IVF/ICSI/PAS n. vko 46?
Taustatietoa meidän tilanteesta:
Täällä mennään toiseen ICSI:iin piiiitkän kaavan mukaan.. Synarela on aloitettu ja punktio olisi tarkoitus tehdä tuolla viikolla 46.
Takana yksi ICSI, josta 2 siirrettiin heti ja 5 meni pakkaseen. Kaikki olivat " hienoja" , mutta jakautuivat hitaasti. Tuoresiirrosta ei tarttunut mitään. Pakkasen solut selvisivät sulatuksesta, mutta eivät lähteneet jakaantumaan, eli mitään ei siirretty. :(
Nyt hoitohenkilökunnan ja meidän yhteisellä päätöksellä kokeillaan osa hedelmöittää luovuttajasiittiöillä ja katsotaan, josko tulos olisi parempi. Meillä on " vikaa" vähän molemmissa; minulla endo (leikattu) ja miehellä huonot simpat...
Miten, löytyiskö jännäilyseuraa?
Kommentit (230)
Onpas kiva, kun on tosiaan näin paljon maanantaina punktioon meneviä ja muitakin piiniskavereita!
Odottelua, Inuska ja Vauvaprojekti:
Täällä alkaa maanantain punktio jo jännittää ja tuntemuksia on (kun on herkästi se hyperin uhka). Eilen pamahti rinnat tosi kipeiksi, ja vatsassa on nippaillut koko viikon. Yhtenä päivänä oli aavistuksen huono olo, mutta se saattoi johtua flunssastakin, joka tosin onneksi nyt hävisi. Tänään alavatsakipuja on hiukka ollut enempi, mutta ei mitään särkylääke- tms. tarvista eli ihan hyvä olo kuitenkin. Olihan ne muniksetkin silloin eilen aika isoja ja määrä suuri eli ei ihme. Niin ja " hormoonihirviönä" huomaan, että itkettää tosi helposti. Mm. eilen kun valitsin isänpäiväkorttia kaupassa, aloin vaan yhtäkkiä itkeä, vaikkei yleensä oo mun tapaista. Onko muillakin tunteet pinnassa?
Juulija ja Tintti: tervetuloa mukaan! Se pregnyl on hiukan vaikeampi piikki, mutta ei se paljoa sattunut ainakaan viimeiksi. Orgalutranit (joita meillä lyhyen kaavan IVF:läisillä on), on kanssa olleet aika keljuja ruiskumalleja, mutta hyvin nekin sujuu. Mies on tosin hollilla aina kun piikitän noita, jos jostain syystä en vaikka uskalla..
Vauvaprojekti: Mulla pregnyl on sitten launtai-iltana ja kyllä se vähän jänskättää, kun pitää sekotella niitä aineita keskenään. Punktio ma-aamupäivästä ja siirto torstaina. Ollaan menossa Felicitakseen eli siellä kai siirto on päivää myöhemmin kuin joissain muissa paikoissa. Mitenköhän se vaikuttaa tuloksiin..? Sullakin on noi munikset aika isoja, varoiteltiinko suakin hyperistä vielä? Mun käskettiin ottaa nyt rauhallisesti ja juoda vettä. Voi kun se hyperi ei nyt iskisi!!
Tao_Tao:lle paljon peukutusta ja onnea piinistelyyn ja lopputulokseen!
Tsemppiä muillekin! Kiva jakaa fiiliksiä nyt tässä 2. IVF:ssä, kun eka meni mulla vielä taustaillessa:-).
Kiva, että säkin Odottelua menet ihan samassa aikataulussa!
Tammihiiri: vasta aamupäivällä kirjoittelin, ettei tunnu munisten kasvu missään. Sen jälkeen maha on ollut nipistelevä ja kramppaava välillä. Ei ois pitänyt mennä sanomaan :). Nyt kun mietin, niin rinnat tuli eilen tosi kipeiksi. Mulle ei ole annettu muita ohjeita kuin, että vettä pitäisi juoda runsaasti hyperin välttämiseksi. Muusta ei sanottu mitään. Onkohan haittaa käydä kävelylenkeillä? Ne tekis ihan hyvää pään kannalta... Luulisin, että tuo sun siirto torstaina eli päivää myöhemmin on vain hyväksi, kun sitten näkee paremmin, jatkaako alkio kasvuaan. Mä oisin oikeestaan toivonut sitä, mutta en ruvennut puuttumaan lääkärin suunnitelmiin sentään :).
Jos olette netin ääressä viikonloppuna, ois kiva vaihtaa kuulumisia vielä ennen maanantain punktiota. Toivottavasti me kaikki saadaan Pregnylit hyvin pistettyä.
