Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas etsitään määräaikaisia opettajia alehintaan

Vierailija
07.05.2022 |

Kuka haluaa enää määräaikaisia open pätkätöitä, jotka alkavat ensimmäisenä koulupäivänä ja päättyvät suvivirteen? Pahimmassa tapauksessa myös joulu- ym. lomat olet työttömänä, vaikka teet saman työmäärän kuin virassa oleva ja saat siis reilusti pienempää palkkaa kuin koko vuodeksi palkattu ope. Lisäksi vuosidonnainen osa ei kerry ja rahallinen menetys kertaantuu: viisi lukuvuotta töissä, mutta työkokemusta on kertynyt palkattomien lomien takia alle neljä vuotta! Uskomatonta! Kesälomalla tuskin työkokemus kasvaa palkansaajilla, mutta vuosisidonnainen osa kuitenkin kasvaa.
Virkoja lakkautetaan ja muodollinen työnhakurumba pyörii: samat, tutut naamat jatkaa pätkisså tai joku onnekas saa viran kymmenen pätkätyövuoden jälkeen. Turha hakeminen ja haastattelurumba ketuttaa.
Työoloista en viitsi edes puhua, mutta ei nykypäivänä kannata opettajaksi opiskella.

Kommentit (301)

Vierailija
221/301 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vakituiset opettajat ovat palkallisella äitiyslomalla vuosikausia. kesälomien ajaksi ilmottaudutaan "töihin" ettei palkka katkea. koulujen rahat kuluu siihen ja sitten pitää saada jotain määräaikaisia halvalla, että edes joku tekisi töitä.

No tämä ei kyllä ole vakinaisten opettajien syytä ollenkaan. Palkanmaksu on työnantajan velvollisuus, ei toisten työntekijöiden. Äitiyslomaa ei edes voi keskeyttää, joten ei ole mahdollista olla vuosikausia äitiyslomalla. Hoitovapaan voi jakaa kahteen erilliseen jaksoon. Tämä on mahdollista kaikilla muillakin aloilla. Miksi missään muissa töissä ei vinguta, että äitiyslomalla olevan pitäisi maksaa sijaiselle palkka omasta pussistaan?

Vierailija
222/301 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liioittelua taas. Kyllä se sijainen saa laskennallisen lomakorvauksen kesästä. Ei ole niin, että maksu päättyy kevätjuhlaan.

Maksu päättyy kevätjuhlaan, jos sopimuksessa ei ole kirjattu myöhempää päättymispäivää tai vakituista virkaa.

Ja ne laskennalliset lomakorvaukset kyllä maksetaan kuten muillekin.

Ei niitä juuri tule. Katsos, olet lomaillut jouluna ja hiihtolomalla, joten lomat on jo käytetty.

Ei ollut palkallista lomaa jouluna, koska työsuhde päättyi joulujuhlaan.

Ei ollut palkallista lomaa hiihtolomalla, koska yksityisen alan opettajien tessin mukaan se maksetaan vain koko lukuvuoden töissä olleille. Ja kun työsuhde katkaistiin joulujuhlaan, niin hiihtolomakaan ei maksettu.

Miksi koulut saavat laittaa opettajia jatkuvasti palkattomille pakkolomille?

Onneksi sain töitä toiselta alalta.

Ei ne koulut ja kunnat mitään.

Kaikki perustuu opettajien tyehtosopimukseen, jonka työnantaja ja opettajien liitto on itse hyväksynyt.

Mulle kyllä kelpaa pätkätyötkin.

Pääasia että on duunia, ainakin osan vuodesta.

Sekin on parempi, kuin pyöriä jatkuvasti työttömänä korkeakoulutettuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
223/301 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, eikö liitto olekaan työntekijöiden pelastus?

Vierailija
224/301 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos päätoimisella tuntiopettajalla on määräaikainen pasu 10.8.2021-5.6.2022, niin millä tavalla hän ei saa palkkaa esim. syys-, joulu- tai talvilomalta?

No kyllähän tuossa tapauksessa saa, mutta voidaan myös palkata pienemmissä pätkissä, jolloin palkka katkeaa.

Vierailija
225/301 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vakituiset opettajat ovat palkallisella äitiyslomalla vuosikausia. kesälomien ajaksi ilmottaudutaan "töihin" ettei palkka katkea. koulujen rahat kuluu siihen ja sitten pitää saada jotain määräaikaisia halvalla, että edes joku tekisi töitä.

