Käytätkö vaatteet loppuun asti eli vasta kun tulee tarpeeksi reikiä heität pois?
Just heitin reikäset pikkarit pois. Nyt vielä jalassa toiset reikäset pikkarit, käytän viel kerran ja sit heitän pois. Reikäsiä sukkia käytössä myös, kun reikiä tulee vielä enemmän niin vasta sit heitän pois
Kommentit (508)
Mielestäni itselle tulee henkisesti parempi olo kun on ehjät ja hyväkuntoiset vaatteet. Korjaan toki mitä korjattavissa on, mutta mielestäni 'ansaitsen' ehjät ja kivat vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
No eipä tule käytettyä, mutta roskiinkaan en heitä.
Kyllä minulla on tapana pistää sivuun ne vaatteet joita en enää syystä tai toisesta halua pitää, ja antaa kierrätykseen. Ostan aina laadukasta, en mitään rättiä niin että ihan hyvää tavaraa lähtee eteenpäin.
Alusvaatteita en tietenkään kierrätä, ne pidänkin tarkempaan vaikka olisi hieman reikäisiäkin. Niitä kun en missään esittele, lääkärikäynteihin yms. on olemassa sitten paremmat joita ei joka päivä käytetä.
Laitatko lääkäriä varten kauniit pitsistringit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin käytän vaatteita töissä siistinä. Kun eivät enää ole tarpeeksi siistejä työvaatteiksi, ne muuttuvat koti/mökkivaatteiksi. Käytetään kunnes ovat liian risoja päällä pidettäviksi. Sen jälkeen siirtyvät räteiksi, jos ovat sellaista kangasta, joka siihen sopii.
Kelpuutatko räteiksi myös alushousut, joissa menkkatahroja ja kellastumaa haaraosassa?
Ei minulla ole sellaisia. Menkkoja ei ole ollut vuosiin ja pidän alapään terveenä niin ei haaraosa kellastu vuodoista.
Myös terveen alapään vuodot ja pissa voivat kellastuttaa vaaleat alushousut
Siis mitä teiltä sieltä toosasta vuotaa, jos se kellastuttaa alushousut pysyvästi? En osaa kuvitella. En myöskään itse pissaa housuun, ja vaikka niin kävisi, housut menisi heti pyykkiin niin ettei niihin ehtisi pinttyä yhtään mitään.
Jos on korjattavissa ja pidän siitä vaatteesta niin korjaan, reikäisissä en kulje. Joskus harmittaa kun vetää alkkarit jalkaan ja sormi menee läpi, niin ei sitä illalla enää muista ja tulee heitettyä ne pyykkikoriin, sama sitten hetken päästä uudelleen... ja kun ne on jo pesty niin tulee taas päivä pidettyä.
Käytän kaikkia tekstiilejä koko elin iän ajan. Kaikki vaatteet joudun muutenkin parantelemaan uutena, koska niissä on jotain vikaa tai puutteita. Esim takki ilman povitaskua ei käy, joten ompelen siihen vetoketjullisen povitaskun. Kaikki housut joudun kaventamaan alhaalta, hanskoihin lisään varret. Vanhoista kauniista neuleista teen pipoja. Sukat siksakkaan tai parsin.
Vanhoista revenneistä lakanoista teen ehjistä kohdista pyyhkeitä. Saumat revin narun pätkiksi. Ompelukone on ruokapöydällä kesät talvet, koska ompelen päivittäin.
Miesten paidan kaulukset käännän, jolloin paidat ovat kuin uusia. Rispaantuneet hihansuut korjaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin käytän vaatteita töissä siistinä. Kun eivät enää ole tarpeeksi siistejä työvaatteiksi, ne muuttuvat koti/mökkivaatteiksi. Käytetään kunnes ovat liian risoja päällä pidettäviksi. Sen jälkeen siirtyvät räteiksi, jos ovat sellaista kangasta, joka siihen sopii.
Kelpuutatko räteiksi myös alushousut, joissa menkkatahroja ja kellastumaa haaraosassa?
Ei minulla ole sellaisia. Menkkoja ei ole ollut vuosiin ja pidän alapään terveenä niin ei haaraosa kellastu vuodoista.
Myös terveen alapään vuodot ja pissa voivat kellastuttaa vaaleat alushousut
Siis mitä teiltä sieltä toosasta vuotaa, jos se kellastuttaa alushousut pysyvästi? En osaa kuvitella. En myöskään itse pissaa housuun, ja vaikka niin kävisi, housut menisi heti pyykkiin niin ettei niihin ehtisi pinttyä yhtään mitään.