Hyvää viikonloppua kaikille pinolaisille toivottelee " vauvaprojekti"
Onpas meillä hyperistä varoitetuilla samat oireetkin, hassua:-). Rauhalliset kävelylenkit on ilmeisesti ihan suotaviakin. Napatanssia käskettiin välttää;-).. Vielä huomenna olen netin ääressä, sitten siirrytään isänpäiväksi jo kohti Hki:ä ja hoitoja. Ollaan nimittäin hoidossa Päijät-Hämeen keskussairaalassa ja sieltä punktiot ja siirrot teetätetään ostopalveluna Felicitaksessa. Hyvää viikonloppua kaikille!
Mukavaa saada uutta piinailuseuraa. Osahan on edennyt jo punktioon ja siirtoonkin.
Juulija: Se Pregnyl sekoitetaan pitkällä piikillä ja vaihdetaan sitte pienempi pistosneula.
Omaa napaa: Hurjia hormoonimääriä tarvitaan taas, jotta tapahtuu mitään. 375iu pistellään Menopuria. 11 pvä menossa. Se on monimutkaisempi laittaa ku Puregon. Nyt siis sekottelen 5 ampullia kahteen nestemäiseen ampulliin. Ihan siis ruiskutekniikalla niinkuin Pregnylkin. 3 ultraa takana ja taas tarvittiin ylimääräinen, kun mun munikset kehittyy niin hitaasti. Se on sitte maanantaina. Oletettavasti punktio on torstaina tai perjantaina. ICSI siis. Fiilikset on aika toiveikkaat, sillä tää on tällä erää meidän viimeinen hoito. (Takana 2xIUI, IVF ja ICSI, josta saatu yksi ainokainen alkio).
Ollaan molemmat 30v. Pohjoisesta.
pp 2 menossa ja mistään muusta ei tietäisi hoidon olevan menossa, kun että luget tuppaa valumaan ulospäin. Mitään muuta en tässä ja edellisessä hoidossa ole inhonnut yhtä paljon kun lugejen käyttöä. En tiedä mikä siinä on, mutta niiden käyttö vaan ärsyttää. Piikityksetkin oli " mukavampia" ICSI:ssä. Ja hermo on kyllä ehkä vähän kireällä ja itku herkässä, mutta eiköhän se tästä. Lugestronin lisäksi minulla lääkkeenä siis zumenon.
Tänäänkö maanantain punktiolaisilla pregnylin pisto? Tsemppiä =) Ja kaikille onnea ja hyviä saaliita punktioihin!
Tarkemmin pinoa lueskeltuani huomasin, että Tintti-78, Saararebekka ja minä ollaan PAS:issa ja muut IVF/ICSI:ssä.
Hyvää viikonlopun jatkoa!
Ja taas konella.. Musta on tullut ihan palstariippuvainen nyt kun jännitys tiivistyy. Maanantain punktiolaisena on tosiaan tänään pregnylit edessä, tosin vasta klo. 22. Täytyy yrittää pysyä hereillä. No ei oo varmaan vaikeaa. Ennen sitä vielä kuudelta vikat jarrut koipeen. Mäkin inhoon niitä lugeja, maanataina alkaa sitten sekin lysti taas.
Hyperin oireet on jostain syystä tänään alkaneet helpottaa, kiitos ehkä eilisen veden kittauksen. Hyvin siis etenee ja tarina jatkuu varmastikin maanantaina. Tässä vaiheessa punktio-onnen toivotukset kaikille minunkin puolestani!!
Maahinen-76: Harmi, että tarvitset noin suuria hormonimääriä. Toivottavasti nyt alkaa olla vastetta...
Tao_tao: Sama juttu täälläkin lugejen kanssa. Mä vihaan niitä. Ne tekee mut myös tosi ärtyisäksi, mikä ei ole yhtään kivaa.
Tammihiiri: Vähän erilaiset käytännöt näyttää olevan klinikoilla. Mä en nimittäin pistä tänään enää Orgalutrania, vaan Pregnyl klo 21.30 (apua, aika pian...) ja sitten maanantaina klo 9 punktio. Mihin aikaan sun punktio on? Meillä etenee näköjään ihan samalla tavalla, sillä mitään hyperin oireita ei ole mullakaan tänään :). Mahassa ei tunnu yhtään mitään. Ehkä vähän turvoksissa se on, mutta se nyt voi johtua muustakin. Tuntuu, että olen kauhean väsynyt jotenkin. Kai tämä koko homma sitten vie aika paljon voimia, kun koko ajan stressaa jotain. Kun osaiskin relata vähän... Sä et taidakaan olla enää huomenna netin äärellä, joten tsemiä hirveesti punktioon!! Toivottavasti kaikki menee hyvin.
