Lapsi myöhästyi aamupalalta päiväkodissa, ei saa enää antaa aamupalaa!
Onko jossain näin tiukkaa, kuin armeijaan lapsen veisi? Itse ole anatnut, jopa iltpalaleivän mukaan lapselle, tietystä syystä, vaikka sitäkään ei olisi saanut tehdä. Eikö sitä pitäisi ajatella lapsen etua ja hyvinvointia? Ja nyt eletään 2000-lukua!
Kommentit (693)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanokaa päiväkodin työntekijät, miten tämä menee. Meille on kerrottu, että lapsi pitää viedä ja hakea 15 min ilmoitetun ajan sisään. Kerran ilmoitin, että tulen hakemaan klo 17.00. Päiväkoti menee kiinni klo 18.00, mutta lapset lähtevät usein jo aiemmin. Kokous venyi, venyi ja lopulta jouduin lähtemään kesken pois ja juoksemaan koko matkan päiväkotiin. Olin perillä 17.10. Ajattelin, että ehdin, mutta sainkin hirveät huudot hoitajalta. Hän oli pelotellut lapsetkin, ettei äiti tule ollenkaan. Kysynkin teiltä, onko se 15 minuutin sääntö voimassa myös iltapäivällä?
Ei sitten tullut mieleen ottaa puhelinta käteen ja soittaa, että myöhästyt?
Eihän lapsia voi mennä hakemaan itse ilmoittamansa hoitoajan jälkeen. Jos tulee odottamaton este, tietenkin pitää soittaa ennen klo 17. Ihan maalaisjärkeä.
Olisin soittanut, mutta olin ymmärtänyt, että 15 minuutin sisällä ilmoitetusta ajasta riittää. En luule enää ja ymmärrän hoitajan harmistuksen. Tämä perustui siis ihan siihen, että päiväkodin johtaja puhui, että 15 min hakuaika saisi heittää. Tämäkin on aika kova vaatimus, kun hoitoajat pitää ilmoittaa 2 viikkoa ennen ja ainakin oma työ on sellainen, että yllättäviä venymisiä ja ylitöitä tulee säännöllisesti. Onneksi olemme miehen kanssa saaneet nämä sumplittua niin, että toinen ehtii hakea. Pitää varmaan jatkossa varata hoito aina sinne klo 18 asti, niin välttyy huudoilta.
Aivan. Teidän lapsi saa olla hoidossa max. 10 tuntia päivässä. Se on lapsen edun vuoksi. Hänelle päivä voi olla raskas, jos on päiväkodissa kuuteen. Miettisin kuitenkin ensisijaisesti, pystyykö jompi kumpi vanhemmista hakemaan jo klo 17. Oma lapsi on pieni vain vähän aikaa.
Kuules kun jokainen tekee itse päätökset ja arvot on henkilökohtaisia. Minun naapuriperhe vie lapset hoitoon aamupalalle klo 8 ja äiti hakee klo 16, vaikka on nyt työttömänä. Oli pöyristynyt, kun oli päiväkodista pyydetty, että voisiko hakea perjantaina jo klo 14, kun ei ole henkilökuntaa. Voihan sen niinkin ajatella, että työnhakuun ei riitä 6 tunnin päivä. Normaalilla ihmisellä ihan takuulla riittäisi.
No työnhakuun kyllä riittää, mutta kun pitää ehtiä käydä mm. kynsihoidossa, ripsihuollossa, hiusten pidennyksessä ja näistä kaikista on vielä tehtävä postaukset instaan ja peukutettava kaikkien tuttujen postaukset, jotta he peukuttavat sinun. Lisäksi on otettava yhteyksiä eri firmoihin yhteistyökuvioiden saamiseksi ynnä muuta tarpeellista ja tärkeää. Älä vähättele ulkonäön parantelun, kuvien editointien/filtteröintien ynnä muiden somehommien aikaavievyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanokaa päiväkodin työntekijät, miten tämä menee. Meille on kerrottu, että lapsi pitää viedä ja hakea 15 min ilmoitetun ajan sisään. Kerran ilmoitin, että tulen hakemaan klo 17.00. Päiväkoti menee kiinni klo 18.00, mutta lapset lähtevät usein jo aiemmin. Kokous venyi, venyi ja lopulta jouduin lähtemään kesken pois ja juoksemaan koko matkan päiväkotiin. Olin perillä 17.10. Ajattelin, että ehdin, mutta sainkin hirveät huudot hoitajalta. Hän oli pelotellut lapsetkin, ettei äiti tule ollenkaan. Kysynkin teiltä, onko se 15 minuutin sääntö voimassa myös iltapäivällä?