Kyllä kaikilla on yhtälailla oikeus olla äitiyslomalla niin monta kertaa kuin haluaa. 

Vierailija
226/301 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää suostuko näihin!

Vierailija
227/301 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää suostuko näihin!

Se on kuule ammattiliiton tehtävä korjata tähän liittyvä kauhea vääryys. Jos ei hae, valitaan joku epäpätevä, joka ei ole suorittanut pedagogisia opintoja, eikä tarpeeksi aineopintoja.

Vierailija
228/301 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ehdottomasti samaa mieltä, että vuoden työn tehnyt opettaja ansaitsee vuoden palkan. (Aikoinaan opettajille maksettiin palkka vain 9 kuukaudelta. Opettajien omasta toiveesta tuo 9 kuukauden ansio jaettiin 12 kuukaudelle. Ajatus oli hyvä, mutta työnantaja näki tilaisuuden hyötyä.)

Äitiyslomalaisia ei kuitenkaan saa syyllistää: Muilla aloilla on mahdollista siirtää kertynyt loma vanhempainvapaan loppuun. Koska opettajalle se ei ole mahdollista, tämä korvataan rahassa. Muutama fiksu kunta Suomessa maksaakin palkan sekä äitiyslomalaiselle että sijaiselle - kuten siis kuuluukin. Itse aikoinaan kysyin, kuinka käy, jos en palaa vapaaltani kesäksi töihin. Ainakaan Tampere ei suostunut silti maksamaan palkkaa sijaiselle.

Vierailija
229/301 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Miten OAJ ei saa aikaiseksi TES:a, jossa määrättäisiin , että työsopparia ei saa laittaa päättymään kevätjuhlapäivään vaan sen täytyy jatkua koko kesäloman ajan?

Minulle on OAJ:stä kerrottu miksi siellä ei tuollaista vaadita TES:iin. OAJ ajaa vain vakinaisessa virassa olevien opettajien etuja. Näin minulle kerrottiin, kun hain apua laittomuuteen, jossa työnantaja käytti hyväkseen työsuhteeni määräaikaisuutta.

Määräaikaiset työntekijät eivät kuulu OAJ:n edunvalvonnan piiriin. Jäsenmaksut määräaikaisilta kelpaavat heille kyllä, sehän on selvää. Älkää siis liittykö ammattiliittoon ennen kuin teillä on vakituinen virka. Määräaikaisena riittää pelkkä työttömyyskassan jäsenyys.

Vierailija
230/301 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaha. Ja taas on varmaa hevosmiesten tietotoimiston juttua. OAJ ajaa aina myös määräaikaisten asiaa.

Suurin ongelma on lainsäädännössä, jossa ketjuttamisissa järjestö ei voi lähteä ajamaan asiaa, ellei jäsen ensin itse halua nostaa juttua. Tarvitaan se jäsen, joka sanoo Mulle riitti nyt ja OAJ on kärppänä paikalla koko repertuaarin kanssa. Jos asiaa ajaa vain paikallinen lm tai vaikka OAJ oikeus toteaa: Valitus kuuluu asianomistajalle eli tässä tapauksessa henkilölle itselleen eikä oikeus ota asiaa käsiteltäväkseen.

Trollitkin voisi edes vahingossa tietää jotain, mutta jos tietäisi, niin milläs sitten trollaisi

Vierailija
231/301 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin 2014 kasvatustieteen maisteriksi. Olen tehnyt juurikin näitä määräaikaisia pätkiä. Olin tuossa joku aika sitten vuoden verran aivan ihanassa koulussa töissä, mutta sitäkin onnea varjosti se, että äitiyslomalainen palasi kesäkuukausiksi töissä olevaksi. Hänelle oli ehdotettu, että jakaisimme kesän palkan, minä saisin vaikka kesäkuulta rahaa ja hän heinäkuulta. Ei suostunut. Miehensä komeilee vuosittain verotietojen listoilla, mutta perusteli tätä ahneuttaan sillä, että "he nyt vain tarvitsevat jokaisen pennin koska heille syntyi juuri lapsi."

Uuden työnhakumallin vuoksi olen joutunut tekemään kesätöitä koko kesän. Olenpa näiden vuosien aikana yhden karenssinkin joutunut jo kestämään koska kieltäydyin kahden päivän sijaisuudesta päiväkodissa (tuolloin oli vielä voimassa entinen työnhakumalli).