Vielä täällä kukkuilen.. Jeps, näköjään käytännöt hiukka eroaa. Mulla oli tosiaan vielä orgalutran tänäänkin ja se pregnyl. Senkin sain hujautettua mahamakkaraan vajaa tunti sitten, oli kyllä se kaikista inhottavin piikki jälleen kerran. Mulla on punktio maanantaina klo. 11. Me vasta ilmottaudutaan klinikalle, kun sä olet jo punktiopöydällä. Hassua ajatella:-).. Aika pitkä aamupäivä tulossa muuten ilman ruuan muruakaan. Täytyy varmaan herätä aamuyöstä syömään, kun se 6 tuntia pitää olla syömättä, heh. Oikein paljon onnea ja hyviä saaliita sullekin!
Siirtyikin punktio tiistaille. Oli putkahdellut uusia munasoluja, joita lääkäri vielä halusi päivän pidempään kypsytellä. Kaikkiaan pitkälti toistakymmentä solua näkyi ultrassa ja limakalvo edelleen oikein hyvä. Piinallinen odottelu jatkuu... ;)
...kun en osaa näemmä laskea... YLI 20 solua siis näkyi ultrassa, osa 9-12 halkaisijaltaan ja loput sitten 14-18...
Omaa napaa: mulla alkoi luget tänään lääkelaastareiden tueksi. Perjantaina tosiaan kohdun limis oli hyvä, 12mm. Huomenna ottavat sulamaan meidän armaat alkiot, voi kun ei menisi yhtään hukkaan, vaan selviytyisivät ja päästäisiin siirtoon sitten tiistaina. Melkein pelottaa se puhelu ti-aamulla, että onko kaikki hyvin.
Mutta yritetäänhän siskot jaksaa toivoa ja jaksaa piinata!
Heippa kaikille pinolaisille!
Olen ollut huono kirjoittelija, kuten viimeksi jo siitä itseäni soimasinkin :/
Lukaisin nopsaan pinon loppupään läpi, hienosti kaikilla hoitohommelit jyllää, ja monella tuntui olevan juuri huomenna punktio joten ONNEA SIIHEN HIRMUISESTI KAIKILLE! Hyvin se menee.
Mitähän ehdin viimeksi kirjotella, no otetaan tässä nopea uusintakierros uutisilla höystettynä:
Meillä oli punktio tämän viikon keskiviikkona. Saalis oli 6 munasolua, miehen biopsia meni myös ok. Lopulta munasoluista oli kypsiä 5, ja niistä hedelmöittyi 2... Perjantaina menimme siirtoon, olimme varautuneet siihen, että lääkäri ehdottaa niiden kummankin siirtämistä - ja niinpä siinä sitten kävikin! Mulla on nyt kaksi alkiota matkassa, ihan hullua, sitä on vaikea vieläkin tajuta. Alkiot olivat molemmat 2-luokkaa, jakautuneet olivat 2- 3-vaiheisiin. Jos haluaa laskea prosentit noille kypsille soluille, niin meillä hedelmöittyi 40 % soluista. Tietystä vinkkelistä katsottuna tuo on melkoisen hyvä saavutus, niinkin huonoilla siittiöillä kuin meilläkin nyt sattuu olemaan!
Arvailun varaan jää (ainakin melkein arvailun), mikä tähän tulokseen näin vaikutti: oliko se mun erilainen hormonistimulaatio, vai miehen lääkekuuri, vai terveellisempi ruokavalio vai mikä... Mutta nyt on tilanne tämä ja edessä kahden viikon piinailu, olotilojen arvailu ja tuntemuksien tutkailu, jokaisen nipistyksen analysointi ja neutraalin olon mukanaan tuoma paniikki. Tämä on tosiaan hienoa ja jännittävää aikaa... ei tätä kovin moni kestäisi, joten voimme onnitella itseämme, että olemme piinkovaa sakkia kaikkityynni :) !!!
Tsemppiä kaikille hoitojen eri vaiheisiin, koitan käydä täällä taas välillä lukemassa vähintään teidän kuulumiset... yritän vähän parantaa tapojani ja kirjoitellakin useammin!
Punktiosta selvitty kotiin. Operaatio sinänsä meni hyvin, mutta täytyy myöntää, että fiilis on aika pettynyt. Vain kuusi munasolua löytyi, vaikka rakkuloita oli aika paljon. Alkaa hirvittää, että niistä vain vähän hedelmöittyy ja hyvä jos joku selviää alkioksi. Aika pelokas olo siis tulevien päivien suhteen... Koska sen muuten saa tietää, moniko niistä muniksista oli kypsiä?
Mitenkäs Tammihiiren ja Odottelua:n punktiot meni? Toivottavasti teillä on parempi fiilis.