Valkovuotoa, menkkljen jälkeen rusehtavaa jämävuotoa
Vierailija kirjoitti:
Slogit kyllä reikiintyvät jo 10 pesun jälkeen. Aivan onnetonta laatua nykyään.
Jeps! Mulla tulee reiät sloggeihin ylös sivulle ihan siitä, että vedän pikkarit ylös. Sormet menee läpi kankaasta. Tai se kangas vaan repeää. Eikä tarvi edes 10 pesua.
Aivan ala-arvoista laatua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Slogit kyllä reikiintyvät jo 10 pesun jälkeen. Aivan onnetonta laatua nykyään.
Jeps! Mulla tulee reiät sloggeihin ylös sivulle ihan siitä, että vedän pikkarit ylös. Sormet menee läpi kankaasta. Tai se kangas vaan repeää. Eikä tarvi edes 10 pesua.
Aivan ala-arvoista laatua.
Ei kannata enää ostaa huonoksi todettua uudestaan.
[/quote]
Reikäsiä alkkareita voi käyttää myös töissä tai kaupassa, kun onhan sulla päälyhousut siinä päällä niin kukaan ei näe[/quote]
Jouduin autokolariin ja päällä oli ne kaikkein kamalimmat kotivaatteet, koska ei kukaan näe toppatakin ja ulkohousujen alle. Väärin!!! Kyllä hävetti lääkärissä ja röntgenissä. Tästä lähtien oon vaihtanu alusvaatteetkin ennen kun lähden jonnekin. Kotona pidän vieläkin reikäisiä loppuun asti.
Olen hoitoalalla ja usein näen ihmisiä alusvaatteissa. Monilla on parsittuja ja reikäisiä alusvaatteita ja sukkia, ei enää hämmästytä yhtään. Vanhoilla rouvilla rintaliiveissä hakaneuloilla korjauksia. Ihan ok jos rahaa on vähän ja vähentäähän se hiilijalanjälkeä. Nuorilla aikuisilla on kaikkein tyylikkäimmät alusvaatteet, jos sillä nyt jotain merkitystä on. En paheksu ketään, niitä huonompiakaan, pääasia että olisivat puhtaat.
Itse käytän vaatteet loppuun asti ja jos joku vaate ei miellytä annan sen kirppikselle mutta ainoastaan hyväkuntoiset. Kulahtaneita t-paitoja voi käyttää rätteinä johonkin likaisiin hommiin ja sen jälkeen hävittää.
Käytän kaikki ihan loppuun. Umpireikäiset paidat toimivat kotona, mökillä ja helteellä. Kalsareissa voi olla isotkin reiät, mutta verkkareissa ei silloin samassa kohtaa. Sukat kuluvat nopeasti pohjasta puhki enkä ole vielä jaksanut ryhtyä neulonta puuhiin, niitä menee eniten roskiin. Reikäisiä kenkiäkin pystyy mökillä käyttämään ihan hyvin. Takkia en ole ostanut yli kymmeneen vuoteen ja vieläkin on monta ehjää mistä valita.
Vaatteethan eivät maksa mitään ja uffilta saa hyvälaatuista tavaraa, mutta silti käytän kaikki loppuun. Kaapissa on vieläkin jotain parikymmentä vuotta vanhoja farkkuja. Tämä on varmaan tapani protestoida ylikulutusta, luonnon ja tuotantotyöntekijöiden riistoa vastaan.
Aika monet ostelee vaatteita niin usein, ettei ne vanhat yksinkertaisesti edes mahtuisi kaappeihin, ja jos on liian laiska myymään tai kierrättämään, niin kai ne roskiin päätyy? Nämä ihmiset ei vain kehtaa vastailla tällaisiin ketjuihin, koska täällä kuuluu olla vastuullinen kuluttaja.
Vältän itse roskiin heittämistä. Joskus olen heittänyt sukkia, alushousuja ja parit lapsen läpeensä reikäiset lenkkarit ihan suoraan roskikseen, mutta muuten pyrin kierrättämään. En ihan täysin luota UFFin laatikoidenkaan sisällön päätyvän vastuulliseen kierrätykseen, mutta laitna silti sinne mieluummin kuin roskikseen. Puuvillaiset t-paidat tulee käytettyä rätteinä. Niillä on hyvä kuivata vaikka vessan lattiaa, kun pesen vessanpönttöä ja vettä väkisinkin vähän roiskuu.
Harvemmin mulla on mitään kirpparilla myytävää. Käytän kuitenkin aika tavisvaatteita, en mitään kalliita merkkivaatteita, joista voisi käytettynä saada rahaa. Ehkä kerran vuoteen tulee vuokrattua kirppispöytä.
Kotona voin käyttää huonompiakin vaatteita, eli aika monet vaatteet tulee käytettyä ns. loppuun asti. En pelkää kolariin joutumista, joten mulla voi hyvin olla eriparialusvaatteet myös kotoa poistuessa. Sitä paitsi ensihoitajat, lääkärit ja sairaanhoitajat on nähneet kaikenlaisia vaatteita potilailla, tuskin niihin kiinnittävät mitään huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Reikäsiä alkkareita voi käyttää myös töissä tai kaupassa, kun onhan sulla päälyhousut siinä päällä niin kukaan ei näe
Jouduin autokolariin ja päällä oli ne kaikkein kamalimmat kotivaatteet, koska ei kukaan näe toppatakin ja ulkohousujen alle. Väärin!!! Kyllä hävetti lääkärissä ja röntgenissä. Tästä lähtien oon vaihtanu alusvaatteetkin ennen kun lähden jonnekin. Kotona pidän vieläkin reikäisiä loppuun asti.
Päädyin moottoripyöräilyn jälkeen leikkaukseen ja osastolle. Oli risasimmat mahdolliset kalsarit jalassa ja kulahtanut t-paita. Nahkapuku jäi moottoriradalle. Olin ihan hiekassa ja tomussa. Epäonnistuin sorsan käytössäkin lääketokkurassa, niin haisin virtsaltakin.
Luulivat varmaan että olin karannut jostain laitokselta, kysyivät monta kertaa mistä olen hypännyt. Harmitti ettei lanssikuskit antaneet lääkäreille tarkempaa raporttia.
Kaveri toi parin päivän päästä vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heitän vaatteita pois jo ennen reikiintymistä, jos ovat kulahtaneita tai olen niihin kyllästynyt.
Silloin ne kuuluu viedä kirpparille tai muuten kierrättää.
Kirpparit on näitä lumppuja jo täynnä,
poishan ne tietysti heitetään.
Vierailija kirjoitti:
Sananlaskun sanoin: "Joll` ei oo riihirimputinta, sill` ei oo kirkkokimputinta." Eli parempiin tilaisuuksiin uudempaa ja ehjää, kotona käytän kuluneet ja pahemman näköiset vaatteet. Sukat ja alusvaatteet parsin,
ihmettelen kun aikuiset pojat eivät kuulemma viitsi sukkiaankaan parsia. Sinkkuna kun asun, ei ole kotona ulkonäöllä väliä.
Ja minäkin käytän rätteinä loppuun pehmeät trikoovaatteet. Ympäristö kiittää, ja minun kukkaroni.
Parsiiko nykyään vielä joku?
Minula on nytkin kengän pohjassa reikä, naulanreikä. Astuin naulaan, joka oli jäänyt maahan, kun talon omistaja korjasi ulkorapun kaidetta. Hyvin täpärästi selvisin, ettei jalkakin mennyt puhki. Talon omistaja ei edes pahoitellut tapahtunutta, joka oli hänen vikansa. Onneksi oli paksupuhjaiset kengät, naula oli ruosteinen, noin 25mm pitkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sananlaskun sanoin: "Joll` ei oo riihirimputinta, sill` ei oo kirkkokimputinta." Eli parempiin tilaisuuksiin uudempaa ja ehjää, kotona käytän kuluneet ja pahemman näköiset vaatteet. Sukat ja alusvaatteet parsin,
ihmettelen kun aikuiset pojat eivät kuulemma viitsi sukkiaankaan parsia. Sinkkuna kun asun, ei ole kotona ulkonäöllä väliä.
Ja minäkin käytän rätteinä loppuun pehmeät trikoovaatteet. Ympäristö kiittää, ja minun kukkaroni.
Minä parsin, mutta en sukkia. Kalliimpia vaatteita ja kauniisti, japanilaista parsintaakin olen opetellut. Nyt korjattavana olisi kalliin takin hihansuu, jos löytyy oikean värinen lanka, parsin sen piiloon, mutta jos ei käytän joko kuvioparsintaa tai virkkaan siihen kuvioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaisimpa parsia näin kauniisti
No en todellakaan.
Kaikki kulahtanut lentää roskiin jo hyvissä ajoin.
Jos vaate on muuten kunnossa ja reikä on helposti korjattavissa niin korjaan sen. Poikkeuksena sukat, jotka menee roskiin jos tulee reikä. Yleensä kun vaate alkaa näyttää kulahtaneelta niin menee vaihtoon.