Tänä lukuvuonna en aloittanut työtä luokanopettajana vaan lähden haistelemaan vähän uusia tuulia toisella alalla. Toivon, että tämä uusi työ palkitsee tekijänsä.

Vierailija
232/301 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajia pitäis arvostaa enemmän.

Vierailija
233/301 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut koulut hakevat opettajaa jatkuvasti, kun eivät halua maksaa kokoaikaista täyttä palkkaa.

Jos jossakin koulussa haetaan vähän väliä jonkin aineen opettajaa, on jokin syy, miksi opettajat eivät pysy. Palkka, työilmapiiri, koulurakennuksen kunto, tai jotain.

Vierailija
234/301 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liioittelua taas. Kyllä se sijainen saa laskennallisen lomakorvauksen kesästä. Ei ole niin, että maksu päättyy kevätjuhlaan.

Maksu päättyy kevätjuhlaan, jos sopimuksessa ei ole kirjattu myöhempää päättymispäivää tai vakituista virkaa.

Ja ne laskennalliset lomakorvaukset kyllä maksetaan kuten muillekin.

Ei niitä juuri tule. Katsos, olet lomaillut jouluna ja hiihtolomalla, joten lomat on jo käytetty.

Ei ollut palkallista lomaa jouluna, koska työsuhde päättyi joulujuhlaan.

Ei ollut palkallista lomaa hiihtolomalla, koska yksityisen alan opettajien tessin mukaan se maksetaan vain koko lukuvuoden töissä olleille. Ja kun työsuhde katkaistiin joulujuhlaan, niin hiihtolomakaan ei maksettu.

Miksi koulut saavat laittaa opettajia jatkuvasti palkattomille pakkolomille?

Onneksi sain töitä toiselta alalta.

Ei ne koulut ja kunnat mitään.

Kaikki perustuu opettajien tyehtosopimukseen, jonka työnantaja ja opettajien liitto on itse hyväksynyt.

Mulle kyllä kelpaa pätkätyötkin.

Pääasia että on duunia, ainakin osan vuodesta.

Sekin on parempi, kuin pyöriä jatkuvasti työttömänä korkeakoulutettuna.

Nimen omaan koulut ja kunnat päättävät, hakevatko opettajia, joita ei palkata loma-ajaksi. Moni kunta säästää sillä opettajan selkänahasta. Itse kunnalliset päättäjät pitävät palkalliset lomat, mutta työntekijöitä laitetaan loma-ajaksi työttömiksi.

Vierailija
235/301 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietäjä kirjoitti:

Jaha. Ja taas on varmaa hevosmiesten tietotoimiston juttua. OAJ ajaa aina myös määräaikaisten asiaa.

Suurin ongelma on lainsäädännössä, jossa ketjuttamisissa järjestö ei voi lähteä ajamaan asiaa, ellei jäsen ensin itse halua nostaa juttua. Tarvitaan se jäsen, joka sanoo Mulle riitti nyt ja OAJ on kärppänä paikalla koko repertuaarin kanssa. Jos asiaa ajaa vain paikallinen lm tai vaikka OAJ oikeus toteaa: Valitus kuuluu asianomistajalle eli tässä tapauksessa henkilölle itselleen eikä oikeus ota asiaa käsiteltäväkseen.

Trollitkin voisi edes vahingossa tietää jotain, mutta jos tietäisi, niin milläs sitten trollaisi

Millä tavoin muka OAJ ajaisi määräaikaisten asemaa? Miten se muka ilmenee? OAJ ei välitä määräaikaisista ja osa-aikaisista.

Ketjuttamiseen ei voi puuttua, koska ketjuttamisen katkaisee koulun loma-ajan työttömyysjakso.

Sen sijaan siihen pitäisi puuttua, että kouluvuoden palkka on kuukautta kohden pienempi kuin se alkuaan oli kun se maksettiin vain työkuukausina - siitä on otettu osa pois loma-aikoina maksettavaksi. Ongelmana on vain että määräaikaisille ei näitä loma-ajan palkkoja maksetakaan (vaikka ne on viety heidän talven palkoistaan). Vakituisille kokoaikaisille maksetaan.