Eihän lapsia voi mennä hakemaan itse ilmoittamansa hoitoajan jälkeen. Jos tulee odottamaton este, tietenkin pitää soittaa ennen klo 17. Ihan maalaisjärkeä.
Olisin soittanut, mutta olin ymmärtänyt, että 15 minuutin sisällä ilmoitetusta ajasta riittää. En luule enää ja ymmärrän hoitajan harmistuksen. Tämä perustui siis ihan siihen, että päiväkodin johtaja puhui, että 15 min hakuaika saisi heittää. Tämäkin on aika kova vaatimus, kun hoitoajat pitää ilmoittaa 2 viikkoa ennen ja ainakin oma työ on sellainen, että yllättäviä venymisiä ja ylitöitä tulee säännöllisesti. Onneksi olemme miehen kanssa saaneet nämä sumplittua niin, että toinen ehtii hakea. Pitää varmaan jatkossa varata hoito aina sinne klo 18 asti, niin välttyy huudoilta.
Aivan. Teidän lapsi saa olla hoidossa max. 10 tuntia päivässä. Se on lapsen edun vuoksi. Hänelle päivä voi olla raskas, jos on päiväkodissa kuuteen. Miettisin kuitenkin ensisijaisesti, pystyykö jompi kumpi vanhemmista hakemaan jo klo 17. Oma lapsi on pieni vain vähän aikaa.
Kuules kun jokainen tekee itse päätökset ja arvot on henkilökohtaisia. Minun naapuriperhe vie lapset hoitoon aamupalalle klo 8 ja äiti hakee klo 16, vaikka on nyt työttömänä. Oli pöyristynyt, kun oli päiväkodista pyydetty, että voisiko hakea perjantaina jo klo 14, kun ei ole henkilökuntaa. Voihan sen niinkin ajatella, että työnhakuun ei riitä 6 tunnin päivä. Normaalilla ihmisellä ihan takuulla riittäisi.
No työnhakuun kyllä riittää, mutta kun pitää ehtiä käydä mm. kynsihoidossa, ripsihuollossa, hiusten pidennyksessä ja näistä kaikista on vielä tehtävä postaukset instaan ja peukutettava kaikkien tuttujen postaukset, jotta he peukuttavat sinun. Lisäksi on otettava yhteyksiä eri firmoihin yhteistyökuvioiden saamiseksi ynnä muuta tarpeellista ja tärkeää. Älä vähättele ulkonäön parantelun, kuvien editointien/filtteröintien ynnä muiden somehommien aikaavievyyttä.
Siitä tuskin on kyse. Ulkonäön perusteella on käynyt kampaajalla viimeksi vuosi sitten. Muuten vaan vähän hidas pariskunta. Mies käy kyllä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsi myöhästyi.
No me esimerkiksi myöhästyimme kuolonkolarin takia. Koko katu katki.
Itse en IKINÄ vienyt lasta aamulla päiväkotiin tyhjävatsaisena. Ei voi olla niin köyhä tai kiire, ettei ehdi ruokkia lastaan edes jotenkin sitten voi syödä lisää päiväkodissa, jos maistuu.
Mun mielestä pk:ssa on tehty just niin kuin pitääkin. Menty aikataulun mukaisesti. Aikataulu on varmasti ollut tiedossa. Ei siitä mitään tule, jos jokaista mattimyöhäistä pitää vielä erikseen alkaa ruokkia.
Voimia päiväkodin henkilökunnalle, ei ole teilläkään helppoa, kun joudutte vääntämään itsestään selvyyksiä ap:n kaltaisten kanssa. Ei käy kateeksi.