Meillähän tuli myös 6 munasolua. Joista 5 oli kypsiä, joista saatiin kaksi alkiota. Eli kyllä teilläkin voi vielä hyvin käydä! Monesti on kuitenkin niin, että suhteellisesti saa paremman hedelmöittymisprosentin näillä vähillä soluilla, kuin jos tulee hirveesti, koska niistä suurin osa ei ole kypsiä ja siten ovat ihan turhia. iidaleenankin esimerkki osoittaa sen, että hävikki siitä valtavast munismäärästä on myös valtava.
Joten älä sure vielä, vauvaprojekti, odota mitä tuleman pitää ja sure vasta sitten, jos surettavaa on, eikös niin?
...lohdutuksesta! Niinhän sen varmaan on, että pienemmässä määrässä laatu voi olla parempi. Tuntuu vaan, että mahdollisuudet kutistuvat heti olemattomiin. Saapa nähdä, olivatko nuo munikset edes kypsiä ja miten siitä eteenpäin. Rakkuloita punktoitiin reilu 15, joten olisi luullut vähän suurempi sato tulevan.
...vielä pari asiaa.
Eli Inuskalle kovasti onnea huomiseen punktioon!
Ja Hektikolle tsemiä piinistelyyn! Toivottavasti jompi kumpi tai kummatkin kaverit pysyvät kyydissä. Nyt haaveilen, että meillekin kävisi noin mahtavasti, että tuo 2 alkiota saataisiin kehittymään.
Biologi tuossa äsken soitteli ja sanoi, että kuusi on ihan ok määrä ja syytä ei ole huoleen vielä. Huomenna sitten tietää lisää. Kai vaan pitäisi rauhoittua ja odotella. Mutta kun olo on niin malttamaton. Ei tämä älytön stressi varmaan ainakaan edistä raskautumista, mutta minkäs mielialalleen voi... Väkisinkin näinä hetkinä tulee mieleen ne useat kaverini, jotka tänä vuonna ovat tulleet raskaaksi ensimmäisestä yrityskierrosta. Miksi tämän pitää olla meille joillekin niin älyttömän vaikeaa? Mutta kuten Hektikko sanoi, niin aika kovaa tekoa ollaan kaikki, kun tämä kestetään...
Joko Tamihiiri on kotiutunut punktioreissulta?
Voimia punktiosta toipumiseen kaikille! Pidetään peukkuja, että saatte mahdollisimman monta ja hyvää alkiota matkaan.
Oikeassa olette siinä, että kovaa sakkia ollaan, kun tätä rubaa jaksetaan, vaikka välillä vähän apeammallakin mielellä.
Hektikko: Mennään aika samassa piinistelyaikataulussa? Meillä PAS oli torstaina, jossa siirrettiin yksi kakkosluokkainen nelisoluinen alkio. Kahta toivoimme siis siirrettäväksi, mutta kolmesta yksi kesti sulatuksen. Toivottavasti tämä yksi tarraa sitäkin tiukemmin kiinni! =)
T:Tao_Tao, pp 4
Huomenet kaikille.
Oikein hävettää, kun oon niin nihkeänlaisesti kirjoitellut. Tuntuu, että on ollut jos jonkinlaista projektia ja aika loppuu käsiin. Inuskallehan on tulossa (toivottavasti ; ) melkoinen saalis punktiosta! Kiinnittymisapuja Hektikolle ja Tao-taolle ~~~~~~~~~~!! Tsemppiä myös vauvaprojektille - joskohan se laatu korvaisi teidän kohdalla sitten määrän. Ja aivan hurjasti peukutuksia Saararebekalle alkioiden selviämiseen!
Omaa napaa: mulla on ollut jo jonkin aikaa melko negatiiviset fiilikset meidän pakkasnaperoita kohtaan. Aiemminkaan - kun alkiot ylipäätään selvisivät sulatuksesta - tulokset eivät ole kovin hyviä olleet. Vähän on sellainen olo, että nyt ne eivät selviä ja vaikka selviäisivätkin, niin eivät ainakaan kiinnity. Tosi positiivista ; / Mutta ehkä se elämä tämänkin yrityksen jälkeen jatkuu. Muutoinkin tää pas:in suorittaminen luonnolliseen kiertoon on tuskaa, kun ovistesti ei oikein kunnollista plussaa ole näyttänyt...blaah. Heitän sitten tays:iin tuurilla oviksen plussauspäivän, jonka mukaan meillä olisi siirto sitten torstaina - toivottavasti!
-tintti-
se pistäminen nimittäin, ihan hyvin meni eikä tuntunut yhtään. Mutta onko se Pregnyl sitten tarkoitus pistää sillä isolla neulalla, joka näkyi olevan minulla valmiiksi pakkauksessa mukana? Auta armias.
Jännää, kun tässä pinossa on monille jo alkanut tapahtua, punktiokin tulossa jo monella ensi viikolla, ja niitä PASsejakin meneillään. Tuntuu että sumuttelut ja piikitykset etenevät niin hitaasti! Mutta perässä tullaan...