Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IVF/ICSI/PAS n. vko 46?

10.10.2006 |

Taustatietoa meidän tilanteesta:

Täällä mennään toiseen ICSI:iin piiiitkän kaavan mukaan.. Synarela on aloitettu ja punktio olisi tarkoitus tehdä tuolla viikolla 46.

Takana yksi ICSI, josta 2 siirrettiin heti ja 5 meni pakkaseen. Kaikki olivat " hienoja" , mutta jakautuivat hitaasti. Tuoresiirrosta ei tarttunut mitään. Pakkasen solut selvisivät sulatuksesta, mutta eivät lähteneet jakaantumaan, eli mitään ei siirretty. :(

Nyt hoitohenkilökunnan ja meidän yhteisellä päätöksellä kokeillaan osa hedelmöittää luovuttajasiittiöillä ja katsotaan, josko tulos olisi parempi. Meillä on " vikaa" vähän molemmissa; minulla endo (leikattu) ja miehellä huonot simpat...

Miten, löytyiskö jännäilyseuraa?

Kommentit (230)

Vierailija
1/230 |
10.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä ehkä yksi jolla osuu icsi vkolle45-46, suunnilleen, vielä tässä vaiheessa en sitä tiedä, mutta siis tähän ketjuun lyöttäydyn!

Taustaa: lapsettomuutemme syy on miehen täydellinen siittiöttömyys, azoospermia. Meille on jo tehty 3 icsiä, joista ekassa ei päästy siirtoon ja kahdessa muussa päästiin, hitaihkoilla alkioilla tosin (siirrettiin yksi alkio, enempää ei olisi ollutkaan). Munismäärä ollut aina pieni (mulla ollut lyhyt kaava), eikä ole ikinä hedelmöittynyt kuin yksi :( Mulla kai tietääkseni kaikki pitäisi olla kunnossa, mitä nyt kilpirauhasen vajaatoiminta taustalla, minkä kylläkään en usko vaikuttavan, koska se on ollut hoidossa jo useamman vuoden, jo ennen tätä lapsettomuutta.

Meidän seuraava hoito suunnitellaan vasta parin viikon päästä, uskoakseni mennään melko lailla samoilla systeemeillä kuin aiemminkin. Oletan siis, että meidän hoito osuu noille 45-46 viikoille. Tässä vaiheessa ei ole vielä paljoa asiaa, mutta eiköhän se tästä vielä vilkastu!

Oisko muitakin saman ajan hoidokkeja?

Vierailija
2/230 |
10.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inuska, teilläkö on sitten päätetty käyttää lahjasoluja hoidossa?

Minä jossakin vaiheessa tälläkin foorumilla huhuilin sellaisia ihmisiä, jotka olisivat jo käyttäneet lahjasoluja tai olisivat juuri harkitsemassa tai ryhtymässä siihen. Meillä oli jossain vaiheessa pohdinnat jo aika pitkällä lahjasolujen käyttämisestä, kunnes kuitenkin vielä päätimme kokeilla omilla siittiöillä (jos tätä joku nyt ihmettelee, niin mieheltäni löytyy siittiöitä kiveksestä biopsian avulla); jos nämäkään icsti eivät nyt onnistu, sitten on alettava todella harkita niitä lahjasoluja, koska adoptio ei taida olla meidän juttu kuitenkaan, ollaankin sitä paitsi " kohta jo 35" , joten aika taitaa tulla meitä vastaan siinä suhteessa.

Jatketaan tästä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/230 |
10.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä löytyy vielä yksi...

Meillä I IVF:n I PAS.

IVF, tai tarkemmin siis ICSI tehtiin toukokuussa. Ja siitä tyylipuhdas nega. Ei tarttumisen yritystäkään.

Tehdään lääkkeelliseen kiertoon. PAS sijoittuu varmaankin viikoille 45-46, riippuu ihan siitä, milloin menkat päättää alkaa. Menen ihan just ottamaan ensimmäisen terolutin.

Pakkasessa 5 alkiota. IVF:ssä siirrettiin yksi alkio, nyt ollan sovittu kahdesta.

Toiveet on välillä korkealla, välillä ei. Mutta sitähän tämä on. Tunteiden vuoristorataa... Mutta tuntuipa kivalle kun saa taas kirjoitella johonkin " omaan" pinoon. Toivottavasti saamme tukea toinen toisistamme.

Lapsettomuutemme johtuu miehen vähäisistä siittiömääristä ja kivesten rakenteellisesta viasta. Meillä myös siittiöt otettu talteen biopsialla. PAS lääkkeellisenä siksi, koska oma säännöllinen kierto päätti alkaa reistailemaan.

Ikää meillä 23.v ja 24.v. Hoitopaikkana KYS.

Vierailija
4/230 |
10.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittaudun mukaan pinoon.

