menee.
Talous on noin 2500e ylijäämäinen joten kestää kyllä.
Kestää kyllä. Se mistä tiukan paikan tullen karsittaisiin on kaikki ns. ekstra esim. ravintolakäynnit, matkat jne.
Autoa meillä ei ole ja asuntolainaakaan ei tarvitse maksaa enää kuin vajaa vuosi.
Niin, kenellä?? Missä tapauksissa nousisi 700/kk??
Ihmettelen lehtijutun väitettä, että muka tuensaajilla olisi jotenkin paremmat/turvatummat oltavat? Olen ollut työtön useamman vuoden jo, saaden minimituet, ja voin sanoa ettei raha riitä tänä päivänä yhtään mihinkään! Tuet ovat nousseet viime vuosina muutamia euroja, ja yleensä vielä juuri niin, että yhteen tukeen korotuksena saatu summa vähentää sitten taas toista tukea, eli vaikutus on tasan nolla.
Jos pelkkä ruoan hinta nousee sen 10% tämän vuoden aikana, kuten ennustetaan, miten ihmeessä 500e/kk käteen tukia saavat olisivat tässä jotenkin voitolla?
En saa yhtälöä täsmäämään.
Siis että miten tuo 700 lasketaan. Muutaman prosentin korkojen nousu + inflaatio ei nosta tämän talouden kuluja noin paljoa.
En oo käyttänyt rahaa lainkaan 4 vuoteen. Mihin mä nyt yhtäkkiä joudun antamaan 700 e kk. En ymmärrä.