Näissä näkyy ihmisten erilainen ymmärrys siitä, mikä on oma vika, mikä muiden vika ja mikä ei kenenkään vika (ns. shit happens tilanne). Jos kuolonkolarin takia myöhästyy lennolta tai vaikka päiväkodin aamupalalta, niin sitten myöhästyy, shit happens. Fiksu vanhempi koukkaa kaupan kautta ja ostaa lapselleen banaanin tms hätävararuokaa eikä raivoa päiväkodissa (tai netissä), miksei lapsi saa ruokaa, kun niin helppoa ja yksinkertaista olisi. Miksi päiväkodin päiväohjelman pitäisi joustaa tällaisissa tilanteissa? Piäisikö lentoyhtiön joustaa, kun matkustaja tunnin jumissa kolarin takia? No ei. Myöhästymisillä on aina joku syy, mutta jos syy johtuu päiväkodista, niin silloin toki päiväkoti joustaa. Mutta en nyt ihan heti keksi sellaista syytä myöhästymiselle, joka päiväkodin syyksi voisi lukea.
Ap: maailmassa tapahtuu kaikenlaista, jolla vaikutusta omaan elämään. Aina niitä ei voi toisten syyksi laittaa. Shit happens. Sellaista elämä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsi myöhästyi.
Itse en IKINÄ vienyt lasta aamulla päiväkotiin tyhjävatsaisena. Ei voi olla niin köyhä tai kiire, ettei ehdi ruokkia lastaan edes jotenkin sitten voi syödä lisää päiväkodissa, jos maistuu.
Mä vein aina. Oltiin paikalla 7.00 - 7.15. Siinä ehti lapset leikkimäänkin ennen aamupalaa. Meidän arjessa tämä oli sujuvin vaihtoehto.
En enää ihmettele suomalaisten ylipainoa, kun koko ajan pitäisi olla ruokaa tarjolla ja on sitä ja tätä palaa pitkin päivää. Jos se on pala niin palanen leipää ja voita esim. näkkäriä. Lapsen kenkiin jääneet vanhemmat ovat ulkoistaneet lastensa ruokinnan yhteiskunnalle, näemmä.
Vierailija kirjoitti:
Näissä näkyy ihmisten erilainen ymmärrys siitä, mikä on oma vika, mikä muiden vika ja mikä ei kenenkään vika (ns. shit happens tilanne). Jos kuolonkolarin takia myöhästyy lennolta tai vaikka päiväkodin aamupalalta, niin sitten myöhästyy, shit happens. Fiksu vanhempi koukkaa kaupan kautta ja ostaa lapselleen banaanin tms hätävararuokaa eikä raivoa päiväkodissa (tai netissä), miksei lapsi saa ruokaa, kun niin helppoa ja yksinkertaista olisi. Miksi päiväkodin päiväohjelman pitäisi joustaa tällaisissa tilanteissa? Piäisikö lentoyhtiön joustaa, kun matkustaja tunnin jumissa kolarin takia? No ei. Myöhästymisillä on aina joku syy, mutta jos syy johtuu päiväkodista, niin silloin toki päiväkoti joustaa. Mutta en nyt ihan heti keksi sellaista syytä myöhästymiselle, joka päiväkodin syyksi voisi lukea.
Ap: maailmassa tapahtuu kaikenlaista, jolla vaikutusta omaan elämään. Aina niitä ei voi toisten syyksi laittaa. Shit happens. Sellaista elämä on.
Näin on.
Ja tietenkin lasten etua tulee ajatella ensisijaisesti. Joko lapsi syötetään kotona, mennään kaupan kautta tai vaikka palataan kotiin takaisin syömään. Jos vanhempi ei mukamas voi myöhästymiselle mitään ja välillä niin kuitenkin käy, on ratkaisuna joka ikinen aamu ottaa hätäaamupala (vaikka jugurttu ja banaani) mukaan. Muuten vanhempi ei ole huolehtinut lapsestaan. Miten voikin näin perustavanlaatuinen asia, kuin ruokkiminen, olla joillekin vanhemmille prioriteeteissa kaukana! Ihan vihaiseksi tulee taas.
Vierailija kirjoitti:
Lähtevätkö lapset kotoa syömättä mitään?
Ilmeisesti, jos on tarkoitus mennä AAMUPALALLE.