Taustaa: Meillä reilu 3½v. yritystä. Tehty 2xIUI, sit siirryttiin yksityiselle IVF ja ICSI. Koeputkihommissa huomattiin, että munasoluissa taitaa olla jotain häikkää, kun ne ei hedelmöity, vaikka saldo on ollu n. 10kpl luokkaa. Yks alkio kuitenki saatiin ICSI.ssä, mut ei se etes yrittäny kiinnittyä. Miehessä ei vikaa. Mussakaan ei muuten. Todettu on se, ettei kauaa kannata jatkaa, joten tämä on meidän viimeinen hoito. Kokeillaan hieman eri lääkkeitä (Synarela ja Menopur) ja testataan, miten puree..

Pitkällä kaavalla siis mennään 1.11. eka UÄ.

Ollaan 30:siä Oulusta.

(Adoptiosta mies ei ole vielä halunnu etes puhua ja itseänikin on ruvennu hirvittämään ja surettamaan, mistä siinä jäis paitsi normaali äitiyteen verrattuna...)

Vierailija
5/230 |
10.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan keskusteluja selatessa osui tämän teidän pino silmäänne ja en voinut olla kommentoimatta kun niin harvoin näyttää osuvan kohdalle muitakin joilla sama vika kuin meillä. Eli azoospermia, miehellä ei siittiöitä siemennesteessä ollenkaan, mutta biopsialla sitten on saatu sen verran että voitu tehdä icsi. Siittiöitä on aina löytynyt tosi vähän ja ovat olleet ihan liikkumattomia. Ei mikään hirveän hyvä lähtötilanne siis.

Mutta silti täällä odotan jo toista lasta syntyväksi ensi kuussa. Esikoinen tuli suhteellisen helposti, toisesta icsi-hoidosta ja itse asiassa kaiken kaikkiaan toisesta siirrosta (ekasta hoidosta kun ei saatu mitään pakkaseen). Tämän pikkukakkosen saamiseksi tehtiin niinikään 2 icsi-hoitoa + pas-siirtoja 5 kpl eli tärppäsi vasta 7. siirtoyrityksellä.

Multa on munasoluja saatu aina maltillinen määrä punktioissa, jotain 10 kpl, joista on sitten hedelmöittynyt yleensä max 5 kpl. Tämä on kai aika tavallista kun joudutaan käyttämään suoraan kiveksistä otettuja siittiöitä, osa on jotenkin raakoja tai jotain sellaista. Näin on muistaakseni biologi mulle joskus sanonut. Siirtoon mennessä on sitten yleensä 1 tai 2 hyytynyt joten loppusuoralla on meillä ollut 3 tai max 4 alkiota. Alkiot ovat yleensä olleet myös aika hitaita jakautumaan, ovat siirtovaiheessa olleet 2-4 soluisia. Mutta niin vaan on meillä yksi ihana tytär ja toivottavasti toisen lapsemme saamme syliimme muutaman viikon päästä.

Niin tämän kirjoituksen tarkoituksena oli siis vaan kannustaa katsomaan se oma tie loppuun asti omien solujen käyttämisen suhteen. Heikommillakin lähtökohdilla voi onnistua, vaikka siihen ei aina jaksaisi uskoa. Onnea siis matkaan Inuska ja Hektikko ja tottakai kaikille muillekin ketkä tässä ketjussa ovat mukana.

Terveisin,

Meijuli

Vierailija
6/230 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ihanan kannustavista sanoistasi! Ja onnea teille, tuntuu hyvältä tuollaiset uutiset, että pitkään jo hoidoillakin yrittäneillä on onnistunut ja nyt teillä on jo noin lähellä toisen lapsen syntymä.

Senpä takia mekin nyt vielä jätettiin ne lahjasolut spermapankkiin, kun haluttiin vielä omilla kokeilla. Tässä on vielä sellainenkin yksityiskohta, että vinguimme lääkäriltämme miehelle clomikuurin. Löysimme netistä mieheni kaltaisia kohtalotovereita, joilla clomikuuri oli toiminut " toivotusti" ... No, eihän nämä mitään taikatemppuja ole, mutta tietysti halusimme kokeilla kaikki mahdolliset keinot. Vaikkakin tilanne on niinkin huono kuin ei-yhtään-siittiötä. Tiedä häntä, auttaako clomit mun miestä, mutta eipä tartte sit jälkeenpäin harmitella, ettei kokeiltu.

Mun miehen siittiötilanne melko samanlainen kuin teillä, Meijuli, biopsiassa löydetään, ja ihme kyllä aina riittävä määräkin, osa on ollut liikkumattomia mutta osa myös ihan pikkuriikkisen värähteleviäkin - niistä liikkumattomistahan ei edes biologit ota selvää, onko ne eläviä vai ei, joten se on ihan arpahommaa tosiaan niillä hedelmöittämisen yrittäminen, ja meillä on saatu aina vain yksi alkio, joka on hedelmöittynyt ja jakautunut.

Mutta pakko jaksaa uskoa vielä nää hoidot, mitä vielä edessä on. Kovin montaahan tässä ei näillä eväillä ole kai järkeä enää tehdäkään, mutta lataamme nyt kaikki voimamme näihin :)

Tsemppiä tulevaan, Meijuli!

Vierailija
7/230 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tosiaan päätimme kokeilla lahjasoluilla. Tarkoitus on, että kokeillaan molemmilla yhtä aikaa, omilla ja vierailla, ja parhaat lopputulokset sitten valitaan. Onhan tässä ollut kaikenlaista miettimistä tuohon liittyen, mutta päätimme kuitenkin kokeilla, kun ei nuo tulokset ihan omin avuin kauhean hyviä olleet...

Vierailija
8/230 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ilmeisesti samalla suunnalla maata asustelemassa... Meilläkin oli KYS aiemmin hoitopaikkana, mutta halusimme sitten vähän vauhtia asiaan ja siirryimme Intiimin asiakkaiksi. Maksaa aivan kamalasti, mutta pätevää ja nopeaa hoitoa olemme saaneet!

Vierailija
9/230 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itä-Suomesta ollaan juu. Meillä siis ultrat ja muut keskussairaalassa, punktio ja siirrot sitten KYS:ssä. Ihanaa hoitoa ollaan tähän mennessä saatu, eikä ole tarvinnut oikeastaan jonotella.

Saa nähdä mitä tässä nyt tapahtuu, tänään soitteli hoitaja. Lääkäri oli suhtautunut ilmeisesti vähän vastahakoisesti lääkkeelliseen PAS:iin. Lääkäri oli tivannut hoitajalta, että eikö minulla muka TODELLA tapahdu ovulaatiota. Hassua on se, että tämä lapsettomuuteen erikoistunut lääkäri ei ole tutkinut minua tänä syksynä ollenkaan. Aina on ollut joku muu, joka on vaan katsonut ultralla sinnepäin ja sanonut, että soittele sitten *****lle ja sopikaa mitä teette :/ Ja nyt sitten tämä varsinainen lääkäri meinaa laittaa kapuloita minun ja hoitajan suunnittelemiin rattaisiin ;)

Niin no... juuri kirjoitin, että ihanaa hoitoa ollaan saatu... No, pääasiassa siis kyllä.

Tsemppiä! =)

Vierailija
10/230 |
12.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tao_tao, en halunnut missään nimessä mitenkään kyseenalaistaa KYSin hoidon laatua! Me ehkä satuimme johonkin ruuhka-aikaan aloittamaan tämän asian hoidon ja kaikki tuntui kestävän pitkään...

Ainoa mikä ihmetytti, oli se, ettei KYS löytänyt tai ainakaan sanallakaan maininnut endometrioosiani. Intiimin ensimäisen ultran perusteella sain lähetteen leikkaukseen, jossa poistettiin paha endo. Sekä leikkaava että lähettävä lääkäri ihmettelivät, miten moista ei aiemmin muka ollut löydetty...

Mutta todellakaan, huonon hoidon takia emme KYSistä pois siirtyneet. Ehkä halusimme vauhtia asiaan, kun olemme n. 10 vuotta lasta jo odottaneet... ;)

Vierailija
11/230 |
12.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsin kyllä yskän. =) Eli siis syynne vaihtaa yksityiselle. En ottanutkaan asiaa niin, että olisit " haukkunut" KYS:in toimintaa. Väärinymmärrys siis. =) Innostuin ehkä kehuskelemaan liikaa omia kokemuksiani. Meillä tosiaan KYS ollut vain punktio ja siirtopaikkana, ja miehen biopsia tehty siellä. Mutta oman kaupunkimme keskussairaalassa jonoja ei ilmeisesti juurikaan ole, joten olemme saaneet edetä hoitoaikatauluissa täysin oman tahtomme mukaan. Täältä vaan sitten aina ilmoitus KYS:iin, että tulossa ollaan!

Itsellä on käynyt kyllä myös mielessä yksityinen, etenkin sitten, jos kaikki IVF:t tulee käytettyä tuloksetta. Mutta toivotaan, että näin ei käy.

Todella ihmeelliseltä kuullosti kyllä tuo endon huomaamatta jääminen. Mutta toivotaan, että nyt onnistuu!

Tsemppiä.

Vierailija
12/230 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaistunee (taas) aikataulu jonkun verran... Vuoto alkoi tänään, vaikka piti alkaa vasta ensi tai seuraavalla viikolla. Mulla on ilmeisen itsepäinen hormonitoiminta, kun ei tunnu Synarela juurikaan sitä järkyttävän! :) Viime hoidossa sama juttu; kierto oli kuin en olisi lääkettä sumutellutkaan. Kellään muulla samoja kokemuksia?

Toivottavasti ei mene hoito mönkään, kun ensi viikko on syyslomaviikko ja klinikka tietenkin kiinni... :(

Vierailija
13/230 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran vielä noista lahjasoluista piti kirjoittamani, että meilläkään ei adoptio tunnu " meidän jutulta" vaan yritämme viimeiseen asti " kokonaan omaa" . No, lainasoluilla ei se mahdollinen vauveli ihan kokonaan oma ole, mutta syntyisi ainakin meidän perheeseen...

Meillä ei sinällään ikä vielä tule vastaan, itse olen kohta 30 ja mies kohta 35, mutta ei jotenkin vaan tuo adoptioajatus ole ainakaan vielä tuntunut meidän vaihtoehdolta.

Onko adoptiossa muuten olemassa jotain " ikäsuositusta" ? Meillä on tuttavapariskunta, jossa molemmat jo 40 täyttäneitä ja adoptiohanke on loppusuoralla...

Vierailija
14/230 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

adoptiosta. sen verran tiedän, että tulevan lapsen ja vanhemman ikäero ei saa olla yli 45. Eli voi adoptoida yli 40-vuotiaanakin, mutta mitä lähemmäs mennään 40vuotta, sitä pienempi mahdollisuus on saada vauva tai ihan pieni lapsi, vaan lapsen ikä on sitten isompi (ja sitten lapsella voi olla jos jonkinnäköistä traumaa takana...).

Oli ilmestynyt toinenkin ketju samoille viikoille (n. vko 45), kävin siellä vinkkaamassa että tulisivat meidän ketjuun, heh!

Mulla ei nyt mitään hoidollisia uutisia vielä, joten heippa!

Vierailija
15/230 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kumminkin sitten oli, aika tarkkaa tietoa. Joskus sitä kirjottaa niin pöljästi ;)

Vierailija
16/230 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nyt täällä panikoin, kun klinikka on kiinni, enkä sieltä voi kysyä... Eli alkoi tuo vuoto taas aiemmin kuin oli laskelmoitu (ja kesti " peräti" 3 päivää, hmmm...). Alkuperäisen aikataulun mukaan 0-ultra olisi 1.11. ja Gonal aloitus 2.11.

Mitä kanssasisaret luulette, meneekö aikataulu ihan pipariksi nyt, kun klinikalle pääsen aikaisintaan 30.10. (jos silloinkaan on aikoja)? Ja mikä ihme tuossa on, ettei Synarela sumut hetkauta kiertoa mihinkään suuntaan?! Paniikki!! ;o)

Vierailija
17/230 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hitsi, en kyllä osaa auttaa minä ainakaan, koska en ole itse koskaan Synarelaa käyttänyt. Mutta tosi aikaisessahan sä nyt olit, jos nollaultran oli määrä olla vasta 1.11.!

Harmillista aina, kun osuu tärkeitä juttuja kohdalle juuri silloin, kun klinikat ovat kiinni... Voisitko kuitenkin koettaa soittaa sinne, tai sitten jollekin muulle klinikalle? Onko sulla suoraa numeroa lääkärille (kännykkänumeroa)? Mulle ainakin on annettu lekurin oma kännykkänumero, jos tulee jotain spesiaalia eteen ja on pakko saada kysyä.

Vierailija
18/230 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tärkeintä on, että menkat tulee ennen 0-ultraa. Sumuja voi siis käyttää pitkäänki, vaikka siirtää viikolla aikataulullisista syistä. Sillä tavoin pidetään tilanne nukuksissa.

Vierailija
19/230 |
20.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestisi lievensi paniikkia huomattavasti! :)

Ei näemmä ole minulle nuo Synarelan vaikutus- ja käyttötavat kaaliin iskostuneet, vaikka kuinka tarkasti olen lääkäriä yrittänyt kuunnella.

Ei tosiaankaan ole klinikka ollenkaan auki, eikä lääkärille suoraa numeroa, niin pieni epätietoisuus-paniikki meinasi iskeä. Onneksi on palsta, josta löytyy samoja juttuja läpikäyneitä ja asioista paremmin perillä olevia! Kiitos!

Vierailija
20/230 |
20.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maahinen 76: Mä oon alottamassa sumuttelut ekan kerran ens viikon lopulla. Sitä pitää ottaa pari kertaa päivässä kumpaankin sieraimeen. Onko ajalla väliä? Siis joskus vaan aamulla ja toisen kerran illalla?

Sumujako käytetään niin kauan, että menkat tulee? Jos menkat ei tuu ennen sovittua 0-ultraa, niin sumut jatkuu?

Eka IVF on edessä ja tää kaikki on vielä niin vierasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä