Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytätkö vaatteet loppuun asti eli vasta kun tulee tarpeeksi reikiä heität pois?

Vierailija
07.05.2022 |

Just heitin reikäset pikkarit pois. Nyt vielä jalassa toiset reikäset pikkarit, käytän viel kerran ja sit heitän pois. Reikäsiä sukkia käytössä myös, kun reikiä tulee vielä enemmän niin vasta sit heitän pois

Kommentit (508)

Vierailija
121/508 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehjät siistit vaatteet annan sukulaisille ja tuttaville.Aina on jolekkin hyvinkin kelvannut. Samoin teen ehjille siisteille kodintekstiileille. Ovat hyvä alku ainakin , niitä tarvitseville. Peitot tyynyt pyyhkeet , on kelvanneet eläinkoteihin , alustaksi ja käyttöön.Joskus alusvaatteita , suoraan saunanpesään, niitäei kierrätetä.Kengätkin on tuttaville kelvanneet , eikä maksa mitään, saan kaappeihin tilaa.

Vierailija
122/508 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotona oleskellessa minulla ei ole ongelmaa käyttää reikäisiä paitoja tai (alus)housuja. 

Reikäsiä alkkareita voi käyttää myös töissä tai kaupassa, kun onhan sulla päälyhousut siinä päällä niin kukaan ei näe

Mutta jos jää matkalla auton alle, saa ambulanssissa hävetä kun ensihoitaja leikkaa housut auki ja pikkarit ovat reikäiset.

Kuule, jos oikeasti olisit ollut tuossa tilanteessa, et sillä hetkellä ehdi/viitsi/kykene/ei tule mieleen edes hävetä  yhtään mitään ambulanssissa tai ensiavussa. Siinä voi olla jo tuoreempaakin eritettä vaatteissa, joten vanhat tahrat tai reiät eivät edes näy. Eikä niitä housuja tai muitakaan vaatteita nyt alituiseen mihinkään leikellä. Lisäksi ensihoitajia ei pätkän vertaa kiinnosta tai hätkäytä mikään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/508 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin käytän vaatteita töissä siistinä. Kun eivät enää ole tarpeeksi siistejä työvaatteiksi, ne muuttuvat koti/mökkivaatteiksi. Käytetään kunnes ovat liian risoja päällä pidettäviksi. Sen jälkeen siirtyvät räteiksi, jos ovat sellaista kangasta, joka siihen sopii. 

Kelpuutatko räteiksi myös alushousut, joissa menkkatahroja ja kellastumaa haaraosassa?

Miksi ei voisi kelpuuttaa? Eihän pinttynyt tahra mihinkään tartu. 

t. eri

Ajatuksena inhottava. Kelaa kun menisit kaverille kahville ja se ois sillee "hei venaa mä pyyhin sen pöydän eka" ja ottaisi menkkavalkovuotopissa kalsarit ja pyyhkisi niillä ennen kun istutte syömään. Sit totesi "nää on kyl hyvät siivouksessa, eikä hätää, ne on niin pinttyneet tahrat et ihan hyvin voi käyttää siivoamiseen :)"

Toivottavasti kukaan ei toimi noin :P XD mutta itse siis "vaaterätillä" tarkoitan sellaista käyttöä, kuten huoltotyöt, remppa tai muut vastaavat. Eli siitä vaatteesta revitään sopivan kokoisia paloja. Pöydänpyyhintärätti täytyy olla hygieninen eikä sillä siivota koko taloa silläkään.

Vierailija
124/508 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Slogit kyllä reikiintyvät jo 10 pesun jälkeen. Aivan onnetonta laatua nykyään.

Jeps! Mulla tulee reiät sloggeihin ylös sivulle ihan siitä, että vedän pikkarit ylös. Sormet menee läpi kankaasta. Tai se kangas vaan repeää. Eikä tarvi edes 10 pesua.

Aivan ala-arvoista laatua.

Kyllä sloggit kestää enemmän kuin 10 pesua.

Minä olen ostanut monta vuotta sitten ainakin kymmenet sloggit kerralla kun olivat jossain tarjouksessa.

Eikä ne ole mitenkään värjäytyneet haaroista vaikka ostin mustia kaikki

Käytän kaikki vaatteet loppuun ja sitten roskiin vasta.

Vierailija
125/508 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T-paidat ym ei kyllä kelpaa edes räteiksi; materiaali vaan ei toimi siihen tarkoitukseen.

Vanhat froteepyyhkeet käytän likaisempiin hommiin kertakäyttörätteinä, niin tulee uusittua nekin samalla.

Olkoon materialismia, mutta mulla nousi siivousmotivaatio kun nostin välineiden tasoa vanhoista vaatteista mikrokuituliinoihin. Tätä ei pienituloisena saa sanoa, koska tuhlausta.

Vanha pyyhe tosin kelpaa.

Vierailija
126/508 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heitän vaatteita pois jo ennen reikiintymistä, jos ovat kulahtaneita tai olen niihin kyllästynyt.

Silloin ne kuuluu viedä kirpparille tai muuten kierrättää.

Ööööö... Kuka hemmetti haluaa ostaa kulahtaneita rättejä??

Vierailija
127/508 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja jatkan: en todellakaan käytä loppuun asti. Viimeiset +10 vuotta vaatteet ovat olleet erittäin heikkolaatuisia. Tämä ei varmaan yllätä ketään XDDDD. Olen kuitenkin teininä omistanut myös H&M:n vaatteita, jotka ovat yllättäneet itseni laadullaan silloin muinoin. Oli miten oli, minulla on valitettavasti liikaa kokemusta näistä ala-arvoisen laatuisista räteistä, joita ei voi käyttää kuin yhden tai kaksi kertaa, kunnes sitten mahdollinen printti on mennyttä, muoto on mennyttä, pituus on mennyttä tai koko vaate ihan roskaksi kutistunut pesussa. Nyt joku itseään hauskaksi luuleva tulee kommentoimaan jotain kulunutta p a s k a a lihomisesta. Jos vaate kutistuu käyttökelvottomaksi ekassa pesussa (joka tietysti suoritetaan ennen käyttöä), eli samana päivänä kun vaate saapuu kotiin*, niin kyse ei todellakaan ole mistään lihomisesta (johon en muutenkaan ole koskaan ollut taipuvainen.)

*Tilaan vaatteeni netistä

Vierailija
128/508 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja jatkan: en todellakaan käytä loppuun asti. Viimeiset +10 vuotta vaatteet ovat olleet erittäin heikkolaatuisia. Tämä ei varmaan yllätä ketään XDDDD. Olen kuitenkin teininä omistanut myös H&M:n vaatteita, jotka ovat yllättäneet itseni laadullaan silloin muinoin. Oli miten oli, minulla on valitettavasti liikaa kokemusta näistä ala-arvoisen laatuisista räteistä, joita ei voi käyttää kuin yhden tai kaksi kertaa, kunnes sitten mahdollinen printti on mennyttä, muoto on mennyttä, pituus on mennyttä tai koko vaate ihan roskaksi kutistunut pesussa. Nyt joku itseään hauskaksi luuleva tulee kommentoimaan jotain kulunutta p a s k a a lihomisesta. Jos vaate kutistuu käyttökelvottomaksi ekassa pesussa (joka tietysti suoritetaan ennen käyttöä), eli samana päivänä kun vaate saapuu kotiin*, niin kyse ei todellakaan ole mistään lihomisesta (johon en muutenkaan ole koskaan ollut taipuvainen.)

Itse en ainakaan jaksa joka ikistä uutta vaateostosta pestä ennen käyttöä. Oikeastaan en taida ikinä pestä niitä ennen käyttöä. Säästän tällä tavoin pesuainettakin ja vettä, kun pesen vasta käytön jälkeen. Toki tiedostan, että sitä vaatetta on joku muukin voinut sovitella kaupassa ja tehtaassa hipelöidä.

Vierailija
129/508 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän vaatteet ihan loppuun asti. Mulla on kotivaatteet (juuri ne reikäiset, tahraiset, kulahtaneet lökövaatteet) ja ns. ulkomaailman vaatteet (kun lähden ihmisten ilmoille, töihin, kauppaan jne.). Heti kun tuun kotiin, vaihdan päälle ne rennot ja kulahtaneet vaatteet. Eli älä tule kylään varoittamatta 😁

Inhoan nykykulutusyhteiskuntaa ja sitä, ettei vaatteet ja tavarat kestä kovinkaan kauan. Siksi käytän kaiken loppuun asti, en vaihda uuteen koko ajan.

Minä ihmettelen syvästi tätä yleistä tapaa, että kotona kuljetaan likaisissa, reikäisissä ja kulahtaneissa räteissä ja ihmisten ilmoille pukeudutaan (ainakin omasta mielestä) hyvin. Miksi ihmeessä? Minä olen aina käyttänyt samoja vaatteita kotona ja julkisesti. Kotona olen sitä paitsi useimmiten ilman housuja, päällä pelkkä (t-)paita ilman rintsikoita. En ymmärrä miksi minun pitäisi käyttää jotain rytkyjä kotona.

Vierailija
130/508 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ainakaan jaksa joka ikistä uutta vaateostosta pestä ennen käyttöä. Oikeastaan en taida ikinä pestä niitä ennen käyttöä. Säästän tällä tavoin pesuainettakin ja vettä, kun pesen vasta käytön jälkeen. Toki tiedostan, että sitä vaatetta on joku muukin voinut sovitella kaupassa ja tehtaassa hipelöidä.

Öööm... Ymmärrätkö millainen määrä kemikaaleja uusissa vaatteissa on? Esimerkiksi se uuden vaatteen tuoksu on homeenestoaine.

Ei se ihoa syövytä, mutta ei sitä nyt ehdoin tahdoin tarvitse kaiken maailman kemikaalipommeja laittaa ihoa vasten. Ja onhan se ällöttävää olla pesemättä vaatetta ennen käyttöä.

Toki jos paketista paljastuu oikein ihana vaate ja olen juuri menossa vaikka kauppaan (joka sulkeutuu pian), voin hyvin jättää uuden vaatteen päälle ilman pesua ja pestä vasta kaupan jälkeen.

Vierailija
131/508 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona olen lähes aina nakkena ja juu, istun pyyhkeen päällä tuolilla. (Ennenkuin joku tästäkin pääsee nillittämään). Käyttövaatteet melkein kaikki Uffasta; ei jää kierrätettäväksi. T-paidat ym vien prätkätallille ruuvausräteiksi. Kulahtaneen lakanan hyvästä osasta saa tyynyliinan ja pari. Froteepyyhkeistä pieniä käsipyyhkeitä jne. Kangasjämistä teen tilkkutöitä. Mitään ei kannata heittää roskiin, jos vielä käyttökertaa..

Vierailija
132/508 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on niin harvoin vara ostaa vaatteita, että ne ovat minulle kaikki arvokkaita. Todellakin pidän kunnes kuluvat puhki. 

Vierailija
133/508 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän vaatteet ihan loppuun asti. Mulla on kotivaatteet (juuri ne reikäiset, tahraiset, kulahtaneet lökövaatteet) ja ns. ulkomaailman vaatteet (kun lähden ihmisten ilmoille, töihin, kauppaan jne.). Heti kun tuun kotiin, vaihdan päälle ne rennot ja kulahtaneet vaatteet. Eli älä tule kylään varoittamatta 😁

Inhoan nykykulutusyhteiskuntaa ja sitä, ettei vaatteet ja tavarat kestä kovinkaan kauan. Siksi käytän kaiken loppuun asti, en vaihda uuteen koko ajan.

Minä ihmettelen syvästi tätä yleistä tapaa, että kotona kuljetaan likaisissa, reikäisissä ja kulahtaneissa räteissä ja ihmisten ilmoille pukeudutaan (ainakin omasta mielestä) hyvin. Miksi ihmeessä? Minä olen aina käyttänyt samoja vaatteita kotona ja julkisesti. Kotona olen sitä paitsi useimmiten ilman housuja, päällä pelkkä (t-)paita ilman rintsikoita. En ymmärrä miksi minun pitäisi käyttää jotain rytkyjä kotona.

Aha. Mä taas en ymmärrä, miten sä voit hengata kotonasi noin vähissä vaatteissa. Eikö tule edes kylmä? Jotain exhibitionismiako?

Vierailija
134/508 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi harvoin heitän mitään vaatetta pois.

Käytän loppuun asti, ei haittaa reiät.

Viimeksi heitin pihatöissä pihkaantuneen ikivanhan toppatakin josta vetskari hajosi.

Tamsilkin lyhythihaisen puseron heitin myös roskiin kun siitä irtosi ikävästi pientä nukkaa koko ajan.

Vierailija
135/508 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites reikäpaidan kohdalla teet? Sittenkö oot tilkinny kaikki?

Vierailija
136/508 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on nuukana ja ympäristötietoisena todella vaikea heittää vaatteita pois. Olen opettanut itselleni testin: kysyn itseltäni maksaisinko ko. vaatteesta kirpputorilla euron? Jos vastaus on ei, heitän vaatteen pois.

Nykyään en matkaile, mutta ennen otin matkalle niitä huonompia pikkuhousuja ja rintaliivejä ja yöpaitoja ja heitin sitten roskiin, niin ei tarvinnut likapyykkiä raahata kotiin. Ei ihan hyvä tapa, mutta matkailin enimmäkseen eurooppalaisissa kaupunkikohteissa, joissa on hyvä jätehuolto, en kantanut roskiani kehitysmaihin.

Vierailija
137/508 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

XD

Vierailija
138/508 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän. Nykyään minulla on riittävästi tilaa vaatteille, joten voi säilyttää myös niitä ei-kivoja kotivaatteiksi jne. Siis niitä, jotka eivät enää mene oikein kaupaksi kirppiksellä mutta eivät kuitenkaan käyttökelvottomia. Heitän pois sitten, kun reiät alkaa haitata käyttöä ja kangas on niin haperoa ettei voi korjata. Pois heitettävistäkin teen rättejä ja otan talteen paikkamateriaaliksi sopivia juttuja.

Vierailija
139/508 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miksi ei voisi käyttää kotona rytkyjä? Siksihän niitä käytetään että ne paremmat pysyisi pidempään hyvinä ja kotona käytetään ne sitten loppuun kun eivät ole siistejä. Säästää rahaa ja luontoa. Minä taas en tajua miksi ihmiset ei tee niin. Jotain turhamaisuutta että kotonakin pitää näyttää hyvältä? Pelkässä t-paidassa ei kotona muutenkaan tarkene kuin kesällä, jos on talvellakin t-paitalämmöt niin se(kin) on taas energian ja rahan tuhlausta.

Vierailija
140/508 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin käytän vaatteita töissä siistinä. Kun eivät enää ole tarpeeksi siistejä työvaatteiksi, ne muuttuvat koti/mökkivaatteiksi. Käytetään kunnes ovat liian risoja päällä pidettäviksi. Sen jälkeen siirtyvät räteiksi, jos ovat sellaista kangasta, joka siihen sopii. 

Kelpuutatko räteiksi myös alushousut, joissa menkkatahroja ja kellastumaa haaraosassa?

Miksi ei voisi kelpuuttaa? Eihän pinttynyt tahra mihinkään tartu. 

t. eri

Ajatuksena inhottava. Kelaa kun menisit kaverille kahville ja se ois sillee "hei venaa mä pyyhin sen pöydän eka" ja ottaisi menkkavalkovuotopissa kalsarit ja pyyhkisi niillä ennen kun istutte syömään. Sit totesi "nää on kyl hyvät siivouksessa, eikä hätää, ne on niin pinttyneet tahrat et ihan hyvin voi käyttää siivoamiseen :)"

No ei kait niillä ole pakko just keittiön pöytää pyyhkiä. Minä ainakin kotona siivoan myös muita paikkoja. Esim jonkun polkupyörän pesussa vois mennä ihan hyvin tai vessan/lattiakaivon pesussa. Tosin minun alushousut on kyllä sen verta pieniä ettei niistä oikein ole räteiksi joten roskiin menee.