IVF/ICSI/PAS n. vko 46?
Taustatietoa meidän tilanteesta:
Täällä mennään toiseen ICSI:iin piiiitkän kaavan mukaan.. Synarela on aloitettu ja punktio olisi tarkoitus tehdä tuolla viikolla 46.
Takana yksi ICSI, josta 2 siirrettiin heti ja 5 meni pakkaseen. Kaikki olivat " hienoja" , mutta jakautuivat hitaasti. Tuoresiirrosta ei tarttunut mitään. Pakkasen solut selvisivät sulatuksesta, mutta eivät lähteneet jakaantumaan, eli mitään ei siirretty. :(
Nyt hoitohenkilökunnan ja meidän yhteisellä päätöksellä kokeillaan osa hedelmöittää luovuttajasiittiöillä ja katsotaan, josko tulos olisi parempi. Meillä on " vikaa" vähän molemmissa; minulla endo (leikattu) ja miehellä huonot simpat...
Miten, löytyiskö jännäilyseuraa?
Kommentit (230)
siis kirjoittamisen suhteen. Ilmottelen itestäni vaan sen verran, että huomenna on punktio, ja toivon mukaan perjantaina siirto. Kirjottelin ketjuun alkuvaiheessa, mutta sitten on muut kiireet vieneet niin mukanaan, että tämä palstailupuoli on jäänyt vallan pois. Katsotaan nyt, miten ehdin jatkossakaan kirjotella tänne, mutta yritän ainakin, edes ilmotella miten meidän punktiosaaliin suhteen meni.
Tsemppiä vaan kaikille tasapuolisesti!
Toivotaan hyvää saalista ja monta hyvää alkiota!
Olin tänään lääkärissä ja kaikki oli ihan ok. Limis paksuuntunut ja muniksia kasvanut. Punktio maanantaina 95% varmuudella.
Vielä taidan ehtiä tähän pinoon mukaan.. Meillä siis 2. IVF:n punktio näillä näkymin viikolla 46.
Taustaa: Lapsettomuutta takana reilut 4 vuotta. Syy miehessä, pientä vikaa liikkuvuudessa ja erityisesti normaalimuotoisten siittiöiden määrä alentunut. V. 2003 tehtiin 4*IUI (joista 2 meni ajoituksen takia mönkään), ei siis tärppiä. Vuosi sitten eka IVF, jossa uhkasi hyperi ja tuoresiirtoa ei tehty. Rakkuloita tuli reilut 60 kpl, joista muniksia löytyi n. 30. Näistä hedelmöittyi ja pakastettiin (vain) 6 alkiota eli hedelmöitys-% oli aavistuksen huono.
Nyt mennään sitten toista IVF:ää, tällä kertaa lyhyellä kaavalla. Puregonit aloitin 31.10. (kp 6) annoksella 100 IU. Annos onneksi nyt pienempi kuin ekalla kerralla (silloin jo 125 IU aiheutti hyperin). 6.11. (kp 12) oli ultra ja tulossa on taas aika paljon rakkuloita, jotain 20. Hyperin oireita ei onneksi vielä ole, mutta annosta pienennettiin 50 IU:n ja samana päivänä alkoi orgalutran-jarrut. Onneksi sekin piikitys sujuu.. Huomenna taas ultra, jossa punktiopäivä varmistuu, mutta näillä näkymin on maanantai 13.11.
Vauvaprojekti: meidän aikataulut menee siis ihan yksiin:-). Ja tuo teidän suuri rakkulamääräkin (hyperin uhka) kuulostaa tutulta!! Meilläkin oli tän viikon ultrassa 6.11. suurimmat munikset jo jotain 13-14 mm luokkaa eli nopeesti kasvaa. Mua hiukka pelotti ennen ekaa ultraa taas hyperi, mutta uskon/toivon, että nyt se ei iske. Ei oo ainakaan mitään kipuja niin paljon kuin viimeiksi. Tsemppiä hoitoihin kaikille!
vauvaprojekti:
...onnea PAS:iin!!!! Mistä johtuu, että suunnitelmat aikaistuivat (mulla kun ei juuri ole PAS:sta tietoa)?
Suunnitelmat aikaistuivat siksi, että menkat alkoivatkin aikaisemmin. PAS siis lääkkeellinen ja menkat käynnistettiin terolutilla ja niiden alkamisajankohta oli arvoitus. Alkoivatkin odotettua aikaisemmin ja tässä ollaan =)
Pakkasessa siis vain viisi alkiota, ja nyt illalla on alkanut pelottamaan ihan hirveästi, että mitä jos yksikään ei selviä sulatuksesta :(
Mutta ei auta kun peukuttaa, että edes yksi pakkasukko selviää. Kaksi siirretään, jos niin monta saadaan säilymään hengissä.
Onnea kaikille punktioon menijöille! Toivotaan hyviä saaliita! =)
Täällä liimaillaan Estradot laastareita, vaihto aina joka toinen päivä ja määrä kasvava. Perjantaina sitten limis ultra ja jos on ok niin siirto ensi viikolla. Onko jollain muulla PASin lääkkeinä Estradot?
Tao_tao mulla on sama pelko kuin sulla, että alkiot ei selviäis sulatuksesta, meillä on pakkasessa 4, viime PASissa joutuivat sulattamaan nelja, kun kaksi ei lähtenyt jakautumaan. No, toivotaan, että sinnittelevät.
Onneksi jo ylihuomenna on tuo ultra niin päästään taas yksi askel eteenpäin (jos limis ok, toivottavastion).
Punktio varmistui maanantaiksi. Rakkuloita oli ihan mukavasti kasvamassa, suurimpia n. 7 kpl ja useita pienempiä (yht. vajaa 20). Suurin rakkuloista oli jo 20 mm kokoinen eli toivottavasti/kai ne jarrut varmasti toimii. Pientä hyperin riskiä on vielä olemassa, eli rauhallisesti otellaan tämä loppuviikko. Piikitykset jatkuu lauantaihin, jolloin sitten irrotuspiikki..
Mites vauvaprojektilla etenee? Ollaanko vielä samoissa aikatauluissa? Onnea kaikille hoitoon!
Näyttää tosi lupaavalta sun saalis. Toivotaan, ettei sulle iske hyperiä ja mahdollisimman monta hyvää munista saatais talteen!! Mä oon kanssa miettinyt tota, että kai se Orgalutran pitää ne munikset siellä odottamassa ihan varmasti. Ja meneeköhän ne jotenkin " huonoksi" , jos joutuvat oottelemaan? Mulla keskiviikkona suurin oli 16 mm ja muita vähän pienempiä oli ja sitten aika paljon huomattavasti pienempiä. Saavuttaakohan noi pienemmät koossa noi isommat.... Hmmm...
Mulla on lääkäri huomenna aamulla, jolloin ratkeaa punktion ajankohta. Todennäköinen se maanantai on, mutta varmistuu huomenna. Vähän jännittää, miltä siellä huomenna näyttää. On tää koko touhu aika stressaavaa...
Kiva, että mennään vielä samoissa aikatauluissa. Oon miettinyt noita ihan samoja jarru-kysymyksiä ja sain hoitajaltamme vastauksia niihin äsken puhelimessa: Ei tartte huolehtia, orgalutran pitää varmasti munikset paikoillaan loppuun asti:-). Ja munikset ei mee " pilalle" , jos joutuuvat odottelemaan siellä jonkun aikaa valmiina. Ja samaan aikaanhan niitä uusia ehtii kypsyä. Ja ilmeisesti niitä raakoja muniksiakin voidaan jotenkin kypsytellä vielä punktion jälkeenkin. Toivotaan teillekin (ja muillekin) hyvää saalista ja alkioita!
" Toivo" on kyydissä =)
Kolme alkiota sulatettiin ja yksi nelisoluinen alkio selvisi ja siirrettiin. Kaksi jäi vielä pakkaseen. Tuntuu, että toiveet ovat nyt paljon korkeammalla, kun IVF:ssä. Mutta toisaalta pelottaa myös ihan hirveästi epäonnistuminen, kun senkin on jo kerran kokenut ja tietää, mitä se pettymys on.
Tasan kaksi viikkoa testipäivään. Huomennako on sitten pp1?
Pidän peukut ja varpaat pystyssä meidän kaikkien puolesta.
Voimia teille piikittelijöille!
Olen lueskellut teidän juttujanne tässä vähän aikaa, kun meillä on ensimmäinen icsi-hoito käynnissä ja kaikki termit ihan hakusessa. Tähän asti olen uskaltautunut kirjoittelemaan vain tuolla " kevyesti lapsettomien" pinossa, mutta on se nyt ollut pakko myöntää, ettei tässä enää kovin kevyesti lapsettomia olla...
Vähän faktaa meistä: minä olen vielä hetken aikaa 33-vuotias, mies 42, eteläisestä Suomesta, lasta on yritetty kotikonstein reilu 1½ vuotta. Tutkimuksiin mentiin alkusyksystä, ja siellä selvisi että minulla kaikki toimii niin kuin pitää, miehellä hyvin vähän ja huonosti liikkuvia siittiöitä - siksi icsi.
Olen niiskuttanut Synarelaa pari viikkoa, ja juuri nyt keräilen rohkeutta elämäni ensimmäiseen pistokseen, Puregonia. Punktio osunee viikolle 47, joten olen teistä muista vähän jäljessä, mutta kun ei sille viikolle sattunut olemaan omaa pinoa.
Nyt ensimmäiseksi aion suunnata saunaan, jossa otan pitkiä rentouttavia löylyjä... Jospa se piikittäminen siitä sitten luontuisi!
Kovasti onnea hoitoihin teille kaikille
toivoo Juulija
Vähitellen ne termit tulee tutuksi ja aina voi kysellä ja tarkistaa.
Tao_tao, hienoa, että siirto onnistui ja jäi vielä pakkaseen. siirtopäivä on 0-päivä ja seuraava sitten pp1.
Mulla huomenna aamuaikasin lääkäri, sitten taas tietää enemmän, milloin pas voidaan tehdä.
Muips kaikille!
Täältä olisi tulossa lisää pinnistelyseuraa, mikäli joukkoon mahtuu? Meillä on käynnissä PAS, ensimmäistä kertaa luonnolliseen kiertoon ja siirto ajoittunee ensi viikolle.
Taustoista sen verran, että parisen vuotta sitten kirjoittelin aktiivisemmin. Meillä ehdittiin neljän vuoden luomuyrityksen jälkeen tehdä 2 x icsi ja 2 x pas, sekä kolmas pas:in yritys, mutta alkiot eivät selvinneet sulatuksesta. Tuosta toisesta icsi:stä saimme iloksemme ja riemuksemme pienen terhakkaan tytön ja hänelle olemme nyt seuraa yrittämässä. Itse olen vielä 27v ja mieheni on 36. Ongelmana meillä on ollut liian korkea prolaktiinipitoisuus (lieneekö johtunut työstressistä), joka estää kiinnittymistä sekä miehellä mikrodeleetio. Näistä johtuen hoitona on siis ollut heti icsi.
Tuosta " tuoretytön" sisaruksista olemme nyt yrittämässä talven kunniaksi pakkassisarusta ; ) Neljä alkiota saimme pakkaseen ja toivottavasti niistä edes yksikin selviää, jotta siirtoa päästäisiin yrittämään.
Hurrrrrjasti tsemppiä kaikille, toivotaan että mahdollisimman moni saa kertoa positiivisia uutisia!
-tintti-
Heipä hei kaikille!
En pariin päivään ole päässyt koneen ääreen, mutta tehdäänpäs nyt sitten tilannepäivitys minunkin napani kohdalta. ;)
Tiistaina oli ultra ja limakalvo oli oikein hyvä. Saalis näyttää lupaavalta niinkuin viimeksikin. Vasemmalta (josta endo poistettu kerran ja uusi kasvamassa...) löytyi 5 hyvän kokoista (10-12 halkaisijaltaan) ja oikealta 7 kpl (9-11 halk.). Tänään on toinen uä ja maanantaina pitäisi sitten olla punktio.
Jonkin verran taas tuo punktio jännittää, vaikka viimeksi menikin melko iisisti... Siirto lienee sitten ke-to, riippuen varmaan taas siitä miten nopeasti/hitaasti päättävät tällä kertaa jakautua...
Hyvää viikonloppua ja tsemppiä kaikille hoitoihin ja tarrasukkia niille, joilla on jo " kaverit kyydissä" !
Kiitos Tammihiiri noista tiedoista! Samoissa mennään edelleen eli tänään selvisi lääkärissä, että maanantaiaamuna on meillä punkio. Iik. No, ennen sitä pitää jännätä, saanko Pregnylin pistettyä :). Pelottaako sua yhtään sen pistäminen? Insseissä mulla se ainakin kirveli aika paljon, niin toivottavasti käsi pysyy vakaana ja aine menee oikeaan osoitteeseen. Miestä alkoi hirvittää, että näytteenantamisen on hänellä maanantaina onnistuttava. Toivottavasti ei kerää liikaa suorituspaineita. Tuntuuko sulla muuten mahassa jo jotain? Mua ihmetyttää, ettei tunnu vielä missään, vaikka kummallakin puolella on 5 isoa munista ja aika monta pientä. No, toisaalta ihan hyvä näin.
Kiva kuulla Tao_tao, että Pas meni hyvin ja Toivo on kyydissä. Toivottavasti Toivo tarraa kovasti kiinni limikseen ja pysyy 9kk kyydissä!
Tervetuloa mukaan munkin puolesta Juulija ja Tintti-78! Kiva saada lisää piinistelyseuraa.
Selvisikö Saararebekalle tänään aamulla PAS:n ajankohta?
Kirjoiteltiin näköjään yhtä aikaa. Saadaan siis kolmaskin maanantain punktiota jännäämään. Kiva!!
Meillä tänään limis 9 mm ja isoin munis jo 19 mm. Palaatko kertomaan, mitä teillä löytyi tänään ultrassa?
Huomasin myös, että kirjoittelemmekin samalla aikataululla! ;)
Raportoin tämän päivän ultran tuloksista heti kun voin! Tosi mukava, että on samassa tahdissa etenevää piinailuseuraa! :)
Niin, ja minunkin puolestani tervetuloa myös uusille tähän pinoon!
Ja suoran omaan napaan. Tänään oli toinen ultra ja limis on ok ja vasemmalla leikatulla puolella 3 ja oikealla 6 n.16mm palleroa. Eli määrä ei noussut aiemmista kerroista yhtään vaikka puregon annos oli tällä kertaa jo 300! Oikea munasarja on edelleen kohdun takana, joten punktiosta tulee kuulemma hiukka hankala... Mutta muuten on hyvä, aurinkoinen ja toiveikas mieli, jospa se Voitto sieltä saataisiin vielä kotiin. Eli maanantaina on punktio ja keskiviikkona siirto.
Oikein paljon onnea matkaan jo siirtyneille pikkuisille! Ja meitä samassa ajassa kulkevia onkin aika monta, eli tosi mukava saada piinata aivan samassa tahdissa.
Hyvää ja aurinkoista viikonloppua kaikille!
Odottelua
Limis oli hyvä, ei tarvitse nostaa laastarien määrää ja siirto on sitten tiistaina iltapäivällä :) Yksi askel eteenpäin, seuraava sitten ti aamuna soitella klinikalle kuinka selvisivät sulatuksesta.
Tervetuloa myös Tintti mukaan!
...onnea PAS:iin!!!! Mistä johtuu, että suunnitelmat aikaistuivat (mulla kun ei juuri ole PAS:sta tietoa)?
Mulla alkoi eilen Orgalutranit ja huomenna tsekataan taas, mikä on tilanne eli onko punktio perjantaina vai maanantaina. Todennäköisesti maanantaina. Pelottaa, tuleeko kunnollista munissaalista. Kasvamassa oli ehkä 5 isompaa ja todella runsaasti pienempiä ja kuulemma ei vielä tiedä, paljonko niistä pienistä lähtee kasvuun, mutta todennäköisesti yhteensä tulee noin 10. Toivottavasti niissä on kanssa soluja sisällä. Miten sitä onkin niin skpetinen omien hoitojen suhteen...
Mites muiden tilanne?