Vai mitä luulet!
Mitä kohtaa ET ymmärtänyt.
Huoh
Vierailija kirjoitti:
Siellä on nyt muutenkin hoitajapula, joten se yksi syövä lapsi pitäisi yhden hoitajan siinä vahtimassa. Ihan ymmärrettävää. Huomenna osaat tulla ajoissa.
Melko kylmää kyytiä.
Lapselle.
Kerran myöhästyy.
Vanhempi mokaa ja lapsi kärsii = lapsi nälässä.
Ihmettelen näitä tunnekylmiä aikuisia.
Toivottavasti et ole vanhempi.
Säälittäisi lapsesi.
Mä vaan olen tyytyväinen, ettei enää ole lapsia päivähoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä on nyt muutenkin hoitajapula, joten se yksi syövä lapsi pitäisi yhden hoitajan siinä vahtimassa. Ihan ymmärrettävää. Huomenna osaat tulla ajoissa.
Melko kylmää kyytiä.
Lapselle.
Kerran myöhästyy.
Säälittäisi lapsesi.
No ei sitä lounasta tarvitse viikkoa odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tuo vaan surkeaa, että päiväkodilla on säännöt jotka vanhemmille selvennetään. Ja sitten työtävieroksuvat hoitajat juoruilevat lasten vanhemmista kun ne säännöt eivät itseä satu miellyttämään. Vai liekkö palsta vain täynnä hoitajina esiintyviä vanhapoika-trolleja niin kuin tavallisesti.
No voi hyvä tavaton. Keitän lapselle minuuttipuuron aamulla. Päiväkodissa tapahtuva ruokailu on sosiaalinen tapahtuma. Lapsi ei lähde nälkäisenä kotoa! Break-fast, eli aamulla paasto poikki!
Tässä #301
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamupala, iltapala, onko Suomessa myos lounaspala ja paivallispala? Mita nama palat ovat? Omituisia sanoja.
frühstück saksaksi, eli aikainen pala. Siinä sulle lisää ihmeteltävää.
Kysymys tulee ilmeisesti ulkomailta, koska ääkköset puuttuvat ja kysytään, "onko Suomessa myos".
On tullut ulkomailla vastaan monenlaista aamupalaa, Frühstûckia, breakfastia. Kerran Teneriffalla tilattiin english breakfast, jolloin vaihtoehtoja oli kaksi: kahvi vai tee. Tuli kaksi täyttä tarjotinta tavaraa, joilla pärjättiin pitkälle iltapäivään.
Suomen aamupala on vähän kevyempää sorttia. Lapsille sitäkin kevyempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melko kylmää kyytiä.
Lapselle.
Kerran myöhästyy.
Säälittäisi lapsesi.
Tuossa tapauksessa se tunnekylmä aikuinen on lapsen vanhempi, joka ei anna lapselle kotona aamupalaa ja lisäksi ei vie päiväkotiinkaan aamupala-aikaan.
Toisille vaan on liian työlästä noudattaa sääntöjä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähtevätkö lapset kotoa syömättä mitään?
Ilmeisesti, jos on tarkoitus mennä AAMUPALALLE.
Vai mitä luulet!
Mitä kohtaa ET ymmärtänyt.
Huoh
Harva lähtee, päiväkodin aamupala on suurimmalle osalle aamiaisen jatke. Varsinkin, jos menee viimetipassa ennen aamiaisen loppumista, sillon on hereillä oltu jo kauan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsi myöhästyi.
Mä vein aina. Oltiin paikalla 7.00 - 7.15. Siinä ehti lapset leikkimäänkin ennen aamupalaa. Meidän arjessa tämä oli sujuvin vaihtoehto.
Ja ehtikin leikkiä kauan ennen aamupalaa. Aloitatko säkin päivän ilman aamupalaa? Kauhea ajatuskin.
Onkohan nyt muisti tehnyt rouvalle tepposet? Ikinä ei ole aamupala-aika ollut 15 minuuttia missään päiväkodissa, turha alkaa sellaista väittääkään. Täällä voi anonyymisti keksiä vaikka mitä, mutta onhan lukutaito ja nimenomaan kriittisen lukemisen taito jokaisella.