Vierailija
236/301 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaas minulle, opettajan uraa kadehtivalle, että miksi tämä olisi huono diili:

- opettajanhommia runsaasti tarjolla kunhan koulutus on kunnossa. Voi valita missäpäin maata haluaa asua

- palkka ok, 2600 on mainittu mutta jotkut tienaa jotenkin kummasti 50t/vuosi. Mene ja tiedä

- aloita työt elokuun puolivälissä, nauti syyslomasta lokakuussa. Pidä jouluna pari viikkoa lomaa. Pidä helmikuussa viikko lomaa. (Tähän mennessä 4 lomaviikkoa)

- jää kesäkuun alussa työttömäksi kun pesti oli määräaikainen. Kirjaudu työttömäksi työnhakijaksi ja lähde 2,5 kuukaudeksi reissuun nauttien työmarkkinatuesta.

- sama homma uudelleen taas elokuun puolivälistä

Eli. Eikös se näin mene vai jäikö jotain huomioimatta?

Vierailija
237/301 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaas minulle, opettajan uraa kadehtivalle, että miksi tämä olisi huono diili:

- opettajanhommia runsaasti tarjolla kunhan koulutus on kunnossa. Voi valita missäpäin maata haluaa asua

- palkka ok, 2600 on mainittu mutta jotkut tienaa jotenkin kummasti 50t/vuosi. Mene ja tiedä

- aloita työt elokuun puolivälissä, nauti syyslomasta lokakuussa. Pidä jouluna pari viikkoa lomaa. Pidä helmikuussa viikko lomaa. (Tähän mennessä 4 lomaviikkoa)

- jää kesäkuun alussa työttömäksi kun pesti oli määräaikainen. Kirjaudu työttömäksi työnhakijaksi ja lähde 2,5 kuukaudeksi reissuun nauttien työmarkkinatuesta.

Opettajan työ on henkisesti kuormittavaa ja raskasta. Se vaatii myös paljon suunnittelua. Pitää tulla monenlaisten ihmisten kanssa toimeen, ja varsinkin murrosikäisten kanssa se on melkoista punnertamista välillä. Jokainen, jolla on ollut itsellä tai omalla lapsella murrosiässä uhmakasta käytöstä, jopa väkivaltaista, ovien paukuttelua, huutamista ja vittuilua päin naamaa jne., se on opettajan arkipäivää 40 vuotta x 100-500 oppilasta vuodessa. Mukulat vaihtuvat, murrosikä pysyy. Oppilaille ei voi sanoa, että painu huoneeseesi ja tule ulos vasta kun osaat käyttäytyä. Omat lapset sentään kasvavat jossain vaiheessa pois murrosiästä.

Opetan yläkoulussa täysillä ikälisillä ja ylitunteja (ylimääräisiä luokkia) on niin paljon, että teen 130-%:sta työpäivää. Vuosipalkkani on siinä 50 000 euron tietämissä. Lukiossa saisi enemmän, mutta siellä on myös paljon suuremmat opetusryhmät ja oppilasaines toisella tavalla haastavaa.

Vierailija
238/301 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vedän toukokuun aina saikulla ja pääsiäistä ennen myös viikko kaksi

Vierailija
239/301 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajan työ on henkisesti kuormittavaa ja raskasta. Se vaatii myös paljon suunnittelua. Pitää tulla monenlaisten ihmisten kanssa toimeen, ja varsinkin murrosikäisten kanssa se on melkoista punnertamista välillä. Jokainen, jolla on ollut itsellä tai omalla lapsella murrosiässä uhmakasta käytöstä, jopa väkivaltaista, ovien paukuttelua, huutamista ja vittuilua päin naamaa jne., se on opettajan arkipäivää 40 vuotta x 100-500 oppilasta vuodessa. Mukulat vaihtuvat, murrosikä pysyy. Oppilaille ei voi sanoa, että painu huoneeseesi ja tule ulos vasta kun osaat käyttäytyä. Omat lapset sentään kasvavat jossain vaiheessa pois murrosiästä.

Opetan yläkoulussa täysillä ikälisillä ja ylitunteja (ylimääräisiä luokkia) on niin paljon, että teen 130-%:sta työpäivää. Vuosipalkkani on siinä 50 000 euron tietämissä. Lukiossa saisi enemmän, mutta siellä on myös paljon suuremmat opetusryhmät ja oppilasaines toisella tavalla haastavaa.

Siis yläkoulun opettaja 50t ja lukiossa enemmän. 60t? Menkää mäkeen valittamaan palkoistanne, tienaatte 2x enemmän kuin moni muu

Vierailija
240/301 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksesta. Et kiistänyt kirjoittamaani joten pysyn kannassani että kuvailemani menettely on mahdollista. Toki työ itsessään voi olla raskasta kuten kirjoitit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä