YLE: "En voinut uskoa päätöstä" Wolt-kuski halutaan karkottaa Suomesta 5 000 euron tulojen vuoksi
https://yle.fi/uutiset/3-12432720
"Hän kertoo työskennelleensä vähintään viitenä päivänä viikossa, yleensä noin 12 tuntia päivässä. Viikonloppuisin hän on välillä tehnyt pidempiä päiviä, sillä kuljetuksia on tarjolla pitkälle yöhön. Maanantaisin hän on yleensä pitänyt vapaata. Musah kuljettaa ruoka-annoksia autollaan.
En voinut uskoa päätöstä sen nähtyäni. Olen toimittanut tiliotteeni ja kirjanpitoni, kuten pyydettiin, ja nyt tienaankin sitten liikaa, Musah sanoo."
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä olisi ok, mutta onko Joensuussa niin paljon Wolt keikkoja?
Kyllä on. Olen omin silmin nähnyt, miten täällä viuhka käy.
T. joensuulainen
Vierailija kirjoitti:
Vaan? Meidän pojat 19 ja 20v ovat kanssa woltilla töissä ja tekevät kolmena iltana kuljetuksia (vuoropäivin) ja tulot molemmilla n. 2000 euroa eli yhteensä 4000 euroa kk. Viikkotunteja kertyy n. 20 molemmille.
-Woltin lähetit eivät työskentele yhtiölle vaan toimivat itsenäisinä yrittäjinä, jotka voivat päättää milloin, missä ja kuinka paljon he työskentelevät. Yrittäjinä lähettien on itse maksettava laskuttamastaan palkkiosta kaikki työn sivukulut, kuten eläkemaksut, sosiaaliturvamaksut ja työvälinekulut. Heidän eläke- ja sairausajan turvansa hoidetaan tyypillisesti YEL-vakuutuksen (yrittäjän eläketurva) kautta. Esim. autoa käytettäessä bensa-, vakuutus- ja muut kulut kuuluvat yrittäjän maksettavaksi.-
Vierailija kirjoitti:
Tuottava ihminen muualtakin kuin Suomesta on perussuomalaisten politiikkaa. Siksi se herättää vastustusta niin paljon varsinkin nykyhallituksen aikana.
Jos kaveri on oikeasti kyvykäs ja tutkinto pätevä, olisi kannattanut saada oleskelulupa toisilla keinoin. Tuo vaikuttaa vilunkipeliltä eli ei hyvä lähtökohta ollenkaan. Osaako laskea edes omat tilinsä tai tunteeko lainsäädäntöä aiheesta. Kielitaitoa ei yhtäkaikki. Miksi ei yritä englanninkielisessä maassa?
Katsoin kartasta missä on Ghana. Vähän ihmetyttää että sieltä asti on tultu tänne kauas pohjoiseen. Vaimo ja lapset on siellä Ghanassako? Minun puolesta tervetuloa tänne.
En tiedä mihin kemiaa yliopistossa opiskelleet sijoittuvat, mutta luulisi että saman 5000 saisi ihan "oikeissa" hommissakin jossain prosessi mikä-lie-teollisuudessa
Voi toki saada rahaa tuon verran, mutta mitään lakisääteisiä maksuja ei tuosta summasta maksa. Alvit, verot, yel, vakuutukset ym.
Kaveri tekee töitä pimeästi eikä maksa veroja. Parempi karkottaa moiset veronkiertäjät. Töitä riittää paremmin myös suomalaisille. Woltti hommaa kaveri voi jatkaa kotimaassaan.
Vierailija kirjoitti:
Kiva jos hyvin kotiutuvat ja ahkerat ihmiset käännytetään, ei voi käsittää.
Näiden asioita viranomaisvastuulla selvittävät käsittävät. Mediakampanjat on eri juttu. Tällekään ei koulutettuna pitäs käydä kuinkaan vaikkei Suomeen jäisikään perheineen. Mutta Suomi tarjoaa eniten etuja.
Ihan uskomatonta valetta tyypiltä. Jos kyseessä olisi edes joku tampere tai helsinki mutta joensuulaiset osaa laittaa vielä ruokaa itsekin.
Hyvä, ettei kaikkien vilunkiveikkojen anneta jäädä tänne. Ja että dukukin pitäisi saada vielä tänne. Ei kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä olisi ok, mutta onko Joensuussa niin paljon Wolt keikkoja?
Kyllä on. Olen omin silmin nähnyt, miten täällä viuhka käy.
T. joensuulainen
Musse on ainoa kuski?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiskat Wolt kuskit tienaa tuon verran. Suomen parhaat wolt kuskit tienaa yli 8000 €/kk, kuten Timur Fearless
Ei varmasti tienaa, jos yrittäjän vastuulla olevat vakuutukset, polttoainekulut, huollot, terveydenhoito, eläkemaksut ym. lasketaan mukaan.
Yrittäjän vastuulla nuo ovatkin, eikä kuljettajan. Kuljettajan palkka juoksee kuljetusten määrän perusteella, mitä Timur teki parhaimmillaan yli kymmenen tunnissa.
Tiheästi asutulla alueella jossa ravintoloita ja nuoria jotka eivät jaksa laskeutua tornitaloistaan kaupoille. Saattaa olla että kilpailijoitakin on pelarru pois.
Birgitta Ralli kirjoitti:
Minä uskon, että noin komeana ja mukavantuntuisena miehenä hän on saanut asiakkailta paljon juomarahaa ja umpirehellisenä miehenä hän on merkinnyt nekin tuloikseen. Hän ei ehkä tiennyt, että ne kuuluvat vain hänelle itselleen, eikä niitä tarvitse ilmoittaa verottajalle. Olisi parempi, että hän saisi jäädä Suomeen ja kutsua perheensäkin Suomeen. Hän varmaan kasvattaisi lapsistaankin ahkeria, tunnollisia, työtä pelkäämättömiä iloisia veronmaksajia.
Dream on, sinisilmä. 😘
Ei taida volt kuskeilla kukaan valvoa, että ei ylitetä laitonta ylityömäärää.
Vierailija kirjoitti:
Miksei sitten suomalaisia veronkiertäjiä ja harmaan talouden lusmuja karkoteta Suomesta pelkkien viranomaisten epäilyjen varjolla? Ja lapsia ei saa synnyttää ellei ole yli 3900 € bruttotulot.
Omille kansalaisille on sosiaaliedut. Toistaiseksi kunnes ei enää jakseta kustantaa jos koko maailmalle aletaan jakaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva jos hyvin kotiutuvat ja ahkerat ihmiset käännytetään, ei voi käsittää.
Ääri-islamisti, pimittää tulonlähteitään
Ahkera, kotiutuvaValitse yksi
Nimen perusteellako tuollaista päättelit? Hurjaa miten islamilainen nimi pelottaa.
Olisiko mahdollista että säännöt olisi selkeässä, lyhyessä muodossa ulkomaalaisille, etukäteen. Ja mitä seuraa mistäkin. Ettei tulisi näitä tilanteita. Tietoja on ehkä liian vaikea hakea tai saada?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että karkotetaan.
Saa joku suomalainen työpaikan.Ei suomalaiset kovin suurella innokkuudella yleensä tee ruokalähetin hommia. Myöskään siivoaminen ei tunnu suomalaisia kiinnostavan ainakaan pääkaupunkiseudulla. Bussikuskitkin pääkaupunkiseudulla ovat enenevissä määrin ulkomaalaisia.
Bussikuskiksi on kyllä paljon suomalaisiakin hakijoita mutta moni yritys suosii ulkomaalaistaustaisia ja eivät edes palkkaa suomalaisia/ota koulutukseen suomalaisia.
Olen kyllä huomannut Suomessa sen ilmiön, että jos kovasti paiskit jotain työtä tai hommaa, niin johan aletaan toppuuttelemaan. "Ettet vain liikaa tee".
Omituinen ilmiö, ettei siis saisi tehdä niin paljon työtä kuin itse haluaisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänellä on hyvä koulutus. Nyt kannattaisi laittaa muuttohaaveet hetkeksi jäihin ja lähteä rakentamaan oikeaa uraa. Ei häntä minun mielestä karkottaa pidä. Sinänsä inhimillistä, että on halunnut helppoa rahaa nopeasti, mutta ei tuo ole kestävää. Kemian maisteri, Suomessa valmistunut.
Islamilaisessa maailmassa on osaajapula ja voi elää uskonsa vaatimalla tavalla mikä on länsimaisen vapauden vastakohta. Muslimin tulee uskonsa mukaa elää islamilaisessa, ei uskottomien maassa.
Tiedätkö onko hän edes muslimi? Nimi ei aina kerro kaikkea. Hänen kotimaassaankin enemmistö on kristittyjä, ei siellä islamilaisten lakien mukaan eletä.
Riippuu katsooko ely vain vuoden tulot. Silloin voi vaikka kaveripiirin avulla tsempata tilauksissa. Päämäärä on kumminkin niin arvokas jos toteutuu.